Jullie ervaringen met Azië?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:07

Ik ben vorig jaar 3 weken in Vietnam geweest. Daar mag je als toerist geen auto besturen dus wij waren ook op alternatieven aangewezen.
We hebben veel gebruik gemaakt van Grab. Je duidt aan waar je opgepikt wil worden en afgezet wil worden in de app, super handig. En als je naar een niet erg toeristische plek gaat kan je eventueel met de chauffeur (via Google Translate :P ) overleggen om te wachten.
Verder hebben wij om van de ene naar de andere plek te reizen ook gebruikt gemaakt van een nachttrein en bussen en voor daguitstappen een brommer.

Verder vond ik Vietnam heel toegankelijk. Erg vriendelijke mensen. Ik heb zelf geen last gehad van het eten. Bij street food gewoon gekeken dat het netjes en gekookt/gebakken was. En beetje gezond verstand gebruiken. Maar dat geldt op alle vlakken natuurlijk :)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:05

Ik ben een echte Azie fan. 3 keer in Thailand geweest, 1 keer Vietnam, 1 keer Laos, 1 keer Cambodja, 2 keer Indonesie (waarvan 1 keer Java-Bali en 1 keer Bali).
En dit jaar staan Cebu en Malapascua (Filippijnen) op de planning.

Het eten is er in Azie goed, en het verschilt wel per land of je streetfood kunt eten of niet. Op Java moet je het niet doen. Maar in Vietnam of Cambodja kan het echt overal.
Bali heeft wel de zgn. Bali Beri, maar ik heb er afgelopen jaar in lokale warungs gegeten en dat ging gewoon goed. Denk dat het in toeristenfuiken vaker fout gaat. Hoewel we ook ergens bij een 'all you can vreet' gegeten hebben op Bali en ook daar is het goed gegaan.

Thailand heeft een heerlijke keuken, de lekkerste vind ik, gevolgd door Bali en Vietnam. Laos is ook prima, maar niet echt pittig.

Als je voor het eerst gaat is Thailand of Vietnam heel uitnodigend, veilig en gemakkelijk reizen. Bali kan ook, maar Bali is wel druk geworden (2005 voor het eerst geweest, en vorig jaar weer).

Het is niet dat de mensen in Mexico niet vriendelijk zijn hoor, maar in Azie vind ik het allemaal nog net wat vriendelijker. En daar komt bij goed eten, niet te duur, cultuur, enz.

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:15

Azie is heel erg groot. Dat is alles tussen Turkije en Japan. In het ene land kan je prima auto rijden, in het andere zou ik het niet in mijn hoofd halen. Eten is net zo gevarieerd. Als je voor de eerste keer naar Azie gaat zou ik inderdaad kijken naar Thailand of zo. Mensen zijn heel behulpzaam en er ligt een goede toeristische infrastructuur. Maleisie is ook "makkelijk". Zo ook voor de andere landen die genoemd worden, er gaan veel mensen heen dus er zijn gebaande paden.
Ik vind elk land leuke dingen hebben, geen land waar ik niet nogmaals heen zou gaan. Ik ben zelf dol op India, maar daar moet je van houden. Zou ik niet doen als je het idee van Azie uberhaupt nog spannend vind.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:27

Thailand is prachtig qua natuur en een heerlijk klimaat als je van heel warm houdt. Ik ga er toch niet meer heen wegens de opdringerige sexhandel overal. Als je er in je eentje naartoegaat gaan ze ervan uit dat je daarvoor komt. Dat zal misschien niet in het hele land zo zijn maar in de toeristische gebieden stoorde het me. Dit heb ik zo ervaren op Phuket. Ben ook op Koh Samui geweest en daar eigenlijk niet.

Raineri
Berichten: 6373
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:42

Je bedoelt dus advies over zuidoost Azië? Azië is namelijk erg groot en zelfs Rusland beslaat een gedeelte van noord Azië :P

Ik heb een tijd in Cambodja gewoond en was er in januari weer na 7 jaar. Geen van de zaken die je noemt zal een probleem zijn. Ik zou wel daar een chauffeur nemen, deze personen wachten gewoon op je. Maar ze waarderen het zeker als je ze trakteert op lunch oid! Wbt ziek worden, afhankelijk van hoe lang je gaat kun je er wel vanuit gaat dat er een kans is dat je een dagje zal toilet knuffelen. Zelf geen enkele keer meegemaakt overigens. Je hoeft niet echt iets te plannen want er is voldoende infrastructuur en in hostels kunnen ze je wel helpen. Zou wel een to do lijstje opstellen zodat je niet ergens te lang blijft hangen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:42

anjali schreef:
Thailand is prachtig qua natuur en een heerlijk klimaat als je van heel warm houdt. Ik ga er toch niet meer heen wegens de opdringerige sexhandel overal. Als je er in je eentje naartoegaat gaan ze ervan uit dat je daarvoor komt. Dat zal misschien niet in het hele land zo zijn maar in de toeristische gebieden stoorde het me. Dit heb ik zo ervaren op Phuket. Ben ook op Koh Samui geweest en daar eigenlijk niet.

Ik heb dat totaal niet ervaren. Geen sexhandel gezien en ben er dus 3 keer geweest. Het is juist een land om als vrouw veilig alleen naar toe te gaan.

Westhof

Berichten: 2946
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:44

Ik lees even mee, wij willen in januari/februari graag naar Azië, waarschijnlijk Bali of Thailand :)

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:49

germie schreef:
anjali schreef:
Thailand is prachtig qua natuur en een heerlijk klimaat als je van heel warm houdt. Ik ga er toch niet meer heen wegens de opdringerige sexhandel overal. Als je er in je eentje naartoegaat gaan ze ervan uit dat je daarvoor komt. Dat zal misschien niet in het hele land zo zijn maar in de toeristische gebieden stoorde het me. Dit heb ik zo ervaren op Phuket. Ben ook op Koh Samui geweest en daar eigenlijk niet.

Ik heb dat totaal niet ervaren. Geen sexhandel gezien en ben er dus 3 keer geweest. Het is juist een land om als vrouw veilig alleen naar toe te gaan.

Maar volgens jouw berichten houd jij je ook voornamelijk onder de waterspiegel op? :D

Raineri
Berichten: 6373
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:52

germie schreef:
anjali schreef:
Thailand is prachtig qua natuur en een heerlijk klimaat als je van heel warm houdt. Ik ga er toch niet meer heen wegens de opdringerige sexhandel overal. Als je er in je eentje naartoegaat gaan ze ervan uit dat je daarvoor komt. Dat zal misschien niet in het hele land zo zijn maar in de toeristische gebieden stoorde het me. Dit heb ik zo ervaren op Phuket. Ben ook op Koh Samui geweest en daar eigenlijk niet.

Ik heb dat totaal niet ervaren. Geen sexhandel gezien en ben er dus 3 keer geweest. Het is juist een land om als vrouw veilig alleen naar toe te gaan.


Oh echt!? Hoe doe je dat? Ben volgens mij zelf nog twee keer aangezien voor Russisch prostitué :')

Maar mij nog nooit onveilig gevoeld! Wel veel mannen gezien die naar dat soort gebieden gaan als “laatste optie”.

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:10

Met Phuket noem je ook wel een plaats waar TS sowieso niet heen zou willen, want veel te toeristisch (hebben wij ook heel bewust gemeden).
Verder hebben wij dat ook totaal niet gezien, zelfs niet in Krabi (wat wij al te toeristisch vonden voor onze smaak)

Qimm

Berichten: 15227
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:21

Ik haak even aan hier ik zie een hoop nuttige tips voorbij komen. Ik ga in november naar Vietnam.

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:50

Ik ben een aantal keer in Thailand geweest en heb de sexindustrie ook gewoon kunnen mijden. Even inlezen waar je wel en niet naartoe gaat.

DWitzel

Berichten: 386
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:54

Ik ben naar Bali geweest en heb daar een auto gehuurd en zelf gereden, wel even een internationaal rijbewijs halen. Ik was met mijn ouders die al wat ouder zijn en we wilden rondreizen, met eigen auto ben je wel het meest flexibel. Is mij goed bevallen, er zijn alleen niet of nauwelijks wegwijzers, dus Google maps is erg nuttig, even kaart downloaden zodat je offline kan navigeren....
Mensen zijn er vriendelijk en behulpzaam

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:01

DWitzel schreef:
Ik ben naar Bali geweest en heb daar een auto gehuurd en zelf gereden, wel even een internationaal rijbewijs halen. Ik was met mijn ouders die al wat ouder zijn en we wilden rondreizen, met eigen auto ben je wel het meest flexibel. Is mij goed bevallen, er zijn alleen niet of nauwelijks wegwijzers, dus Google maps is erg nuttig, even kaart downloaden zodat je offline kan navigeren....
Mensen zijn er vriendelijk en behulpzaam

Op Bali ben ik nooit gewest dus kan er niet over oordelen. Maar wel vaak in India en Sri Lanka, en het wegverkeer is daar enorm gevaarlijk, er gebeuren heel erg veel ongelukken. De wegen zijn slecht en men houdt zich niet aan verkeersregels zoals die in Nederland gelden. Het is eerder, wie het hardste toetert heeft voorrang! Zeker tijdens de natte moesson raken veel auto's van de weg, als je daar s'morgens rijdt dan zie je links en rechts vrachtwagens in de berm of sloot liggen! Echt bizar.Het is niet verstandig om daar zelf te gaan autorijden. Beter huur je een auto met een betrouwbare chauffeur, dat is heel betaalbaar daar en veel veiliger dan zelf rijden. Ze rijden ook links daar trouwens.

Cambionn

Berichten: 915
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:39

anjali schreef:
De wegen zijn slecht en men houdt zich niet aan verkeersregels zoals die in Nederland gelden. Het is eerder, wie het hardste toetert heeft voorrang!
Dit geld ook in Vietnam. Ik rij daar wel met schoonfamilie mee, maar die zijn het gewend. Het is echt andere koek dan rijden in Nederland.

Ook zijn er ongeschreven regels die je niet in een rijles leert. Bijvoorbeeld "nooit naast een vrachtwagen rijden". Dit omdat ze vaak dus met veel te zwaar geladen vrachtwagens rijden, en banden gebruiken tot ze kapot gaan. Dat zorgt met enige regelmaat dat er banden exploderen op de snelweg, welke opzij schieten en de auto er naast is de klos.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:49

Veel auto's en vooral vrachtwagens zijn niet van beste kwaliteit en stoten enorme wolken uitlaatgassen uit. En dat samen met de toeterkakafonie bezorgde me wel geregeld forse hoofdpijn bij langere ritten op drukke wegen. Ondanks alles vind ik Azie toch de moeite waard!

february

Berichten: 190
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:17

- Thailand (2013, 2016, 2019): fijn land voor eerste ervaring met Azie. Door de jaren heen wel veel toeristischer geworden en minder "oprecht" dan in andere Aziatische landen. Het noorden vond ik het prettigst, rustiger en groener.
- Myanmar (2016): prachtig land, warme, behulpzame bevolking. Zou zeker niet mijn keuze zijn als eerste reis naar Azie, en op dit moment niet veilig door onrust en geweld.
- Maleisie (Peninsula + Maleisisch Borneo, 2016): net als Thailand veilig en gemakkelijk reizen. Het schiereiland vond ik toen al niet heel ongerept meer, maar de plaatsen waren charmant en leuk (KL, Penang, Melacca), de Perhentian islands waren mooi. Ik vond Maleisisch Borneo prachtig.
- Taiwan (2016): mijn minst favoriete land van alle landen die ik bezocht heb. Buiten Taipei heb ik bijna 2 weken geen westerse toerist gezien, wat het op den duur erg eenzaam maakte, zeker omdat buiten de grote plaatsen (Taipei, Hualien) er minimaal Engels gesproken werd. Wel veilig en goed bereisbaar.
- Nepal (2016): indrukwekkend en overweldigdend, met name interessant als je wilt hiken/de Himalaya wilt zien. Ik heb hier 2 maanden gewerkt en het was een onvergetelijke ervaring.
- Indonesie (Lombok, Bali, Java 2018, Flores 2019): Flores absolute favoriet, minst makkelijk te bereizen (langere afstanden met de bus, minder toeristen), maar schitterende natuur, cultuur, duiken. Lombok tweede keus, maar zou ik combineren met een ander eiland. Ik vond Java ook heel fijn, ook prima te bereizen als solo vrouw, maar helpt om wat reiservaring in islamitische landen te hebben. Bali vond ik zelf het minst leuk, voor mij te toeristisch en juist daar vond ik de lokale bevolking opdringerig tov andere regios (zelfs buiten de toeristenhotspots). Maar prima keus voor mooie natuur, cultuur, veiligheid. Indonesie is waarschijnlijk mijn favoriete land in ZO Azie, ieder eiland is zo uniek qua cultuur, geschiedenis, natuur, eten en religie, maar over het algemeen zijn de mensen zo lief en grappig.
- Cambodja, (2019): Indrukwekkende geschiedenis, minder indrukwekkend qua natuur. Goed zichtbaar dat China een enorme economische grip op het land aan het krijgen is. Enorme vastgoedprojecten, aanleg van een treinstelsel. Alleen al in Kampot bijvoorbeeld (en dit is 5 jaar geleden) was het moeilijk om in een lokaal ho(s)tel te slapen, het meeste was al opgekocht (lees: locals zijn eruit gegooid) door Chinese investeerders. Als de geschiedenis van het land je boeit (Tual Sleng Genocide museum) en je Ankor Wat graag wilt zien, is het land goed te combineren met Laos of Thailand.
- Laos (2019): schitterend land qua natuur, zo divers <3 Prima te bereizen, vond het contact met de locals stroever dan in andere landen (niet overal), gereserveerder, maar zeker niet onprettig.
- Vietnam (2019): fijn land, veilig, goed te bereizen met bussen en treinen, gevarieerd aanbod aan natuur en cultuur, veel geschiedenis, locals over het algemeen behulpzaam en warm. Dit was mijn laatste land in ZO Azie na heel veel reizen, en op dat punt was ik al bezig met emigratie naar Canada, dus ik denk dat ik een beetje reis-moe was (telkens nieuwe indrukken, nieuwe mensen) en het niet volledig in me opgenomen heb.

Uiteraard zijn mijn ervaringen inmiddels al redelijk gedateerd en zijn dingen ongetwijfeld veranderd. Aantal algemene tips:
- huur GEEN "scooter" als je in Nederland geen motorrijbewijs hebt, tenzij je zeker weet dat het minder dan 50cc is. Wat in Azie als scooter verhuurd wordt (meestal 110cc) wordt in Nederland gezien als motor. Als je een ongeluk krijgt, ben je niet verzekerd. Op toeristische trekpleisters waar veel scooters aan toeristen worden verhuurd, is het niet ongewoon dat als je in een ongeluk betrokken raakt met een local, de local automatisch gelijk krijgt en jij dus uit eigen zak mag betalen. En dan maar niet te spreken over als je zelf gewond raakt (been there, done that: je ribben kneuzen en je gezicht moeten laten hechten zonder verdoving in een dorpje in de jungle van Lombok is no joke |( ).
Je kunt hier meer lezen: https://www.wanderlustig.nl/reistips/sc ... n-in-azie/
- zorg altijd voor een goede reisverzekering. Ik ben in Nepal, Indonesie en Vietnam opgenomen in het ziekenhuis en wat is het dan fijn dat met 1 belletje alles geregeld en betaald is!
- Vertrouw niet op Google Maps, meer dan eens ben ik in de middle of nowhere terechtgekomen op mijn fietsje (of scooter, voordat ik m'n lesje leerde :7 ). Download maps.me, een app die offline werkt en vele malen preciezer is!

Cambionn

Berichten: 915
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:30

Ik wel nog wel ff wat toevoegen op Vietnam. Ik hoor heel veel "veilig". Dat was sowieso als discutabel. Zo moet je niet met een shoudertas op de scooter zitten, of waardevolle kettingen dragen ofzo. Die trekken ze zo van je af terwijl ze met de scooter langsrijden, met mes om de band van de shoudertas los te snijden. En zo zijn er nog wel meer dingen. Zeker als je buiten de toeristen districten komt. Maar daar zie ik zelden niet-Vietnamese mensen. Wellicht daarom dat het niet zo opvalt.

Maar dat ter zijde. De afgelopen 2 jaar is de situatie in Vietnam enorm verslechterd. De overheid is het hele land kapot aan het maken, de economie gaat alleen maar verder naar de knoppen. Natuur en culturele plekken wordt verwoest voor huizenmarkt scams. Mensen zijn nog veel armer dan eerst. Wat weer tot meer criminaliteit lijd, van simpel mensen scammen tot echt zware problemen met geweld en moord tot gevolgen.

Daarnaast is de luchtvervuiling in de afgelopen 2 jaar enorm verergert. Zelfs met gezonde longen is de kans dat je ziek wordt groot. Ook lokaal worden mensen continue ziek. Ik heb daar in februari ook bloed op zitten hoesten en zo'n 2 weken binnen gezeten om de lucht buiten te ontlopen. Uiteindelijk sterke medicatie van schoonfamilie gehad. En wij droegen al goede maskers buiten.

Zoals mijn man zegt "before people where surviving, now they're suffering". Het doet ons erg pijn om dit zo te zien. Gezien het zijn thuisland is, maar ook omdat schoonfamilie daar woont en niet weg kan.

Als het meer dan 2 haar geleden is dat je er was, stel dan je verwachtingen bij. Eigenlijk zelfs meer dan een half jaar al, want het wordt echt continue exponentieel erger.

Begrijp me niet verkeerd. Vietnam zelf is een prachtig land. Zeker in het zuiden zijn de mensen ook echt super aardig. Er is veel historie (al is veel daarvan weg gewerkt door de communistische partij, als je weet waar te zoeken zie je nog wel wat) en ze hadden altijd prachtige natuur en culture stukken. Het eten is ook goed, zeker de streetfood. En de drankjes ook. Ben enorm fan van de freeze so-co-la van Highlands. Maar helaas is de realiteit dat het drastisch kapot gaat door de recente acties van de communistische partij. Het is echt niet grappig en best wel extreem. Hou daar iig rekening mee als je die kant op gaat. En hopenlijk merk je er als toerist niet te veel van.

february

Berichten: 190
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:52

Ach, wat verdrietig om te horen, Cambionn, en goed dat je ook deze kant belicht en een zeer recent beeld schetst. Het blijft zo lastig vind ik, toerisme is een belangrijke bron van inkomsten in veel landen, hoe zorg je dat je geld zoveel mogelijk bij de lokale bevolking komt (wat dus heel lastig is in landen waar een totalitair regime heerst) en wanneer besluit je dat het niet (meer) veilig genoeg is?

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:16

Zoals al een paar mensen zeiden.. Azië is groot. Jordanië bijvoorbeeld valt ook onder Azië. Geweldig land.
Maar je zei dat je niet naar Europa wilde... De wereld is groter dan alleen Europa en Azië he?
Ik ben dit jaar naar Egypte geweest. Voldoet aan al je wensen (alleen de watervallen niet echt, maar wel prachtige onderwaterwereld, zoutmeren om in te drijven, wadi's waar waarschijnlijk water in stroomt in bepaalde seizoenen) en is rete goedkoop om op te vliegen ook nog
En wb zelf organiseren.. dat is eigenlijk overal wel mogelijk. Gewoon van tevoren goed je voorwerk doen. Alvast vanuit Nederland contacten leggen zodat je overal iemand hebt die je kan bellen. En die jou ook adviezen kan geven over waar je heen kunt, en wie wel en niet te vertrouwen zijn

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 22:38

Zuid Oost Azië dan :P bedankt voor alle reacties, ik lees alles door en neem het mee in overweging

February ook bedankt voor je uitgebreide post! Wel heftig dat je al drie ziekenhuizen hebt moeten bezoeken

Heb laos even snel opgezocht en dat ziet er ook prachtig uit. Flores is ook schitterend maar dat is echt nog wel een stukje langer reizen, laat ik zo zeggen ik denk dat er opties dichterbij en goedkoper zijn? Maar misschien niet net zo mooi :D

february

Berichten: 190
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 03:44

moonsparkle schreef:
Zuid Oost Azië dan :P bedankt voor alle reacties, ik lees alles door en neem het mee in overweging

February ook bedankt voor je uitgebreide post! Wel heftig dat je al drie ziekenhuizen hebt moeten bezoeken

Heb laos even snel opgezocht en dat ziet er ook prachtig uit. Flores is ook schitterend maar dat is echt nog wel een stukje langer reizen, laat ik zo zeggen ik denk dat er opties dichterbij en goedkoper zijn? Maar misschien niet net zo mooi :D


Tsja reizen, je maakt eens wat mee :') 1x in Nepal opgenomen i.v.m. uitdroging door een hardnekkig buikvirus, 1x dus op Lombok omdat ik onderuit ging met de scooter en m'n kin openlag en ik zoveel last van m'n ribben had, ben toen op verzoek van verzekering naar Bali gevlogen omdat ze op Lombok geen rontgen konden maken, en in Vietnam kon ik bij aankomst op de luchthaven van Hanoi meteen door naar het ziekenhuis vanwege een allergische reactie (ze vermoedden de anti-muggen pesticide die in het vliegtuig is verneveld), ik kon amper ademen en mijn gezicht was 3x zo dik :+ Verzekering heeft me toen in Saigon een epipen laten ophalen (bleek heel moeilijk te krijgen in Vietnam) voor de terugreis.

Daarom hamer ik er altijd bij iedereen op om goed verzekerd te zijn, het scheelt nogal wat aan kosten en kopzorgen! Overigens niet alleen als je ziek wordt: toen ik in 2019 6 maanden in Canada was (voordat ik hierheen emigreerde en nog officieel in Nederland ingeschreven stond), lag mijn opa plots op sterven. Binnen 24u was ik thuis, ik ben 2 weken gebleven tot na de uitvaart en toen weer terug (had nog 2.5 maand te gaan). De verzekering heeft alles vergoedt: de ferry naar de luchthaven, m'n heen-en-terugvlucht, 2 weken betaald parkeren op de luchthaven, en ik kreeg zelfs 14 dagen van m'n totale reissom (dat was bij mij lastig te berekenen omdat ik geen georganiseerde reis had) terug omdat ik dat "gemist" had. Zelfde verhaal toen ik in 2015 op weg was naar Nepal en de grote aardbeving daar plaatsvond en ik 24u vastzat op de luchthaven van Abu Dhabi (godzijdank een lange overstap!). Alles werd vergoed en ik kreeg zelfs mijn ticket terug van de reisverzekering (terwijl dit een natuurramp was!).

DWitzel

Berichten: 386
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:42

anjali schreef:
DWitzel schreef:
Ik ben naar Bali geweest en heb daar een auto gehuurd en zelf gereden, wel even een internationaal rijbewijs halen. Ik was met mijn ouders die al wat ouder zijn en we wilden rondreizen, met eigen auto ben je wel het meest flexibel. Is mij goed bevallen, er zijn alleen niet of nauwelijks wegwijzers, dus Google maps is erg nuttig, even kaart downloaden zodat je offline kan navigeren....
Mensen zijn er vriendelijk en behulpzaam

Op Bali ben ik nooit gewest dus kan er niet over oordelen. Maar wel vaak in India en Sri Lanka, en het wegverkeer is daar enorm gevaarlijk, er gebeuren heel erg veel ongelukken. De wegen zijn slecht en men houdt zich niet aan verkeersregels zoals die in Nederland gelden. Het is eerder, wie het hardste toetert heeft voorrang! Zeker tijdens de natte moesson raken veel auto's van de weg, als je daar s' morgens rijdt dan zie je links en rechts vrachtwagens in de berm of sloot liggen! Echt bizar. Het is niet verstandig om daar zelf te gaan autorijden. Beter huur je een auto met een betrouwbare chauffeur, dat is heel betaalbaar daar en veel veiliger dan zelf rijden. Ze rijden ook links daar trouwens.


Dat is natuurlijk een keuze, ik heb toen wel de grootste auto die er te huur was gehuurd. En heb veel ervaring met tijden in het buitenland (en links), over het algemeen zijn Nederlanders in vergelijking met andere landen goede chauffeurs, maar je moet wel je mindset zetten op de cultuur, dan is het prima te doen! Bij twijfel zeker niet doen, maar eerlijk gezegd zit ik liever zelf aan het stuur dan met een lokaal die als een kamikaze door het verkeer raast en met mij in de auto in die greppel beland.... Scooter zou ik zelf nooit doen, ben je te kwetsbaar en ook niet handig met je bagage als je rondreist. Als je op 1 plek blijft om de omgevind te bekijken ligt het mogelijk anders, maar zou ik nog geen scooter kiezen