ik lees al eventjes mee en zou je sterk willen aanraden om goed te trainen (zeker met je blessures). De wandeltijd is lang ondanks dat de afstanden die je aflegt niet extreem lijken. Een ervaring van 15 jaar geleden en één dagtocht 3 jaar geleden is denk ik wel een onderschatting van de uitputtingsslag die deze trekking (meerdere dagen met oplopende hoogte/zuurstofbeperking) vraagt. Ik raad je aan om te trainen in meerdere dagen lange afstand belasten (dus >20 km per dag, aantal dagen achter elkaar). Dan heb je nog steeds geen hoogte getraind, maar ben je conditioneel wel sterker.
stukje van een website:
Citaat:
''De beklimming van de Kilimanjaro is in feite één lange hike. Je gaat dagen achter elkaar door en hebt weinig tijd om te rusten. Dat is wel even andere koek dan af en toe een dag een lange afstand wandelen. Zorg dus dat je een hoop wandeluren in je benen hebt zitten. Liefst van een paar dagen achter elkaar. En dan ook nog eens door heuvel- of bergachtig terrein. Daardoor kunnen je spieren wennen aan het vele lopen. ''
andere website, aan te raden om met het dubbele gewicht te oefenen. Meerdere dagen en zoveel mogelijk in heuvelachtig gebied (of alternatief veel trappen):
Citaat:
Getting multi-day training or hiking prior to your Kilimanjaro climb is extremely important. Training once a week in the hills is simply not enough. You will be walking for many hours at a time, on a multi-day basis. You will also need to train with your backpack. Your backpack will have two or three liters of water, spare layer, rain gear, snacks, camera, medical kit, valuables and sun cream in it each day. Being used to carry double this amount of weight at home is essential for when you are on Kilimanjaro.
If you haven’t been training with double the weight you will carry on the trek, on a multi-day basis you are going to get sore legs, back and shoulders. You need to get out and train in the hills. Even better if you can do back to back days to aid in the strength/endurance training. These back to back hikes along with daily training sessions in the gym, will help to push your fitness level to where it needs to be for the climb.