Antwerpen of Brussel?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:29

Antwerpen zeker weten.
Brussel had ik weinig mee.

Anatonium was mooi. Maar was er snel uit gekeken.

Antwerpen vaker heen gegaan.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:41

Tigra_ schreef:
Antwerpen. Brussel is echt vreselijk. Het is niet mooi, het is niet gezellig. En vriendelijkheid kennen ze er ook niet.


Ik weet niet wat je in Brussel juist hebt gezien, maar dit is alles behalve objectief.

Persoonlijk vind ik Brussel een prachtige stad. Overdag heerlijk struinen rond de grote markt of in de buurt van de marollen met al de vintage boutieken, straatjes en restaurantjes. 'S avonds is de buurt halles de saint gery of het flagey plein altijd heel geanimeerd.

Als je manneke pis opzoekt kun je ook zijn minder bekend vriendinnetje Janneke pis opzoeken.
Als je graag loopt is er echt veel te voet te bewonderen.

De nieuwstraat is de winkelstraat waar je bijna alle grote ketens wel vind. Is niet echt mooi daar, maar wel handig als je wilt shoppen + stapvoets te bereiken van de grote markt via het muntplein.

Vind antwerpen ook wel een toffe stad, maar niet zo indrukwekkend als Brussel qua bezienswaardigheden en diversiteit qua plaatsen en sfeer.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:15

moeshie schreef:
Tigra_ schreef:
Antwerpen. Brussel is echt vreselijk. Het is niet mooi, het is niet gezellig. En vriendelijkheid kennen ze er ook niet.


Excuse me? }:0 Ik voel me als Brusselaar behoorlijk aangesproken door al deze (eenzijdige en bijgevolg onbetrouwbare) negatieve ervaringen.
Brussel is een grootstad, Antwerpen (en Gent) zijn provinciesteden. En zoals veel grootsteden (Parijs, Madrid, Rome etc) heeft Brussel verschillende kanten.
Er is het historisch centrum, met de gekende bezienswaardigheden, er is een museumkwartier waar een aantal van 's werelds bekendste werken te bewonderen zijn en er zijn daarnaast nog verschillende andere boeiende buurten.
Marollen voor de vintagewinkels (kledij en meubels) en gezelligheid, Elsene voor een Parijse sfeer met bijbehorende winkeltjes en galerijen (wij noemen het ook wel Petit Paris, omdat er erg veel Parisiens wonen), er is Molenbeek (neen, het is niet een 'hellhole' zoals Trump ooit beweerde) met z'n fantastische gastvrijheid in de talrijke bakkertjes en koffiebars, er is het Zoniënwoud met hertjes en andere dieren.
Kortom, er is vooral heel veel en voor (bijna) elk wat wils.
En ja, een aantal buurten zien er misschien niet spik en span uit, maar als je dat niet wil zien dan blijf je gewoon in de rijke buurten in het centrum en zuiden van de stad. Je mist daarmee ook een deel van de eigenheid van de stad, maar, het kan.

Hopelijk laat je je niet teveel leiden door de mening van mensen die de stad veroordelen na een blitzbezoek, maar kom je gewoon zelf eens proeven!

Ik zou in elk geval Molenbeek mijden als de pest.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:53

elnienjo schreef:
Ik zou in elk geval Molenbeek mijden als de pest.


Er is niet zo heel veel te doen in Molenbeek, maar mijden als de pest ? Ik ging er naar school en heb er geen mes of terrorist gezien hoor.
Dan zou ik antwerpen ook mijden want daar gooien ze granaten.
Nederland zou ik ook mijden want daar zijn er gemiddeld 2 schietpartijen per dag.
Als je je opinie om nieuwsartikels baseert dan zou je ook beter stoppen met paardrijden, dat zijn gemiddeld x aantal zware letsels ieder jaar.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:54

Oh wauw, je neemt het als Brusselaar allemaal wel heel persoonlijk op :=

Yv_
Berichten: 19127
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:00

Ik vind Brussel ook niet leuk, zou voor Antwerpen gaan. Of Brugge (evt combi met Knokke), of Gent :)).
Brussel heeft prachtige gebouwen en er is zat te doen, maar ik vind het er totaal niet gezellig. Daarbij is de taal -en vooral het wéígeren om Engels tegen toeristen te praten- echt een ding voor mij.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:02

betadine schreef:
Als je je opinie om nieuwsartikels baseert dan zou je ook beter stoppen met paardrijden, dat zijn gemiddeld x aantal zware letsels ieder jaar.


Sterker nog: of een stad/land/regio gepercipieerd wordt als een aangename toeristische bestemming wordt heel sterk bepaald door het nieuws dat over die stad/dat land/die regio gepubliceerd wordt. Dat is niet zo heel gek.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:03

betadine schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou in elk geval Molenbeek mijden als de pest.


Er is niet zo heel veel te doen in Molenbeek, maar mijden als de pest ? Ik ging er naar school en heb er geen mes of terrorist gezien hoor.
Dan zou ik antwerpen ook mijden want daar gooien ze granaten.
Nederland zou ik ook mijden want daar zijn er gemiddeld 2 schietpartijen per dag.
Als je je opinie om nieuwsartikels baseert dan zou je ook beter stoppen met paardrijden, dat zijn gemiddeld x aantal zware letsels ieder jaar.

Molenbeek is meer een soort Marokkaanse voorstad. Heeft niet zoveel meer met Belgische cultuur te maken.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:05

Wat je keuze ook is, beide steden hebben hun plus-en minpunten. Maar mijn advies is om met de trein naar daar te reizen en niet met de auto. Doe zeker zoekwerk op voorhand wat je wilt zien, onafhankelijk welke stad je kiest, want als je dat niet doet kom je zeker niet bij de mooiste plekjes ;)

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:06

Ik ben geen Brusselaar. Vind het alleen jammer dat zo een mooie stad word afgeraden door enkele vooroordelen.
Natuurlijk kan het niet iedereen zijn ding zijn, maar om nu te gaan verkondigen dat het vuil en niet bezienswaardig is, dan heb ik gewoon het gevoel dat je ergens anders bent geweest of allesinds de mooiste plaatsen hebt overgeslaan. En ok na 20u zijn er zo een 3 plaatsen waar je beter niet komt, maar overdag kun je overal wel komen. Dat heb je in alle steden en is niet zo speciaal.

leeslampje

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:20

Goh, wat een negatieve reacties over Brussel? Had ik niet verwacht. Die stad zou zeker mijn voorkeur hebben boven Antwerpen. Antwerpen vind ik wat saai als je niet van winkelen houdt. Brussel (hoofdstad van Europa :D ) heeft naar mijn idee veel meer te bieden.

Brussel een vieze stad? Ja vind ik wel, maar Antwerpen vond ik ook niet bepaald schoon. En in beide steden vind ik de meeste mensen heel vriendelijk. Rotte appels heb je altijd.

En als je in Brussel uitgekeken bent, ben je zo in het leuke Leuven voor een dagje of dagdeel (is maar 20min met de trein dacht ik?).

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:40

Urbanus schreef:
Oh wauw, je neemt het als Brusselaar allemaal wel heel persoonlijk op :=


Verklaar je nader?

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:20

Ik zou zeggen Antwerpen. Ik vind het niet meer het elan van vroeger hebben maar er is nog wel wat te doen, qua musea en shoppen. Spik en span schoon is het niet maar dat is geen enkele stad in mijn ervaring.

Brussel heb ik nooit veel mee gehad. Ja het natuurmuseum is wel mooi, atomium leuk en het centrum is aangenaam. Maar daarbuiten vind ik het geen gezellige stad.

Bij een volgende deal: kies Gent. Gent is een leuke stad :D .

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:30

Als geboren Antwerpenaar zou ik ook graag wat tegengewicht geven over dat Antwerpen vooral om te shoppen is en verder saai :+ . Dan heb ik meteen het vermoeden dat je niet veel verder dan de Meir en bijbehorende straten bent geweest… Antwerpen heeft een heleboel mooie musea (MAS, museum voor schone kunsten (helaas nog steeds dicht door verbouwing), MuHKA, Plantin-Moretus, etc etc), leuke buurten met prachtige architectuur (Zurenborg, Oud-Berchem, het Zuid, …), toffe markten, veel afwisselende horeca en zomerbars… Ik woon nu al jaren niet meer in Antwerpen, maar kom heel graag terug ‘thuis’ :j

Brussel is zeker ook tof en een heel andere sfeer, net als de andere steden die hier genoemd werden, maar ik zou Antwerpen niet direct afschrijven. Ik denk dat elke stad zijn voors en tegens heeft en dat je ze eigenlijk allemaal een keer bezocht moet hebben om te weten wat het beste bij je past :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:51

Heeft Antwerpen nog Strantwerpen?

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:52

Brussel is echt een prachtige stad! Dikke aanrader. Heel historisch en geweldige plekjes om te ontdekken.

paddington

Berichten: 2489
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:06

Ik ben in beide steden meerdere keren geweest en ik zou voor Antwerpen kiezen.

Brussel vind ik persoonlijk niet zo geheel prettige plek om in te lopen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:08

Ik zou ook zonder twijfelen voor Antwerpen gaan. Kan je nog genoeg andere dingen doen naast shoppen.
Brussel vind ik zelf vreselijk :evaw: . Het is er vies, voel me er heel onveilig en erg gastvrij is het ook niet. Uitzonderingen daar gelaten.
Ik kom er niet vaak maar ben elke keer weer heel blij als ik weg ben. _O-

Voor een volgende keer zou ik inderdaad Brugge aanraden. Of zoals anderen hier al aanraadden: Gent, Leuven, Luik,…

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:09

Hier een Belgje die zowel Brussel als Antwerpen heel goed kent. Ik zou zonder twijfel naar Brussel gaan, veel gezelliger, meer te zien, als Belg heb ik altijd het gevoel dat ik op vakantie ben in Brussel. Antwerpen is wat beknopter. Brussel vind ik ook echt veel mooier qua architectuur. Shoppen kan je goed in Antwerpen, maar naast wat leuke musea's en terrasjes stopt het daar ook vind ik. En ja, ik heb 3 jaar gestudeerd in Antwerpen :o

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:24

Ik ga ook nooit meer naar Brussel. Voel er me erg onveilig en ze hebben geprobeerd om mijn tas te jatten. De hele rompslomp daar omheen....... brrrrrr, nee dank je wel.

Gent en Brugge zijn mooie steden en de sfeer en het publiek is er imo. fijner.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:57

Ine23 schreef:
Als geboren Antwerpenaar zou ik ook graag wat tegengewicht geven over dat Antwerpen vooral om te shoppen is en verder saai :+ . Dan heb ik meteen het vermoeden dat je niet veel verder dan de Meir en bijbehorende straten bent geweest… Antwerpen heeft een heleboel mooie musea (MAS, museum voor schone kunsten (helaas nog steeds dicht door verbouwing), MuHKA, Plantin-Moretus, etc etc), leuke buurten met prachtige architectuur (Zurenborg, Oud-Berchem, het Zuid, …), toffe markten, veel afwisselende horeca en zomerbars… Ik woon nu al jaren niet meer in Antwerpen, maar kom heel graag terug ‘thuis’ :j

Brussel is zeker ook tof en een heel andere sfeer, net als de andere steden die hier genoemd werden, maar ik zou Antwerpen niet direct afschrijven. Ik denk dat elke stad zijn voors en tegens heeft en dat je ze eigenlijk allemaal een keer bezocht moet hebben om te weten wat het beste bij je past :D


Hier ook geboren en getogen Antwerpenaar. Opgegroeid op Zurenborg (ergerend aan toeristen die denken dat ze door een openluchtmuseum lopen :+ ). Het is 'mijn' stad en heb ze vroeger altijd met hand en tand verdedigd.
Maar eerlijk? Ik vind ze de laatste jaren inderdaad vuiler en saaier dan toen ik er woonde. Neemt niet weg dat er nog steeds voldoende te doen is en alleen maar de meir bezoeken, dan doe je tekort aan de stad.

Maar ik blijf bij m'n standpunt: tofste stad is Gent (studentennostalgie :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:02

Ik ben tussendoor even druk bezig maar nog even korte toelichting, we zouden dan gaan met een bus (touringcar), kwa openbaar vervoer enzo is niet echt aan de orde en we krijgen een aantal uren om ons eigen ding te doen dus om dan door te reizen zelf naar een andere plaats gaan we sowieso niet doen.

In de deal zijn 3 mogelijkheden Antwerpen, Brussel of Brugge, nu zie ik dat Brugge ook her en der genoemd word dus dat brengt me ook weer in verwarring we hadden bewust al gezegd wat spreekt ons zo het meeste aan kwa omschrijving wat er bij stond en dat was dan toch wel Antwerpen of Brussel dus om de keuze niet nog moeilijker te maken zetten we daar even op in nu. Of er een vervolg komt en waar we een eventueel heen gaan weten we nog helemaal niet :P

Willemiens

Berichten: 953
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:05

Ik kom voor werk veel in Brussel en kan mij verder aansluiten bij de (negatieve) reacties over Brussel. Antwerpen, Gent of Brugge vind ik daarin tegen echt een dikke aanrader!

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:07

Oscar schreef:
Ik ga ook nooit meer naar Brussel. Voel er me erg onveilig en ze hebben geprobeerd om mijn tas te jatten. De hele rompslomp daar omheen....... brrrrrr, nee dank je wel.

Gent en Brugge zijn mooie steden en de sfeer en het publiek is er imo. fijner.


Zelfde soort ervaring, in Brussel is mijn auto ingeslagen en wat erin lag is eruit geroofd. Ik wqs meteen genezen zeg maar. Voelde me er ook onprettig en onveilig.

Antwerpen vind ik wel leuk, ook qua architectuur

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:07

Als Brugge een alternatief is zou ik zeker voor Brugge kiezen. :j