[FOTO] Te voet door de Himalaya's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:00

Wat een waanzinnige reis heb je gemaakt en wat tof dat je ons zo mee laat genieten! Echt prachtig, wat een beelden!

Zo’n reis is natuurlijk fysiek en mentaal al een hele uitdaging, maar hoe zit het qua overnachtingen en eten? En sanitaire voorzieningen? Is dat heel basis?

Bootsiebob

Re: [FOTO] Te voet door de Himalaya's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:23

Geweldig verslag, wat een mooi avontuur!
Hoe waren de maaltijden en de overnachtingen? Kon je goed herstellen na elke inspannende dagtocht?

Ik heb je hele verslag in één adem gelezen, zo tof om mee te maken

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:33

Niet helemaal tot Kathmandu gefietst. Wel tot Damascus en daar gevlogen naar Delhi. Toen een rondje door India en via Varanasi naar het eindpunt Kathmandu en Pokhara. Na India waren de fietsen echt af, veel gebroken spaken en andere problemen. Ik ben heel benieuwd eigenlijk hoe alles daar is veranderd na al die jaren! Wat we toen zo idioot vonden was de dragers die volle manden colaflesjes voor de toeristen de hoogte in droegen...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:36

Wów...!!!!
Sprakeloos!

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:18

Wat een mooi verslag!
En prachtige foto's!
Ruige natuur.

En ik vind het geweldig dat chiraz vrolijk meegesleept word. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:59

Oh wow echt waanzinnig dit!! Ik was al bezig hier een bucketlist ding van te maken tot ik de eerste foto's van de hangbruggen zag :oo jemig ik vrees dat je me met zenuwinzinking en al van die brug zou moeten tillen :=
Maar geweldig verslag en prachtige foto's!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:21

Geweldig reisverhaal. Mooie ervaring :D

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:48

Prachtige foto's en een tof reisverhaal.
Ik snap het helemaal met het mentale deel, dat is echt wel een dingetje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:43

Heerlijk!

Ik hou van hiken maar ik denk dat dit voor mij een brug (:D) te ver is. Gewoon te veel dagen na elkaar. Afstanden en hoogtemeters schrikken mij niet af, afdalen daarentegen heb ik enorme valangst en dat is dan echt afzien. Maar ik verbijt het altijd maar haha!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:40

Eliine schreef:
Oh wow echt waanzinnig dit!! Ik was al bezig hier een bucketlist ding van te maken tot ik de eerste foto's van de hangbruggen zag :oo jemig ik vrees dat je me met zenuwinzinking en al van die brug zou moeten tillen :=

Ik was me vooral aan het bedenken dat we hier de hangbruggen in de Xtreme trail parken zo cool vinden :')
Lopen ze daar met muildieren over zo'n gevaarte heen :=

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:56

Wat een mega gaaf verslag! Toeval bestaat niet, maar de oom & tante van mijn vriend zijn ook net teruggekomen uit Nepal. Gisteren alle foto’s bekeken + bijbehorende verhalen. Je ziet dan ook veel dingen die zij ook waren tegengekomen, die honden en Pokhara. Ze hadden ook een hond die liep continue met ze mee.
Bij hun was het ook een familiebezoek trouwens aangezien (aangetrouwde) familie van mijn vriend daar woont :) Zij zijn een maand geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:19

Bedankt voor alle leuke reacties weer. <3

Captain schreef:
Echt een fantastisch verslag, je waant je er haast bij de hele trip. Prachtige foto's met mooie sfeer.. LOVE IT! <3

Waar gaat je volgende reis heen? :))
Zuid Afrika most likely. Naar huis. <3

Berdien schreef:
Wat een waanzinnige reis heb je gemaakt en wat tof dat je ons zo mee laat genieten! Echt prachtig, wat een beelden!

Zo’n reis is natuurlijk fysiek en mentaal al een hele uitdaging, maar hoe zit het qua overnachtingen en eten? En sanitaire voorzieningen? Is dat heel basis?
Het is allemaal heel basic inderdaad. Je hebt over het algemeen gewoon een kamer met twee bedden en een lichtje, maar meer niet. Wifi, stroom etc. is eigenlijk altijd in de 'dinning (sic) hall' en daar betaal je wat extra voor, maar over het algemeen niet meer dan zo'n 200 roepies (ca. €1,60). Op Everest Base Camp, omdat dat hoger ligt en voorzieningen dus minder makkelijk daar(heen) te krijgen zijn, liggen die prijzen wel wat hoger en moet je vaak ook betalen voor je douche. Richting ABC hebben we maar één keer hoeven betalen voor warm water.

Eten is verder prima. Je krijgt 3 maaltijden per dag, waarvan het menu is vastgesteld door de tourism board. Het is een beetje een mix van Oosters en Westers eten, waar bij ieder theehuis dan wel weer net een andere interpretatie aan wordt gegeven. _O- Na een paar dagen komt het wel echt je neus uit en er wordt je ook afgeraden om op de hogergelegen plekken vlees te eten omdat je niet weet hoe lang dat (ongekoeld) onderweg geweest is naar boven. Water moet in principe gefilterd worden en dingen als cola, Fanta, snacks etc. zijn voor eigen rekening.

Je hebt op veel plekken wel wc's zoals wij die hebben, maar die zijn vaak een stuk smeriger dan de hurkwc's, dus daar heb je eigenlijk niet zoveel aan. Je moet ook je eigen wc-papier meenemen, want dat is nergens standaard. Beste is om gewoon pakjes met tissues mee te nemen, want die nemen minder ruimte in beslag. :P

Bootsiebob schreef:
Geweldig verslag, wat een mooi avontuur!
Hoe waren de maaltijden en de overnachtingen? Kon je goed herstellen na elke inspannende dagtocht?

Ik heb je hele verslag in één adem gelezen, zo tof om mee te maken
Voor eten e.d., zie hierboven. :D Qua herstellen, daar had ik eigenlijk geen moeite mee. De bedden waren geen Aupingmateriaal, maar ook niet heel slecht. Bovendien krijg je ook voldoende rust, eigenlijk op het moment datje het theehuis in komt, is het gewoon lekker relaxen, opwarmen, eten, eventueel nog kaarten of lezen en dan naar bed.

josien_m_ schreef:
Niet helemaal tot Kathmandu gefietst. Wel tot Damascus en daar gevlogen naar Delhi. Toen een rondje door India en via Varanasi naar het eindpunt Kathmandu en Pokhara. Na India waren de fietsen echt af, veel gebroken spaken en andere problemen. Ik ben heel benieuwd eigenlijk hoe alles daar is veranderd na al die jaren! Wat we toen zo idioot vonden was de dragers die volle manden colaflesjes voor de toeristen de hoogte in droegen...
Kan me wel voorstellen dat je fietsen na zo'n tocht op waren. _O- Wat onwijs gaaf om te doen! Ze gebruiken die manden in principe nog steeds, maar dat gaat nu vooral naar kleine winkeltjes onderweg. Je ziet wel dat veel is ingericht op toerisme, maar vanwege de aard van het landschap is het natuurlijk niet zo'n Disneyland als veel andere plekken die overlopen worden door massatoerisme.

lizard schreef:
Wat een mooi verslag!
En prachtige foto's!
Ruige natuur.

En ik vind het geweldig dat chiraz vrolijk meegesleept word. :)
Haha, ja, Shiraz kon niet ontbreken! :D

Eliine schreef:
Ik heb echt heel erg hoogtevrees en moest de eerste paar hangbruggen ook echt stug vooruit blijven kijken, anders verlamde ik helemaal. Maar het went. Je komt zoveel hangbruggen tegen en ze zijn ook allemaal van metaal en zitten met kabels zo dik als een arm vast, dus ze bewegen ook niet extreem veel. Op het laatst kon ik ook gewoon filmen en naar beneden kijken zonder knikkende knieën te krijgen. :P

poes schreef:
Heerlijk!

Ik hou van hiken maar ik denk dat dit voor mij een brug (:D) te ver is. Gewoon te veel dagen na elkaar. Afstanden en hoogtemeters schrikken mij niet af, afdalen daarentegen heb ik enorme valangst en dat is dan echt afzien. Maar ik verbijt het altijd maar haha!
Voor mij was dit ook een dag of 2 te lang inderdaad. Ik had het voor geen goud willen missen, maar na 8 dagen lopen had ik het wel gehad. Zeker als je eenmaal op de terugweg bent en vanuit de hoogte weer richting de (toch wel minder mooie) bewoonde wereld gaat. _O-

Autumnn schreef:
Wat een mega gaaf verslag! Toeval bestaat niet, maar de oom & tante van mijn vriend zijn ook net teruggekomen uit Nepal. Gisteren alle foto’s bekeken + bijbehorende verhalen. Je ziet dan ook veel dingen die zij ook waren tegengekomen, die honden en Pokhara. Ze hadden ook een hond die liep continue met ze mee.
Bij hun was het ook een familiebezoek trouwens aangezien (aangetrouwde) familie van mijn vriend daar woont :) Zij zijn een maand geweest.
Wat tof! Het stond verder nooit echt op mijn radar, want Oost-Azië trekt me helemaal niet zo, maar ik heb echt geen spijt dat ik gegaan ben. Ik wil er best graag nog een keer heen om ook naar een wildpark te gaan en wat langer door te brengen in Pokhara en omgeving.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:14

Wat een geweldige trekking. Genieten van je verslag, en kon het niet laten om ook even bij de reisorganisatie te spieken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:54

Ik gebruik jouw reisverslag dankbaar als afleiding. Er zit veel werk in je topic! Wat een indrukwekkende foto's + verhaal! Stoer dat je zoiets doet. Wij zijn op vakantie heel actief, maar ik denk niet dat we zo'n heftige hike nog echt leuk hadden gevonden... Wel jammer voor jullie dat één reisgenoot erg afweek van de rest, fysiek en mentaal. Was zij wel goed voorbereid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:03

_Lorette_ schreef:
Ik gebruik jouw reisverslag dankbaar als afleiding. Er zit veel werk in je topic! Wat een indrukwekkende foto's + verhaal! Stoer dat je zoiets doet. Wij zijn op vakantie heel actief, maar ik denk niet dat we zo'n heftige hike nog echt leuk hadden gevonden... Wel jammer voor jullie dat één reisgenoot erg afweek van de rest, fysiek en mentaal. Was zij wel goed voorbereid?
Wat fijn dat het je wat afleiding heeft kunnen geven van het verlies van Frum. :knuffel:

Degene die het heel moeilijk had, was ook niet heel goed voorbereid, nee. Alles zat haar gewoon tegen: de voorbereiding en fitheid, (zelf)vertrouwen, maar ook kennis van wat ze aankon. Zo was naar beneden gaan voor haar zo mogelijk nog moeilijker dan naar boven doordat ze ook de tredzekerheid miste die je toch wel nodig hebt bij zoiets. Zonder stokken kwam ze echt nergens, maar stokken heb je weer niks aan als je moet scramblen, want daar heb je je handen voor nodig. Daarnaast hadden we ook het idee dat het voor een deel ook een aandachtsdingetje was. :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:39

Ik heb dat dus ook met afdalen. En wat je zegt met stokken klopt helemaal. Ik kom meestal deels op mijn gat naar beneden en de angst is soms echt verschrikkelijk. Ik probeer nu op zijn minst altijd te blijven bewegen want eens ik bevries is het echt niet meer te doen.
Voor de gorilla’s heb ik iemand ingehuurd die mijn handje vasthield :+ wat een held was dat zeg die heeft me echt overal zo doorheen gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:42

Daarom loop ik dus op Fivefingers, daarmee pingpong ik zo van steen naar steen. _O- Mensen verklaarden me voor gek, maar ik kan gewoon echt niet overweg met de meer standaard wandelschoenen. Ik ben van jongs af aan al gewend om veel op blote voeten te lopen - met "normale" wandelschoenen was ik echt zes keer op m'n plaat gegaan. :+

Eén van onze sjerpa's liep trouwens gewoon op z'n badslippers. _O-

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:57

Ik ervaar zelf ook dat juist het afdalen moeilijker is en meer van mijn lichaam vergt, omdat je dan constant moet remmen. En dan loop ik op trailschoenen, nooit op bergschoenen. Klimmen is zwaar, maar vind ik fysiek beter te doen.

Wel lastig voor de sfeer als iemand er zo buiten valt... En voor haar zal het ook niet heel lekker gevoeld hebben dat ze minder sterk was dan ze had gedacht.

Wat voor een camera en toebehoren had je meegenomen? En sjouw je die dan zelf constant mee? Ik loop zelf al vast in de keuze kwaliteit & mogelijkheden en gemak & lichtgewicht. En dan heb ik alleen maar easy vakanties...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:02

Wat een prachtige topic.

Mijn ex vriend komt er vandaan, zijn ouders wonen er met al zijn broers.

Hij is ergens hoog in de bergen geboren en heeft mij veel vertelt over de mooie natuur daar en de gevaren ervan. Zelf was hij een sherpa in zijn hele jonge jaren.

Mooi dat ik er zelf ook de beelden van zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 00:57

_Lorette_ schreef:
Ik ervaar zelf ook dat juist het afdalen moeilijker is en meer van mijn lichaam vergt, omdat je dan constant moet remmen. En dan loop ik op trailschoenen, nooit op bergschoenen. Klimmen is zwaar, maar vind ik fysiek beter te doen.

Wel lastig voor de sfeer als iemand er zo buiten valt... En voor haar zal het ook niet heel lekker gevoeld hebben dat ze minder sterk was dan ze had gedacht.

Wat voor een camera en toebehoren had je meegenomen? En sjouw je die dan zelf constant mee? Ik loop zelf al vast in de keuze kwaliteit & mogelijkheden en gemak & lichtgewicht. En dan heb ik alleen maar easy vakanties...
Afdalen was inderdaad wel zwaarder, hoewel op een andere manier dan omhoog gaan. Dat is ook het enige waar ik wel een paar dagen spierpijn van gehad heb, het stuk afdalen de kloof in. :j

Het was voor iedereen lastig, maar voor haar nog het meeste inderdaad. Je wilt immers ook niet dat iemand zich buitengesloten voelt, maar ze ging zó langzaam dat wij echt ons eigen plan moesten trekken. We hebben wel ons best gedaan om haar in de ochtenden en avonden een beetje op te peppen, maar ze was sowieso ook een klein beetje apart, dus dat werd ons ook niet altijd in dank afgenomen.

Qua cameraspullen had ik mijn Pentax K-3 bij me, en zowel mijn "standaard" 28-75mm, als mijn 70-200mm en drie batterijen. Dat heb ik allemaal zelf gedragen, want ik vond het niet fair tegenover de sjerpa's om hun dingen te laten dragen die niet noodzakelijk waren voor de trip, maar het was goed te doen. Het scheelt dat er verder niet heel veel meer in m'n day pack zat dan m'n portemonnee, brillenkoker, waterflesjes en wat kleine dingetjes. Ik ben daarnaast ook wel zuinig op m'n cameraspullen, maar niet suuuuuper precious, dus alles zat gewoon los in m'n tas ipv in hoezen en kleine tasjes e.d., want dat scheelt heel veel ruimte.

M'n camera zelf had ik overigens het grootste deel van de tijd in m'n hand bedenk ik me net. De gidsen kregen ook bijna een hartverzakking toen we dat riviertje door moesten aan het begin, want de strap bungelde gewoon los aan m'n camera toen ik daar naar beneden klom. Die zagen mij in gedachten al een ravijn in storten doordat ik erin zou blijven hangen, maar ik ben zo vergroeid met dat ding dat ik precies weet waar de strap uithangt en dat het ook geen verschil maakt voor mij m.b.t. balans houden etc.

Ragdollcat schreef:
Wat een prachtige topic.

Mijn ex vriend komt er vandaan, zijn ouders wonen er met al zijn broers.

Hij is ergens hoog in de bergen geboren en heeft mij veel vertelt over de mooie natuur daar en de gevaren ervan. Zelf was hij een sherpa in zijn hele jonge jaren.

Mooi dat ik er zelf ook de beelden van zie.
O, wauw, wat bijzonder! En wat leuk dat je nu een beetje een beeld hebt van in wat voor gebied hij is opgegroeid!

De natuur regeert daar inderdaad echt nog. :j We zijn best veel aardverschuivingen tegengekomen, waaronder eentje die nog zo vers was dat de grond nog helemaal nat was en er nog geen paadje op ingesleten was. Dat is het enige moment waarop ik echt even de hand van een van de gidsen vast moest houden, want ik was zó bang dat ik naar beneden zou glijden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:47

Wat een prachtig verslag + foto's <3. Ik kreeg instant spierpijn bij je stuk tekst over trappen. Ik heb dan niet zo'n hike gedaan, maar wel de hikes naar de Kjeragbolten én naar de Trolltunga in Noorwegen gedaan en ik herken mezelf echt in dat stukje waar je zegt jezelf te hebben afgesloten. Wij hadden ons op 3 kammen voorbereid en dat er nóg eentje extra was waar we overheen moesten, was zo'n domper. We hebben 'm gedaan, maar inderdaad op dezelfde manier hoe jij het zegt. Bizar eigenlijk he.

En die brug... Pfff, ik weet niet of ik die over had gedurfd...

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:06

Mooi zeg! Prachtige foto's! Brings back memories. Ben 4 jaar geleden door Nepal getrokken. Een dag hike gedaan naar de start van de Annapurna trail en weer naar beneden... Iets van 12 uur lopen en zoooo veeeel trappen. Maar dat was ook heel mooi (had wel een aantal verstekeling, aka bloedzuigers opgepikt onderweg).
Geweldig land maar super fijne behulpzame mensen.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:03

Yv_ schreef:
Wat een prachtig verslag + foto's <3. Ik kreeg instant spierpijn bij je stuk tekst over trappen. Ik heb dan niet zo'n hike gedaan, maar wel de hikes naar de Kjeragbolten én naar de Trolltunga in Noorwegen gedaan en ik herken mezelf echt in dat stukje waar je zegt jezelf te hebben afgesloten. Wij hadden ons op 3 kammen voorbereid en dat er nóg eentje extra was waar we overheen moesten, was zo'n domper. We hebben 'm gedaan, maar inderdaad op dezelfde manier hoe jij het zegt. Bizar eigenlijk he.

En die brug... Pfff, ik weet niet of ik die over had gedurfd...
De trappen naar boven vielen dus nog wel mee, naar beneden was echt killing voor m'n schenen en kuitspieren. _O- En het is inderdaad raar hoe je ineens zo van de leg kunt raken van een extra klim waar je je niet op had voorbereid.

Ik ben ook wel heel blij dat die brug pas aan het einde kwam. We hebben er ruim vijf minuten over gelopen en ik had dat echt niet gedurfd als dat één van de eerste bruggen was geweest. Ik heb echt zo onwijs veel meer zelfvertrouwen gekregen mbt dat soort dingen.

Riviera87 schreef:
Mooi zeg! Prachtige foto's! Brings back memories. Ben 4 jaar geleden door Nepal getrokken. Een dag hike gedaan naar de start van de Annapurna trail en weer naar beneden... Iets van 12 uur lopen en zoooo veeeel trappen. Maar dat was ook heel mooi (had wel een aantal verstekeling, aka bloedzuigers opgepikt onderweg).
Geweldig land maar super fijne behulpzame mensen.
[ [url=m/JbLMJq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BHVCFc.jpg]Afbeelding[/url] ]
O ja, bloedzuigers inderdaad. Daar hebben we er ook genoeg van gehad. _O- Ook daarvan was de hoofdgids vrij verbaasd hoe rustig ik eronder bleef toen er op een zeker moment zo'n vijf op m'n voeten zaten. De beste man wilde al bladeren pakken om ze in allerijl van m'n voeten te slaan, maar ik los dat liever zelf op. :)) Het zijn wel echt loei agressieve beesten. :=

Waar ben je verder nog geweest? Ik vind je tweede foto echt heel vet, zo met die vogel! <3 En het meer bij Pokhara. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:06

Wij hebben geen bloedzuiger gezien tijdens onze reis, en we zijn zelfs op blote voeten door een riviertje gegaan in Chitwan. Al had ik me daar beter zorgen gemaakt om eventuele gavialen (soort krokodil) in het water en waren bloedzuigers bijzaak :')

Ik herken je angst voor die bruggen! Ik heb niet perse hoogtevrees, maar eerder valvrees. Je weet wel, het gevoel dat je voorover gaat tuimelen en vallen. Onze bruggen waren een stuk korter en minder diepe afgrond eronder (alsnog wel risky ivm stevige rivier met veel stroming) maar ik herken het volledig. Het is dat ik al de schrik van mijn leven had gehad in het national park met een neushoorn. Dat heeft mij dan weer de ballen gegeven om die hangbruggen over te gaan. En eerlijk, ze zijn echt stevig. Had ze veel wiebeliger verwacht.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:41

Wat een onwijs mooi verslag heb je samengesteld hier van een zo te zien Waanzinnige reis.
Once in a lifetime experience indeed. Echt; Wauw, wauw, wauw! Je hebt ook gewoon zulke mooie sfeertjes in elke foto weten vast te leggen. Prachtig - en dat dekt de lading eigenlijk niet - <3