Onvergetelijke vakantie voor zieke ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:02

Eerst en vooral sterkte! Dat is niet niks wat je voor de kiezen krijgt.

Erg leuk om te plannen, ik kan me voorstellen dat het vooruitzicht op een leuke reis iets is waar je ouder zich aan kan optrekken in een moeilijke periode. Maar, ik zou toch, buiten een grotere reis in het vooruitzicht, ook asap starten met ev wat kleinere uitstapjes . Meteen herinneringen beginnen maken.

Wat de grotere reis betreft, denk ik meteen aan de cruise in Alaska die we gemaakt hebben. Die was zooo mooi! Oke, niks cultureels maar qua fauna en flora prachtig! Daar kon de cruise in Noorwegen echt niet aan tippen. De meeste uitstappen zijn wel haalbaar ook al ben je lichamelijk minder fit.

_AB_

Re: Onvergetelijke vakantie voor zieke ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:48

Ik zag Thailand voorbij komen, daar is de gezondheidszorg goed heb ik me laten vertellen. Als je in Azië iets krijgt, wordt aangeraden om naar Bangkok te gaan.
De gezondheidszorg in Noorwegen is minder, heb ik me laten vertellen. Lange wachttijden bij artsen bijvoorbeeld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:54

Met dit nieuws beter morgen (of volgende week) op reis gaan, dan hebben jullie dat in elk geval in de pocket.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:52

Van je lijst alleen ervaring met Nieuw Zeeland en Madagaskar.
Nieuw Zeeland is écht ver vliegen, onderschat dat niet. De wegen zijn top en de levensstandaard is hoog. Wij hebben alleen het noorder eiland bezocht en hele mooie plekken gezien.
Madagaskar is dan weer echt een ontwikkelingsland. De wegen zijn slecht (30km p uur afleggen is niet gek op sommige snelwegen), huurauto’s staan regelmatig met pech, je hebt regelmatig geen telefoonbereik en qua gezondheidszorg verwacht ik niet al te uitgebreid aanwezig. Voor mij wel de mooiste reis die ik tot nu toe heb mogen maken, maar met een zwakkere gezondheid zou ik het niet aandurven.
Heb je Zuid Afrika ook overwogen? Hier ben ik zelf nog niet geweest maar de gezondheidszorg is daar volgens mij prima.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 02:17

Sterkte in deze situatie!

Nieuw-Zeeland zou ik persoonlijk niet doen. 2-3 weken met 2 personen in het hoogseizoen hier voor minder dan 10K is knap lastig. Daarbij kan de reis behoorlijk pittig zijn, zelfs voor iemand die 100% fit is. Gezondheidszorg is hier wel goed geregeld. Als je vooraf al weet dat je hier zorg nodig gaat hebben als toerist kan het best duur zijn (maar ik denk dan maar zo: beter duur dan niet) maar acute zorg is behoorlijk goed geregeld, ook op de afgelegen plekken.

Als je de zomer wil verlengen, mooie cultuur wil en lekker eten, is Zuid-Europa dan geen optie? Betaalbaarder dan zo’n verre reis en een stuk dichterbij huis mocht er echt iets zijn.

@boeflover: ik zou Zuid-Afrika niet doen omwille van de gezondheidszorg. Wellicht in de hoofdstad dat het prima geregeld is maar wij zijn onlangs een goede vriend verloren die in Zuid-Afrika een ongeluk heeft gehad. Bepaalde medische apparatuur (die in NL gangbaar is) is daar lang niet overal aanwezig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:37

Ik vond Madeira mooi, maar het is steil. Alles en overal gaat ofwel (flink) omhoog of flink omlaag.

Portugees eten vind ik ok, niet spectaculair lekker. Ik vind het een beetje saai maar dat is in veel landen vergeleken met de enorme diversiteit die we in Nederland gewend zijn.

Het eiland is wel zeer goed met de auto te bekijken.

Gezondheidszorg geen idee maar houdt er wel rekening mee dat het er altijd naartoe moet vliegen en ook er af. Er gaan geen boten naar het vaste land. Dus als er serieuze dingen zijn zul je mogelijk naar Portugal moeten vliegen.

2-3 weken vind ik erg lang voor Madeira.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:13

Als eerste heel veel sterkte.

Houd er wel rekening mee dat 2025 nog wel eens te vroeg kan zijn voor een grote langere reis. Zeker na zo'n ingrijpende chemo periode.
Aan de andere kant kan ik heel goed begrijpen dat jullie niet veel langer willen wachten, gezien het onzekere.

Ik vind een cruise wat andere al opperen een goed idee. Toch een stuk minder belastend dan een lange vlucht.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:23

Heel veel sterkte de komende tijd!

Ik zou juist wel wat uitzoeken en plannen. Ik vind de voorpret bijna net zo leuk als de reis zelf. Ook als die dan niet door gaat dan ben je er wel een soort van geweest doordat je je inleest en filmpjes bekijkt. Het is ook fijn om een doel te hebben na een moeilijke tijd. Het kan een soort van houvast zijn.

Daarnaast zijn mijn mooiste reizen, de reizen waar ik al lang van droomde.

Ik hoop voor jullie dat het gaat lukken!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:04

Wat een mooi idee TS!

Ik heb zelf ooit een stamceltransplantatie ondergaan. In de eerste periode daarna had ik weinig energie. Het is denk ik niet te voorspellen hoe dat voor jouw ouder is, maar er is overal een mouw aan te passen denk ik. Bijv extra rustpauzes, gebruik van een rolstoel, dagje iets doen en dagje rust, etc.

Ik denk dat je moet gaan kijken wat het hoogst op het wensenlijstje staat qua locatie en activiteiten, daarna kan je uitzoeken wat er geregeld moet worden op de betreffende locatie.

Veel plezier met de voorpret en sterkte met de pittige tijd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:37

Ibbel schreef:
Ik heb geen suggesties waar je heen moet, maar ik zou niet (alles) uitstellen tot 2025 of 2026.

Kijk wat er nu dichterbij/op kortere termijn te doen is, desnoods tussen de chemo's door. Want, heel realistisch, je kan domweg te laat zijn en niets meer kunnen, aan het eind van het jaar. Dat heb ik iets te vaak en nog recent van dichtbij meegemaakt.

Eens, mijn moeder heeft het einde van haar behandeling niet gehaald ;( .

En wat anderen ook al aangegeven, een intercontinentale vlucht is echt heel pittig. Vanwege de tijd maar ook het tijdsverschil.

Vietnam vond ik fantastisch, maar ik kon fysiek goed omgaan met de hoge temperatuur in combinatie met de hoge luchtvochtigheid. Dat lukt niet alle (gezonde!) Europeanen even goed.
Dus naast omgeving zou ik ook aanraden rekening te houden met zulke omstandigheden.

En ver weg is leuk maar Europa heeft ook veel te bieden. Of je nou van bos, bergen, zee of musea en citytrips houdt.
En qua medische voorzieningen zit je dan ook goed.

En heel eerlijk, het onvergetelijke zit voor mij niet in "heel ver weg". Maar juist in het met elkaar samen zijn.
Ik zou de spreekwoordelijke moord doen om de laatste barbecue met mijn moeder erbij over te kunnen doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:53

Ik zou een land als Canada verkiezen boven Thailand e.d.
En dan een luxe ruime camper huren en zo in eigen tempo een road trip maken.
Lekker met je eigen spulletjes en kunnen rusten wanneer nodig in een prachtige natuur.
Dat is overigens ook mooi in Schotland..Scandinavie
Zuivere landen waar evt zorg ook goed is.

Ik zelf ben vorig jaar voor het eerst in Amerika geweest en vond het fantastisch.

Je krijgt juist enorm veel energie van zo een reis door de voor pret en omdat je allemaal nieuwe dingen ziet.
Het na genieten is ook heel fijn als je weer thuis bent