Wandelen in gebieden als Dwingelderveld / Hoge Veluwe, kan dit nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Re: Wandelen in gebieden als Dwingelderveld / Hoge Veluwe, kan dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:39

Ik lees even mee. Wij gaan straks met onze honden en dochtertje een week naar de Veluwe (omgeving Loenen). En ik vind het ook wel een beetje spannend. Online is er helaas weinig te vinden.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:05

Wij zijn in mei nog in Drenthe geweest met de hond ook op het dwingelerveld en andere bossen in de omgeving.
Over 2 weken gaan we weer die kant op voor een week, vinden we het spannend? Mwah de hond blijft aan de (lange) lijn en we zien het wel.

Je kan in die omgeving echt nog prima wandelen, en het is prachtig daar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:01

Hier ook net een vakantie in Drenthe achter de rug, iedere dag de bossen in geweest (o.a. Dwingelderveld) en het stikt vd wandelaars/fietsers etc. Geen enkel probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:23

Ik ben in mei bij het scouting labelterrein bij het Dwingelderveld geweest. Toen wij in de avond bij het kampvuur zaten ( we waren het enige kleine groepje op dat terrein) hebben we wolven voorbij horen komen. Het waren er zeker 3 of meer aan de geluiden te horen. Ik vond het geen veilig gevoel. Anderen dachten dat het honden waren maar daar in de buurt was geen huis of boerderij met honden. Mijn zusje heeft in de ochtend de sporen op het zandpad wat vlak achter het veldje waar wij stonden, gezien.

Ik ben er zelf met hond niet meer helemaal gerust op. Woon zelf bij de Heuvelrug en wandel daar ook vaak. Bepaalde plekken op de Veluwe ga ik niet meer heen sinds dit voorjaar, als.ik alleen met de hond ben. Dat vind ik erg jammer maar er zitten daar heel veel wolven en ik voel me er niet meer veilig. Vorige week kwam ik ergens waar mensen net 2 wolven hadden gezien. Ik ben snel weg gegaan. Ik heb ze zelf nog niet gezien. Wel 2 keer gehoord, bij Dwingeloo en vlakbij huis in het bos ( wolvengehuil) sporen heb ik ook al veel gezien, op de Veluwe.

Voor ts, ik vind het een persoonlijke afweging..zoals je hier al ziet zijn de meningen erg verdeeld. Maar dat maakt je gevoel niet minder legitiem. Ik begrijp je twijfel. Ik dacht ook dat ik me niet zou laten tegen houden door de wolf maar ik voel me nu toch minder vrij dan bijvoorbeeld een jaar geleden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 19:40

Dank voor alle reacties.
Zoals Onali terecht opmerkt, het gaat met name om mijn kinderen. Zelf wordt ik uiteraard liever ook niet gepakt door een wolf, maar ik wil vooral niet bang zijn dat ze bij wijze van mijn zoon (de kleinste) pakken.

Ik ga er nog eens over nadenken en dan beslissen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:57

Maaaarije schreef:
Ik lees even mee. Wij gaan straks met onze honden en dochtertje een week naar de Veluwe (omgeving Loenen). En ik vind het ook wel een beetje spannend. Online is er helaas weinig te vinden.

Wij ook dadelijk en ik blijf met de honden binnen de hekken van het vakantiepark of in/rondom bebouwde kom. Zoals vroeger kilometers de veluwe op met mijn garmin om de weg terug te vinden dat doe ik daar al een jaar niet meer. Heel erg jammer maar gelukkig grote vakantieparken en dus genoeg om kilometers te maken. Daarnaast samen andere uitjes doen en genieten van de boslucht. Toch steeds meer en meer aan het zoeken naar ander vakantie gebied. Mijn honden zijn me te dierbaar om te hopen dat ik geluk heb en ze heel blijven. Gezien hoe slecht incidenten het nieuws bereiken wil ik al helemaal niet weten hoeveel confrontaties er al geweest zijn die niemand weet... voor mij is vakantie in elk geval niet mijn honden als wolvenvoer aanbieden. Al lijken de wolven in die omgeving vrij schuw en redelijk terughoudend...nog....jong wild wordt minder, ouder, sneller, wendbaarder. Jonge wolven gaan zo dadelijk ook mee jagen. De makkelijkste prooien eerst... ik voorzie nog heel veel meer incidenten. Ik durf nog wel echt midden op de dag wat toeristische plaatsen in het bos te bezoeken en daar in directe omgeving te wandelen. Zoals bij de watervallen. Daar nog heel veel mensen. Niet perce kilometers maken maar wel even echt in het bos zijn

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:16

Kennis woont vlakbij het Drents Friese Wold ( Zorgvliet).
Nu valt het mee met de wolven omdat het druk is qua toeristen en langer licht.
Straks als het weer rustiger is en vroeg donker kan ze het terrein wandelend niet meer af met de hond. Ze lopen daar langs de oprit over de weg.

Zelf zijn we er ook regelmatig te vinden (vakantie of daagjes weg), maar nog nooit een wolf gespot. Maar wij komen er enkel met de zomer.

Veluwe ( rondom Hoenderloo) komen wij om dezelfde reden vaak. Ook heel lang een caravan daar gehad. Nooit een wolf gezien.

Mijn oom woont aan de Utrechtse heuvelrug en komt daar vaak om te wandelen. Ook vaak zat alleen of met de honden van zijn zus.
Ook hij heeft daar nog nooit een wolf gespot.

Ook de Ardennen waar wij vaak op vakantie gaan zouden ze zitten. Zit ook de lynx. Beide niet gespot in het bos.
Enkel 1x dode lynx langs de weg zien liggen (zo zonde).

Maar dat neemt niet weg dat zijn en mijn ervaringen garant staan dat je er veilig kan wandelen met kleine kinderen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:20

Ik vind het zo zonde als iemand zich erdoor laat beperken.
In het verkeer is het risico op ellende en een risico veel groter, stap je dan ook niet meer in de auto of op de fiets?
Weet je, alert zijn is altijd verstandig, maar ga gewoon genieten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:21

Je kan hier nog prima wandelen overdag hoor, DFW en omgeving is goed te doen. Zelf dwaal ik niet meer naar de hele rustige stukken, dat vind ik dan nog wel spannend en gewoon vanaf schemer niet meer doen. En hondje aan de lijn, vooral als je hond niet bekend is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:31

Ten eerste, ik vind het een goede vraag en snap je zorgen want ik zou dezelfde hebben.

Ik zou me desondanks niet laten beperken door zorgen om de wolf. Ja, ze zijn er in beide gebieden, maar eerlijk gezegd vind ik dat ze nog weinig gespot worden als je kijkt naar hoe dichtbevolkt Nederland is en ook die beboste gebieden zijn. Ik ga wel eens bewust op pad in de hoop er eentje te zien maar ik heb tot nu toe nog geen 'geluk' gehad.

Wellicht kun je voor je eigen gevoel zo'n alarm meenemen wat een vreselijk piepgeluid maakt (denk niveau brandalarm). Dat schrikt een mogelijke aanvaller misschien af.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:43

Janneke2 schreef:
Ach, kinders toch.
Nee, overdag doet "een lichtje" niets.
(Buuf heeft iets meer dan dat, en een laser zou ook nog kunnen.)

Ik fiets in de winter ook nog met een rode muts. (Als het Siberisch koud wordt, wordt het opletten geblazen.)

Jij woont eigenlijk in Leiden dus nee, jij hoeft (nog) niets te vrezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:45

Ik mag toch hopen dat mensen vroegah óók de hond aangelijnd hadden in het Dwingelderveld.
Dus dat is geen inperking vanwege de wolf.

Uiteraard kun je ook in Zeeland goed vakantie vieren (al hebben ze daar minder bossen en heidevelden).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:08

Je kunt ook voor een ander gebied kiezen waar momenteel geen wolven zijn. Zoals de Sallandse Heuvelrug. Daar zijn ook leuke parken.. Dan ontloop je de wolven een beetje en dat zou mij persoonlijk rust geven.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:55

Janneke2 schreef:
Ach, kinders toch.

Ik fiets in de winter ook nog met een rode muts. (Als het Siberisch koud wordt, wordt het opletten geblazen.)

Geloof wel dat het prima werkt tegen al die wolven waar Bloemerd om bekend staat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:07

Ik ben momenteel veel op de hoge Veluwe , ik heb redelijk wat sporen gevonden best dicht bij de wegen waar je over heen mag rijden. Ik ben er niet echt bang voor, zou ik toch wel eens eentje willen zien ( voordat alle tegenstanders of voorstanders hier over vallen ik sta zeer neutraal in de discussie ). Thuis lopen ze ook wel in de buurt, ik denk er niet echt veel bij na. Ik zag gisteren een zwijn van dichtbij en was toch wel blij dat ik toen in de auto zat.

In ieder geval als je zou gaan , dan overdag als het drukker is. In de avond of vroeg in de ochtend is dan geen optie. Op de Veluwe is het momenteel best druk overdag. Je ziet overdag weinig wild. Rond een uurtje of 5 begint het meer te komen.

Ik zag in ieder geval veel van dit soort sporen bij de wildbaan op de hoge Veluwe.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:51

Maaaarije schreef:

Bij Beekbergen/Hoenderloo wordt af en toe een wolf gespot, maar lang niet zoveel als noorderlijker op de Veluwe.
Voor zover ik weet is er een paartje (nu met welpen?) aan de kant van Rozendaal en een enkele wolf in het gebied tussen Ellecom en Loenen. Die wordt heel soms gezien bij Laag Soeren. Gezien de snelweg is dat weer een andere dan die bij Beekbergen vermoed ik. Maar geen zekerheid, want er is daar wel een wildwissel over de A50.
Maar ik loop hier nog steeds gewoon in het bos. Vind de wilde zwijnen enger van dichtbij :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 00:11

Captain schreef:
Janneke2 schreef:
Ach, kinders toch.

Maar Janneke2 gaf aan dat ze met een rode muts op fietst.
En we weten allemaal wat Roodkapje is overkomen! :Y)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:24

Cayenne schreef:
Captain schreef:

Maar Janneke2 gaf aan dat ze met een rode muts op fietst.
En we weten allemaal wat Roodkapje is overkomen! :Y)

Dan maar goed dat er geen wolven zijn waar ze fietst :P denk ook niet dat ze hier ooit komen want qua "natuur" is het nauwelijks leefbaar voor alles groter dan een muskusrat.

Is wel humor, doen alsof je in Drenthe woont voor online clout :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 05:58

Gisteren is er bij Harderwijk in het bos een wolf geweest die 2 grote honden (rodesian ridgeback en golden retriever) geprobeerd heeft te pakken en een kleiner hondje dat zwaargewond naar de dierenarts gebracht is met inwendige bloedingen en geperforeerde luchtpijp. Daar voorlopig in elk geval weg blijven...ook al....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:04

Yes, in het Strokelbos, het losloopbos.
Even ter aanvulling van de locatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:53

En ondertussen is een 3e hond daar tot op 5 mtr benaderd (baas op 10 mtr).

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:05

Haha - wij wonen op de Veluwe in wolvengebied en ik wandel hier elke dag. Dat is geen enkel probleem. Het enige wat je echt niet moet doen is je hond los laten lopen. Die loopt wel gevaar.

Overigens sneuvelen hier al jaren ook loslopende honden door wilde zwijnen. Maar daar lees je nooit over!