Auto vakantie, hoeveel km rij jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:03

Aantal kilometer zegt wel wat, maar je reistijd zegt meer. Wat is de route?

Wij hebben een keer rond de 1000 km gereden zo'n 12/13 uur en dan nog pauzes. Ik zelf rij in de ochtend gerust 6 uur achter elkaar, dan ben ik het meest energiek. Zodra ik dan stop moet ik ook echt een tukje doen :') dus dan wisselen we om.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 24-06-24 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:15

1500 km weleens alleen gereden. Ging mooi, geen files. 1x tanken in Luxemburg en op de cruisecontrole met goeie muziek en een kilo zure appels was ik zo in Spanje. Maar ik ben beroepschauffeur dus sowieso gewend aan veel op de weg zitten.

Maar ik rij rustig 4,5 uur achter elkaar zonder pauze.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:20

Ik ben in principe de enige bestuurder, mijn man kàn wel, maar vindt rijden in het buitenland niet fijn en mij maakt het niets uit.
Hoe ver ik rij? Tot ik er ben :D
Wij stoppen elke 300km of elke 3 uur. Wat er ook maar eerder is. Dan zijn we vaak ook 20-30 minuten uit de auto, soms even bakkie koffie of een bal overgooien.
Maar een 1200km vind ik vaak toch wel meer dan zat om in 1x te doen.

Petpa

Re: Auto vakantie, hoeveel km rij jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:46

Ik heb meerdere keren 1500 km alleen gereden.

Mijn tip... Je spreekt over tentjes. Ik zou die onderweg ook daadwerkelijk gebruiken en niet een hotel (bijvoorbeeld) halverwege selecteren.

Gewoon op voorhand een aantal campings op de route selecteren en je bent veel flexibeler.

Fijne vakantie alvast!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 23:47

Wij zijn in 1 dag van Slovenië terug naar Zwolle gereden, maar wel met twee bestuurders.
Met een overnachting erbij moet het ook wel te doen zijn voor 1 bestuurder, zeker als je van auto rijden houd

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 01:56

"Wij" rijden een 1200km. In één keer door.

De ene keer rijdt mijn vriend dat ene eind zelf, de andere keer neem ik een paar honderd kilometer over.
Ik neem liever niet over haha, maar ik doe het wel.

De eerste uren gaan meestal vlot en hoeven we niet perse te stoppen. Naar het einde toe wordt het zwaarder en gaan we regelmatig een parking op, even de benen strekken.

We hebben er op zijn snelst 14u en half over gedaan, op zijn langzaamst 19u. File zodra we weer in BE waren :')

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 02:49

Ik ben vorig jaar als alleenstaande moeder met mijn 3 dochters van 11 9 en 4 naar midden Italië gereden. 1600 km. Een overnachting in Straatsburg en een overnachting in Milaan. Het rijden zelf vind ik geen probleem maar ontzettend veel files gehad. Terug maar één overnachting gehad en het laatste stuk heeft 12 uur geduurd voordat we thuis waren.

Dit jaar gaan we richting de Franse Alpen, ca 950 km. Met één overnachting.

Wat mij ontzettend heeft geholpen is een dvd speler achterin. En een barricade tussen de twee meiden achterin zodat ze elkaar niet lastig konden vallen :')

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:29

Hier ook de enige chauffeur, door gezondheidsomstandigheden van vriend. Ik kijk niet naar het aantal kilometers, maar naar het aantal uren. Rijd zelf liefst niet meer dan zes uur per dag op vakantie (behoudens noodgevallen). Voor mij zijn heen- en terugreis onderdeel van het reizen, en daar wil ik dus zelf ook iets aan hebben en van genieten.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:38

Mijn vader woont in Italië op 1500 km.
Hij rijdt dit naar ons in 1 keer in z'n eentje. Laatste keer dat ie hier heen kwam was ie pas om 5 uur smiddags door de gotthardtunnel. Toen hebben m'n zus en ik hem toch wel soort van verplicht een overnachting te boeken.

Wij hebben t vorig jaar zelf in 2 dagen gereden maar vonden dat al flink pittig. (mijn vrouw en ik rijden dan om en om)
We gaan in augustus weer die kant op. Het idee is om het dit jaar in 3 dagen heen en 2 dagen terug te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:44

Zolang je niet probeert iets „stoers“ te doen of eigenwijs te zijn dan is er gewoon niets aan de hand.
Gewoon stoppen als je het zat bent, ook als het vaker is dan je van plan was.
Ik ben ook wel eens na 300 km overnacht omdat ik gewoon geen zin meer had. Het was druk en slecht weer en mijn humeur werd met de minuut slechter, dan is stoppen veiliger.
Op andere dagen rij je wellicht meer dan je verwacht.
Gewoon nemen zoals het komt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:50

Ik hoor niemand zeggen dat je met een aanhanger (bagagekar) soms toch net wat meer op moet letten en dat dat ook weer concentratie vraagt. Als je graag rijdt, is het prima te doen. Ik zou wel een overnachting inplannen. Waarom niet? Het geeft meer rust en je gaat weer uitgerust op pad. Wij rijden een paar keer per jaar 2000 kilometer van en naar Nederland (vanuit Spanje). Wij doen steeds vaker twee overnachtingen, we worden oud :-)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:05

Wij reden naar Wintersport alleen als we kunnen afwisselen in 1x. Maar waar ik altijd riep heerlijk, ik hou van autorijden (doe ik ook) heb ik nu alle komende reizen lekker in stukjes geknipt met nachten weg. Kamperen overnachten we net over de helft, wintersport idem.

De druppel was dat bij aankomst om 10:00 in Zuid Frankrijk ik een kampeerwinkel kon zoeken en weer anderhalf uur kon rijden. Dat was niet fijn na zo’n lange rit.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:15

Wij gaan altijd op wintersport in Italië.
Dit is ongeveer 1200km en dat rijden we heen in 2 dagen en terug in 1 dag.
Maar mijn man en ik kunnen op de terugweg afwisselen.
We kiezen ervoor om de heenweg een tussenstop te maken, zodat we niet al doodmoe de vakantie in gaan.

Afgelopen wintersport was mijn man ziek geworden op de terugreis en heb ik 90% van de weg gereden. Wel met veel korte tussenstops, want ik vond het erg zwaar om zo'n eind te rijden.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:23

Dat is een aardig eindje. Het is vakantie dus ik zou onderweg lekker een camping of hotelletje pakken. Dan kan je even echt de benen strekken en dan de dag erna met een fris hoofd verder. Voor mij begint de vakantie als ik in de auto stap. Met die houding is de reis ook gewoon al vakantie. Ik zelf kan niet zo lang rijden. Mijn reisgenoot heeft wel eens met mij 1000 km in 1 dag terug moeten rijden toen ik een ongeluk had gehad. Niet fijn. Maar we zorgen altijd dat we elkaar lekker bezig houden. Kletsen, snoepjes, drankjes, goed muziekje.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:50

Als we op vakantie gaan dan rijdt mijn vader 1100 km aan een stuk door en dan vaak in de nacht voor een beter doorstroming. We nemen dan wel tussendoor plaspauzes, en dan gaan we weer door.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 08:57

Afgelopen winter voor de wintersport 1150 km gereden. Had wel een bijrijder, maar ik heb alles gereden. 3 stops gehad voor het toilet en een verse koffie. Goed te doen vond ik.
Helemaal alleen zou ik denk ik wel een overnachting hebben gepakt. Een bijrijder houdt je toch wakker/ bezig.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:07

Is voor iedereen zo verschillend. Mijn man zou het gerust rijden, ik moet er niet aan denken, ik ben er na een paar uurtjes wel klaar mee. Met zelf rijden dan, want als passagier vind ik alles prima. Zou de reis in ieder geval opknippen. Ook wel beetje afhankelijk van waar je langs gaat. Als je door de Gotthard moet kan t nog wel eens erg druk worden deze zomer.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 09:26

Ik heb het ook wel gereden, want ja, je wil lekker "snel" op je bestemming zijn. Inmiddels
weet ik wel beter. Zeker heen is er altijd meer vermoeidheid dan op de terugweg na een heerlijke
vakantie.

Nu rijden wij samen op de 1e dag ongeveer 1100km, nemen we lekker een overnachting, en
de andere dag rijden wet het laatste stuk ongeveer 350km.

Terug rijden wij vaak wel in één keer, maar goed, dan heb ik het over 2 bestuurders.

Zou het je afraden, zeker met die kar achter je auto, neem gewoon lekker een overnaching, je komt
zoveel meer ontspannen aan!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:28

Eens met oa Bloembloem, doe er lekker 1 overnachting tussen en misschien de eerste dag 800 km en de 2e dag de rest.

Misschien is er onderweg iets , wat je graag wilt zien en dan kun je ergens een leuk onderkomen zoeken.

Dat er mensen zijn die dit even in 1x rijden is mooi, maar vind dit niet iets om af te doen als " dit moet wel lukken in 1x ".

Ik rijd ook erg graag auto , maar 900 km is wel de max voor mij in 1 keer denk ik.
Ik vind juist de heenweg makkelijker als de terugweg. Die duurt naar mijn idee altijd langer :')

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:40

MoniqueT schreef:
Ik hoor niemand zeggen dat je met een aanhanger (bagagekar) soms toch net wat meer op moet letten en dat dat ook weer concentratie vraagt. Als je graag rijdt, is het prima te doen. Ik zou wel een overnachting inplannen. Waarom niet? Het geeft meer rust en je gaat weer uitgerust op pad. Wij rijden een paar keer per jaar 2000 kilometer van en naar Nederland (vanuit Spanje). Wij doen steeds vaker twee overnachtingen, we worden oud :-)

Je mag ook maar 90 km/uur met een bagagekar. Dus dat verhoogt wel het aantal uren dat je onderweg bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:42

90 in Nederland, met een lichte aanhanger 100 in Oostenrijk, de rest maar 80. Dat scheelt echt veel tijd vergeleken zover aanhanger.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:53

Als je besluit om in twee dagen te rijden, zou ik overdag rijden. In de nacht is de kans op oververmoeid toch groter. Met een tussenstop op een mooie plek, wordt de reis onderdeel van de vakantie.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:58

Eens met de mensen hierboven :)

In TS haar situatie (enige bestuurder, kinderen mee, bagagekar achter de auto) zou ik ook zeggen: lekker gaan! Maar wel met 1 tussenstop (of 2 als je echt de tijd wilt nemen). Kies een leuk hotelletje vooraf uit, zodat je ook zeker weet dat je op een leuke plek overnacht. Dan heb je het vakantiegevoel namelijk al te pakken en kom je een stuk uitgeruster aan.

Het is geen wedstrijdje 'wie rijdt het snelst/verst aan één stuk door', je hebt vakantie :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 11:26

Ik ga sinds 2 jaar als alleenstaande moeder met mijn kinderen naar frankrijk. Afgelopen jaren 1100km gereden, dit jaar worden het er 1400.
Ik doe het op de heenreis met 1 overnachting en dat vind ik heel prima te doen. Iedere 2 a 3 uur stop ik even voor een korte pauze en dn weer door.

Overnachten doen wij trouwens praktisch en goedkoop. Dus zo dicht mogelijk langs de snelweg in een simpel hotel.

De terugweg afgelopen jaar heb ik in 1 dag gereden. Vond ik ook prima te doen hoor.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:28

Ik ben vorig jaar met een (lege) trailer naar Nederland gereden vanuit Zweden. 1100km enkele reis en omdat ik de enige was met BE rijbewijs reed ik alles zelf. Werd na een tijdje moe dus toen ben ik een uurtje gestopt maar verder alles doorgereden. Ging prima, je voelt zelf wel of je het red of niet