Op vakantie met de auto

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:39

Misschien goed om wel rekening te houden met het feit dat je in het hoogseizoen echt wel goed moet zoeken naar een plek, laat staan eentje die betaalbaar is :=

Begin juni moet dat nog wel lukken, maar richting eind juni zit je in hoogseizoen en dan zal het lastiger worden. Met name als je nog ergens in de buurt van toeristische trekpleisters wilt zitten.

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:43

Ligt er denk ik ook een beetje aan wat je zoekt en wat de samenstelling van je reisgezelschap is. Voor een familie die meerdere dagen op een grote camping wil blijven in het hoogseizoen is reserveren handig inderdaad. Voor 1 of 2 personen die met een klein tentje rondtrekken en maar 1 nacht ergens willen blijven staan op een klein kampeerterreintje, is eigenlijk altijd nog wel een plekje over.
En als het slecht weer is, dan pak ik het hotelgidsje erbij, bel of ze nog een kamer vrij hebben voor die nacht en "reserveer" dan op dat moment. Is tot noch toe altijd goed gegaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:45

Muurp hoogseizoen is juist niet op vakantie gaan. Dat scheelt ook. Alle periodes kunnen vakantie periode zijn behalve de schoolvakanties en de bouwvakvakantie. En enige dat ik nodig heb is een slaapplekje. Dan durf ik de gok wel te nemen. :j

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:48

Al vanaf baby af aan gingen mijn ouders met ons met de auto (en tent) op vakantie. En nog geef ik de voorkeur aan een auto vakantie. Je kunt de drukte vermijden, spontaan ergens stoppen en meerdere redenen. Wat wij doen (en vroeger deden) was de avond van tevoren of op de ochtend voor vertrek bij het ontbijt samen kijken welke richting we op willen om dan met zo'n dikke, papieren campinggids te kijken wat voor soort campings er in die buurt zijn. Wij houden absoluut niet van die Holland House of massale campings, dus kijken of er een kleinschalig iets te vinden is. Tegenwoordig niet meer met de tent, maar met zo'n mini-caravan (uiteraard zonder toilet er in, want dat vinden we goor :D ).

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:50

karuna schreef:
Muurp hoogseizoen is juist niet op vakantie gaan. Dat scheelt ook. Alle periodes kunnen vakantie periode zijn behalve de schoolvakanties en de bouwvakvakantie. En enige dat ik nodig heb is een slaapplekje. Dan durf ik de gok wel te nemen. :j


TS geeft aan in juni te gaan, vandaar mijn opmerking :) Eind juni is het al wel lastiger hoor.
En idd, er zit verschil in kamperen of hotels, maar wel even goed om in je achterhoofd te houden.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:04

Muurp schreef:
Misschien goed om wel rekening te houden met het feit dat je in het hoogseizoen echt wel goed moet zoeken naar een plek, laat staan eentje die betaalbaar is :=

Begin juni moet dat nog wel lukken, maar richting eind juni zit je in hoogseizoen en dan zal het lastiger worden. Met name als je nog ergens in de buurt van toeristische trekpleisters wilt zitten.

Dat is met name een punt.

Want de andere kant van weinig tot niks regelen is dat je bedenkt dat je op de Yorkshire Dales wilt blijven op het moment dat daar een gigantisch wandelevenement blijkt te zijn.
De Waard keek ook wat benauwd toen we rond 17.00 vroegen voor een slaapplek. Nou nee, en dat zal ook wel nergens in de buurt meer lukken. In Ingleton zal nog wel plek zijn maar dat is 15 mijl verderop. Hij was duidelijk opgelucht toen we zeiden dat we met de auto waren.
In Ingleton hadden we de hele B&B (4 kamers) voor onszelf :D en iets verderop een winkeltje waar ze goddelijke Fudge hadden, bijna net zo goed als de Fudgekitchen in Cambridge :9

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 10:44

Wat veel reacties al! :D

We gaan met twee personen en hebben de mogelijkheid in week 2 en 3 van juni. Een huisje, hotel of een keer in de tent is allemaal prima. :)
Ik ben wel een avonturier maar houdt tussendoor ook wel van ‘luxe’ :+ .

Ik moet er even rustig voor gaan zitten. Ik dacht een rondje Ardennen, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk. Maar moeten we nog nader bekijken en uitstippelen of er op die route leuke dingen en activiteiten zijn :) .

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:07

Ik zou ook kijken naar hoeveel je wilt rijden/doen, als je 2 weken hebt is het 14 dagen als je in alle 4 die landen 1 plek aandoet heb je nog maar 3,5e dag per land.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:36

Waar je sowieso rekening mee moet houden, is dat sinds de pandemie mensen heel veel dichterbij huis op vakantie gaan (al zou je het niet zeggen als je Schiphol dit weekend zag). Veel is al volgeboekt als je last-minute wilt boeken. Ik leg het graag vast met de mogelijkheid om tot een paar dagen van te voren te annuleren.

Het is tegenwoordig maar zelden echt slecht meer, als je vooraf aan je criteria vasthoudt. Zo neem ik gewoon in principe niks wat niet minimaal een 8 krijgt op Booking.com. Als de reviews goed zijn, ga ik kijken op de hotelwebsite zelf en probeer dan vaak rechtstreeks te boeken. Het scheelt de eigenaar veel geld en soms merk ik dat je dat zelf vaak ook wel een betere kamer op kan leveren.

Voor ons zijn bepaalde dingen belangrijk: makkelijk parkeren met een hele grote auto, grote bedden of twee eenpersoons, als we op doorreis zijn graag een restaurant in of bij het hotel. En als we ergens een paar dagen zijn, wat leuke restaurants en bezienswaardigheden in de buurt.

Wij hebben echt pareltjes ontdekt door veel tijd te besteden aan de voorbereidingen en alles is voorpret :-) Ik hou reisverslagen bij, de laatsten van onze reizen in Spanje tijdens de pandemie staan nog online. Lees van achter naar voor, ze staan omgekeerd op datum omdat ze als nieuwsitems gepost worden.

https://albert-monique.nl/category/reizen/page/2/

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:41

Ik lees even mee voor goede tips, ik ben zelf mijn eerste autovakantie aan het plannen voor eind september :')... Ik vind het nog heel moeilijk keuzes maken en inschatten of ik niet iets te veel plekken aan wil doen/auto-uren inplan etc. Ik ben wel van het boeken vooraf, van mijn vriend hoeft het niet maar anders ga ik echt niet relaxed op reis denk ik.

Grofweg heb ik nu staan:
Dag 1 naar Clermond-Ferrant (FR), op einde dag 2 of begin dag 3 rijden richting Cannes, Antibes, Èze en Monaco, op dag 8 naar Genua (Italië in dus), dag 10 vroeg naar Genève, dag 11 naar Zürich, dag 13 naar Gengenbach, dag 15 vroeg naar Luxemburg en dag 16 naar huis.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:14


Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:18

Ik houd van autovakanties omdat je kunt gaan en staan waar je wil. Ik boek daarom ook niets en plan ook geen route. Wij kunnen 2 weken voor vertrek nog het idee hebben om naar Zuid Frankrijk te rijden en 3 dagen voor vertrek willen we opeens naar Polen. Het is bij ons zo simpel als de kampeerspullen en onze eigen tassen in de auto gooien en wegrijden. Op de heen en terugreis bedenken we onderweg waar we willen overnachten en dat boeken we dan tijdens een stop ofzo. En tijdens de vakantie zelf kijken we in de ochtend welke kant we op willen en boeken we iets of wr gaan op de bonnefooi. We gaan altijd in het hoogseizoen en het is ooit maar 1x gebeurd dat er ergens geen plek was.

Ik zou nooit alles vastleggen en boeken, omdat je simpelweg nooit weet hoe alles loopt en waar je zin in hebt. Als je ergens langer wil blijcen kan dat niet, want dan wacht de volgende locatie en als je ergens juist niet wil blijven of je wil een andere richting op reizen kan dat ook niet.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:34

Wellicht ook een idee om de groepspagina van Srprse.me travellers op facebook in de gaten te houden. Daar komen regelmatig interessante locaties en mooie tips voorbij!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:46

Hoeveel je wil rijden en wilt verkassen is heel persoonlijk. Wij reizen licht dus ik ben in 5 minuten in of uitgepakt. Dat is geen moeite. Wel rijden wij liefst alle afstanden in de ochtend. Als er dan iets gebeurt (de auto brandt uit of zo) heb je nog lekker veel tijd om het op te lossen. Een paar keer ergens wat langer blijven is vaak heel fijn. Ook afwisselen tussen rijden-actief-en chill vind ik belangrijk. Ik wil niet 7u s ochtends tot 18:00 s avonds elke dag bezig zijn.

Afbeelding

Check blogs en reisroutes van organisaties. En je kunt best nog schuiven als alles al geboekt is, dat hebben wij ook al vaak gedaan.

1810naomi

Berichten: 245
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:01

Ik ga komende zomer twee weken met de auto naar Slovenië. Wij hebben de route grofweg achteraf bepaald aan de hand van de plekken die we graag willen zien en de activiteiten die we willen gaan doen, maar er kan altijd nog in geschoven worden. Ik ben nog nooit eerder in Slovenië geweest, maar de natuur schijnt prachtig te zijn en er is veel te doen. Wij wisselen afgelegen gebieden en natuur af met stadjes/dorpjes. Je zou terug door Italië, Frankrijk etc. kunnen.