4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:42

Een boete voor niet komen? Maar er is voor betaald. Al kom je dan niet, dat maakt de verhuurder ook niet meer uit immers.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:09

Ik lees toch meer, er zit een vliegreis bij, wss heeft de accomodatie ook een poetsvrouw of dergelijke? Ik gok ook maar wat :p ik weet het niet. Maar again, je sluit een contract af met een reisbureau, dus daar onder de voorwaarden zullen vast wel meer info staan

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:16

Huh, dat is wel super gek! Dat degene vanuit de reisorganisatie geen geld terug krijgt snap ik nog ergens, maar het kan niet zo zijn dat er opeens EXTRA 240 euro moet worden betaald omdat ze met 3 ipv 4 komen. OF ze moeten opeens een heel andere manier van accomodatie krijgen; dus bijvoorbeeld in plaats van 2 2persoonskamers, nu een grotere 3 persoonskamer moeten krijgen, welke (in de tussentijd) duurder is? Maar als de accomodatie gewoon hetzelfde blijft, die 2 tweepersoonskamers, dan is het echt super vreemd dat er opeens een extra bedrag bij komt kijken....

De reissom van die ene persoon kan hij idd via eigen reisverzekering terug krijgen (als het onder de dekking valt, anders heeft hij pech).

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:17

Tancreda4 schreef:
Huh, dat is wel super gek! Dat degene vanuit de reisorganisatie geen geld terug krijgt snap ik nog ergens, maar het kan niet zo zijn dat er opeens EXTRA 240 euro moet worden betaald omdat ze met 3 ipv 4 komen. OF ze moeten opeens een heel andere manier van accomodatie krijgen; dus bijvoorbeeld in plaats van 2 2persoonskamers, nu een grotere 3 persoonskamer moeten krijgen, welke (in de tussentijd) duurder is? Maar als de accomodatie gewoon hetzelfde blijft, die 2 tweepersoonskamers, dan is het echt super vreemd dat er opeens een extra bedrag bij komt kijken....

De reissom van die ene persoon kan hij idd via eigen reisverzekering terug krijgen (als het onder de dekking valt, anders heeft hij pech).

Precies, dat is ook onze redenering.

Ik heb nog nergens een adres gevonden om dat eens bij de sgr neer te leggen als vraag. Dat zou ik anders zo doen.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:26

Maar nu wordt er veel gespeculeerd. Daarom eerst even uitzoeken op welke grond zij denken recht te hebben op dat extra geld. Eerder valt er niet echt wat zinnigs over te zeggen

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:45

capopjekop schreef:
Maar nu wordt er veel gespeculeerd. Daarom eerst even uitzoeken op welke grond zij denken recht te hebben op dat extra geld. Eerder valt er niet echt wat zinnigs over te zeggen

Het argument was dat ze nu maar met 3 personen in de kamer zaten i.p.v. met 4. Maar dat is natuurlijk raar, want die 4e betaalt ook gewoon.
Dus dit was het argument en omdat ze wel weg wilden hebben zem aar snel dat geld overgemaakt. Maar nu bij thuiskomst willen ze dus weten of deze 240 euro wel gerechtvaardigd was. Het lijkt er meer en meer op van niet.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:49

Maar wat staat er in het contract? Als daar iets in staat van kosten bij annulering, dan maakt het niet uit of iemand vindt of het wel gerechtvaardigd was, dan is het onderdeel van het contract dat je hebt aangegaan. Dan moet er gekeken worden of dat ook terug kan komen op de annulatieverzekering

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:52

The_Cat schreef:
Maar wat staat er in het contract? Als daar iets in staat van kosten bij annulering, dan maakt het niet uit of iemand vindt of het wel gerechtvaardigd was, dan is het onderdeel van het contract dat je hebt aangegaan. Dan moet er gekeken worden of dat ook terug kan komen op de annulatieverzekering



Maar het kan toch niet zo zijn dat een no-show goedkoper is dan het netjes annuleren. Er is voor de hele reissom betaald, maar er moet nu extra bovenop de originele totale reissom betaald worden omdat er een persoon minder is. Dat kan niet kloppen lijkt mij.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:53

The_Cat schreef:
Maar wat staat er in het contract? Als daar iets in staat van kosten bij annulering, dan maakt het niet uit of iemand vindt of het wel gerechtvaardigd was, dan is het onderdeel van het contract dat je hebt aangegaan. Dan moet er gekeken worden of dat ook terug kan komen op de annulatieverzekering

Er is hier geen sprake van annulering. De 3 personen zijn immers gegaan. Dus hoe kunnen die dan ineens meer moeten betalen?
De 4e persoon krijgt zijn geld wel terug, NIET van het reisbureau, maar van zijn verzekering, wat dus ook logisch is, want daar heb je de verzekerring voor. Maar de 3 anderen worden dus ineens doordat hij niet meekon opgezadeld met 240 euro extra kosten. De reissom voor 4 personen is dus met 240 euro verhoogd. Was die persoon meegegaan of had niet afgemeld, dan was die 240 euro dus ook niet betaald. Dat is het rare.
Maar voor de netheid is er dus afgemeld.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:53

Maar er is wel een annulering, een deelannulering namelijk. Ik haal hier bv even de reisvoorwaarden bij van TUI. Maar again, er moet gekeken worden wat het contract is met het reisbureau

Citaat:
5.6 Deelannulering
Als u of iemand uit uw reisgezelschap uw/zijn aandeel in de Boeking annuleert, zijn annuleringskosten
verschuldigd. Als de grootte van het resterende reisgezelschap in het Reisaanbod voor de geboekte
accommodatie in aanmerking komt, doen wij aan de overblijvende reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie. Voor de overblijvende reiziger(s) wordt de reissom gewijzigd conform het Reisaanbod. Voor de betaling van de gewijzigde reissom gelden de normale betalingsregels van artikel 4.2. Als wijziging niet mogelijk is of het wijzigingsaanbod door u niet wordt geaccepteerd, dan wordt de Boeking voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringskosten verschuldigd op grond van de voorgaande artikelleden.

MacavityL

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:08

Naar alle waarschijnlijkheid is het inderdaad een 4 persoons accommodatie voor een vaste prijs. Dus of je nu met 3 of 4 gaat, de prijs van de accommodatie blijft hetzelfde, alleen de prijs per persoon wordt hoger (en dat wordt nu doorberekend) als er minder mensen meegaan. Je kunt bij het reisbureau navragen of dit inderdaad het geval is.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 15:13

Dit was overigens geen tui, daar heb ik dit nog nooit meegemaakt. Daar heb ik juist gehad dat bij een last minute annulering waarin iemand anders dan wel er voor in de plaats wou dat het gewoon kon.

Ik zal die persoon eens vragen wat er staat bij de voorwaarden waar hij geboekt heeft.