Met de fiets door het Hanzeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shaddy82

Re: Met de fiets door het Hanzeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:38

Foto's zien er in elk geval al super uit, leuk !

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:20

Ziet er goed uit! Geen tegenvallers met het weer dit jaar of wel?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 23:45

Douce schreef:
Ziet er goed uit! Geen tegenvallers met het weer dit jaar of wel?

Goeie vraag! Nou, op Rügen moest ik dit jaar mijn achterwiel laten vervangen. En het ding met een nieuw wiel is dat het na een maand moet worden aangespannen. Het moet namelijk wennen aan de belasting, anders gaan de spaken donderjagen. En als je zo intensief fietst als ik nu, met bepakking erbij, dan is dat eerder een week.

In Polen kreeg ik last van wiebelende spaken. Die kon ik wel vastdraaien, maar daarmee doe je meer kwaad dan goed als je niet heel veel ervaring hebt. Toen ik dan toch naar een fietsenmaker ging, voor een gebroken spaak, heeft de man niet alleen die spaak vervangen maar ook mijn wiel gecorrigeerd (het stond door mijn gekloot zo krom als een banaan), mijn ketting strakgetrokken én naar de wc laten gaan. Voor honderd zloty! Dus fietsers, als je ooit in Kartuzy bent: Kazimierz Rowery, vlakbij het station!

Sindsdien heeft mijn fiets het prima gedaan (afkloppen). Het weer is wel wisselend: in Lund regende het dat het goot, vandaag was het ongenadig warm. Ik moest een paar heuvels over, wat was dat afzien!

Maar kom, ik zou jullie nog verder bijpraten. Om te beginnen Roskilde. Daar heb je niet alleen een festival, maar ook een kathedraal waarin de Deense koningen begraven liggen.
Afbeelding
Dan door naar het zuiden. Een bouwvallige brug, die je niet met Scandinavië associeert, leidt je naar het eiland Falster.
Afbeelding
Dan de pont naar Duitsland. Na het zeer toeristische kustgebied kwam ik voor de tweede keer deze vakantie in Lübeck. Een psychologisch belangrijk punt, want mijn rondje Oostzee was nu compleet.
Afbeelding
Nog zo'n mijlpaal: de Elbe oversteken! Voor je gevoel kom je dan in de buurt van Nederland.
Afbeelding
Helaas zijn het dan nog wel een paar honderd kilometer. Hoewel er veel moois te zien is, begin ik het saai te vinden. Ik ben nu in Ibbenbüren, ten westen van Osnabrück. Haast alweer in Nederland dus. Donderdag ben ik thuis, als er geen gekke dingen gebeuren.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 12:31

Niet hard genoeg afgeklopt blijkbaar. In Bad Bentheim sneuvelden er zojuist toch weer drie spaken. Voor het eind van de middag ben ik niet in Nederland...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:34

Ah, dat is balen.
Maar zo te zien is het weer een toffe reis. Mooi avontuur hoor.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:22

Wauw wat een gave trip!
Zo iets als dit staat ook nog op mijn "dit wil ik doen"-lijst.
Ik verbaas me over dat je behalve het fietsen nog tijd hebt om bezienswaardigheden mee te pakken. Of is het meer dat je er langs komt met de fiets? Hoeveel uren en kms fiets je ongeveer per dag?
Succes met de spakenpech!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 15:05

Ik fiets sinds ik in Duitsland ben elke dag meer dan honderd kilometer (behalve vandaag dan, vermoed ik). Meestal kijk ik in de namiddag hoe de vlag erbij hangt en bel ik een camping/hotel. Zo heb ik gisteren zo'n 130 kilometer weggetrapt. Daar doe ik, inclusief rustpauzes en honderd keer mijn telefoon pakken voor de route, zo'n beetje de hele dag over.

Ik kijk van tevoren wel wat er op mijn route te zien is. In Duitsland heeft bijna elke stad wel iets te bieden. Ik ging bijvoorbeeld heel bewust nu over Bad Bentheim en niet over Gronau. Alleen de burcht bezoeken, wat ik zojuist in afwachting gedaan heb, zou ik normaal niet doen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 22:13