Wat moet je gezien hebben in omgeving Bergen, Noord-Holland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:31

Restaurant Julies in Bergen. Of Fabels in Bergen is gewoon lekker eten.

Op zaterdag is er Markt in Bergen. Als je van boeken houdt is de eerste bergense boekhandel leuk om even binnen te lopen.

En op donderdag avond Braderie in Bergen.

Restaurant Echt kun je leuk koffie drinken of lunchen

Uiteraard fietsen of wandelen door de duinen. Dit kun je makkelijk doen vanaf Restaurant Duinvermaak.

Restaurant Bergen Binnen zit ook gezellig is wel wat chiquer dan Julies en fabels.

In schoorl heb je staats bosbeheer daar kun je het kabouter pad toen en is er speel gelegenheid voor de kinderen met water. Ook daar kun je mooi wandelen of fietsen.

Schoorl aan zee is fijn om als dagje strand heen te gaan is alleen wel ter fiets te bereiken door de mooie duinen. Paal 29 zit daar.

Inderdaad de berenkuil kan je even tussen stop maken om iets simpels te drinken of te eten.

Waar verblijven jullie?

In Bergen zit ijssalon pinoccio en banketbakkerij Roos voor schepijs ( vind ik lekkerder)

Bergen aan zee heb je diverse eet gelegenheden.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 24-06-24 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:35

Bij Huize Glory in Bergen aan Zee kan je leuk lunchen met een mooi uitzicht op zee vanaf het terras.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:37

aniek1985 schreef:
Bij Huize Glory in Bergen aan Zee kan je leuk lunchen met een mooi uitzicht op zee vanaf het terras.

Daar kun je idd van af Bergen mooi heen wandelen.

Rytm

Re: Wat moet je gezien hebben in omgeving Bergen, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:51

Kaasmarkt op vrijdagochtend in het centrum van Alkmaar. :D

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:13

De kustplaatsjes langs het IJsselmeer zijn erg leuk om te bezoeken. Hoorn, Medemblik (stoomtrein), Enkhuizen met het openluchtmuseum, maar ook Monnickendam, Edam en Volendam. Volendam is natuurlijk erg toeristisch maar wel grappig. Je kan een foto laten maken in klederdracht en met de boot naar Marken.
Haarlem is een gezellige stad die je kan combineren met een strandbezoek in Bloemendaal.

Restaurant Merlet in Schoorl heeft ook een prima brasserie met een wat beter geprijsd culinair dagmenu. Bij mooi weer kan je ook buiten zitten. De Bokkensprong in Groet is ook goed en gezellig.

Bij Okawari in Castricum kan je heerlijk sushi eten. Saté bij Zeezicht aan het strand bij Castricum (Zoomers wat mij betreft ook geen aanrader). Het Ruiterhuys in Bakkum is inderdaad leuk, maar meestal druk, dus wel vooraf reserveren. Restaurant Bij de Buurvrouw is ook wel een aanrader in Castricum trouwens.
Bij Fabels in Bergen zit je ook gezellig.

Edit: en lichtjesavond is ook altijd heel gezellig in Bergen: https://watgaanwedoen.nl/lichtjesavond-bergen
Laatst bijgewerkt door Niqui op 24-06-24 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:18

Lady papa in Bergen voor o.a sushi, Onder de Linde voor franse keuken, Bergen Binnen of Wonders voor een snelle hap.
Bergen aan zee: Soul Beach en Paviljoen noord.
Slapen, maar ik denk dat je daar al voorzien bent, hotel Blooming.
Bovenstaande zijn wat mij betreft de wat betere plekken om te eten.
Museum Cranenberg in Bergen Centrum, De Berekuil in Schoorl is ook erg leuk en het duin daar is ook prachtig.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:37

Fabels in Bergen is goed eten en gezellig zitten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:20

In Callantsoog zijn ook leuke restaurants. Iegewies en op datzelfde rijtje zitten er nog een paar.
Met de fiets kun je leuk de Westfriesedijk pakken, mooi uitzicht

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:24

Bokkesprong in Groet. Minkema heet nu Struin dacht ik. Zit op het strand bij Camperduin/Hargen. De duinen zijn fantastisch daar. Je kan een rondje lopen van de Bokkesprong naar het strand en dan langs het strand via Minkema weer teruglopen.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 00:16

De waterkwal in het duingebied
Ijsje halen bij di fiorentina Heiloo
Kaasmarkt Alkmaar
Zwarte markt Beverwijk

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 00:18

Oja de Kruisberg in het duin van Heemskerk
En dan ook de op de uitkijk toren ….
Patataloog

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 00:21

Mijn moeder en ik waren vorige maand in Julianadorp. Wij hadden de fietsen mee, wij zijn met de auto naar het bezoekerscentrum Schoorlse Duinen gereden, en van daaruit hebben wij gefietst door de Schoorlse Duinen. Wij zijn toen naar Camperduin gefietst, daar hebben wij geluncht bij het strandpaviljoen, met een mooi uitzicht over strand en zee. Als je bij het bezoekerscentrum parkeert (let op, wel betaald parkeren, best duur ook maar ik geloof dat ze het wel weer gebruiken voor onderhoud in het natuurgebied), zou ik wel ook even naar binnen gaan voor je vertrekt, ze kunnen je daar informeren over hoe je kunt fietsen, maar ook over of er nog gedeeltes onder water staan waar je niet langs kunt. Dat was vorige maand wel het geval. Ik heb toen een foto van de kaart gemaakt waarop aangegeven staat waar hoog water is, dan heb je dat direct en de routes. Maar je kunt ook een kaart kopen voor de routes, alleen daar staat het hoog water volgens mij niet op aangegeven. Wij vonden het in ieder geval echt prachtig door de duinen heen. Wel pittig op sommige stukken waar het echt omhoog gaat (wij hebben ook geen elektrische fiets), ik heb het de dag erna wel geweten qua energielevel, maar het was het absoluut wel waard!

Callantsoog is een leuk dorpje om even in de winkeltjes te kijken en van daar uit kun je ook zo een trap omhoog en naar het strand. Egmond aan Zee was ook leuk met winkeltjes.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 10:11

Heb m'n lijstje aangevuld door jullie vele en goeie tips!
- woensdag(avond) braderie Egmond aan Zee
- donderdag markt in Schagen
- vrijdag markt in Alkmaar (en stadswandeling doen)

We gaan ook een dag met de auto de ANWB dijk en duin route (langs oa Schagen-Petten-Callantsoog-Den Helder) doen. Wil dan uiteraard op meerdere plekken even uitstappen en wat dingen bekijken/doen zoals Zwanenwater.
Verder nog fietsen naar Schoorl aan Zee. En als we nog tijd over hebben dan wil ik graag naar Hoorn (Enkhuizen en Medemblik zijn we vorig jaar al geweest en in Volendam ook al wel vaak) en kunnen we dit misschien combineren met de Rijp.

Iemand vroeg nog waar ons verblijf in Bergen is: dat zit 1 straat van het centrum vandaan.

Paardrijden staat niet op m'n lijstje. Heb vorige maand nog een geweldige strandrit gemaakt op Terschelling en aan dat brede zandstrand kan geen enkel ander strand tippen (naar mijn mening) :+

De aanbevolen restaurants moet ik nog even allemaal doornemen. ;)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:17

Lamoraal is eeb lekker en gezellig eetcafé, als je echt een café zoekt.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:27

Oehh wat leuk!

Alkmaar:
- Sencha lunchstore voor het lekkerste gebak!
- Kaasmarkt schijnt best leuk te zijn.

Heiloo:
- Één van de beste ijssalons in omstreken: Di Fiorentina, de bolletjes zijn echt mega!

Bergen NH:
- Zaterdag markt overdag.
- ECHT, leuk koffie tentje.
- Duinvermaak en kleine wandeling door het Oude Hof.
- Leuke winkels zijn Eerste Bergsche Boekhandel, Tally-Ho, Sissy-Boy en Pragt-Store.
- Uit eten bij Julie, Wonders of Fabels. Bergen Binnen is wat meer chique.
- Museum Kranenburgh, vaak leuke tentoonstellingen, kleinschalig museum.
- Lichtjesavond woensdag 7 augustus.

Bergen aan Zee:
- De Duinerij voor lunch of diner.
- Zee aquarium.

Schoorl:
- De Berenkuil, goede plek om even uit te rusten tijdens fietstocht door de duinen.
- Widewood, heerlijk ontbijten, lunchen of koffie met gebak.
- Merlet chique uit eten.
- Bezoekerscentrum het Zandspoor, info Schoorlse duinen, speelplek voor kinderen en activiteiten.
- Fietsen naar het vogelmeer of naar het strand.
- Voor sportievelingen: MTB route in Schoorlse Duinen is één van de uitdagenenste routes in NL.
- Scorlewald is een antroposofische gehandicaptenzorg organisatie, in de lente organiseren zij een leuke voorjaarsmarkt.
- Juli + augustus braderie iedere dinsdagavond >15 uur. Haal absoluut stroopwafelkruimels!!

Groet:
- Lekker Puh, Bokkensprong en Pur Sang, lekker uit eten.
- Merenboer, gezellig biertje doen/avond uit.
- Juli + augustus braderie iedere maandagavond >17:30 uur.

Hargen:
- 5, 6, 7 juli Hargen Sail, 's avonds leuke feesten.

Camperduin:
- Struin (voorheen Minkema geloof ik) voor hapje eten.
- Dijk en aangelegde duinen bekijken en lagune. Leuk speelschip voor kids.
Laatst bijgewerkt door Biscuitje op 26-06-24 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:42

Em_ schreef:

We gaan ook een dag met de auto de ANWB dijk en duin route (langs oa Schagen-Petten-Callantsoog-Den Helder) doen. Wil dan uiteraard op meerdere plekken even uitstappen en wat dingen bekijken/doen zoals Zwanenwater.
Verder nog fietsen naar Schoorl aan Zee. En als we nog tijd over hebben dan wil ik graag naar Hoorn (Enkhuizen en Medemblik zijn we vorig jaar al geweest en in Volendam ook al wel vaak) en kunnen we dit misschien combineren met de Rijp.

Iemand vroeg nog waar ons verblijf in Bergen is: dat zit 1 straat van het centrum vandaan.

Paardrijden staat niet op m'n lijstje. Heb vorige maand nog een geweldige strandrit gemaakt op Terschelling en aan dat brede zandstrand kan geen enkel ander strand tippen (naar mijn mening) :+

Je moet ook niet naar het strand gaan maar naar het bos en de duinen. Daar kan de Veluwe niet aan tippen. Met name de ruiterpaden van Schoorl en Bergen zijn geweldig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:45

Oh en je kunt ook naar de abdijtuin in Egmond. Afhankelijk van wanneer je daar bent kun je daar heerlijk wat fruit proeven. Is een collectieboomgaard van de pomologische vereniging

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:50

Het gebied met ruiterpaden heeft heel erg onder water gestaan, maandenlang.
Nu deze week voor het eerst aan het zakken hoorde ik met de hoge temperaturen.
Dus wel kans dat het begaanbaar is als je daar bent. En plaatselijke stallen zullen natuurlijk wel weten waar je wel/niet kunt rijden.

Als je niet wilt rijden kan ik de natuur daar sowieso aanraden om te fietsen/wandelen.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 12:21

Dorine92 schreef:
Em_ schreef:

Je moet ook niet naar het strand gaan maar naar het bos en de duinen. Daar kan de Veluwe niet aan tippen. Met name de ruiterpaden van Schoorl en Bergen zijn geweldig

[ [url=m/16i81D.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8kCDMx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RUVPXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/S0Pdbr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wKXd2t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7furP7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XBpnLx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5i0cPj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oPayRS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0z4hIV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kLdWki.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/K5mpW2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TO4PGg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IHhzV9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AV3i44.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/63tXLP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Y8gLwN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/a4IoQf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0mO46x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig maar ik moet helemaal niks. Zoals ik al eerder zei, ik ga niet rijden. Ik gaf 1 van de redenen aan waarom maar los daarvan wil ik ook gewoon gezellig samen dingen doen met m'n vriend en heb ik een paard en prachtige omgeving thuis. Duinen gaan we gewoon leuk op de fiets en wandelend doen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:36

De duinen zijn inderdaad erg mooi om te wandelen/fietsen/paardrijden.

Midden in Schoorl heb je het klimduin. Vlakbij Katrijp zit nog een klimduin, die is iets kleiner, maar veel minder druk. En inderdaad stukken strand waar je alleen op de fiets of te voet kunt komen, daardoor ook op zomerse dagen niet druk.

In Bergen heb je het zeeaquarium, aan 1-2 uurtjes heb je genoeg, is wel een leuk uitstapje.

In Alkmaar heb je op vrijdagochtend de kaasmarkt (is vaak erg druk, dus als het kan zou ik met de fiets gaan), kaasmuseum, tochtje met een rondvaartboot.

Ik zag hier eerder Voorheen Minkema genoemd worden. Daar heb ik alleen hele slechte verhalen over gehoord :+ Al heeft het volgens mij weer een nieuwe eigenaar, dus misschien is het inmiddels beter.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:53

Midden in Bergen heb je nog een midgetgof "de Merelhof", de oudste baan van Nederland.
In Egmond aan Zee heb je veel winkeltjes (wel veel kleding). Bij het Wapen van Egmond in Egmond aan Zee kon je altijd goed eten (wel altijd druk).

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:09

Ook zonder paard kun je van de Schoorlse duinen genieten, en kan je bijna op de zelfde plekken komen dan wel te voet of te fiets.
Ik heb jaren zelf door heen gereden en kom er regelmatig met de fiets of lopend. Ik noem het maar mijn luxe achtertuin.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:00

Als je naar De Rijp gaat, dan kan ik je restaurant Het Wapen van Munster aanraden. Heel lekker eten en gezellig. Je kan er ook een fluisterbootje huren en heerlijk door de Eilandspolder varen. Aanleggen bij Driehuis en een hapje doen in de tuin van restaurant De Vriendschap is ook erg leuk.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:57

Edit: De Vriendschap in Driehuizen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:38

Ik werk bij de lunchzaak die in hetzelfde gebouw als staatsbosbeheer zit en kijk uit op de prachtige natuur in Schoorl. Zou zeker gaan wandelen in dat gebied! Heel veel mooie wandelroutes en je kan helemaal tot het strand lopen ook.

Alkmaar is sowieso altijd leuk en leuk voor winkelen en kan je ook lekker uit eten. Bergen is ook altijd heel leuk om heen te gaan en Bergen aan zee vind ik het leukste strand in de omgeving.

Hoenderdaell is idd ook heel leuk om een dagje heen te gaan!