leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:06

Die van 1 en 5 hebben er zacht gezegd geen zak aan en gaat het echt geen ervaring voor het leven voor zijn.
Dat is dus een smoesje om de vakantie van jullie leven te gaan doen :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:08

DuoPenotti schreef:
Die van 1 en 5 hebben er zacht gezegd geen zak aan en gaat het echt geen ervaring voor het leven voor zijn.

Precies dit ook inderdaad :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:11

DuoPenotti schreef:

Maakt dat uit? Het is ook mijn leven. Ik kijk echt anders aan tegen dit, ik vind het heel apart dat zulke dingen pertinent onmogelijk zijn zonder enorme consequenties. Goed dat die regel wordt gehandhaafd voor kinderen die maanden verdwijnen naar een ander land omdat daar familie woont, maar ik vind dit dus echt een totaal andere situatie.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:12

_Nancy schreef:
DuoPenotti schreef:

Precies dit ook inderdaad :j

Ja én? Het mag toch ook de reis van hun leven zijn :)

Ik snap het heel goed en zou het sowieso doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:15

In ons schoolsysteem worden langere reizen of familiebezoek in het buitenland tot groep 6 eigenlijk standaard goedgekeurd omdat ze daar nauwelijks wat essentieels door missen.
Vanaf groep 7 gaan ze moeilijker doen omdat de leerstof dan intensiever wordt.

Aangezien NL een meer rigide systeem heeft daarin zul je dan de boete moeten slikken.

Je kinderen gaan er inderdaad nagenoeg niets van onthouden, dus het leereffect is geen argument in dit geval.

Over het algemeen ben ik een brave burger, maar ik heb er zelf geen moeite mee om regels te „challengen“ die geen daadwerkelijk verschil maken voor de veiligheid of ontwikkeling van de individu.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-06-24 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:16

denice schreef:
DuoPenotti schreef:

Maakt dat uit? Het is ook mijn leven. Ik kijk echt anders aan tegen dit, ik vind het heel apart dat zulke dingen pertinent onmogelijk zijn zonder enorme consequenties. Goed dat die regel wordt gehandhaafd voor kinderen die maanden verdwijnen naar een ander land omdat daar familie woont, maar ik vind dit dus echt een totaal andere situatie.

Het maakt uit in de zin dat je het telkens hebt over de reis die ook voor hen leerzaam is enz.

Citaat:
dus we hopen op een ervaring die ze hun leven meenemen.

Citaat:
Ik vind 'gewoon niet gaan' geen optie, zo'n reis is ook leerzaam

En dat is gewoon onzin.

Dat je zegt ik wil zelf erg graag, kan ik me voorstellen. Kan ik me ook in vinden :j
En dan denk ik ook, die 9 dagen redden ze wel.

Maar hou het gewoon zoals het is, wij willen gaan... misschien dat je dan bij een leerplicht ambtenaar ook verder komt dan wat gezwam in de ruimte over de leerervaring van de nog kleine kinderen :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:17

Het kan natuurlijk ook op een andere manier een mooie ervaring worden, als gezin trek je dan toch naar elkaar toe (hoop ik).

Ik ben inderdaad vooral benieuwd naar die boete en het proces erna zodat we een goede afweging kunnen maken in hoeverre we ons hier nog goed bij voelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:18

1, 5 en 7 die zullen daar inderdaad nog niet veel aan hebben. 5 en 7 zijn leerplichtig, dus dan kom je op een boete van 1800 euro.

Als je de reis kunt uitstellen tot 11, 15 en 17 dan hebben ze er in elk geval iets aan en zullen ze het ook onthouden. Je boete wordt dan wel 2700 euro.

Wat maakt dat je nu precies een maand weg wilt? Wat maakt dat het geen twee weken gedurende de Kerstvakantie kunnen zijn? Wat maakt dat je het niet kunt uitstellen totdat ze 21, 25 en 27 jaar oud zijn?

Ik snap dat de school dat soort vragen stelt.

Mungbean

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:20

Even je grote wens 10 jaar uitstellen? Waarom dan niet gelijk 20 jaar
Je kunt al dood zijn dan _O-

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:22

Ik zou persoonlijk wachten tot de jongste 4 is, dan hebben de oudste kinderen er wellicht meer aan qua herinneringen en vanaf een jaar of 4 blijven herinneringen ook wat beter hangen :j

Maar ik snap ook als je nu wilt gaan hoor :o

Ik lees de boete trouwens als 900 euro per gezin als je 2 weken verzuimt, dus niet nog eens het dubbele maar correct me if im wrong. Dan is 900 euro op zo'n reis, natuurlijk zonde, maar wellicht nog te overzien.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:22

Precies, noem me dan maar een egoïst maar je weet niet hoe het leven loopt. Straks heb ik 40 jaar spijt dat we niet gegaan zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:23

Sowieso boete,
Mogelijk melding jeugdzorg,
Mogelijk (hoewel bij een eerste keer niet zeker) verantwoorden voor rechter
Mogelijk melding bij jeugdzorg (hoewel bij een eerste keer waarschijnlijk niet)

Het komt wel in dossiers.

Laat je later ooit nog ergens een keer een steek vallen dan sta je er dus wel minder positief voor richting jeugdzorg etc.

Ik snap iedereen die een leuke vakantie wil. Gun dat ook iedereen.

Maar ik denk dat je ook oog moet hebben voor wat je beslissing kan betekenen voor anderen (school, kinderen, klasgenoten, onderwijzers) die worden extra belast,
Níet om iets dat geen keus is (ziekte, overlijden, whatever) maar puur voor plezier waar ze zelf geen enkel voordeel bij hebben, wel nadeel.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:24

De boete is weliswaar per kind maar er is een maximumbedrag per gezin, in dit geval 900 euro omdat het de eerste keer is.

Doe je dit ergens in de komende 5 jaar nog een keer, dan wordt het bedrag hoger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:24

Sizzle schreef:
In ons schoolsysteem worden langere reizen of familiebezoek in het buitenland tot groep 6 eigenlijk standaard goedgekeurd omdat ze daar nauwelijks wat essentieels door missen.

Ik <3 Zwitserland. Ik was er in een flits, en heb genoten van alle kinderen die met petjes en rugzak op allerlei plekken dingen gingen doen - met de trein of de tram of op wandeling of weet ik wat.

We hechten in Nederland zo aan de dwang van onderwijs, en dat terwijl we de kwaliteit van onderwijs niet eens echt centraal zetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:25

Ja kunt dan dood zijn, maar het zogenaamd doen voor de kinderen en zo medewerking bij de school kweken gaat ook niet lukken. Denk eerder het tegendeel.

ben en blijf gewoon eerlijk. We hebben nu de mogelijkheid te gaan en we willen het graag doen. :j

Overigens lees ik ook die 900 als totaal, niet per kind.

Ik zou zeggen waag de gok, hou rekening met dat geld, meevaller als ze het niet opleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:25

Ik vind "een maand kunnen reizen" geen argument.
En naar een ander werelddeel met zo'n jong kind al helemaal erg merkwaardig.

Er zouden culturele of religieuze redenen kunnen zijn om in "dat" deel van het jaar "zo" lang weg te blijven en dan vind ik dat de leerplichtambtenaar ruimhartig mag zijn.

Maar voor lang willen reizen is er nu eenmaal de zomervakantie.
(En ja, ivm het werk van Klaas zijn wij tien jaar lang 1 weekje weg geweest in de zomer.)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:28

De boete gaat 900 euro zijn zoals ik het begrijp. En ik begrijp ook dat de school het wel moet melden aangezien er geen criteria zijn waardoor je in aanmerking komt voor vrijstelling van de leerplicht. Ondanks dat ze misschien aangeven er begrip voor te hebben, is de school wettelijk verplicht zich te houden aan de gestelde eisen voor de leerplicht.

Want dat is het, je kinderen hebben in Nederland recht op onderwijs en zijn daarmee ook verplicht tot het volgen van onderwijs. Als ouder ben je verplicht om je kinderen naar school te laten gaan. Het leeraspect zoals jij dat voorspiegelt is niet ter zake doende. Sterker nog, persoonlijk denk ik dat ze er weinig herinneringen van gaan hebben op latere leeftijd.

Blijft over dat jij (en je man) dit graag willen. En dat mag, alleen zul je de boete moeten betalen. Aan jou of je dat ervoor over hebt.

(Persoonlijk denk ik dan dat dit de consequenties zijn van het hebben/nemen van kinderen. Je weet dat vanaf 5 jaar je 12 vastgestelde weken aan vakantie hebt)
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 21-06-24 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:28

denice schreef:
Precies, noem me dan maar een egoïst maar je weet niet hoe het leven loopt. Straks heb ik 40 jaar spijt dat we niet gegaan zijn.

FOMO is een slechte raadgever.

Wat mis je precies dan??

Het leven bestáát uit kiezen!!

Er zijn nu eenmaal duizenden dingen mogelijk in het leven, en ze allemaal doen gaat niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:29

DuoPenotti schreef:
Ja kunt dan dood zijn, maar het zogenaamd doen voor de kinderen en zo medewerking bij de school kweken gaat ook niet lukken. Denk eerder het tegendeel.

ben en blijf gewoon eerlijk. We hebben nu de mogelijkheid te gaan en we willen het graag doen. :j

Overigens lees ik ook die 900 als totaal, niet per kind.

Ik zou zeggen waag de gok, hou rekening met dat geld, meevaller als ze het niet opleggen.

Heb jij deze informatie ook van die reisblog? Want die site is al 4 jaar oud, ik ben bang dat het misschien wat oude informatie is.

Je hebt gelijk hoor, we doen het natuurlijk ook voor onszelf. Vind ik ook gewoon een goede reden eigeniijk..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:30

Janneke2 schreef:
denice schreef:

FOMO is een slechte raadgever.

Wat mis je precies dan??

Er zijn nu eenmaal duizenden dingen mogelijk in het leven, en ze allemaal doen gaat niet.

ok

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:30

Janneke2 schreef:
.

Dat is toch precies wat TS aan het doen is :o?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:30

Het leven bestaat uit keuzes maken. Een van die keuzes was het krijgen van kinderen op dit moment in je leven.

Alleen: met kinderen weet je dat je te maken krijgt met leerplicht. Meer dan genoeg gezinnen die vlak voordat het kind leerplichtig wordt nog even een lange op vakantie meepakken buiten de schoolvakanties.

Als je een keuze maakt in je leven dan weet je ook dat daardoor deuren open gaan, maar ook dat er deuren dicht gaan. Dit is zo'n deur die is dichtgegaan zodra de kinderen leerplichtig werden.

Dan kun je voor jezelf de mogelijkheden afwegen. Is het mijn grote wens om nu mijn drie kinderen 1, 5 en 7 mee te nemen voor een maand lang rondreizen in Zuid-America en kamperen in de Amazone (eigen invulling, TS heeft niet genoemd wat voor reis het is) of is deze deur op dit moment even dicht gezien de leeftijd van de kinderen?

Als doel is om als familie dichter bij elkaar te komen dan kun je dat ook doen door bijvoorbeeld korter weg te gaan of een andere locatie te kiezen (heel basis kamperen in Nederland waardoor je de kinderen toch naar school kunt brengen elke dag of waarbij de ouder die niet vrij kan krijgen toch nog naar het werk kan gaan) . Er zijn allerlei alternatieven mogelijk om je doel te bereiken.

Wat maakt dat het specifiek op dit moment zo belangrijk is om nu in december een hele maand weg te gaan?

Kinderen thuis laten is bijvoorbeeld ook nog een optie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:31

maaikemuis schreef:
Want dat is het, je kinderen hebben in Nederland recht op onderwijs en zijn daarmee ook verplicht tot het volgen van onderwijs. Als ouder ben je verplicht om je kinderen naar school te laten gaan.

Eh nee, je hebt alleen de leerplicht. Van recht op onderwijs is helaas geen sprake. (En een poging om kinderen en ouders een klein beetje meer kansen daarop te bieden zijn alweer afgeschoten door de nieuwe coalitie.)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 11:33

Op reis gaan zonder kinderen, dat is mijn droomreis :')

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:34

denice schreef:
Op reis gaan zonder kinderen, dat is mijn droomreis :')

Pas op hoor straks gaan ze roepen dat je dat 8 jaar geleden had moeten doen :+