Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:16

Ik draag mijn zoontje van 15 kg nog gerust een paar uur op mijn rug zonder er last van te krijgen. Op mijn buik ben ik er na een kwartier wel klaar mee. Tip: een ergonomische draagzak (ik ben fan van een halfbuckle draagzak) en zeker geen draagrugzak. Zo’n rugzak met framedrager zit verder van je lijf af, wat het zwaartepunt verplaatst en het dragen veel zwaarder maakt, plus dat het voor je kindje en voor jezelf niet ergonomisch is.

Waar je heen wil, inderdaad gewoon op zoek gaan naar iets voor jullie zelf.

Doubtless

Berichten: 8537
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:44


Sannens
Berichten: 1438
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:23

Ik lees even mee voor de draagtips. Wij gaan met mijn dochter (nu net 1 jaar) over 5 maanden een verre reis maken. Ze weegt nu 9,5kg, dus we moeten gaan oefenen met dragen en kijken wat het fijnste is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34788
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 09:48

Doubtless schreef:
Wij zijn hier geweest toen zoon 1,5 was: https://www.pure-resorts.nl/ehrwald/appartementen

Dikke aanrader <3


Ehrwald en omgeving zijn fantastisch :j . Zugspitz resort is ook geweldig. Wij hebben op de camping gestaan. Ook ideaal met kleinere kinderen want je hebt luxe badkamers in het toiletgebouw alles heerlijk verwarmd. En je mag gebruik maken van alle wellness faciliteiten van het hotel.

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:21

Juist deze leeftijd is nog heel makkelijk qua vakanties. Je kunt hem overal meenemen. Als ze iets ouder zijn wordt het juist anders.

En hiken in de Alpen? Dat hebben wij de eerste jaren ook met de kids gedaan. Lekker op de rug, dat kan echt heel makkelijk met die leeftijd.

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 11:04

Dat is ook de reden dat we niet naar een vakantiepark voor families willen en juist zoveel mogelijk dingen gaan doen waar we zelf blij van worden. Maar dan valt er nog genoeg af. :o Wij zouden met ons tweeën een heel hoog tempo aanhouden en activiteiten/sporten kiezen waarbij een baby of jong kind niet mee kan. Het is dus sowieso een sterk aangepast programma, ongeacht gebruik van een draagzak (als we hem nog kunnen tillen :') ).

Fenn

Berichten: 6184
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:06

Wij zijn ook veel wezen hiken met dreumes. Ik ben zelfs plannen aan het maken dit met twee kinderen onder de drie te doen.

Wij gebruiken de osprey poco plus. Moet wel zeggen dat we getraind hebben om te dragen. Doel was wildkamperen en hiken met kind. Dus we doen dit sinds ze kan zitten.

Als je dat niet ziet zitten zijn er genoeg tips gegeven :)

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:13

Ik vond die leeftijd ook juist heel makkelijk. Wij zijn op rondreis in Engeland geweest, het zwarte woud in Duitsland was ook echt heel leuk, Frankrijk incl Mont blanc. Inderdaad kiezen voor een goede drager en je kunt overal gaan en staan (die van ons sliepen er ook allemaal goed in dus dan hoef je daar ook niet omheen te plannen). Ik draag ons kind van 15 kilo gerust nog een paar uur (en ik ben klein van stuk). Juist nu ze ouder worden houden we meer rekening met hun wensen, zwembad, vriendjes die ze tegenkomen, wat langer op 1 plek blijven en minder rondrijden etc.

Adviezen voor parken heb ik niet, wij hebben altijd gekampeerd.

Lijsken
Berichten: 1044
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:24

Dragen is echt goed te doen hoor. Net als met een goede backpack heeft een goede rugdrager een stevige heupgordel waardoor je vrijwel alle gewicht op je heupen draagt en niet op je schouders.

Ik (kleine vrouw, 50+ jaar oud) loop zonder training (alleen recreatief 1 pony rijden en 2 stallen bijhouden) eenvoudig een wandelvakantie met wandelingen van 15 km per dag met een backpack van rond de 10 kilo. Ik loop dan voor 8 opeenvolgende dagen, in heuvelachtig gebied. Mijn man loopt ook zonder training eenzelfde vakantie met een kilo of 15.

Tenzij je echt rugklachten hebt of iets dergelijks is wandelen met 10-15 kilo dus prima te doen voor af en toe een dagje. Nog makkelijker als je van te voren wat traint en als je partner en jij om de beurt kunnen dragen, of je ook rustigere dagen tussendoor hebt. Zeker op jouw leeftijd zou ik (tenzij rugklachten/andere ziekte) daar echt niet bang voor zijn.

Evelyne79

Berichten: 4009
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:45


_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 12:57

Haha, ik zie ons al gaan. :')

@Lijsken, hier zou het wel wat training vergen om dat goed te kunnen doen. Ik heb een slechte/scheve rug door een oude compressiefractuur. Kind met kleren aan + rugdrager komt nu met 4 maand al boven de 10 kg en hoewel ik enorm hoop dat de groei wat stagneert, zal er waarschijnlijk nog wel wat bij komen aan gewicht!

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:37

Ik wil, zeker met rugklachten, toch de top nogmaals geven om niet voor zo’n rugzakdrager te gaan, maar dan echt voor een goede ergonomische draagzak. Dat draagt echt veel fijner en beter.

Doubtless

Berichten: 8537
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:39

_Mirjam schreef:
Ik wil, zeker met rugklachten, toch de top nogmaals geven om niet voor zo’n rugzakdrager te gaan, maar dan echt voor een goede ergonomische draagzak. Dat draagt echt veel fijner en beter.


Bij ons was dat wel veel te warm, tijdens een zomervakantie in Oostenrijk. Zowel voor ouders als dreumes.

DiantaM
Berichten: 11285
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:40

Doubtless schreef:
_Mirjam schreef:
Ik wil, zeker met rugklachten, toch de top nogmaals geven om niet voor zo’n rugzakdrager te gaan, maar dan echt voor een goede ergonomische draagzak. Dat draagt echt veel fijner en beter.


Bij ons was dat wel veel te warm, tijdens een zomervakantie in Oostenrijk. Zowel voor ouders als dreumes.

Ik heb altijd een goede ergonomische draagzak met hittegolven gehad. Degene met die luchtige rugpand gaan prima.

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:43

DiantaM schreef:
Doubtless schreef:

Bij ons was dat wel veel te warm, tijdens een zomervakantie in Oostenrijk. Zowel voor ouders als dreumes.

Ik heb altijd een goede ergonomische draagzak met hittegolven gehad. Degene met die luchtige rugpand gaan prima.

Is echt heel erg afhankelijk van ouder en kind. Mijn kinderen en ik zelf werden er niet blij van. Droeg prima in de winter maar in de zomer was ik er al snel van genezen. Zweet drupte gewoon van mij en kind af tussen ons door.

Doubtless

Berichten: 8537
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:47

Dianta heb je daar een voorbeeld van dan? Merk en type?
Wij hebben het geprobeerd met de ergobaby met mesh materiaal, maar was geen doen.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:13

Ik gebruik het liefst een halfbuckle van draagdoekenstof (Neko halfbuckle toddler gebruik ik) Daarmee heb ik altijd wel zweet op mijn rug staan na het rugdragen, ook nu in de winter, maar ik zweet nou eenmaal snelMet erg warme dagen dan leg ik weleens een hydrofiele doek tussen mij en mijn kindje en dat helpt altijd wel.

Doubtless

Berichten: 8537
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Buggyproof zomervakantie, liefst veel zien en doen. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:54

Ik heb m opgezocht, maar moet er niet aan denken om zo met warm weer en een zonnetje lekker te gaan hiken in de bergen. Maar goed, dat is zo te lezen dus voor iedereen anders.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 02:21

_Lorette_ schreef:
Hoeveel kg hadden jullie op de rug, Noeps? Misschien vergelijk ik het met de verkeerde wandelingen, maar dan vond ik mijn rugzak met o.a. cameraspul al best zwaar worden. Ik heb geen idee hoe kind zich ontwikkelt. Als hij nu al ruim 9 kg is, dan lijkt het me in juli/aug best pittig met rugdrager? Ik mag daar dan wel op gaan trainen met mijn slechte rug.

De rest moet ik nog even aandachtig lezen!

Ik heb mijn zoon tot ie een jaar of 5 was (deels) gedragen bij lange, stevige wandelingen. Maar ik moet er heel eerlijk bij zeggen dat ie nu 8 is en een krappe 20kg. Dus tot een kg of 15 denk ik.
Ik wandel veel in het Teutoburger Wald en dat was met een wandelwagen niet te doen (als je niet van je kind af wil, anders zou ik zeggen: DOEN :D ). Zeker toen ie nog jonger was, was dat echt geen doen, dus op de rug en gaan. Nooit problemen mee gehad en oefening baart kunst. Het voordeel van een kind op je rug itt bijvoorbeeld cameraspul, is dat een kind veel meer 'uitgesmeerd' is, dus meer evenredig over je rug verdeeld dan een grote klomp onderin een rugzak. Ik heb me met dragen altijd heel vrij gevoeld, kind kon niks gebeuren en je kon toch veel dingen gewoon doen.

Qua streek zou ik voor Duitsland of de Scandinavische landen kiezen. De laatste is echt heel erg op kinderen gericht, maar Duitsland heeft ook echt heel mooie plekken. De Moezel is echt een aanrader (Cochem), net als de vulkaaneifel. Koblenz, Andernach, Maria Laach, Laacher See (volgelopen, actieve vulkaan). In die omstreken is echt heel veel te zien, te wandelen en te doen. En voor een 1 jarige maakt het toch niet veel uit wat je doet, veel buiten en veel zien maakt slaperig :')