[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hatikvah

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:18

Gaaf! ik volg

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:11

Wat onwijs stoer.

Suliko schreef:
Ik heb een spiegel! Nu even eraf, maar die ga ik er weer opzetten. Zo fijn op autowegen dat je niet achterom hoeft te kijken.

Petje is een goed idee, die moet ik nog wel ergens hebben liggen.

Mijn vriend heeft een R&D bedrijf in fietsen en elektrische voertuigen, ontzettend fijn, want hij (en zijn werknemers) zijn bijna allemaal fietsfanaten (geweest) en hebben heel veel kennis. Hij is dus ook mijn persoonlijke fietsenmaker (en sponsor O:) ). De banden die we er vorig jaar op hebben gezet zijn nog goed, die zijn ook geschikt voor grindpaden en wat breder.

Mijn vriend probeert me dus ook te overtuigen van clipless fietsschoenen. Verwarrende naam vind ik, want dat zijn dus schoenen die je juist vastklikt aan je pedaal. Ik ben er nog niet van overtuigd, ik zie mezelf vooral heel vaak op mijn bek gaan bij afstappen en onder een bepakte fiets terechtkomen. :')
In facebookgroepen van fietstourders en bikepackers zijn de meningen over clipless of niet ook ontzettend verdeeld.
Ik zie er wel de meerwaarde van, doordat je vastzit aan je pedaal lever je meer kracht terwijl het minder energie kost. Vooral fijn met klimmen. En je glijd niet van je pedaal af met modderige dagen. Maar voor nu neig ik meer naar een soort teenclips die je aan je pedaal zit, daardoor zit je ook vaster en trap je dus ook omhoog, in plaats van alleen omlaag.

Doen. Er zijn pedalen waar je maar aan een kant vast kunt klikken en de andere kant normaal is. Hoe vast het zit kunt je instellen. Ik begon met super snel los schieten naar iets steviger vast zitten. Je leert er mee omgaan. En er zijn schoenen waar je redelijk normaal op kunt lopen. Je moet geen kilometers afleggen met die dingen is mijn ervaring maar die ik heb zijn al zeker 15 jaar oud ofzo dus waarschijnlijk zijn ze tegenwoordig wel beter.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 23:00

Dankjewel herr_balou voor het delen van jouw ervaring! Fijn om te weten dat je kan instellen hoe vast je zit. Niet alleen omvallen bij afstappen ben ik bang voor, maar bijvoorbeeld ook in situaties op de weg met ander verkeer en steile afdalingen vind ik het wel prettig als ik makkelijk los kan komen van mijn fiets.
Tegenwoordig heb je hike & bike schoenen, clipless schoenen waar je redelijk een wandeling in de bergen mee kan maken.
Ondertussen vind ik het wel een flinke investering, want zulke schoenen zijn zo 100 euro en meer. Ik zat bijvooreeld ook hier naar te kijken, toe clips die je aan je pedaal maakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:49

Een dappere onderneming. Petje af =:) Ik volg je graag.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:55

Ik volg ook.
Je komt niet bij ons in de buurt, maar mocht het wel zo zijn,altijd welkom en plek zat voor een tent.
Het voordeel (of misschien niet) is dat het in Noorwegen bijna niet waait.
Je zult idd veel grindwegen 'moeten' doen,want fietspaden is iets van de laatste tijd. Maar je komt wel op hele mooie plekken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 10:04

Echt leuk dat er zoveel mensen volgen! Door jullie enthousiasme word ik zelf nog enthousiaster (en ietsiepietsie zelfverzekerder).

Noordje, ik vrees dat jullie inderdaad iets te noordelijk zitten boven Oslo, maar wel heel erg lief. <3
Grindpaden vind ik geen probleem, maar ik heb in Denemarken wel geleerd dat er vele soorten grindpaden zijn. Van hele prettige, aangestampte met kleine steentjes tot mul zand en grote keien waarbij fietsen simpelweg onmogelijk was. De fiets hield het wel, maar het getril en de klappen bij grote kiezels is ontzettend heftig voor je armen. Oh, en de geluiden die je band maakt bij elk steentje dat er onderuit schiet, ik heb daar wel geleerd dat banden echt heel sterk zijn en niet zomaar lek gaan.

Hoe ik trouwens fysiek aan het voorbereiden ben? In mijn conditie heb ik wel vertrouwen. Ik ben een aantal weken terug weer een paar keer van Utrecht naar Arnhem gefietst en andersom en 92 kilometer naar mijn familieweekend met deels bepakking en enkel een korte eet en plaspauze. Tempo vind ik niet belangrijk en mijn uithoudingsvermogen brengt me ver. De eerste 600 kilometer door Zweden zijn ook goed te doen qua hoogteverschillen, en uiteindelijk bouw je het meest aan je conditie tijdens de trip zelf.

Wat ik wel aan het doen ben is meer anaeroob (in 'zuurstoftekort') proberen te trainen en krachttraining. In Noorwegen zal ik soms echt moeten klimmen en dat vraagt veel van je ademhaling, hoe licht en langzaam je ook naar boven trappelt. Door in een anaerobe zone te komen tijdens het trainen kan je je vermogen vergroten om zuurstof op te nemen ondanks een hoge hartslag. Dit doe ik met intervaltrainingen, maar ook door de 12 kilometer die ik naar mijn vriend fiets zo snel mogelijk te fietsen bijvoorbeeld.
Krachttraining is vooral zodat mijn benen en knieën meer kunnen hebben en kracht kunnen zetten. Mijn bouw is een beetje krakkemikkig, ik heb één bovenbeen dat langer is (iets meer dan een centimeter) en mijn knieën vallen iets naar binnen, mijn knieën en bekkengebied zijn daardoor een zwak gebied en vergen onderhoud zeg maar. :')

Verder ga ik ergens in de komende weken de Green Divide fietsen (deels) met een vriendin. Dit is een 300 kilometer lange route die voor 90% over grindpaden gaat en het mooiste gebied van Nederland (ben bevooroordeeld, want ik woon al heel mijn leven in dit gebied, Arnhem/Utrecht). We gaan in Bilthoven beginnen en eindigen bij Zwolle, zo'n 85 kilometer per dag in drie dagen.
Afbeelding

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:06

Suliko schreef:
Dankjewel herr_balou voor het delen van jouw ervaring! Fijn om te weten dat je kan instellen hoe vast je zit. Niet alleen omvallen bij afstappen ben ik bang voor, maar bijvoorbeeld ook in situaties op de weg met ander verkeer en steile afdalingen vind ik het wel prettig als ik makkelijk los kan komen van mijn fiets.
Tegenwoordig heb je hike & bike schoenen, clipless schoenen waar je redelijk een wandeling in de bergen mee kan maken.
Ondertussen vind ik het wel een flinke investering, want zulke schoenen zijn zo 100 euro en meer. Ik zat bijvooreeld ook hier naar te kijken, toe clips die je aan je pedaal maakt.

Ik heb de Tahoe WMN MTB schoenen van Specialized van ca. 15 jaar geleden. Als ik naar de huidige generatie schoenen kijk ziet dat er wel comfortabler uit.
De pedalen die ik heb zijn de Shimano Click'r enkelzijdig. In de (binnen)stad gebruik ik de normale vlakke zijde en daarbuiten klik ik vast.
Die toe clips in je link vind ik dan weer eng.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:24

Wat ontzettend leuk! Misschien is het leuk om een Polarsteps bij te houden over je avonturen (die pakt dan ook de route mee). Alvast heel veel plezier!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:33

Knieën naar binnen is beter dan naar buiten. Kijk naar de profrenners; die fietsen allemaal met de knieën rakelings langs de stang.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 11:04

Het is meer dat mijn knieën makkelijk overbelast raken, dus het helpt als mijn spieren eromheen sterk zijn. Hoef niet zo aerodynamisch te zijn als een wielrenner gelukkig. _O- Ik focus bij krachttraining dus juist dat mijn knieën recht uitlijnen of zelfs iets naar buiten. Ik ben heel licht van mezelf, maar daarom vind ik het fijn om aan te komen in spiermassa. Toerfietsen is ook wel een andere krachtmeting dan wielrennen. Feit is gewoon dat mijn fiets met bepakking even zwaar is als ik (misschien zelfs meer, zou het eens moeten wegen eigenlijk := ) en dan heb je echt kracht nodig om naar boven te fietsen, niet alleen conditie en uithoudingsvermogen.

Nou, ik heb in ieder geval clipless schoenen besteld die er ook hanteerbaar uit zien mocht ik opeens 20 kilometer moeten lopen. Mijn vriend helemaal blij. :')
Dan heb ik nog een maandje om ze uit te proberen.

Leuke tip winged, ik ga er eens naar kijken!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:45

Misschien zien we jou wel fietsen dan. Wij vertrekken rond 22 juli en blijven bijna een maand weg.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:34

Wat een super gaaf idee! :D
Ik ga je ook volgen.

Ben heel benieuwd naar je verhalen en foto's!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 21:14

BeFunny, dat wordt wel heel toevallig mikken in twee van zulke uitgestrekte landen _O-

Leuk _Nancy!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:37

Haha het zou heel toevallig zijn maar je weet het nooit lol.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 11:49

Zeker waar BeFunny!

Morgen heb ik nog een deadline en dinsdag een tentamen. Bijna klaar voor dit jaar, maar nog even blokken, dus het is hier even wat stiller tot mijn focus weer kan verschuiven. :D

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:58

Suliko schreef:
Welkom allemaal!

@Kimddddd, mijn plan neigde nu via Örebro en Karlstad, dat is dus een wat zuidelijkere route dan via Borlänge en waar jullie wonen. Dus ik ga me er nog even in verdiepen welke route me het mooiste lijkt!

@Quir, dankjewel voor de tip, dat is zeker mogelijk als ik van Oslo richting Gotenburg ga. Vind het sowieso fijn om nog een stukje binnenland te pakken, langs de kust is toch vaak drukker vanwege toerisme en veel wind. En heel leuk als ik bij jullie een nachtje kan overnachten. :D

De route Örebro Karlstad vind ik persoonlijk mooier. Je komt dan ook een heel stuk langs Vänern! Mocht je wel de börlange (malung-torsby-oslo neem ik dan aan?) pakken ben je van harte welkom hier in Malung! Persoonlijk vind ik de route vanaf Börlange naar Malung erg lelijk :') de route van västerås, Ludvika, malung vind ik mooier. Echter vanaf Malung naar Oslo is wel hartstikke mooi!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:33

@lifeofmarit, dankjewel voor het delen van jouw ervaring! Ik vind het jammer dat ik inderdaad de route onderlangs ga doen via Örebro en Karlstad, want bij bokkers in de tuin logeren is natuurlijk ook fantastisch. :D

Mijn route van Stockholm naar Bergen heb ik inmiddels rond. Ik heb dus inderdaad besloten om langs Örebro en Karlstad te gaan, dat was sowieso de meest gebruikelijke fietsroute die ik kon vinden, maar ook het gebied met die enorme meren lijkt me prachtig.
De route door Noorwegen pakte de nationale fietsroute 4 en de Rallarvegen, dat schijnt een van de mooiste fietsroutes van Noorwegen te zijn. Ik moet 2 stukken een trein pakken, vanaf Myrdal tot Upsete en van Stanghelle tot Garnes, bij die laatste lijkt er wel een fietsroute mogelijk te zijn, maar het lijkt me beter om dat ter plekke te bekijken en niet vanaf een digitale kaart. :+

Afbeelding

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:42

Wat gaaf en wat stoer. Ik volg ben erg benieuwd naar al het mooie wat je op je pad zal vinden

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 13:55

Leuk dat je komt volgen Mando!

Nog 24 dagen en ik ben onderweg. :D

Voorlopig staan de volgende dingetjes nog op mijn to-do list:
- Ortlieb fork packers 5.8 liter bestellen
- Spatborden vervangen
- Standaard vervangen
- Hydraulische remmen
- Reisverzekering & buitlandverzekering checken
- Combi click pedalen
- Paklijst

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 11:21

Morgen ga ik met mijn vriend aan mijn fiets klussen, maar we missen twee onderdelen (losstaande shifters voor de mensen met fietskennis die meelezen), dus ik ga zo wat fietswinkels in Utrecht af in de hoop dat ze mij de onderdelen willen verkopen. Vorig jaar was er een tekort aan fietsonderdelen en waren ze niet zo happig op het los verkopen van onderdelen.
Anders moet ik ze bestellen, maar dan kunnen we pas volgend weekend klussen, dat zou jammer zijn!

Ik ben maandag tot vrijdag weg, ik begeleid een zomerkamp voor de zorginstantie waar ik werk. Daarna heb ik nog maar een weekje om voor te bereiden, dus het komt wel echt dichtbij zo. :D

Gister in ieder geval een heerlijke dag gehad. Eerst een bosritje gemaakt met deze muppet en daarna vanaf stal (Schaarsbergen bij Arnhem) terug gefietst naar Utrecht. Mijn toerfiets staat normaal in Arnhem, die durf ik hier in Utrecht niet buiten te zetten (gisternacht is er nog een motor in mijn straat gejat). Dus dat wordt de fiets de trap op sjouwen de komende weken om hem binnen te zetten, maar voorlopig laat ik hem even bij mijn vriend zijn werk staan.

Lieve Mano <3
Afbeelding

En een foto onderweg op de fiets
Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 18:56

Nog drie nachtjes slapen en ik zit in de bus! Vanaf dan komen de mooie foto’s en avontuurlijke posts. Al hoef je niet ver te gaan om avontuur te krijgen, afgelopen woensdag was ik naar mijn moeder in Arnhem gefietst en blijkbaar door iets scherps gereden, want de ochtend erna was mijn voorband helemaal leeg. >;)
Afbeelding

Nou ja, liever hier in Nederland dan in Zweden. En ik dacht mijn reperatieset en een extra binnenband bij me te hebben, maar die was ik vergeten. Dus ik heb er een binnenband van de decathlon in gezet die eigenlijk net te smal is. Zo kwam er nog een ding op mijn to-do lijst: binnenband plakken en weer wisselen.

Maar, dan komt ook het einde van mijn to-do lijst in zicht. *\o/*
Er zitten hydraulische remmen op mijn fiets, ik heb SPD combi pedalen, ermee geoefend en (nog) niet op mijn bek gegaan, ik heb nieuwe spatborden en nieuw leren stuuromhulseldingen die ontzettend comfortabel zijn.
De set-up aan mijn stuur is goedgekeurd, ik heb een rol, een tas met belangrijke dingen die ik makkelijk eraf kan klikken en twee bidonhouders.
Aan mijn vork komen twee tassen, de kat van de buurvrouw hield me gezelschap terwijl ik de bevestiging daarvan aan het installeren was.

Vanavond wil ik mijn tassen alvast gaan inpakken zodat ik het weekend rust heb en met mijn vriend kan spenderen. Vinden mensen het leuk als ik deel welke zooi ik allemaal meeneem? Ik probeer de hoeveelheid zooi te beperken, maar ik neem dus een stoel mee, dat betekent dat ik officieel niet meer geheel minimalistisch op pad ga. :')
Maar ik weet zeker, mijn kont gaat me dankbaar zijn en die stoel gaat het verschil maken met nog 15 kilometer door fietsen of stoppen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:59

Ik ben benieuwd wat je allemaal mee neemt!

Ik denk wel dat je stuur erg zwaar is, zeker als de bidons gevuld zijn?

Ik kreeg het probleem dat mijn stuur begint te knikken, speling die ik niet weg krijg omdat de schroef vast zit. Misschien moet je dat ook nog even checken, of je die kunt verstellen of vast zetten indien nodig.

Ik had ook bijna een stoeltje meegenomen maar in NL zijn genoeg bankjes. Snap helemaal dat je hem mee neemt, ergens een beetje fatsoenlijk kunnen zitten is echt heel fijn.

Veel plezier met je vriend komend weekend in ieder geval!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:07

Veel plezier. Wij vertrekken zondag met ons campertje ;) wel foto's delen hè :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 19:11

Het lijkt veel wat er aan mijn stuur hangt, maar dat valt mee. In de rol zit enkel kleding, dus die is niet zwaar. Verder is mijn stuur erg robuust en met een korte en brede stang (met ringen eromheen) aan het frame bevestigd. Woensdag met 70 kilometer fietsen ging het goed, toen had ik de bidons gevuld mee om te kijken hoe dat gaat.
Alle zware spullen gaan in mijn fork- en achtertassen.

En klopt, Nederland is echt het land van bankjes langs de weg. _O-
In Denemarken vond ik ook wel eens een bankje, maar je lichaam wordt echt niet blij van op de grond en op harde bankjes zitten terwijl je ook nog 6-8 uur aan het fietsen bent. Ik heb een mini camping chair van Obelink gekocht, 900 gram en erg compact. Omdat ik klein ben zit hij alsnog ontzettend lekker en ruim. :D

Ik zal later vanavond even een verslag doen van wat ik meeneem!

Dankjewel BeFunny, jullie ook heel veel plezier!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 15:27

Nou, ik heb alles bij elkaar gezocht. Aan de ene kant denk ik, het is het hoognodige dat ik meeneem. Aan de andere kant denk ik, jemig wat een boel. :')
Ik vond vooral kleding echt lastig. Het weer wordt wisselvallig, best wat regen en kou en het laatste dat ik wil is het koud krijgen of alleen maar nat spul hebben. Dus ja, veel laagjes mee. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, mocht je nu iets zien waarvan je denkt: compleet overbodig, laat het dan vooral weten. _O-

Kleding, van boven naar onder:
- 2 merino shirt met lange mouwen (1 voor op de fiets)
- 1 dun shirt met lange mouwen
- 1 blouse
- 1 merino legging bij kou
- 1 sportlegging
- 1 sport bh
- 1 beenstukken
- 1 sporthemd om te fietsen
- 1 korte broek
- 2 merino shirts om te fietsen
- 2 shirts voor na het fietsen
- 4 onderbroeken
- 1 bikini broekje
- 2 fietsshorts
- 4x sokken
- AGU regenpak
- merino sokken voor slapen
- dunne handschoentjes
- fietshandschoentjes
- wollen bodywarmer
- setje kleding voor morgen met hemd, merino coltrui, sportbh, onderbroek, sokken, 3 kwart losse broek
- softshell jas
- pet
Afbeelding

Verzorgingsproducten:
- blok zeep voor lichaam en haar
- blokje conditioner
- aloe vera handcrème en gezichtscrème, omdat mijn huid het flink te verduren gaat krijgen
- haarborstel
- elastiekjes
- deet
- wondzalf
- pleisters
- paracetemol
- EHBO
- zonnebrandcrème
- tandpasta + borstel
- lippenbalsem (ook fijn voor ruwe plekjes)
- lippenbalsem SPF 50
- Dagcreme SPF 30 (nog meer zonbescherming)
- biozeep voor afwas, was etc
- wipes voor wanneer er geen douche/water is om te wassen
- vijl, tekentang, tang
Afbeelding

Fietsonderhoud:
- 2 binnenbanden
- bandenplakzet
- multitool fietsen
- kettingsmeer
- pompje
- losse schakels
- kettingpons
- poetsdoek (stukje oud shirt)
Afbeelding

Kampeerspullen:
- tent
- slaapzak
- liner voor in slaapzak
- matje
- stoel
- pannenset
- 2 gasflesjes + brander
- kommetje
- beker
- handdoek
- droogdoek
- plakset matje
- stuk touw (waslijn/reparatie)
- zakdoekjes
- spons
- tyraps
- bestek
- wasknijpers
- ijzerdraad
- karabijnhaken
- poetsdoekje 2x
- lucifers
- snijplankje
- scherp mes
Afbeelding
Afbeelding

Eten, ik vind het fijn om niet gelijk afhankelijk van supermarkten te zijn en wat basic dingen bij mij te hebben. Heb uiteindelijk wel minder ingepakt dan op de foto staat. Ik neem wel nog couscous mee.
- peper/limoen kruidenmix
- cajun kruiden
- zout
- olijfolie
- zaden/pitten salademix
- edamame boontjes (maar 1 blik meegenomen)
- notenpasta
- kiembrood
- tomaten drinkbouillon
- olijfjes
- bouillon blokjes
- gedroogde mango
- kant en klare lunch
- noodles (uiteindelijk niet meegenomen)
- gedroogde bessen
- walnoten
- 2x haverkoeken
- bonen in tomatensaus
- ingeblikte dolma’s
- 2x vega worstjes
- zak voor ontbijt (combi van havermout, haverzemelen, proteïnepoeder, gevriesdroogd fruitpoeder, kaneel)
- elektrolyten
- fruitrepen
- proteïnerepen
Afbeelding

Elektronica
- 2x 20.000 mAh powerbanks, 1 met zonnepanelen
- oplaadkabels
- 2x oortjes + lightning adapter tussenstuk (vorig jaar sneuvelde er een paar en muziek en luisterboeken zijn toch vrij essentieel)
- garmin watch
- ereader
Afbeelding

Paar laatste dingen, alleen mijn portomonnee en helm mist:
- veiligheidshesje
- regenhoesje voor mobiel
- fietszonnebril
- 3x 750 ml bidons
- kaart van zweden en noorwegen voor als mijn mobiel het begeeft
- sandaaltjes
- SPD fiets/hike schoenen
Afbeelding