Hoe boeken jullie je vakanties?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Hoe boeken jullie je vakanties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:10

Ook bij ons hangt het er van af. Een All Inclusive vliegreis boek ik als pakketreis bij het reisbureau, een autorondreis het liefst zelf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:13

Voor mij is de hele hobby juist het uitzoeken van de vakantie. Dus ik boek alles los. Dat is meestal goedkoper maar ik ben dan vaak ook op zoek naar het perfecte plekje voor de laagste prijs.
Wij zijn bijvoorbeeld niet afhankelijk van bepaalde periodes of data dus ik kijk dan eerst wat de goedkoopste ticketprijs is, aan de hand daarvan (in combinatie met regenseizoen als dat van toepassing is) kies ik de periode en dan ga ik zoeken naar de perfecte locatie. Dat doe ik eigenlijk altijd op booking, dat vind ik gewoon een hele fijne overzichtelijke site. Nu knijpt booking wel een beetje hun klanten dus soms boek ik gewoon rechtstreeks bij het hotel. Maar aangezien ik nu genius level 2 ben krijg ik via booking vrij hoge korting.
Ik ben voor onze reis naar de Filipijnen dit jaar zeker 60 uur bezig geweest om alles uit te zoeken. :P Nou zit ik bij huis dus is dat echt een tijdverdrijf. Mijn vakantie is voor de helft al geslaagd als ik de mooiste plekken weet te vinden haha.
Ik vind het zo leuk dat ik ook andere mensen help met het zoeken van een vakantie :P

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:07

Ik boek alles los. Als we op zomervakantie gaan, maken we altijd een rondreis. We kijken dan wat een georganiseerde reis doet in die periode en pikken daar uit wat we leuk vinden. We kopen een los ticket en ik boek de eerste 2 nachten vooruit en de rest doen we onderweg, meestal via de Booking app. Soms heb je dan ook mooie prijsjes omdat die op het laatste moment omlaag gaan. Als het leuk is kun je wat langer blijven en als je het hebt gezien, reis je weer verder. Vervoer met bus, taxi of huurauto. Of soms een binnenlandse vlucht. Tot op heden nooit onder een doos hoeven slapen :) .

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:35

Ik boek ook altijd alles los, maar denk dat het wel afhangt van de bestemming. Vaak zie je toch dat Egypte je met pakketreizen goedkoper uit bent.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:50

Hangt er vanaf, de reizen naar Antarctica en Spitsbergen, via reisbureau, maar stedentrips altijd zelf, en nu voor het eerst een volledige 15-daagse rondreis, alles los geboekt, scheelde met het reisbureau meer dan €2000 in totaal. Echt de moeite om een paar avonden aan te spenderen, alles via booking geboekt, maar in 2021 was ik blij dat ik een pakketreis had geboekt, had binnen no time mijn geld weer terug, dat was nooit gelukt als ik alles los had geregeld.
Volgend jaar ga ik met mijn schoonouders op vakantie, dan wordt het een reisbureau, dat heeft ons in het verleden ook een hoop geregel gescheeld.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:47

Ik denk dat je goed moet vergelijken van tevoren. Dochter boekte onlangs weekje Turkije voor haarzelf en twee dochters voor volgend jaar, 800 pp, verblijf all inclusive en vlucht.
Hotel los boeken via Booking was vanaf 3200 voor een week. Daar komt de vlucht dan nog bij.
Vind het een belachelijk prijsverschil

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:54

Ik ben van het gemak en geen zin om uit te zoeken.

Wij gaan ook eigenijk altijd met 2 vrienden op vakantie die beide een eigen kamer boeken.

Dan boek ik bij corendon of Sunweb.
Nu is 1 vriend naar Egypte en wij zitten nu op lanzarote met zijn drieën.

Nooit anders gedaan en ik vind het fijn alles onder 1 organisatie te hebben.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:18

Voor de losse boekers: Waar kopen jullie je vliegtickets?
Als ik kijk op skyscanner of andere dergelijke websites kom ik op prijzen die ik bij bijvoorbeeld Prijsvrij betaal voor een complete pakketreis naar dezelfde bestemming voor ons gezin.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:22

Aranel schreef:
Voor de losse boekers: Waar kopen jullie je vliegtickets?
Als ik kijk op skyscanner of andere dergelijke websites kom ik op prijzen die ik bij bijvoorbeeld Prijsvrij betaal voor een complete pakketreis naar dezelfde bestemming voor ons gezin.

Dat is dus een beetje de truuk, je moet een beetje schuiven en zoeken. Ik doe via skyscanner maar dan kijk ik op de sites nog wel ff verder of ik wat ideaals kan vinden. Ik zoek op verschillende data maar ook op verschillende vliegvelden (Dusseldorf, Schiphol, Eindhoven, Rotterdam etc).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:26

Ik vergelijk heel veel. Soms is een pakketreis goedkoper, soms los boeken.
Dus het ligt er echt helemaal aan wat de bestemming is en hoeveel het los kost.
Zorg er wel voor dat als je alles los boekt, je ook een annuleringsverzekering hebt die losse delen vergoedt.
Anders kun je voor rare verrassingen komen te staan.

Dit jaar 3 vakanties geboekt: 1 pakketreis naar Egypte via Sunweb, andere 2 vakanties losse tickets en accommodaties via Booking.

Voor vliegtickets vind ik trouwens chaser fijner dan skyscanner.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:12

All incl, of verblijf op 1 vaste plek boek ik gewoon via Sunweb/Corendon/Tui, wat dan ook.

Vorige keer een rondreis door Lapland heb ik alles zelf losgeboekt. Vind dat sinds corona wel "enger" want stel het gaat niet door, krijg ik dan wel overal mijn geld terug?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:13

Ik gebruik meestal Momondo, maar boek tegenwoordig wel altijd bij de vliegmaatschappij zelf. Oa door corona toen het een flink gezeik was om geld terug te krijgen van die tussen websites.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:14

iirrssjjee schreef:
All incl, of verblijf op 1 vaste plek boek ik gewoon via Sunweb/Corendon/Tui, wat dan ook.

Vorige keer een rondreis door Lapland heb ik alles zelf losgeboekt. Vind dat sinds corona wel "enger" want stel het gaat niet door, krijg ik dan wel overal mijn geld terug?

Ik doe meestal via booking en kies eigenlijk altijd voor tot een dag van te voren annuleren. Ook al vaak gebruik van gemaakt (met backpacken verander je toch vaker van planning)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:17

Travel_me schreef:
iirrssjjee schreef:

Ik doe meestal via booking en kies eigenlijk altijd voor tot een dag van te voren annuleren. Ook al vaak gebruik van gemaakt (met backpacken verander je toch vaker van planning)

Gaat niet alleen om de hotels, ook de vlucht(en), autohuur, evt geboekte activiteiten, enz enz. En niet alle accommodaties staan op booking (wij wilden een specifieke overnachting in een glazen hut, die was niet op booking te vinden, alleen via hunzelf boekbaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:07

WenK schreef:
Ook bij ons hangt het er van af. Een All Inclusive vliegreis boek ik als pakketreis bij het reisbureau, een autorondreis het liefst zelf.

Dit inderdaad :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:27

Wij gaan vaak met de camper op pad en dan boek ik maar weinig van te voren.
Naar de Waddeneilanden de boot wel van te voren, maar van de zomer een rondreis door Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België helemaal niks van te voren geboekt, gewoon rondrijden en een plekje zoeken en bevalt het niet, dan reizen we door.

Vliegvakantie doen we zelden, maar heb zowel alles los geboekt, destijds naar de Algarve, als een pakketreis vanwege toen het gemak naar Toscane.
Naar de Algarve zaten we toen voor 300,- euro een hele week met zijn tweeën inclusief vliegen en auto in een studio met kitchenette, maar dat kan ik nu ook niet meer vinden hoor, die tijden dat dat lukte, ook heel erg off season, zijn wel voorbij.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 00:29

Ook weer een voordeel van alles los boeken: ik keek net even onze boeking voor december na, ons hotel. Ik dacht voor de gein, wat zou een dagje extra kosten en check de beschikbaarheid. Voor do inchecken en za uitchecken betaalde we 454€. Voor wo inchecken en za uitchecken (zelfde kamer, alles zelfde) betalen we 441€ :') totaal terug te ontvangen: 13€. Is toch om te gillen. Kunnen we toch rustig die kant op rijden, die avond lekker zwemmen en dan drie dagen fun in het park (gaan naar europapark) waarvan 1 dag gratis vanwege efteling abo's dus al met al, grote blij :):)

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:32

Ik boek vluchten vaak los bij de luchtvaartmaatschappij zelf en vergelijk dan via Skyscanner (ik kan in principe vanaf Düsseldorf, Weeze, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam vliegen) en boek direct bij hun zelf. Verblijven bekijk ik op Booking en meestal is het daar alsnog goedkoper dan direct boeken maar dit controleer ik altijd wel.

Een enkele keer is een vlucht combineren via Cheaptickets of iets wel goedkoper maar vaak niet. Vind het vooral fijn om alle tijden te vergelijken.

Heel soms boek ik een pakketreis maar dat gaat dan wel vaak om een all-in vakantie en die doen we niet vaak.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:48

Ik ga voor aankomende vakantie alleen de tickets boeken. De rest regel ik daar.
Maar het ligt er helemaal aan wat voor soort vakantie ik ga boeken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:29

Ik boek waar t t goedkoopste is, bij voorkeur niet via de reisorganisatie. Ik vind t altijd zo irritant dat je dan bent aangekomen en dan in een bus moet gaan wachten tot de bus compleet is en dan 1 voor 1 al die hotels af..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:07

Dat met de bus rondgereden worden is wel maar een heel klein deel van je reis :P

Ik zit liever niet in de toeristische/drukke delen, ik ga op vakantie voor mijn rust. Dat is voor mij een van de redenen om geen pakketreis te nemen.

Vroeger boekte ik wel pakketreizen, ik ben afgeknapt op het moment dat een hotelkamer erg vies was, druppels door het plafond kwamen, je zag ook een soort geverfde plek dus ongetwijfeld schimmel, wc pot los zat, kamer zat zo direct aan het zwembad dat het bijna nooit rustig was enzovoorts. We mochten kijken bij een alternatieve kamer, maar die was kleiner, heel donker, in een donkere steeg direct aan de straat. We kregen wel een tegoedbon achteraf, maar zoiets kost daar al tijd en stress en dat is precies wat je niet wil tijdens een vakantie.

Natuurlijk blijft het een beetje een gok ook als je zelf gaat boeken, maar het is niet of er altijd een goede oplossing vanuit een reisbureau is.

Zag laatst bij max vakantieman dat mensen in een hotel zaten waar de verbouwing nog vol in gang was, die mensen zaten elke dag in de herrie. Je krijgt een bepaalde max compensatie maar dat dekt zeker niet de kosten en neemt ook niet weg dat de vakantie verpest was voor die mensen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:33

Ladyson schreef:
Ik boek waar t t goedkoopste is, bij voorkeur niet via de reisorganisatie. Ik vind t altijd zo irritant dat je dan bent aangekomen en dan in een bus moet gaan wachten tot de bus compleet is en dan 1 voor 1 al die hotels af..

Je kan ook zonder transfer boeken he, sterker nog, je betaald vaak extra voor transfer.... Wij hebben dit keer ietsjes meer betaald voor een privétransfer, maar je kan ook gewoon zonder boeken en dan bv autohuur regelen, of een taxi nemen....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 14:11

Wij regelen idd altijd een taxi. Soms regelen we dat via het hotel, maar soms pakken we ook gewoon een taxi op het vliegveld.