Tips, lange vlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:13

Prairy schreef:
WenK schreef:
Sommige reistabletjes werken versuffend, zowel mijn man als ik hadden moeite wakker te blijven tot de maaltijd geserveerd en rotzooi opgehaald was. Vraag ernaar bij je drogist, die weten wel welke...

Probeer ze wel van tevoren even uit.

Ik had van mijn zwager temazepam gehad en daar werd ik alleen maar misselijk van IPV slaperig.

De rest van de familie lag heerlijk te tukken...

Goede toevoeging idd... Laatste keer ivm zwangerschap niet gebruikt en dat merkte ik wel, heb toen amper geslapen. Dus als ze werken werken ze goed, maar als ze verkeerd vallen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:18

Ik slaap bijna nooit op een vlucht. Ik vind een lange vlucht een pak prettiger dan middellange vluchten overigens!

Mijn tips:
Comfy kledij
Iets van koekje of snacks mee
Als je vega hebt check dan 3 miljoen keer of ze het hebben bij check in want het gaat vaker mis dan goed bij veel maatschappijen
Is het mis gegaan, licht dan bij boarden gelijk de crew in en vraag vriendelijk of ze iets voor je kunnen doen. Zijn vaak helden!

Lekker veeeeeeel films kijken.

Zijn er lege plekken dan verplaats ik me.

Schoenen uit.

En verder genieten van het verplichte lange niets doen want dat doe ik nooit haha.
Laatst bijgewerkt door poes op 22-04-22 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:23

Eapy schreef:
Stewardess hier!

1. Eten meenemen voor aanboord. Er wordt naar mijn mening absoluut te weinig eten geserveerd op lange vluchten. Dus neem gezonde tussendoortjes mee, en ja — die mogen mee door security!
2. Veel water blijven drinken is natuurlijk een no-brainer. Tip; neem een eigen waterfles mee en vraag of je deze kunt laten bijvullen. Als je water vraagt aanboord, krijg je mini glaasjes en dan blijf je vragen. Dat is vooral voor jou heel irritant, want je wilt niet blijven opstaan/op het belletje blijven drukken.
3. Neem dikke warme sokken en/of pantoffels mee. Lang schoenen aanhebben is niet relaxt en de lucht is vaak koud aanboord. Koude voeten is al helemaal niet chill.
4. Draag laagjes. Sommige crew zetten de airco op standje vrieskist, en sommigen juist weer standje crematorium. Dan kun je een trui aandoen als je het koud krijgt, en weer uitdoen als het niet nodig blijkt.
5. Goeie (!) oordopjes tegen geluid. Bij de Schiphol apotheek (naast de AH to go) hebben ze goeie. Ook een slaapmasker is handig, alsook een nekkussen als je daar goed op slaapt.
6. iPad met je eigen gedownloade (dus offline verkrijgbare) series mee — ik heb vaak genoeg vluchten meegemaakt waarop de inflight-entertainment niet werkt, bijvoorbeeld voor een hele rij of zelfs het hele vliegtuig. Ook klapt de wifi er vaak genoeg uit. Dus eigen entertainment is wel essentieel, ondanks het aanbod :)
7. Als er stoelen vrij zijn met meer ruimte, vraag of je (na take-off) daar naartoe mag verhuizen. Kies een vrolijke stewardess om het aan te vragen, en niet gelijk de purser ;) vaak kan dat wel zonder bij te betalen.
8. Als je vega/vegan/iets anders bent, geef dat aan bij de boeking — eenmaal aanboord kunnen we er niks meer mee, en als de vega opties op zijn als we bij jouw stoel komen... dat is natuurlijk jammer. Je kunt vooraf bestellen en dat is het 150% waard. Vind ik.
9. Ook een no-brainer, maar toch — wees super op tijd op de luchthaven. Het is gestoord druk op het moment en je wil gewoon niet met stress weg. Ik zit veel liever 2 uur lang koffie te drinken en te shoppen op Schiphol dan dat ik naar de gate moet rennen, want die afstanden zijn geen grap.
10. Als je iets kleins eetbaars meeneemt voor de bemanning ben je de favoriet en dat is áltijd handig, zeker in de situatie van punt 7. Zakje chocola/dropjes/snoepjes doet het heel goed.

Als ik meer bedenk zal ik het even toevoegen. Veel plezier, fijne vlucht!!

Benieuwd of je voor 'dezelfde' maatschappij werkt als waar ik voor heb gewerkt, haha.

Anyway, de dikgedrukte punten kan ik beamen als iemand die eigenlijk alleen intercontinentaal vliegt. Ik heb altijd een Dopper mee aan boord, zorg wel even dat je 'm leeg drinkt voordat je door de security check gaat. Heb 't nog wel eens vergeten en op Schiphol zijn ze er best coulant mee (althans, ze hebben 'm niet meteen weggegooid) dus ik heb 'm toen daar nog in een paar slokken leeg gemaakt.

Aparte dieetwensen altijd aangeven, ik eet voornamelijk vegatarisch en boek dit altijd apart bij (is bij merendeel van de lange vluchten kosteloos). Ik krijg het ook altijd 'eerder' dan de rest van de cabine, scheelt weer wat wachten maar er word inderdaad standaard niet 'meer meegenomen'. De kans dat er bij toeval nog wat is, is vrij minimaal.

Daarnaast is het meenemen van zaken op vluchten voor crew inderdaad iets wat ik soms zelf doe, niet zo zeer om het omkopen maar ook omdat het voor crew ook lange vluchten zijn. Heb er eigenlijk nooit concreet wat voor terug gehad op dat gebied maar daar gaat het mij ook zeker niet om. Heb wel meerdere keren de snacks die ik had gegeven bij het boarden in de galley zien staan toen ik even een rondje ging lopen, dus het werd zeker gewaardeerd. Ik zie in sommige reisgroepen nog wel eens mensen helemaal met de hand allerlei losse tasjes maken, ik weet niet in hoeverre dat slim is aangezien het natuurlijk wel hygienisch/dicht 'moet' zitten qua veiligheid lijkt mij. Meestal grijp ik de duty-free ervoor aan, is maar net wat je zelf wilt en kunt doen natuurlijk.

Ik vind het zelf ook altijd prettig om af en toe even een rondje te lopen, galley is niet persé bedoeld om 'lang' te blijven staan maar 7 uur zitten word op den duur best saai. Af en toe zie ik mensen nog wel eens uitgebreide yoga sessies doen, dat raad ik dan wel weer af (met name op de grond, please don't). En wellicht ook een goede no-go: Draag áltijd schoenen als je in het vliegtuig loopt, ook als je even naar de wc gaat. Trust me, doe het maar gewoon :')

Ik lees wat mensen over slaaptabletten; ik zou hier wel echt even mee uitkijken. In het geval van nood (niet dat je dat wilt, maar wees gewoon goed voorbereid) en je bent niet bekend met een slaapmiddel kan dit best wel eens naar uitpakken. Als je compleet versuft bent van een slaapmiddel wat je via via hebt gekregen en de bijwerkingen niet kent, is geen prettig idee wanneer er echt iets aan de hand is.

Fitzroy

Re: Tips, lange vlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:42

Ik heb ook vliegangst. Voor mij werkt het best: 2 x Oxazepam, 1 Primatour en 2 wijntjes. :') Heerlijk vliegen zo. En als er wat gebeurt krijg ik daar toch liever niets van mee. Wel zo relaxed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:04

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:43

Oordopjes en slaapmasker mee! :D Zowel voor slapen als muziek.

Zelf slaap ik echt niet met een nekkussen, wat een ondingen vind ik dat, dus heb je er wellicht al ervaring mee of kijk eens hoe het zit? Kan je daarmee slapen? Of iets anders vinden?

Verder: drink genoeg water. Voor elk uur dat je vliegt 0,5L water. Verder, je gezicht sprayen en er dan een gezichtscreme overheen doen kan enorm helpen tegen het uitgedroogde gevoel. (Gezichtscreme eroverheen is key, anders is het zoals droge lippen likken. Het wordt alleen maar erger). Ik zou dus ook echt afraden om alcohol (voor of tijdens) je reis te drinken.

Snacks, veel snacks! Vooral gezond. En lekker veel series downloaden, podcasts en muziek downloaden en een boek mee.

Verder ook idd lekker dikke sokken en iets van slippers mee zodat je niet de hele tijd met schoenen aan zit. En een dekentje kan ook erg prettig/comfy zijn.

Verder tegen je vliegangst, er zijn heel wat goede resources die je hiermee kunnen helpen. Mijn vriend heeft er ook last van, en dat doet hem echt goed. Verder praat ik altijd veel met hem tijdens opstijgen en landen, dat is ook heel fijn voor hem.

@Courses, wanneer is de laatste keer dat je gevlogen hebt vanaf schiphol? Ze hebben nu ontzettend goede nieuwe technieken bij de douane. Mijn flesjes hoefden niet meer leeg, je hoeft niks uit je tas te halen, etc. Zo ontzettend fijn *\o/*

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:45

Eapy schreef:
Stewardess hier!

1. Eten meenemen voor aanboord. Er wordt naar mijn mening absoluut te weinig eten geserveerd op lange vluchten. Dus neem gezonde tussendoortjes mee, en ja — die mogen mee door security!
2. Veel water blijven drinken is natuurlijk een no-brainer. Tip; neem een eigen waterfles mee en vraag of je deze kunt laten bijvullen. Als je water vraagt aanboord, krijg je mini glaasjes en dan blijf je vragen. Dat is vooral voor jou heel irritant, want je wilt niet blijven opstaan/op het belletje blijven drukken.
3. Neem dikke warme sokken en/of pantoffels mee. Lang schoenen aanhebben is niet relaxt en de lucht is vaak koud aanboord. Koude voeten is al helemaal niet chill.
4. Draag laagjes. Sommige crew zetten de airco op standje vrieskist, en sommigen juist weer standje crematorium. Dan kun je een trui aandoen als je het koud krijgt, en weer uitdoen als het niet nodig blijkt.
5. Goeie (!) oordopjes tegen geluid. Bij de Schiphol apotheek (naast de AH to go) hebben ze goeie. Ook een slaapmasker is handig, alsook een nekkussen als je daar goed op slaapt.
6. iPad met je eigen gedownloade (dus offline verkrijgbare) series mee — ik heb vaak genoeg vluchten meegemaakt waarop de inflight-entertainment niet werkt, bijvoorbeeld voor een hele rij of zelfs het hele vliegtuig. Ook klapt de wifi er vaak genoeg uit. Dus eigen entertainment is wel essentieel, ondanks het aanbod :)
7. Als er stoelen vrij zijn met meer ruimte, vraag of je (na take-off) daar naartoe mag verhuizen. Kies een vrolijke stewardess om het aan te vragen, en niet gelijk de purser ;) vaak kan dat wel zonder bij te betalen.
8. Als je vega/vegan/iets anders bent, geef dat aan bij de boeking — eenmaal aanboord kunnen we er niks meer mee, en als de vega opties op zijn als we bij jouw stoel komen... dat is natuurlijk jammer. Je kunt vooraf bestellen en dat is het 150% waard. Vind ik.
9. Ook een no-brainer, maar toch — wees super op tijd op de luchthaven. Het is gestoord druk op het moment en je wil gewoon niet met stress weg. Ik zit veel liever 2 uur lang koffie te drinken en te shoppen op Schiphol dan dat ik naar de gate moet rennen, want die afstanden zijn geen grap.
10. Als je iets kleins eetbaars meeneemt voor de bemanning ben je de favoriet en dat is áltijd handig, zeker in de situatie van punt 7. Zakje chocola/dropjes/snoepjes doet het heel goed.

Als ik meer bedenk zal ik het even toevoegen. Veel plezier, fijne vlucht!!

Zo grappig dit, ik ben volgens mij het tegenovergestelde _O-. Kom graag op tijd, maar vind die 2,5 uur vtv echt onzin. Daarbij komen ze veeeeeeel te vaak storen met eten en drinken wat mij betreft, want ik slaap zodra de wieltjes zijn ingeklapt en word dus eigenlijk alleen wakker door de karretjes met eten en het bewegen van mensen naast me die hun hele tafel inrichten alsof ze in een sterren restaurant zitten haha. Mijn tip is om een nachtvlucht te boeken als het om een lange vlucht gaat. Dan krijg je dekentjes en is het tenminste behaaglijk. Ik heb persoonlijk nog nooit standje sambal meegemaakt; altijd koud.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:57

Lippenbalsem en handcreme meenemen ivm droge lippen/huid.
En stop je tandenborstel in je handbagage. Dan kan je als je weer wakker bent, of geland, je tanden poetsen. Vind dat zelf altijd wel fijn bij lange vluchten.

en zoals al genoemd: trek
comfortabele kleding aan en zet je horloge op de tijd van je bestemming.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:08

Kleding in laagjes!
En ik ben zo'n viezerik die direct haar schoenen uit trekt en wollen sokken aandoet, heerlijk!
Ik neem ook altijd babydoekjes mee om m'n gezicht op te frissen, tanden borstel, hand lotion en desinfectie gel zijn ook onmisbaar voor mij.

En water drinken! Mijn lijf is zo van slag na een lange vlucht, veel water drinken helpt hier echt bij.

Ik neem ook graag iets van een Sudoku mee of download een brain game app. Even iets anders dan lezen of serie kijken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:48

Al super veel handige en goeie tips lees ik! :))

Aanvulling van mijn kant; check ruim van te voren even of je kalmeringsmiddelen niet gezien wordt als opiaat. Daar heb je namelijk een verklaring voor nodig, anders mag het niet mee op reis en wordt je terugvlucht minder relaxed :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 00:03

Ik kan bijna niet geloven dat ik vergeten was deze te melden; een klein verpakking vochtige schoonmaakdoekjes in je hand luggage. Hiermee kan je je handen, maar ook je tray en armrests even mee afnemen. Geen overbodige luxe :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 02:10

Tandenborstel is een super tip.

Ik neem verder geen medicijnen om te vliegen.

Ik loop ook gewoon de hele vlucht op fluffy socks. Ik was ze na de vlucht uit en ik ben zeker dat ze erna wel erger zien haha.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 05:57

Leuk om de stewardessentips van Eapy te lezen! Water, oordopjes/noise cancelling headphones en laagjes zijn inderdaad wel echte essentials :D

Als cargo crew en notoir bewoner van Camping Boeing heb ik de volgende tips:

- Pas je slaapritme op de vlucht aan aan de lokale tijd. Als je bijvoorbeeld weet dat je ‘s morgens in de US aan komt, probeer dan een paar uurtjes slaap te pikken tijdens het vliegen en draai meteen door naar US tijd zodra je landt.

- Neem een slaapmasker mee voor in het vliegtuig zodat je ook echt “in het donker” slaapt. Manta Sleep maakt echt de beste maskers ever hier voor.

- Neem je eigen compacte dekentje of een slaapzak liner mee. Deze ruikt naar je eigen omgeving en dat kan heel chill zijn als je gespannen bent.

- Kies een hobby die makkelijk is om mee te nemen. Kan natuurlijk Netflix of Spotify zijn, maar ook een goed boek of een schetsblok. Iets wat je ontspant en je gedachten van het vliegen en de tijd wegneemt.

- Soms kan het juist heel ontspannend zijn om, zonder besef van tijd, gewoon uit het raam te kijken (als je een stoel bij het raam hebt natuurlijk) en het landschap of de oceaan te observeren en al je gedachten te laten passeren. Maak spelletjes met jezelf als “Hoeveel vrachtschepen zie ik?”.

- Misschien is dit een cargo-ding, maar: NIET zelf je flesje vullen op het toilet! Aan boord alleen gebotteld water drinken. Het water uit de watertanks aan boord is ehm… twijfelachtig op z’n gunstigst :o Uit ervaring kan ik je vertellen dat buikgriep/voedselvergiftiging aan boord niet zo chill zijn :’) Mocht je je tanden willen poetsen tijdens de vlucht: ook daar gebotteld water voor pakken.

- Trek geen kleding van synthetische stoffen aan want dan wordt je zo statisch als iets. Een schok krijgen van elke metalen oppervlakte die je aanraakt is ook niet leuk.

- Neem een fijne neutrale moisturizer/bodylotion mee om je huid te verzorgen. Nu vlieg je niet constant, dus zal het misschien meevallen, maar door de drogere lucht aan boord kan je huid heel trekkerig aan gaan voelen.

Alvast heel erg veel plezier op je vakantie!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 07:18

Heel veel tips! Dank daarvoor. Hier kan ik zeker wat mee!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:43

De bodylotion / handcreme, tandpasta e.d. vallen onder vloeistoffen voor zover ik weet. Houd daar rekening mee, anders gaat dat de prullenbak in op de luchthaven, dat is zonde.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:33

Ineke2 schreef:
De bodylotion / handcreme, tandpasta e.d. vallen onder vloeistoffen voor zover ik weet. Houd daar rekening mee, anders gaat dat de prullenbak in op de luchthaven, dat is zonde.

Ligt er helemaal aan in welke hoeveelheid en welke luchthaven. Ik heb gewerkt bij de security op Schiphol en wij hadden 4 jaar terug al veel nieuwe x-rays waarbij vloeistoffen (bij goedkeuring van machine en/of door security) gewoon mee mochten in de handbagage :)
Sowieso mogen verpakkingen tot 100ml ook in de handbagage mee.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:30

De vliegtuigen van lange vluchten zijn vele malen comfortabeler als die van korte vluchten. Meer beenruimte en eigen entertainment systeem met films, series, muziek, spelletjes en je kunt via een kaart of zelf camera van buiten de vlucht volgen. Daarnaast zul je op lange vluchten een dekentje, koptelefoon een slaapmasker op je stoel vinden, afhankelijk Vd maatschappij aangevuld met een toilettasje met tandenborstel, tandpasta, compressiesokken etc. Je stoel kun je verzetten en je hebt altijd een tafeltje en net voor je spullen.
Geef dieetwensen idd op bij je bestelling, anders heb je altijd nog 2 keuzes die je kunt maken bij de maaltijden. (Bij een dieetwens niet)

In het vliegtuig schoenen uit, laagjes aan (ik gebruik bv liever mn vest als kussen als een nekkussen, dat vind ik te dik). Ik neem vaak iets te snacken en water mee, je krijgt dit ook tijdens de vlucht maar ze komen niet ieder uur langs ofzo, je kunt het ook halen in de pantry maar ik zit vaak in het midden en vind het dan vervelend mn buurman te storen. Op lange vluchten is het ook verstandig af en toe even een stukje te lopen (bv bij een toiletbezoek niet enkel in de rij blijven)

Bij een overstap vraag voor de zekerheid na af je bagage is door gelabeld of je deze zelf nog moet overbrengen, dit is tegenwoordig bijna overal wel geregeld maar toch..
Neem in je handbagage verder een schone onderbroek, schoon shirt en bij een andere temperatuur op bestemming een set kleding mee voor daar, het duurt vaak wel een paar uur voor je in het hotel bent en dan is het fijn om op het vliegveld al even je trui voor een T-shirt en korte broek te wisselen met 30 graden. Daarnaast ook voor als je bagage kwijt raakt en je er langer op moet wachten.
Heb je veel elektronica en reis je met 2, doe dan alle elektronica in 1 tas Vd handbagage, dan hoeft er bij security vaak enkel die tas even open i.p.v. allebei, wat weer een klein beetje tijd scheelt.

Slaapmiddelen ben ik niet van en slapen doe ik helaas ook slecht, mijn tip is wanneer je een hele lange reis hebt (20+ uur) om op het vliegveld van de overstap gebruik te maken van het vliegveldhotel. Die boek je voor een x aantal uur en daar slaap je wel heerlijk. Natuurlijk moet je dan wel genoeg tijd hebben voor je overstap maar heb je bv 6-8 uur dan is het het geld echt waard qua vermindering jetlag als je slecht slaapt in het vliegtuig.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:09

Oh ik doe ook graag schoon ondergoed in mn handbagage en wissel vaak voor op de tweede vlucht. Gewoon, omdat ik dat frisser vind.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:45

Nagini schreef:
Ik vlieg in Juni nog een tikkie verder, van NZ naar NL dus krijg 27 uur voor mn kiezen (zo’n 23 uur in de lucht).

Haha ik vlieg deze over drie weken precies de andere kant op, ook 27 uur!

Ik neem mijn eigen kussen mee en heb een stoel bij het raam gekozen om lekker tegen aan te leunen tijdens het slapen. Ook probeer ik zoveel mogelijk te slapen en lekker filmpjes kijken (met noise cancelling headphones) als ik wakker ben.

Hoe vervelend zo'n lange vliegreis ook is, het is ook weer zo voorbij. Ik kijk er nooit echt tegenop, maar zorg wel altijd dat ik het zo comfortabel mogelijk heb haha.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:56

Ik gebruik nooit pillen tijdens een vlucht, maar ik haal de nacht voor de vlucht door/ slaap 2 uurtjes Max. Hele vlucht slaap ik vervolgens.

Verder electronica in een ziplock zakje, vloeistof in een ziplock en medicatie in een ziplock. Dan hoef je deze alleen maar uit je grotere tas te vissen voor tijdens de controle

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:22

Nachtvluchten zijn het fijnst als je lang vliegt vind ik. Lekker tukken en dan gaat het snel.

Ik herken mij ook niet in het beeld van de stewardess hier ergens boven dat er weinig eten wordt uitgedeeld :') laatste keer dat ik vloog wist ik niet waar ik alles moest laten.
Ook een keer in een vlucht van Amsterdam naar Parijs 2x drinken, ontbijt met broodjes, koeken, yoghurt en weet ik het wat. En op die vlucht zet de daling al weer in als je net opgestegen bent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:22

verootjoo schreef:
Ook een keer in een vlucht van Amsterdam naar Parijs 2x drinken, ontbijt met broodjes, koeken, yoghurt en weet ik het wat.

Hoe krijg je die yoghurt dan naar binnen, dat valt toch onder vloeistof en dan mag je maximaal een 100ml verpakking van mee?

Eapy schreef:
Stewardess hier!

Mijn ervaring is dat je gewoon zo snel mogelijk na het opstijgen, als de "gordels vast" lampjes uit gaan, moet verplaatsen om de eerste te zijn. Misschien met uitzondering bij KLM zal niemand er wat van zeggen (maar wel denken). Bij de vlucht van gisteren gooide wat mensen al een sweater op wat vrije stoelen om deze te reserveren, nog voor we in beweging waren.
(brutale mens heeft de halve wereld)
Voor het opstijgen mag je blijkbaar niet verplaatsen vanwege de gewichtsverdeling?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:43

Dat had ik niet meegenomen, dat kregen we allemaal op die vlucht. Ik had voor een vlucht van een uur niks meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:44

Op die fiets, dan had ik het verkeerd begrepen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:57

Nek kussen neem ik altijd mee, knabbels die ik lekker vind tussen de maaltijden door zoals een sultana. Ik koop voor het boarden ook nog extra water in. Lippenbalsems zijn voor mij een must have