Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suliko schreef:Ik heb een spiegel! Nu even eraf, maar die ga ik er weer opzetten. Zo fijn op autowegen dat je niet achterom hoeft te kijken.
Petje is een goed idee, die moet ik nog wel ergens hebben liggen.
Mijn vriend heeft een R&D bedrijf in fietsen en elektrische voertuigen, ontzettend fijn, want hij (en zijn werknemers) zijn bijna allemaal fietsfanaten (geweest) en hebben heel veel kennis. Hij is dus ook mijn persoonlijke fietsenmaker (en sponsor). De banden die we er vorig jaar op hebben gezet zijn nog goed, die zijn ook geschikt voor grindpaden en wat breder.
Mijn vriend probeert me dus ook te overtuigen van clipless fietsschoenen. Verwarrende naam vind ik, want dat zijn dus schoenen die je juist vastklikt aan je pedaal. Ik ben er nog niet van overtuigd, ik zie mezelf vooral heel vaak op mijn bek gaan bij afstappen en onder een bepakte fiets terechtkomen.![]()
In facebookgroepen van fietstourders en bikepackers zijn de meningen over clipless of niet ook ontzettend verdeeld.
Ik zie er wel de meerwaarde van, doordat je vastzit aan je pedaal lever je meer kracht terwijl het minder energie kost. Vooral fijn met klimmen. En je glijd niet van je pedaal af met modderige dagen. Maar voor nu neig ik meer naar een soort teenclips die je aan je pedaal zit, daardoor zit je ook vaster en trap je dus ook omhoog, in plaats van alleen omlaag.
Suliko schreef:Dankjewel herr_balou voor het delen van jouw ervaring! Fijn om te weten dat je kan instellen hoe vast je zit. Niet alleen omvallen bij afstappen ben ik bang voor, maar bijvoorbeeld ook in situaties op de weg met ander verkeer en steile afdalingen vind ik het wel prettig als ik makkelijk los kan komen van mijn fiets.
Tegenwoordig heb je hike & bike schoenen, clipless schoenen waar je redelijk een wandeling in de bergen mee kan maken.
Ondertussen vind ik het wel een flinke investering, want zulke schoenen zijn zo 100 euro en meer. Ik zat bijvooreeld ook hier naar te kijken, toe clips die je aan je pedaal maakt.
Suliko schreef:Welkom allemaal!
@Kimddddd, mijn plan neigde nu via Örebro en Karlstad, dat is dus een wat zuidelijkere route dan via Borlänge en waar jullie wonen. Dus ik ga me er nog even in verdiepen welke route me het mooiste lijkt!
@Quir, dankjewel voor de tip, dat is zeker mogelijk als ik van Oslo richting Gotenburg ga. Vind het sowieso fijn om nog een stukje binnenland te pakken, langs de kust is toch vaak drukker vanwege toerisme en veel wind. En heel leuk als ik bij jullie een nachtje kan overnachten.