Drukte Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:37

3 weken geleden vloog mijn moeder naar Amerika ze was om 6.15 op Schiphol en stond pas om 10 uur bij de gate. Uiteindelijk vloog ze 2 uur na haar oorspronkelijke vertrektijd weg, miste bijna haar aansluiting in Amerika. Ze komt zaterdag weer terug en heb haar gezegd dat het waarschijnlijk weer druk gaat zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:48

2 weken geleden gevlogen, bestemming binnen Europa. Zeker 1,5 uur over security check gedaan. Wachtrij begon al in de vertrekhal. Terwijl ik in de wachtrij stond zag ik de rij groeien tot buiten de vertrekhal. Dan wil je daarna ook echt wel even naar het toilet voordat je het vliegtuig in stapt en heb je nog wel wat stukken te lopen, dus ik zou zolang schiphol aangeeft personeelstekort te hebben, ook echt wel 3 uur aanhouden bij een volgende vlucht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 11:22

Jeetje, wat een lange wachttijden af en toe!
Is het dan na de checks en douane ook nog zo druk of valt dat mee?

Hilli

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:35

Niet anders dan anders. Maar wegens personeelstekort moet hetzelfde aantal passagiers als 'vroeger' langs minder mensen en op sommige plekken zijn er nog coronachecks. Dat kost tijd.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:13

Mijn zwager is vanochtend gevlogen en hij heeft een uur gedaan over zijn boarding pas en weer een uur over security.
Wij gaan binnenkort ook vliegen maar gaan dus ruim van tevoren weg, dan doe ik daar wel een drankje extra, ik heb toch vakantie.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:08

Naar Turkije was het 3 stops; incheckrij, securityrij en paspoortrij.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:13

Mijn vriend is afgelopen vrijdagmiddag vertrokken naar Japan, was enorm druk ook was ivm beperkte hoeveelheid beveileging maar 1 poortje open voor het fouilleren hierdoor stond er een rij van ruim 2 uur en waren er veel mensen die hun vlucht hadden gemist hierdoor.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:20

Ik ga in september weer naar Engeland. Voor Brexit (en Covid) ook regelmatig gedaan. Toen al was ik zeker ruim 3 uur van te voren op het vliegveld, en dat zal nu meer worden omdat ik niet weet hoe het allemaal verloopt sinds de nieuwe Brexitwetten. Ik moet wel met de trein naar Schiphol, dus daar neem ik ook nog extra tijd voor. Zorg dat je alle papierwerk bij elkaar hebt en makkelijk kan pakken zodat het verwerken sneller gaat. Dit scheelt niet alleen voor jou, maar ook voor de medewerkers. Let goed op met wat je bij de security moet doen.

Beter 2 uur zitten vervelen op een vliegveld, dan dat je gelijk al gestressed het vliegtuig opstapt omdat je het net gehaald hebt. Hoewel, vervelen... Je kan een boekje lezen of lekker in de winkeltjes snuffelen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:54

Ik heb mijn vriend in de meivakantie op Schiphol afgezet omdat hij voor zijn werk naar het buitenland moest. Hij vloog rond 16:30, ik heb hem om 11:00 uur afgezet omdat hij ook nog wat telefonische afspraken had en hij wilde voor die afspraken achter de douane zijn, dus hij was bijzonder ruim op tijd aanwezig. Bij elkaar heeft alles maar 45 min geduurd.

Vriendin van mij vloog een paar dagen eerder dan mijn vriend en die heeft wel heel lang moet wachten.

Waarschijnlijk is het verschil ook dat mijn vriend alleen handbagage mee had.

Zelf gaan wij pas begin september op vakantie, ga me daar nu nog niet echt druk om maken. We zien het tegen die tijd wel wat er veranderd is en of er iets is veranderd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:56

Ik vlieg in juni met ruimbagage. De vlucht duurt maar 2 uur, maar ja waarschijnlijk ben ik wel 4 uur van te voren op het vliegveld… Hoop dat dat genoeg is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:13

Iemand een idee hoe het op Brussel is? Wij vliegen volgende week zaterdag om 6.00u s morgens :z

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:15

... ik rol van mijn stoel als ik dit soort tijden lees.

Josien, ik zou de trein nemen.
Sneller en beter voor ons allemaal.
Josien_ schreef:
Gaat om een korte vlucht op een vrijdag begin avond. Dus mogelijk wat extra weekend mensen.

Bedankt voor de ervaringen!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 22:36

Janneke2 schreef:
... ik rol van mijn stoel als ik dit soort tijden lees.

Josien_ schreef:
Gaat om een korte vlucht op een vrijdag begin avond. Dus mogelijk wat extra weekend mensen.

Bedankt voor de ervaringen!

Ik vrees dat er geen trein naar IJsland gaat :') .

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:27

Afgelopen zondag terug gekomen van een weekje turkije. Geen last gehad van drukte. Maar eerlijk is eerlijk, wij hoorde van de dame die ons eruit pikte bij de douane (ivm 2 jonge kinderen) dat het smorgens/smiddags gekken werk was. Dikke rijen tot boven en buiten. En dat was dan voor de paspoort controle om het land weer in te gaan

Wij hebben daar niks van gemerkt.
Heen vlucht was dus op de laatste zondag van de mei vakantie. Geen vertraging of hele erge drukte. Maar ook toen hadden we een andere incheckbalie vanwege de kids en buggy.
Was het druk? Ja, maar dat is het altijd. Het was, in mijn beving, niet drukker dan voor corona.

Let wel! Je mag tegenwoordig je flesjes water gewoon meenemen! Wij werden er wel uitgepakt voor analyse, maar dat was zo gepiept

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 00:43

Wij vliegen 25 mei om 09:40, zijn er twee uur van tevoren. Maar word nu wel een beetje zenuwachtig :=
Overigens alleen handbagage en we checken vooraf al in.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 06:51

Maak daar voor de zekerheid maar aub 3 uur vantevoren van. Er is zó veel te zien op Schiphol dus als het wel vlot gaat en je wat extra moet wachten tot je vlucht gaat boarden, is dat echt niet erg.

Hoevaak zie ik het niet gebeuren dat men minder dan 2 uur voor vertrek aanwezig is (terwijl het advies altijd al minimaal 2 uur vantevoren is geweest bij Schengen vluchten en 3 bij niet-Schengen vluchten) en dat mensen dan tóch hun vlucht missen door drukte of een onverwachte situatie: Always expect the unexpected when flying!

Wat me overigens in de meivakantie ook opviel is dat mensen dan een uur of langer in de rij hadden gestaan bij security (en daarover klagen!) om vervolgens een uur zonder te klagen vrijwillig in de rij te gaan staan bij de Burger King, McD's of de Starbucks :') Wees aub ook niet een van die mensen.
(en de normale restaurantjes en koffietentjes hadden overigens géén wachtrij!)

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:02

Pff, knijp ‘m zo wel een beetje. Vliegen begin juli intercontinentaal. Geloof dat ik pas een vakantiegevoel heb als ik in het vliegtuig zit haha. Gelukkig vliegt mijn man regelmatig zakelijk dus die houdt ook in de gaten wat de handige tricks zijn in deze periode. Normaal wordt mijn eten extra gecontroleerd bij Security maar denk dat ik dat ik daar nog even over na ga denken. Wil het mezelf en hun niet aandoen haha

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:19

Wat is er veranderd dat het nu zo druk is? Personeel tekort of meer reizigers? Ik ben in december geweest en was met denk ik max 45 min bij de gate, ik was er 2,5 uur van te voren dus ik had nog alle tijd om nog te eten etc

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:35

moonsparkle schreef:
Wat is er veranderd dat het nu zo druk is? Personeel tekort of meer reizigers? Ik ben in december geweest en was met denk ik max 45 min bij de gate, ik was er 2,5 uur van te voren dus ik had nog alle tijd om nog te eten etc

Tekort aan beveiligers en bagage afhandeling personeel

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:03

Wij vliegen op 2 juni naar Toronto en wij zorgen sowieso dat we zo'n drie uur van tevoren aanwezig zijn. Op de site van Schiphol kun je je vlucht opzoeken en bij mijn vlucht staat erbij dat er piekdrukte verwacht wordt en dat wordt aangeraden om ruim van tevoren aanwezig te zijn.

We zijn liever veel te vroeg dan zenuwslopend net aan op tijd of zelfs te laat. Eenmaal door de douane heen, kun je je prima vermaken op Schiphol.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:10

Wij gaan begin augustus naar Indonesië via Schiphol. Ik was liever via Brussel gegaan, maar Schiphol had betere tijden. We vliegen eind van de middag, dus ik denk dat we 's ochtends al richting Schiphol gaan, dan zijn we zeker op tijd (hopelijk).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:36

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik vrees dat er geen trein naar IJsland gaat :') .

IJsland is een argument, al gaan er ook boten.
... ik lees dingen als drie uur tevoren op Schiphol - en Josien had het over een korte vlucht.
Dan ben je er al met de trein.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:41

Wij waren vandaag 8 uur op Schiphol en 09:30 door de security en paspoort controle. Anderhalf uur wachten dus.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:43

Ik vlieg vrijdag weer terug naar huis (Ierland). Mijn vriend heeft zondag 1u45m in de rij gestaan, gelukkig was hij vroeg..

Ik ben ingecheckt dus hoef alleen m’n bagage af te leveren maar de Aerlingus balie is pas 2.5 uur van tevoren open, zegt de website en e-mail… ik hoop dat t goed gaat.
Iemand daar ervaring mee?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 09:51

Janneke2 schreef:
IJsland is een argument, al gaan er ook boten.
... ik lees dingen als drie uur tevoren op Schiphol - en Josien had het over een korte vlucht.
Dan ben je er al met de trein.

Ben het helemaal met je eens hoor! 3 uur vooraf aanwezig voor een vlucht van 3 uur is bizar }:0 .
Als dit geen vlucht was die nog stond door Corona was ik niet via Schiphol gegaan of überhaupt met het vliegtuig op dit moment :Y) .