Mensen die in Australië zijn geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 09:12

Wat leuk om jullie reacties en enthousiasme te lezen. Specifieke tips zijn erg welkom, zoals een gave overnachtingsplek, mooie hikes, grotten enzovoorts :D Hoewel het nog niet allemaal concreet is vind ik het heel leuk om wel vast te kijken naar wat ik zou willen, een plan maken is alleen al heel leuk

Mungbean

Re: Mensen die in Australië zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:25

Wat voor soort overnachtingen denk je dan aan?
Camperen, dorms of hotels?

Als ik veel tijd zou hebben om voor te bereiden (hadden we niet), dan zou ik kijken naar parken met restricties. Zo zijn er bijv. gorges waar maar 45 mensen per dag een vergunning voor krijgen. Maar dan moet je wel zelf vervoer hebben en campeer spullen meenemen.

Ik vind de prijzen (met uitzondering van eten) trouwens behoorlijk „zwitsers“.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:32

1,5/ 2 maanden voor eigenlijk het hele land willen zien is echt tekort. Tenzij je overal doorheen wil jakkeren.
Iemand zei het al; het is groter dan Europa, dat wil je ook niet zo snel zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 09:45

Klopt zeker, daar ben ik me van bewust. Daarom kijk ik een beetje naar de mogelijkheden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:33

moonsparkle schreef:
Klopt zeker, daar ben ik me van bewust. Daarom kijk ik een beetje naar de mogelijkheden.

Maar wat trekt je het meest?
Als het bovenin goed weer is en niet te heet, dan is het onderin winter. Wat hoop je te ervaren en met welk gepland budget per dag?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:26

moonsparkle schreef:
Wat leuk om jullie reacties en enthousiasme te lezen. Specifieke tips zijn erg welkom, zoals een gave overnachtingsplek, mooie hikes, grotten enzovoorts :D Hoewel het nog niet allemaal concreet is vind ik het heel leuk om wel vast te kijken naar wat ik zou willen, een plan maken is alleen al heel leuk

Met jou reisdoel zal overnachten betekenen iedere dag verplaatsen lijkt me.
Australië is een land met eigenlijk alle soorten landschappen, wat zou je graag willen zien? Regenwoud, woestijn, kusten? In welke maanden zou jij mogelijk zo’n reis kunnen gaan maken, zoals aangegeven zijn er meerdere klimaten en is er een regentijd?
Met binnenlandse vluchten gaan sommige vluchten ook niet iedere dag of maar een enkele keer, dus daar zul je ook rekening mee moeten houden in je planning. Binnenlandse vluchten zijn ook best duur, dus dat moet je qua budget ook wel meerekenen, overigens is one way huur van auto’s of camper ook niet altijd mogelijk, of tegen een flinke toeslag, dus ook dat is iets om rekening mee te houden. Heb je al enig idee aan wat voor een budget jullie denken voor deze reis?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:00

Ik ben in 2014 3 maanden in Australië geweest.

Mijn verslag is te lezen op:
https://mariekevandenende.waarbenjij.nu/reisverslagen/index/477009/my-down-under-adventure/2

Kort samengevat: in Sydney begonnen, na 4 dagen naar Cairns gevlogen. Daar stukje naar het noorden het regenwoud in. Vervolgens met de Greyhound hop-on-hop-of bus afgezakt tot Brisbane, daar paar dagen pretparken gedaan. Tussen Brisbane en Sydney 1 stop gemaakt op een surfkamp (geen aanrader) van Sydney naar Melbourne in één dag. 3 weken Tasmanie (2,5 zou ook ruim genoeg zijn) van Melbourne naar Adelaide via Great Ocean Road en door naar Alice Springs. Alice Springs vliegen naar Sydney. Daar op oudejaarsavond aangekomen en 2 januari vloog ik naar Auckland NZ.

Ik vond het stuk tussen Cairns-Brisbane echt veel mooier dan Brisbane-Sydney, dat had ik al gezien tijdens het plannen van mijn reis. Fraser Island is bijvoorbeeld echt een hoogtepunt, evenals de Withsundays waar je fantastisch kan snorkelen.

Ik zou als je 6 weken hebt (maximaal begrijp ik) kiezen voor 2,5-3 weken Tasmanie (2,5 zonder de reisdagen meegerekend) en 3 weken oostkust tussen Cairns en Brisbane.

Ik heb 6 weken over dat stuk Cairns-Brisbane gedaan, maar had daar dan ook dagen "niets" tussen zitten. Als je echt non-stop van het ene hoogtepunt naar het andere gaat, zou je het in 3-4 weken moeten kunnen redden, maar dan mag je ongeveer een week extra vakantie opnemen om thuis bij te komen, want 6 weken achter elkaar (zeker de 3 weken oostkust) vol gas alles willen zien is vrij vermoeiend.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 15:24

Op zich lijkt het mij met 8 weken misschien wel haalbaar om bijvoorbeeld 2 weken Tasmanië, 5 tot 7 dagen gold coast, 2 weken daintree en dan nog 2/3 weken westkust te doen. Voor Tasmanië lees ik op Tripadvisor best vaak de vraag wat te doen in een week evenals bij daintree, maar voor beide plekken heb ik dan meer tijd. Bij daintree en gold coast denk ik om dan ook dingen te doen vanuit een verblijfplek. Maar misschien vergis ik me alsnog en is het teveel? Ik zou juist niet elke dag onderweg willen zijn.

Om whalesharks te zien zou de keuze zijn ergens tussen maart en augustus te gaan in ieder geval.

Wat me aanspreekt, watervallen, hoogte verschillen (bergen/heuvels/rotsen), grotten, snorkelen, wildlife.

Qua budget ga ik eens kijken wat dit een beetje globaal zou kosten en of het rendabel is en over hoeveel jaar dan. Als ik zo ver ga wil ik natuurlijk ook wel dingen kunnen doen. Ik heb geen haast maar ik heb wel dromen :D Bedankt voor het meedenken.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:47

Hier 2x Tasmanie geweest en "even" Melbourne en een gedeelte van the great ocean road gedaan (in 1 dag met een tour via tripadvisor)
1e keer(2016) was 2.5 week Tasmanië, waarbij we een rondreis hebben gedaan en een paar dagen bij vrienden zijn geweest.
De 2e keer was eigenlijk voor een concert in Melbourne, maar omdat manlief het niet zag zitten om in 1 week heen en weer te vliegen := zijn we begonnen met 3 dagen Melbourne en daarna weer naar Tasmanië voor 2 weken (ook de vrienden bezocht) en daarna weer terug naar Melbourne voor het concert en de dag erna naar huis.
In Tasmanië heb je diverse nationale parken waar je kan overnachten. Voor toegang tot de parken, moet je wel een parkpass hebben.
Cradle mountains, konden we de 1ste keer met de auto in, tot aan de parkeerplaats halverwege, waar je de wombats kunt zien(zijn daar in grote getale)de 2de keer was dat al anders, toen kon je niet meer met de auto het park in, je moet met een bus van het park mee, of lopend.
Freycent national park met Wineglass Bay, geweldig als het mooi weer is, maar wij hadden helaas 2x bewolkt/regenachtig weer en dan kan je vanaf de berg de Bay niet zo goed zien.
Mountfield; een leuke wandeling naar een mooie waterval.
Mount Wellington, heb je een mooi uitzicht over Hobart.
In de buurt van Hobart ligt het Bonorong Wildlife Center waar je alle dieren kunt zien die in Tasmanië leven,zij hebben ook een Wildlife Hospital waar gewonde dieren worden opgevangen en weer uitgezet als ze weer hersteld zijn.
Central Plateau, daar ligt een geweldig hotel( niet goedkoop) wat een voormalig traingsbasis is geweest voor astronauten, in de buurt kan je fietsroutes doen of wandelingen.
Bruny Island is makkelijk te bereiken met de auto.
Maria Island met de ferry te bereiken en als je op tijd boekt kan je daar ook nog een overnachting doen (vrij primitief, eigen slaapzak etc meenemen) en daar zie je heel veel wombats ,kangaroes.
Port Arthur is ook indrukwekkend.
Ik zou graag nog een keer Australië willen maar dan een echte rondreis doen,maar helaas krijgen wij geen 8 weken vrij, dus dat zou op een ander moment moeten gebeuren, geen idee of het ooit gaat lukken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 17:56

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar staan goede tips tussen, ik ga ze bekijken.

Of ik zo lang vrij kan krijgen, dat weet ik ook niet, ik hoop het wel. Ik leef maar een keer dus het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken of het te realiseren is. Wat zijn twee maanden in je leven op alle jaren werk.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:30

Daar heb je helemaal gelijk in, je leeft maar 1x, en later wil niet altijd komen, dus ga ervoor!
Ik heb ook nog andere landen waar ik heen wil, die gaan nu even voor :j , omdat we daar nog niet zijn geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 00:56

Tasmanie, West/Zuid en Daintree is een niet de eenvoudigste combi kwa weer, tenzij je dat totaal niet uit maakt.
Als het in Tasmanie mooi weer is (zomer) dan is het regen seizoen in Daintree en daar valt zo‘n 3 meter water en kans op cyclonen.
Ga je in de winter (nu) naar Daintree dan is alles toegankelijk en niet te heet, maar dan is het 10 graden en vochtig in Tasmanie.
Anderzijds wil je misschien ook proberen de kans op grote bosbranden in de volle zomer in bepaalde gebieden proberen te vermeiden.
Wellicht dan goed mikken op een tussenseizoen (April-Mei, September-November) om overal het beste uit te halen.
Dat soort dingen kun je voor jezelf redelijk makkelijk op een rijtje zetten.

Ik hoorde trouwens eergisteren van een zeebioloog dat snorkelen in de Whitsundays op het moment iets beperkter is omdat veel rif erg te lijden heeft gehad van de grote storm. Maar als je toch richting daintree gaat dan kun je dat daar uitgebreid inhalen, prachtig <3

Op mijn future to-do staat ook nog de over-land van Cairns naar de Red centre, maar dat kost erg veel tijd. Idem met de west kust en AWD regenwoud.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:55

Ik zou heel zeker Tasmanië doen. Ik vond het daar fantastisch! Heb toen met een vriendin een auto gehuurd en het eiland rond gereden. Cradle mountain en Port Arthur en the wineglass bay zijn echte aanraders.

Verder zijn Melbourne, Sydney, Alice Springs en Adelaide mooie steden. Gewoon goed uitzoeken wat je echt wol zien, alles lukt toch niet. Ben er nu zelf 3 x geweest en zou zeker nog een keer gaan (heb er ook familie wonen)!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:17

Op je vraag: wie is in Australië geweest?
Ik! :D Tien keer en toen ik voor de 11e keer ging ben ik er blijven wonen :+
Ik vond het de reis elke keer meer dan waard.

Tasmanië is de enige staat of territory waar ik nog nooit geweest ben, dus daar heb ik geen tips over.
In de Gold Coast Hinterland (veel mooier dan de GC zelf) is O’Reillys Rainforest erg mooi en de glow worm caves in Tamborine Mountain zijn ook wel bijzonder.
Daintree NP is prachtig, maar geen idee wat je daar qua accommodatie hebt. Wij kamperen eigenlijk altijd.
De westkust is ook heel mooi. Inmiddels 18 jaar geleden dat ik daar was en toen was het prima te doen met een auto en hostels of af en toe een cabin op een caravan park. Geen idee of dat nog zo is.

Houd er alleen rekening mee dat het leven ook in Australië de afgelopen jaren veel duurder is geworden. Het is zeker geen goedkope bestemming (niet om je te ontmoedigen).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 14:24

Ah leuk dat je reageert! Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij had ik ook eerder wat berichten met je uitgewisseld over Australië, ik zou het eerst een paar jaar terug doen maar wegens omstandigheden is het toen niet doorgegaan. Maar toch blijft het me trekken, ik denk dat ik toch eerder spijt zal krijgen als ik uiteindelijk nooit ben geweest dan van dat ik wel ga :P

Wormcave lijkt me ook een gave ervaring! Meestal boek ik via Airbnb, daar zal ik dan ook weer naar kijken alleen voor het westen denk ik om misschien een camper te huren of een auto met daktent oid.

Ik zou denk ik de voorkeur hebben om in het voorjaar te gaan, daar er in de herfst periode geen whalesharks zijn. Als het zou gaan om Tasmanië, gold coast, daintree en West Australië wat zou qua weer maar ook qua reizen gunstig zijn qua volgorde?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:36

Onze geweldige huwelijksreis was 5 weken in Australië waarvan we er 4 een camper hadden. We zijn van Sydney via het zuiden, via kangeroo island door de Nullebur woestijn naar Perth gereden waar we de camper hebben ingeleverd en nog een week in Freemantle een huisje hadden zodat we paar keer de broer van mijn man konden bezoeken die geēmigreerd is.
Ook Brownbeach hebben we aangedaan.

Toen wij er waren, was Brownbeach niet ontdekt met prachtige natuur camping. Zo ook met Kangeroo island die hebben wij bezoek omdat we persé koala's en luiaards wilden ontdekken hetgeen gelukt is.
In de Nullebur woestijn hebben wij de grote en de kleinere Kangeroo gezien, de emo. Die woestijn weg dat was ongelooflijk ver (is namelijk een rechte weg door de woestijn van 1600 km en je komt er veel road trains tegen) . Toen we in Perth waren hebben we vlakbij, iets naar het noorden, gezwommen met dolfijnen (zagen we ook in Perth) en pinguïns en hebben we met een boot ook Walvissen gespot. Een onvergetelijke ervaring. Zo fantastisch.
Augusta niet naar toe gaan. Daar werden we door de politie gevraagd om te vertrekken want zou te crimineel zijn. Dat hebben we ook gedaan.

We hadden veel natuur campings en het was ongekend mooi en rustig.
Dat geldt ook voor de bergen (de Rocky's) ook zo prachtig.
We hebben ook het land in het zuiden gezien, waar water is en veel groen en wijnbouw. Ik vond het een fantastisch avontuur.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:42

pien_2010 schreef:
Zo ook met Kangeroo island die hebben wij bezoek omdat we persé koala's en luiaards wilden ontdekken hetgeen gelukt is.

Dat is wel knap, want er bestaan geen luiaards in Australië :D
Kangaroo Island is overigens wel erg mooi ja. Net als Rottnest Island trouwens. Tip: huur daar een fiets en fiets meteen zo ver mogelijk van de ferry vandaan naar de andere kant van het eiland, daar is het nog wel stil en puur.
Dat zwemmen met dolfijnen was wellicht in Monkey Mia? Dat is nu echt een gruwelijke toeristenattractie, eentje om heel snel voorbij te rijden. Ik heb langs nagenoeg de gehele westkust wilde dolfijnen gezien (en walvissen ook).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 14:53

Ik wil Monkey mia ook skippen, hoewel snorkelen met walvishaaien ook populair is maar dan kan je ook kiezen voor een minder grote boot.

Als er plekken zijn waar pinguïns in het wild te zien zijn bij de plaatsen die ik heb aangegeven, dan zou ik ook heel graag horen :D

Ik had inderdaad het plan om bij rottnest dan een fiets te huren.

Ik krijg er steeds meer zin in, haha. Ik ga van de week eens globaal naar de prijzen kijken om een idee te krijgen hoe lang ik er nog naar uit kan kijken :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:04

Pinguins zie je in Melbourne, die lope daar gewoon. Ik heb ze ook aan de westkust gezien.
Ik heb ooit gesnorkeld met mantaroggen, was indrukwekkend. Ik zou het nu niet meer doen ala ik eerlijk ben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 15:09

Goof schreef:
Pinguins zie je in Melbourne, die lope daar gewoon. Ik heb ze ook aan de westkust gezien.
Ik heb ooit gesnorkeld met mantaroggen, was indrukwekkend. Ik zou het nu niet meer doen ala ik eerlijk ben.

Melbourne is dan niet echt op de route :P

Ik heb op Hawaï met mantas gesnorkeld en het was een van de mooiste ervaringen van mijn leven <3

@pien zo dan ben je helemaal van rechts naar links gegaan in Australië :D

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:31

Idd in Melbourne, bij de Pier kan je ze zien, en in Tasmanië kan je ook penquins zien, wij zijn met een avond tour met gids op pad geweest om ze te spotten,met nog andere nachtdieren die je dan tegenkomt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:49

Klopt Goof dat was Costa Rica. Ik haal dat even door elkaar. Het waren de Koala s. Sorry!!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 04:59

moonsparkle schreef:
Ah leuk dat je reageert! Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij had ik ook eerder wat berichten met je uitgewisseld over Australië

Moest even graven in mn geheugen maar volgens mij heb je gelijk. Zou je toen ook niet naar Hinchinbrook Island gaan?

Kijk voor AirBnB eens wat er is. Wij deden ‘Vroegah’ heel veel AirBnB maar vinden het tegenwoordig vaak erg duur. Kan ook aan de locaties liggen hoor, want als het kan, kamperen wij liever omdat we de spullen nou eenmaal hebben staan hier.

Ons voorjaar of jullie voorjaar?

Pien _O- Ik heb je bericht 3x gelezen om er zeker van te zijn dat je het over luiaards had. Die hebben we hier idd niet. Koala’s wel!
Overigens zijn er op Kangaroo Island verschrikkelijke bosbranden geweest in de 19/20 fire season, TS. Zowat de helft van het eiland is afgebrand. Het is wel weer aardig aan het herstellen geloof ik, maar kijk dat even na voor je teleurgesteld wordt.

Eens met Goof over fietsen op Rottnest Island. Erg leuk!! En Monkey Mia was 18 jaar geleden al ene grote toeristen attractie, dus dat zal er niet beter op geworden zijn.
Als je de GC op de planning hebt staan, kun je op Moreton Bay ook dolfijnen zien. Als zijn ze daar niet zo ‘honkvast’ als in MM omdat ze niet gevoerd worden.

Als je concrete plannen hebt, wil ik best kijken of we een dagje varen kunnen organiseren hier in de buurt. Wij wonen maar een uurtje ofzo van de GC en hebben een boot(je). Met deze boot gaan we niet heel Moreton Bay over want kleiner dan de vorige maar tussen de eilanden door kan best op een rustige dag. Of Brisbane bekijken vanaf het water :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 07:19

Barra in een later bericht verteld dat ik even in de war was met Costa Rica. Daar zaten we ook op een eiland. Sorry.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 07:24

Hoef je geen sorry voor te zeggen en ik had het gelezen. Ik vond het vooral heel grappig en verder niet. Sorry, was niet vervelend bedoeld naar jou.