Douce schreef:Ziet er goed uit! Geen tegenvallers met het weer dit jaar of wel?
Goeie vraag! Nou, op Rügen moest ik dit jaar mijn achterwiel laten vervangen. En het ding met een nieuw wiel is dat het na een maand moet worden aangespannen. Het moet namelijk wennen aan de belasting, anders gaan de spaken donderjagen. En als je zo intensief fietst als ik nu, met bepakking erbij, dan is dat eerder een week.
In Polen kreeg ik last van wiebelende spaken. Die kon ik wel vastdraaien, maar daarmee doe je meer kwaad dan goed als je niet heel veel ervaring hebt. Toen ik dan toch naar een fietsenmaker ging, voor een gebroken spaak, heeft de man niet alleen die spaak vervangen maar ook mijn wiel gecorrigeerd (het stond door mijn gekloot zo krom als een banaan), mijn ketting strakgetrokken én naar de wc laten gaan. Voor honderd zloty! Dus fietsers, als je ooit in Kartuzy bent: Kazimierz Rowery, vlakbij het station!
Sindsdien heeft mijn fiets het prima gedaan (afkloppen). Het weer is wel wisselend: in Lund regende het dat het goot, vandaag was het ongenadig warm. Ik moest een paar heuvels over, wat was dat afzien!
Maar kom, ik zou jullie nog verder bijpraten. Om te beginnen Roskilde. Daar heb je niet alleen een festival, maar ook een kathedraal waarin de Deense koningen begraven liggen.

Dan door naar het zuiden. Een bouwvallige brug, die je niet met Scandinavië associeert, leidt je naar het eiland Falster.

Dan de pont naar Duitsland. Na het zeer toeristische kustgebied kwam ik voor de tweede keer deze vakantie in Lübeck. Een psychologisch belangrijk punt, want mijn rondje Oostzee was nu compleet.

Nog zo'n mijlpaal: de Elbe oversteken! Voor je gevoel kom je dan in de buurt van Nederland.

Helaas zijn het dan nog wel een paar honderd kilometer. Hoewel er veel moois te zien is, begin ik het saai te vinden. Ik ben nu in Ibbenbüren, ten westen van Osnabrück. Haast alweer in Nederland dus. Donderdag ben ik thuis, als er geen gekke dingen gebeuren.