Meerdaagse wandeltocht met de hond. Waar begin ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Meerdaagse wandeltocht met de hond. Waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:14

In Schotland/Engeland zie je vaak honden mee in de pub, dus ze zijn gewend aan honden mee naar binnen.

Verder kan ik je niet helpen met je bepakking, maar wel een ‘heads up’ geven over als je in oktober op de UH wil gaan wandelen. Op dit moment is een groot deel van Den Treek afgesloten ivm wolven, en deze afsluiting is al eens verlengd dus het zou in oktober nog zo kunnen zijn en ook niet ondenkbaar dat die gebied dan uitgebreid is. Er zijn tevens in de omgeving al twee geregistreerde aanvallen op honden geweest, waarvan één het niet overleefd heeft. Dus wellicht is een ander gebied meer geschikt om op te richten?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 19:03

Dat is iets om dan over na te denken. Eerst maar eens bepakking bij elkaar verzinnen. Een andere locatie wandelen is zo bedacht.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:12

Even een tip mbt een 1 persoons tent: kijk goed naar de afmetingen. Sommige 1 persoons tenten zijn op het smalste punt slechts 50cm, de breedte van een slaapmatje. Dat is echt heel krap met slaapmat, spullen en hond. Vuistregel is: 1 persoon als ultra licht gewcht wil, 2 persons = 1 persoons + spullen ed

Verder heeft de hond wel eens in een tent geslapen? Anders misschien handig dat ook een keer uit te proberen. Bella vind het precies wel een beetje raar zo’n tent de eerste nachten :'). Evt een keer een goedkoop pop up tentje lenen van iemand dat hij/zij een beetje aan het idee kan wennen. Ik heb eerst een aantal nachten in te tuin geslapen eer ik bella voor het eerst meenam in de tent (al is bella ook wel een tikje autistisch) :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 20:55

Ik zal al een beetje te puzzelen wbt tent. Ik had me niet gerealiseerd dat 60cm (dat is de tent die ik op het oog had) wel erg smal is voor mij + hond.

Een andere optie is een tweepersoons tent regelen, daar zijn ook verschillende opties in natuurlijk, dan hebben we wel voldoende ruimte.

De hond heeft nog niet eerder in een tent geslapen, maar ik verwacht op zich geen bijzonderheden. Hij is al snel content als hij maar samen met mij is. Neemt niet weg dat proefslapen sowieso een goed idee is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:17

Een eenpersoons tent wordt wel super knus met bagage èn een middelgrote hond. Ik had tijdens mijn trektocht een eenpersoons tent bij van de decathlon (wel erg interessant qua gewicht/prijs verhouding), maar ik vond het toch best wel veel gedoe om m’n spullen droog onder de buitentent te krijgen. Ik heb voor mezelf sowieso al besloten dat ik t.z.t. een tweepersoons tent ga kopen, maar als je een hond meeneemt dan is dat bijna wel noodzaak. Met een middelgrote hond zou je misschien nog toe kunnen met een 1,5 persoons tent, maar dat gaat met mijn grote honden niet werken.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:26

Een 1 persoonstent gaat prima met bagage. Met hond erbij wordt het hem niet nee. Dus dan zou je inderdaad richting 2 persoons moeten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 21:57

Dan moet hij de hele nacht bovenop mij liggen, vind hij niet erg tho. Hahahahaha. Ik daar in tegen.

Hij valt qua schofthoogte wel echt onder een grote hond. Dus een beetje ruimte is toch ook wel chill.

De tent die ik nu op het oog heb heeft 130x210 ruimte binnen, dat moet voldoende zijn en hij weegt 1.7kg. Dat valt ook nog wel mee. Ook met het oog op toekomst als ik samen met iemand ga, zonder hond, dan hebben we ook genoeg ruimte :))

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:28

65 cm per persoon inclusief bagage is niet persé heel ruim hoor, dan ga je best wel weer richting kramperen volgens mij :Y)

Een beetje matje gaat richting de 50 cm en met een lange tentgenoot of als je zelf op je buik slaapt heb je 200 cm zeker in gebruik. Dus daar nog tassen bij is krap (of je zou evt met iemand anders minder moeten willen trekken en er gewoon met de auto plus tent op uit, dan red je het wel).

Die 130 cm binnen is ook op de vloer gemeten, meeste tenten gaan vrij hoekig naar binnen. Eigenlijk zou je ze eens moeten bekijken als ze staan (bij een tentententoonstelling bijvoorbeeld, die heb je niet alleen voor het galgje woord :)) ) en dan 10 cm vanaf de grond opmeten aan de binnenkant. Want als je een beetje kak weer hebt en het regent wil je echt niet tegen je buitendoek aankomen, dan heb je een lekkende tent met een beetje pech.

Best wel een zoektocht eigenlijk, ik ga ook eens rondsnorren wat qua tenten handig en werkbaar zou kunnen zijn... Wat zou je budget evt zijn als je wilt kopen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 08:24

Met z'n tweeën in zo'n tent is wel erg knus ja. Maar met de hond samen moet prima kunnen.

Omdat het voor nu vooral een beetje uittesten is of ik dit leuk vind, is het idee voor nu een budget van 250 euro voor een tent wel echt de max.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:41

Oh voor 250 moet je makkelijk een tent vinden, wellicht niet het meest ultra lichtgewicht model, maar zeker haalbaar. Denk decathlon (forclaz mt500 a 100, of mt900 a 220), vango banshee, nature hike cloud oid. Heb zelf die van decathlon. Voordeel: redelijk goedkoop, vond een aanbieding op eBay voor 70 pond. Nadeel, zwaar, weegt bijna 3 kilo, en dat is best veel voor een tent. Aar ja momenteel zit ik ook nog in de budget backpack fase, dus we over de jaren zal hij vast wel vervangen worden, maar voor nu voldoet hij aan de verwachting

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 09:14

Toegeven ik zou graag een stuk goedkoper gaan hoor, maar ik snap ook dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten.

Tenten van/via decathlon had ik ook al naar gekeken. Daar ga ik binnenkort maar eens langs om wat tenten tentoongesteld te zien worden. Haha. Dan kan ik ook zien en voelen hoe groot of klein iets is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:09

Muiz schreef:
65 cm per persoon inclusief bagage is niet persé heel ruim hoor, dan ga je best wel weer richting kramperen volgens mij :Y)

Een beetje matje gaat richting de 50 cm en met een lange tentgenoot of als je zelf op je buik slaapt heb je 200 cm zeker in gebruik. Dus daar nog tassen bij is krap (of je zou evt met iemand anders minder moeten willen trekken en er gewoon met de auto plus tent op uit, dan red je het wel).

Die 130 cm binnen is ook op de vloer gemeten, meeste tenten gaan vrij hoekig naar binnen. Eigenlijk zou je ze eens moeten bekijken als ze staan (bij een tentententoonstelling bijvoorbeeld, die heb je niet alleen voor het galgje woord :)) ) en dan 10 cm vanaf de grond opmeten aan de binnenkant. Want als je een beetje kak weer hebt en het regent wil je echt niet tegen je buitendoek aankomen, dan heb je een lekkende tent met een beetje pech.

Best wel een zoektocht eigenlijk, ik ga ook eens rondsnorren wat qua tenten handig en werkbaar zou kunnen zijn... Wat zou je budget evt zijn als je wilt kopen?

Een tas hoeft toch niet persee in de binnentent? Vaak zijn die lichtgewicht trekking tentjes wel zo gemaakt dat er ruimte is om de tas droog weg te zetten buiten de binnentent. Als het nodig is dan kan dat dus gewoon.

Ik geef je wel gelijk dat het wel erg krap wordt dan. Dat zijn keuzes die je maakt, meer ruimte betekend ook meer gewicht en/of volume voor in je rugzak.
Ik was blij dat ik de eenpersoonstent van de decathlon die ik op het oog had heb kunnen lenen. Daardoor weet ik nu dat ik de extra euro's en grammen er wel voor over heb om een iets ruimere tent te kopen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:37

Klopt, Ik heb een 1 persoonstent van Decathlon en bagage ligt gewoon droog buiten de binnentent.. Week regen in Engeland en alles droog gebleven.

Ik heb de O trek in Patagonie met een MT100 tent gedaan (oranje). ja die is wat zwaarder, maar ik kon gratis het showmodel meenemen en aangezien ik paar maanden ging reizen was dat wel fijn (tent na de trek in hostel laten liggen). Fijne aan die ten opzichte van mijn MT900 1 persoons is dat je niet eerst de binnentent hoeft op te zetten.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 11:51

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:00

Voor het huren van spullen kijk eens naar https://hikershouse.nl/. Geven ook graag advies.

Als het niet lichtgewicht hoeft zou ik zeker voor een 2 persoonstent gaan, net even wat meer ruimte in de tent.
Qua routes zou je kunnen kijken naar https://www.oppad.nl/de-heuvelrughike-alle-vijf-etappes of het Utrechtpad (Dan zou ik wel aan de oostkant van Utrecht blijven, vanaf Leersum richting Amersfoort / Hilversum / Baarn. Andere kant van Utrecht is veel asfalt. Veluwepad is misschien ook nog een idee.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 12:01

Het liefste ga ik wel zo licht mogelijk. Ook omdat ik niet alleen voor mijzelf mee moet nemen, maar ook de hond. Is toch extra bepakking.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:13

Peelie schreef:
Het liefste ga ik wel zo licht mogelijk. Ook omdat ik niet alleen voor mijzelf mee moet nemen, maar ook de hond. Is toch extra bepakking.

Ik heb een kloon vanuit China gekocht op marktplaats, weegt inclusief haringen en grondzeil (zelf op maat geknipt uit een stuk afdekzeil extra sterk van de Action) 1600g en dit is een 2 persoons. Mijn indeling is hond op z'n eigen closed cellfoam mat aan het voeteneind en mijn rugtas aan het hoofdeinde. Mijn tent heeft aan beide zeiden een deur, dus de hond hoeft niet over mijn bed heen naar buiten (al doet hij dat dikwijls wél....)

Ik wil altijd echt absoluut m'n tas in de binnentent, scheelt héél veel muggen als je iets uit je tas nodig hebt en de binnentent niet meer open hoeft te doen.

Volgend jaar wil ik kijken naar een 3FUL gear Lanshan tent voor wandelingen in Canada. (Zonder hond)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 18:38

Ik heb vandaag een aardig begin gemaakt aan mijn inboedel!

Rugzak, tent, matras, slaapzak, afritsbroek, vest, regenjas, grondzeil, handdoek, ehbokit, camelbag.

Wat andere kleding ed had ik al in huis dus hoeft niet aangeschaft te worden. Hoofdlamp heb ik ook al van het nachttrailen en schoenen uiteraard ook al.

Als ik echt gek zou willen doen, zou ik dit weekend al ergens een overnachting kunnen doen.

Het idee is om het echt lekker dicht bij huis te zoeken en een tocht van ongeveer 15km per dag te maken. Dus 30km over 2 dagen. Dat moet te doen zijn O:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:16

Morgen loop ik van Harderwijk naar Voorthuizen! Ik heb er nu al zin in

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:20

Veel plezier alvast!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:00

Wat goed! Veel plezier!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 02:42

Dorus schreef:
Een tas hoeft toch niet persee in de binnentent? Vaak zijn die lichtgewicht trekking tentjes wel zo gemaakt dat er ruimte is om de tas droog weg te zetten buiten de binnentent. Als het nodig is dan kan dat dus gewoon.

Ik geef je wel gelijk dat het wel erg krap wordt dan. Dat zijn keuzes die je maakt, meer ruimte betekend ook meer gewicht en/of volume voor in je rugzak.
Ik was blij dat ik de eenpersoonstent van de decathlon die ik op het oog had heb kunnen lenen. Daardoor weet ik nu dat ik de extra euro's en grammen er wel voor over heb om een iets ruimere tent te kopen.

Tas hoeft zeker niet perse in je binnentent.... Tot je een keer in een oorwurm of een tekennest hebt gelegen. Sindsdien wil ik wel mijn tas in de binnentent hebben. Het is al heel wat tripjes geleden maar ik vis nog steeds dode oorwurmen uit mijn tas. Never again :')

Welke tent ben je uiteindelijk voor gegaan TS? En op hoeveel KG zit je tas nu?
En natuurlijk niet te vergeten, veel plezier morgen!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 08:09

Na heel veel passen en proberen is het deze geworden.

https://www.decathlon.nl/p/trekkingrugz ... DwQAvD_BwE

Ik vond de easyfit systemen die ze in de goedkopere tassen hebben zitten niet prettig, omdat ik daar stomweg te klein voor ben. Bij deze tas is het rugpand trapsgewijs te verstellen en ik vind hem erg fijn op de heupen zitten, ook met 6kg proefgewicht in de rugzak.

Op dit moment zit ik op 10.5kg, daar moet alleen mijn eigen eten nog bij in. Het is allemaal nog super basic, ik heb nog geen kookset, dat komt wel. En voor dit weekend neem ik toch beide honden mee. Dat betekend ook eten en spullen voor twee honden uiteraard.

De tent is de forclaz MT900 2ps geworden. Ik had bij het opzetten van de eenpersoons idd al snel gezien dat dat echt te klein was met hond.

Ik ben benieuwd op wat voor gewicht ik zometeen aan het einde zit met eten erbij. En ik ben heeeeeeel benieuwd hoe het gaat zijn om met de honden samen te camperen.

Voor vertrek zal ik wel even een foto posten van m'n tas. Ik heb er echt super veel zin in! Nog een beetje de bloeiende heide bewandelen op de Veluwe!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 14:13

Afbeelding
Alles bij elkaar zit ik nu op 14.4kg, dit is met gewoon huis tuin en keuken eten mee. Geen speciaal vriesdroog oid. Dat zal ook nog schelen. En voor warm drinken heb ik voor deze keer een thermoskannetje mee, maar voor de toekomst zal dat brander en pan zijn, ook dat zal schelen in de kilo's.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 15:15

De eerste kilometer zit er op. We zijn onderweg! Afbeelding