Luxemburg: de beste do's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:44

Doubtless schreef:
Mullerthal is geweldig <3
Je kan ook stukjes van de routes lopen. Volgens mij hebben ze zelfs speciale kinderpaden (2,5-5 km). Wij gaan er al jaren 1-2 keer per jaar naartoe en het verveelt nog steeds niet. Veel plezier gewenst!

Korte routes hoeven niet persee makkelijk te zijn. De C1 vanaf de Consdorfer Millen is maar 2,5km maar toch behoorlijk pittig qua klimmen. De C2 is iets van 4km met een paar pittige klimmen en smalle spelonken. En we hebben ooit de C5 en/of C6 gelopen, hooguit 6km maar die zou ik ook niet adviseren voor iemand die slecht ter been is.

Wel stuk voor stuk prachtige wandelingen!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:48

Dorus schreef:
Doubtless schreef:
Mullerthal is geweldig <3
Je kan ook stukjes van de routes lopen. Volgens mij hebben ze zelfs speciale kinderpaden (2,5-5 km). Wij gaan er al jaren 1-2 keer per jaar naartoe en het verveelt nog steeds niet. Veel plezier gewenst!

Korte routes hoeven niet persee makkelijk te zijn. De C1 vanaf de Consdorfer Millen is maar 2,5km maar toch behoorlijk pittig qua klimmen. De C2 is iets van 4km met een paar pittige klimmen en smalle spelonken. En we hebben ooit de C5 en/of C6 gelopen, hooguit 6km maar die zou ik ook niet adviseren voor iemand die slecht ter been is.

Welke is wel te doen dan voor iemand die slecht te been is? Mochten we er ooit nog een keer heen gaan hoop ik toch iets meer te kunnen zien. Was wel heel blij met een watervalletje dat vind ik super gaaf namelijk!

Muronia

Re: Luxemburg: de beste do's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:32

Ik ben een aantal jaren geleden een dag in Luxemburg geweest. We verbleven toen in Duitsland, vlakbij de grens en hebben een dag met het OV (dat is daar gratis) gereisd naar stad Luxembourg. Ik vond van wat ik gezien heb, het een prachtig land. Wel vond ik het erg spannend in de bus. Die reed flink hard en het waren aardige slingerwegen door de heuvels. Ik weet niet of dat representatief was voor het wegennetwerk in Luxemburg. Ik zou er dolgraag weer naartoe willen met de auto, maar ik heb hoogtevrees in de auto (niet als ik wandel oid) en aangezien ik moet rijden, wil ik het liefst zoveel mogelijk grote wegen en zo weinig mogelijk smalle bocht-weggetjes rijden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:38

maj0 schreef:
Dorus schreef:

Welke is wel te doen dan voor iemand die slecht te been is? Mochten we er ooit nog een keer heen gaan hoop ik toch iets meer te kunnen zien. Was wel heel blij met een watervalletje dat vind ik super gaaf namelijk!

Daar kan ik je niet mee helpen. Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar ik zou niet weten waar.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 20:51

Je hebt daar vlakbij de Kallektuffquell, ook erg mooi. Daar zit een trap maar het stuk erheen was volgens mij ook redelijk vlak vanaf de parkeerplaats. Hoe ver kun je lopen?
Misschien gewoon informeren bij de informatiepunten in die regio?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:08

Vanuit parkeerplek beaufort heb je een redelijk vlakke wandeling, het Naturpfad. het hele rondje is op het laatst wel een klim omhoog maar over een geleidelijk pad en een breed pad. je kunt ook voor de klim dan weer terug wandelen.
Ik ga vanaf mijn 15e eigenlijk elk jaar naar Luxemburg. We hebben het er altijd fijn(als je overstroming 2021 niet meerekent :=)

Wij vinden de tweede wereld oorlog geschiedenis ook altijd interessant, ook veel te vinden in Luxemburg.

Mullerthal is mijn favoriete plek qua natuur. Prachtig wandelen vanuit Berdorf, Consdorf, Nommern, Fischbach, Bollendorf-Pont.

De vele kastelen en ruines, in het zuiden heb je ook park minette, park met rode aarde, waar ze vroeger ijzer wonnen, ook mooi.

Gebied éislek en boven sure zijn ook prachtig.

Herfst is 's nachts wel fris in de tent, dus houd daar rekening mee

Molberlee, pittige route :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:12

Wauw! Definitely op de shortlist dat Mullertal!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:26

Wij zitten nu in mullerthal. Luxemburg is heel goed geregeld en bewegwijzering. Dit jaar kom ik ook nog niet zo ver, maar zat wandelingen onder de 6 km en op de kaart staat de moeilijkheidsgraad aangegeven. Qua stadjes niet zoveel bijzonders, maar wel leuk. Trier is vlakbij, maar wij hebben uiteindelijk alleen gewandeld.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:44

Wij zijn ook aan het kijken om daar heen te gaan begin september.
Waar slapen jullie? Hotel? Camping?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:08

Wij zijn vorig jaar geweest. 5 dagen
4 nachten. Overnachtten in een chalet bij Dirbach Plage. Vanuit daar zijn we naar kasteel Esch sur Sure geweest, kasteel Bourscheid, kasteel Vianden, een stukje Mullerthal trail gelopen en bij het oorlogsmuseum vlakbij de Mullerthal trail geweest. Wij hadden niet overal de hond mee (het was toen erg warm), maar het meeste mocht ze mee in.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:29

maj0 schreef:

Schiessentümpel is een watervalletje :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:49

Toen ik net terug was uit Luxemburg wilde ik alweer die kant op :)) maar ik had eerst nog wat andere dingen op mijn lijstje voor deze zomer.

Ik had het Müllerthal al genoteerd en nu ik die foto's zie weet ik het helemaal zeker. Hopelijk in het najaar nog even.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 06:13

Wij zaten ook al te kijken om in de herfst weer te gaan. Helaas zit in dan in de examens -O-

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:42

Ik lees hier ook even mee, wij gaan 2 september t/m 9 september naar Luxemburg. Wij zitten op een camping in Larochette, dus het kasteel daar en wandelen in de Müllerthal staan sowieso op de planning. Vianden wouden wij ook graag heen en aangezien Trier ook vlakbij is... wellicht daar ook nog even heen. :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:17

colinneke schreef:

Wij hebben een paar keer een pod geboekt op een camping. Aanrader :D !

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:43

Deze had ik voor vorige zomer geboekt, maar toen wijzigden mijn vakantieplannen door omstandigheden, dus weer geannuleerd. Dit jaar ben ik alsnog naar Luxemburg gegaan, maar niet meer naar die regio. Ik houd het nog wel steeds in gedachten voor een volgende keer.

https://www.kengert.lu/nl/huurobjecten/hutten-quartier

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:55

Doubtless schreef:
colinneke schreef:

Wij hebben een paar keer een pod geboekt op een camping. Aanrader :D !

Pods zijn geweldig, maar er zit wel veel verschil tussen de inrichting van pods per camping. Bij ons staan er alleen een paar bedden in, maar ik heb er ook gezien met meer een Tiny house vibe.
Maar wij hebben dan weer wel blokhutten, die hebben iets meer comfort.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 10:34

Wij hebben een camping geboekt tussen Eternach en Beaufort in en gaan met eigen tent, maar er zijn inderdaad overal ook wel pods beschikbaar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:23

Supervixen schreef:
Wij zijn vandaag in Vianden geweest, maar wij vonden het te druk. We houden meer van rust. We zijn met de kabelbaan daar omhoog gegaan en hebben een rondje gewandeld. Ook in de ruines van het kasteel van La Rochette geweest. Dat was het wat rustiger.

Gisteren hebben we route 2 van het Mullerthal gelopen, ruim 35km in 7 uur, inclusief pauzes. Wij hebben hardgelopen waar het kon, normaal doe je er nog langer over als je alleen wandelt.
Ik heb me werkelijk geen moment verveeld, het is een schitterende route. Wel pittig met meer dan 1000 hoogtemeters. Wij gaan zeker nog eens terug om route 1 en 3 te lopen.
Echternach is trouwens ook een mooi dorp.

Morgen gaan we weer richting huis.

Mullerthal:

[ [url=m/08SKxs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tLg2Kx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BXeypv.jpg]Afbeelding[/url] ]

jaaaaaaa, de R2 - route *\o/* *\o/* ! Leo, je kunt die naar eigen inzicht inkorten. En eten bij het Trail-inn hotel in Berdorf, heerlijk eten en de hond mag mee (ze hebben er ook een kamer waarbij honden mee mogen op de kamer)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:43

Mijn moeder en ik hebben deze vakantie welgeteld 0km progressie op de Eislek trail :+
We zijn vorig jaar van Kautenbach tot Clervaux gekomen, maar vonden het met dertig graden te warm om te lopen. Vandaag is wel een iets betere dag, maar m’n moeder had net voor de vakantie een kuitblessure opgelopen en daar zijn de heuvels hier eigenlijk iets te pittig voor dus we hebben ons erbij neergelegd dat we dit jaar niet wandelen. De bedoeling is nu dat we in de herfst weer een poging wagen. Hopelijk is het dan niet te nat.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:38

Wij zijn er ook een paar keer geweest met 3 honden. Prachtig gebied, mijn favoriete vakantiebestemming.
We zaten in Berdorf op Camping Martbusch. Hele fijne camping.
Schiessentumpel is leuk om een keer heen te gaan. En natuurlijk de kastelen.
In Beaufort mochten we met honden in, die kregen zelfs een koekje van de caissière. In Vianden mochten geen honden, wel prachtig kasteel.
Daarnaast zijn er verschillende leuke steden, Echternach, Vianden, Trier. Maar omdat wij vooral voor het wandelen gingen niet veel in de stad geweest.

Qua routes zijn er veel verschillende lengtes. Door het hoogteverschil vergisten wij ons nog wel eens in hoe ‘zwaar’ een wandelroute was. Al waren deze vaak wel af te snijden.
Wel een aandachtspunt met een jonge hond. Best veel routes met trappertjes etc, ik weet niet of hij/zij te tillen is?

Een hele fijne vakantie in ieder geval, nu ik die foto’s langs zie komen, heb ik ook zin om weer eens terug te gaan.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:45

Ik ben afgelopen zomer in Luxemburg geweest. Wat wij echt het hoogtepunt vonden was kanoën over de Sûre! Geen idee alleen of dat in de herfst ook kan. Je hond kan in elk geval wel mee als je wilt :D
Wij hadden kano's gehuurd bij Ronn's Bike and Kayak in Wallendorf, maar ze worden op veel plaatsen langs de Sûre verhuurd.
Afbeelding
Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:27

Dan was je bij ‘ons’ op de camping :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 22:55

Happy16 schreef:
Ik ben afgelopen zomer in Luxemburg geweest. Wat wij echt het hoogtepunt vonden was kanoën over de Sûre! Geen idee alleen of dat in de herfst ook kan. Je hond kan in elk geval wel mee als je wilt :D
Wij hadden kano's gehuurd bij Ronn's Bike and Kayak in Wallendorf, maar ze worden op veel plaatsen langs de Sûre verhuurd.
[ [url=m/2SsCAV.webp]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LQVg72.webp]Afbeelding[/url] ]

Kanoën op het stuwmeer in het hele jaar door. In de gewone beken enkel de najaar/winter maanden. Voorjaar en zomer is voor de vissers. Muv de tochten met Pasen dan, maar die gaan niet door wanneer de waterstand onder een bepaald peil zit.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:17

Slaapplaats: Check
Dingen die we willen zien/doen: check.
Vianden, Beaufort, Berdorf, Echternach, wandeling naar de waterval en kalkbron in het Mullertal, Larochette, bezoek aan vlindertuin, Limburgstad; eventueel bezoek aan de dierentuin en kasteel Bourscheid. Plus een dagje naar Trier staan op de planning.

Nu bekijken hoe we dit in 6 dagen gaan doen :')
Of jullie moeten nog andere tips hebben om te doen of zeggen sla dat maar over.