Hoeveel geven jullie uit aan vakantie per jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geven jullie per persoon per jaar uit aan vakanties?

Minder dan 500
88 (20%)
500 - 1.000
88 (20%)
1.000 - 1.500
60 (13%)
1.500 - 2.000
61 (14%)
2.000 - 3.000
57 (13%)
3.000 - 4.000
30 (6%)
4.000 - 5.000
18 (4%)
5.000 en meer
31 (7%)

Totaal aantal stemmen: 433

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:17

We gaan nooit echt op vakantie. We gaan alleen naar de NVVR weekenden. Vereniging voor vrijetijdsruiters. Je kunt kiezen kamperen of in de accommodatie. Wij kamperen altijd. Zo'n weekend kost 100-150 euro, soms inclusief eten.

Maar we doen dan wel vijf is zes van die weekenden per jaar en soms zelf nog een weekendje kamperen met paard. :+

Ipv endurance wedstrijden dat wel en die zijn ook duur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoeveel geven jullie uit aan vakantie per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:27

Ik heb tussen de 1000 en 1500 gestemd, ik heb dan dit jaar en volgend jaar ongeveer opgeteld... De grootste kostenpost is het pension voor de honden.

We gaan ieder jaar 3 weken zeilen, dus liggeld, toeristenbelasting, boodschappen, wat leuks doen, uit eten e.d.. Daarnaast regelmatig een lang weekend weg, met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart.

Vorig jaar zijn we een lang weekend naar Disneyland Parijs geweest. Volgend jaar gaan we twee weken zeilen in Kroatië.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:28

Ik geef best wat uit aan vakantie en weekendjes weg. Maak om het jaar een verre reis wat afhankelijk van de bestemming best prijzig kan zijn. Maar ik bezuinig niet op de dingen die ik daar echt wil zien. Het jaar dat ik niet ver ga, ga ik gewoon op vakantie.

Daarnaast ga ik regelmatig op stedentrip of een weekendje weg met mijn paard. Hoeft niet superluxe maar wel gewoon comfortabel.

Heb voor de berekening de kosten van de grote verdeeld over twee jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:39

Dat verschilt per jaar en in alle eerlijkheid heb ik geen idee.
Ik leg mezelf geen budget op ofzo en het is ook niet zo dat de kans bestaat dat mijn geld op is halverwege de vakantie, dus ik houd geen lijstje met uitgaven bij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:53

Afgelopen mei twee weken Zuid Afrika, dat was ongeveer 2000 p.p.

In augustus 4 dagen naar Luxemburg en 4 dagen naar België, ongeveer 500 euro p.p.

Het verschilt per jaar, maar we maken vaak wel dure reizen.
Rondreis Namibië was denk ik het duurst, alhoewel Canada ook erg duur was. En vier weken Zuid Afrika, Eswatini en Lesotho was ook aardig aan de prijs :=

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:02

Ik schrik altijd hoeveel een vakantie kost ten opzichte van wat ik normaal vrij te besteden heb per maand. Het hangt er ook vanaf wat ik precies ga doen. Sowieso zijn vakanties alleen altijd duurder omgerekend per persoon.

Een weekendje weg met vrienden of familie varieert van 100-250 euro.
In coronatijd twee keer een week in Nederland op vakantie geweest met vrienden (ene reis 500, andere 1000).
Drie jaar terug een rondreis van 4 weken door Amerika. Daar was ik in totaal 4800 euro kwijt (voor 1 persoon, wel op reis geweest met iemand waardoor we de hotel, auto en benzine konden delen).
Singlereizen naar de zon in de zomer zijn gemiddeld 800-2000 euro geweest voor 1-2 weken (en dan heb ik nog de goedkope bestemmingen gekozen in/rond Europa). Ik heb nog wel meer rondreizen/groepsreizen gedaan variërend van 1500-3000 euro.
Ook een keer in de winter all-inclusive gedaan op de Canarische Eilanden, in mijn eentje was ik voor 750 euro klaar (inclusief autohuur en uitstapjes).
Dit jaar twee weken Griekenland georganiseerd (week yoga, week fitness), dat kostte alles bij elkaar 2800 euro (waardoor ik dacht, nou, dat was ik in Amerika nog niet eens kwijt voor twee weken en dat was zoooo uitgebreid, maar ja, voor georganiseerde reizen met programma betaal je een prijskaartje, net zoals retraites).

Ben even gaan uitrekenen wat ik gemiddeld per jaar uitgeef aan weekendjes weg en reizen en dat komt wel op 3000 euro per jaar uit :$ (maar geen eigen paard, anders is dat minimaal je stalgeld per jaar en zou ik dus niet kunnen reizen). Liever zou ik nog meer uit willen kunnen geven, meer rondreizen maken naar wat verdere bestemmingen, maar dat wordt iets te gortig.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:05

Geen want we zijn al jaren niet op vakantie geweest.

Heb daarintegen wel meerdere klinieken gesponsord dankzij Junior :=

Dat zijn helaas bedragen die niet in jouw rijtje staan :oo :$

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:10

Hier ook niets.

Ik zou graag weer eens op vakantie gaan.
Maar vriendlief wil de paarden en de katten niet alleen laten :+

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:12

Oef behoorlijk wat denk ik, maar ik ben ook echt dol op vakantie / reizen. Doet me zo goed en voel mijn humeur en gemoedstoestand elke dag toenemen.

Ik ben nu 4 jaar samen met mijn vriend en hebben de volgende vakanties gedaan
*Brazilië. Vriend moest daar zijn voor werk en zijn baas vroeg of hij er geen vakantie aan vast wilde plakken (kostte zo’n €1700-€2000 per persoon
*frankrijk midweek. Viel me toch tegen, een all-in vakantie was goedkoper geweest gok ik. Denk zo’n €1000
*Fuerteventura 10 dagen, zo’n €980.
*Mexico, waar we dit jaar naar toe zullen gaan. All in vakantie €1903 p.p. en ik wil daar graag een auto huren /wat uitstapjes doen dus denk dat we net onder de €2000 komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:14

Qerty schreef:
Ik noem zelf liever reizen omdat het dan meer als een investering klinkt :D

met jou kan ik praten :-)
hier gaat redelijk wat geld op aan vakanties, maar dat is naast paarden ook echt mijn grootste hobby

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:17

Oh, ik zie nu pas dat het p.p. is _O-
Even bijgesteld in de pol dus.
In totaal met z‘n 3en komen we eigenlijk nooit over de 2000.
We zijn voorheen ook 10 jaar niet op vakantie geweest.
Ooit wil ik wel naar Azie en Zuid-Amerika, maar man en ik hebben een omgekeerde thermostaat, dus een midden vinden tussen niet te warm en niet te koud valt niet mee. Voorlopig eerst maar eens verbouwen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:18

Wij gaan niet elk jaar, maar als we gaan dan kost het ons wel meer dan 5.000 alleen al aan vliegtickets retour van NZ naar NL. Ik heb dus meer dan 5.000 geklikt omdat we dat wel ongeveer elk jaar aan de kant moeten zetten. Maar zoals het nu allemaal gaat weet ik echt niet of onze kinderen überhaupt hun families in NL nog gaan zien. Wat een chaos zeg overal.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:20

Ongeveer 3500 per jaar. Dit jaar bijv weekje brabant gedaan en weekje sauerland.

Vorig jaar alleen week sauerland gedaan.

We zijn 1 x met het vliegtuig geweest maar dit vinden we gewoon te duur. We hebben 2 kids dus met 4 mensen.

We geven het liever uit aan bijv hethuis. Dit jaar warmtepomp en zonnepanelen gekocht. Vorig jaar al het straatwerk en schilderwerk gedaan etc.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:25

0 euro.

Afgelopen 5 jaar niet meer op vakantie geweest. Nu begint het wat te kriebelen om een keer een weekendje Terschelling te pakken, maar veel meer reisdrang heerst er hier niet :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 21:26

Dat is lastig, sizzle.

Ik kom ook echt uit een reislustige familie. Mijn vader is ongeveer 18 weken per jaar in Nederland en verder in Portugal of op reis. Ook mijn zus kan er wat van, die gaat geloof ik minstens 5 x per jaar op vakantie :=, weekendjes niet mee gerekend. Ook haar kinderen gaan minstens 3 x per jaar.
Ik ga in november voor de 4e keer dit jaar :o Laatste was niet echt gepland maar kwam tussendoor en ik kon geen nee zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:07

Volgens mij ben ik in 2010 voor het laatst geweest op een nachtje hotel na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:39

Wij doen normaal een allinclusive voor €600,- tot €800,- pp exclusief uitstapjes. Dus reken zo'n €1000,- tot €1200,- pp. Nu met huwelijksreis wel ietsje gekker gedaan dan anders, en hiermee ook meteen een 2e vliegvakantie dit jaar.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 03:45

Ik kom wel aan de 4 a 5 duizend. Dit jaar op wintersport geweest, lang weekend parijs, 3 zonvakanties van een week..

En dan is het jaar nog niet af, maar er staat nu niks in de planning.
Ik ben alleen en ga dan met een vriendin op vakantie.

Ik ga gewoon graag weg :')

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 05:57

Niks gaan nooit op vakantie

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:05

Wij gingen altijd 2x per jaar op vakantie. 1x wintersport, 1x zomervakantie. De reis kost totaal rond de 1500 per keer, dus 3000 per jaar met zijn 2en. Soms een jaartje wat duurder, zoals afgelopen winter naar Lapland, maar zijn het jaar ervoor niet geweest.

Nu hebben we een baby, dus zal het allemaal ff flink anders worden :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:33

Ik vind het lastig te bepalen wat ik bij vakantie moet rekenen. We hebben een eigen boot, en dat liggeld is niet goedkoop, maar de boot hebben we niet voor vakanties maar om uiteindelijk op te gaan wonen.
We zijn regelmatig een week of weekend aan boord, maar een groot deel is voor werk en minder voor vakantie.
De vakanties aan boord zijn wel lekker goedkoop. Reiskosten: op en neer van Limburg naar Zeeland, kost €20 aan stroom. Eten: we eten wel iets makkelijker dan thuis, dat kost een paar tientjes extra.. Verder wandelen we veel langs het strand, dat kost een paar euro aan parkeergeld als we naar de Noordzee gaan. Dagstrand bij de haven is gratis, en het zwembad zit ook bij de prijs inbegrepen.
Dus dan kost zo’n week ons een euro of 50.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:43

8nnemiek schreef:
Ik vind het lastig te bepalen wat ik bij vakantie moet rekenen. We hebben een eigen boot, en dat liggeld is niet goedkoop, maar de boot hebben we niet voor vakanties maar om uiteindelijk op te gaan wonen.

Dat is hetzelfde met kamperen met een eigen caravan. Afhankelijk of je een nieuwe of tweedehands caravan koopt ben je een paar duizend tot 25.000 euro kwijt. Dan nog een caravanverzekering, stalling en onderhoud/keuren, bij elkaar zeker 1000 euro per jaar. Daar moet ook weer een duurdere auto voor die de caravan kan trekken. Op papier ga je heel goedkoop op vakantie, dat kan vanaf 15 euro per nacht en boodschappen zoals je ze thuis zou doen. Maar in de praktijk ben je met afschrijving en alle kosten zeker 1000-2000 euro per jaar kwijt (en dan de auto nog niet meegerekend). Helemaal prima, het is alleen geen eerlijke vergelijking om te zeggen dat drie weken kamperen je maar een paar honderd euro zou hebben gekost.

Ben bij jou dan wel benieuwd wat een boot kost en wat je aan liggeld betaalt :) (mag ook in algemene bedragen, ben totaal geen bootkenner!)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:46

Wij gaan hooguit midweek weg in eigen land via last minute. Meestal bij Landal en dan rond de 300 a 400 kwijt. 2 personen en 2 honden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:08

x_spekkie_x schreef:
8nnemiek schreef:

Dat is hetzelfde met kamperen met een eigen caravan. Afhankelijk of je een nieuwe of tweedehands caravan koopt ben je een paar duizend tot 25.000 euro kwijt. Dan nog een caravanverzekering, stalling en onderhoud/keuren, bij elkaar zeker 1000 euro per jaar. Daar moet ook weer een duurdere auto voor die de caravan kan trekken. Op papier ga je heel goedkoop op vakantie, dat kan vanaf 15 euro per nacht en boodschappen zoals je ze thuis zou doen. Maar in de praktijk ben je met afschrijving en alle kosten zeker 1000-2000 euro per jaar kwijt (en dan de auto nog niet meegerekend). Helemaal prima, het is alleen geen eerlijke vergelijking om te zeggen dat drie weken kamperen je maar een paar honderd euro zou hebben gekost.

Ben bij jou dan wel benieuwd wat een boot kost en wat je aan liggeld betaalt :) (mag ook in algemene bedragen, ben totaal geen bootkenner!)

We zien onze boot niet als vakantiewoning maar echt als huis waar we voor vast op gaan wonen. Dus die is qua formaat wat groter dan een vakantiebootje :))
En de prijs van de boot zelf, dat is net als de huizenmarkt, die stijgen juist in waarde als je ze goed onderhoudt. Die hebben we gekocht voor 40.000 en zouden we nu voor ruim een ton kunnen verkopen.
Het liggeld is zo’n 300 euro per maand, dus dat is wel wat goedkoper dan wat je aan de huur voor een huis kwijt bent. En dan heb je nog verzekering en onderhoud. Maar geen gemeentelijke heffingen, en geen hypotheek, dat scheelt ook :)) Water, stroom en internet zit ook bij het liggeld inbegrepen.
Echte vakantie hebben we eigenlijk al drie jaar niet meer gehad, we zijn vooral bezig met renoveren en klussen :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:21

Heel wisselend. We zijn afgelopen jaren redelijk low budget gaan kamperen, dan blijf je wel ruim onder de 1000 p.p. We wandelen heel veel en dan heb je hoogstens ergens eens toegangskosten voor een park of gebied van een paar euro. Afgelopen jaar zijn we ook maar 1 keer buiten de deur gaan eten.
Ik ben wel begin dit jaar met een vriendin naar Zweeds Lapland geweest en dus ga ik zelf dit jaar wel rond de 2000 zitten.
Volgend jaar gaan we een verre reis maken en zitten we zo weer op de 5000.