Welke stad in Nederland?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:53

Den Bosch of Nijmegen zou ik inderdaad zeggen dan :) !

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:53

Ik denk dat Den Bosch wel moet lukken vanuit Zwolle. Wat jouw vriend als typisch Nederlands zou zijn, de Bossche bollen van De Groot en genoeg leuke winkels, terrasjes en bezienswaardigheden. :)

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:56

Winged schreef:
Wil je perse 1 stad of kun je ook een combi met dagtourtjes doen?

Als je een combi wil kun je bijvoorbeeld ook zeggen 'Leeuwarden + Franeker + Harlingen + Sneek'' Met Leeuwarden als basis.


Dat is op 1 dag met het OV niet te doen toch.

Jilletje

Berichten: 8179
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:56

Zou je bereid zijn om iets langer te willen reizen? En zou je je vriend kunnen overhalen voor electrische fiets?
Dan zou ik Texel aanraden! Okee het is geen stad, maar er is echt meer dan genoeg te beleven! Leuke winkelstraat in Den Burg en leuke terrasjes in De Koog. Maar in de andere dorpjes is ook meer dan genoeg te doen! Natuurlijk een bezoek aan de vuurtoren in De Cocksdorp. :D

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:58

SophievdV schreef:
Winged schreef:
Wil je perse 1 stad of kun je ook een combi met dagtourtjes doen?

Als je een combi wil kun je bijvoorbeeld ook zeggen 'Leeuwarden + Franeker + Harlingen + Sneek'' Met Leeuwarden als basis.


Dat is op 1 dag met het OV niet te doen toch.

Lijn LWD, Franeker, Harlingen zeker wel. Sneek is dan een bonus als t lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:00

Breda? Verraste mij positief iig :+ Vind het zelf leuker dan den Bosch.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:02

Deventer, Zutphen, Doesburg, Kampen, Harderwijk. Allemaal prima te doen vanaf Zwolle en leuke oude steden.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:04

gaucho schreef:
Zutphen :j Ook een mooie Hanzestad, met leuke rondwandeling, heel beloopbaar en verrassende winkeltjes en musea.

Ja! Heel leuk om heen te gaan als je van geschiedenis houdt

BrankaZJarig

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:05

noviceh schreef:
Alkmaar? Haarlem? Zijn ook mooie, gezellige steden met cultuur.

Als Alkmaarse Drent wilde ik ook Alkmaar zeggen. Je zit daar midden in Noord Holland en er is een rechtstreekse treinverbinding met Haarlem en Hoorn. En gaan diverse bussen richting Bergen en Egmond als je een strandwandeling wil maken.

Alkmaar heeft een compact centrum met alles op loopafstand. Het stedelijk museum is erg mooi. Verder zijn er ook diverse hofjes te bezichtigen, meen dat er op zondagochtend een hofjeswandeling wordt georganiseerd. Daar kan de VVV je vast meer informatie over geven. Die zit in de Waag aan het Waagplein waar deze tijd van het jaar elke vrijdagochtend de wereld beroemde kaasmarkt is en in het Waaggebouw zit ook het kaasmuseum.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:19

Kun je geen auto huren voor die dagen of heb je geen rijbewijs?

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:20

Schoonhoven
Heel oud vestingstadje met kleine straatjes, oude huizen, leuke winkeltjes.
Goed met het OV te bereiken, geen betaald parkeren.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 13-04-22 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:20

Ben je al naar de Keukenhof geweest?

Danielleeee_
Berichten: 3200
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:22

Amersfoort vind ik heel leuk! :j Een gezellige stad met veel leuke winkels, restaurantjes, en van alles te doen, maar wel compact en alles op loopafstand.

Groningen vind ik ook leuk, maar wel heel erg druk.

En ook Den Bosch vind ik heel tof! Doet me qua formaat altijd een beetje denken aan Amersfoort :) Veel leuke dingen te doen en te bezoeken. En maar iets meer dan 1,5 uur met de trein zie ik vanuit Zwolle!

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:41

Nijmegen en voor de geschiedenis naar het openluchtmuseum in Arnhem.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:49

Groningen vind ik mooi, maar niet zo bijzonder tegenover de andere steden.

Deventer vond ik heel leuk. Harderwijk gewerkt en vlakbij gewoond, maar kan ik me niet een hele dag vermaken eigenlijk.

Wij gaan met buitenlandse familie altijd naar de Zaanse schans en evt Volendam, Alkmaar etc. Ligt ook aan op welke dag.

Maastricht vind ik heel leuk en gezellig, maar dus ver.

heidy_wilco

Berichten: 4481
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:01

Als Deventenaar zeg ik Deventer :D Maar Zuffert (Zutphen) is 10 minuutjes met de trein en beide Arnhem en Zwolle liggen op een half uurtje met de trein, dus als je toch uitgekeken bent op Deventer, kan je makkelijk uitwijken.

Sodera

Berichten: 5315
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 11:51

Wauw, wat een berg reacties, echt superleuk & bedankt!!!

De Friesland combinatie lijkt me met OV wat lastig @Winged, die slaan we voor nu over en wordt ook weer heel veel in en uit de bus/trein.

Ik wil eigenlijk niet teveel reizen dus bijv. eerst naar Maastricht en dan de volgende dag naar Nijmegen maakt dat we van zowel Maastricht als Nijmegen niet teveel mee kunnen krijgen.

Alkmaar ben ik afgelopen zomer zelf meerdere keren geweest en Haarlem hebben we samen al gedaan, voor nu heeft het de voorkeur niet naar het westen te gaan.

Kampen, Harderwijk, Elburg, Hattem etc zijn voor ons, als we in Nederland zijn, zo dichtbij vanuit Hattem, dat ik daar nu niet perse naar toe wil. Verder hebben we daar de meeste plekjes al wel bezocht of kunnen dat ook heel makkelijk op een middag doen.

Den Bosch hebben we in september al gedaan.... Niet gigaveel bezocht maar zijn we iig geweest en hebben we een Bossche bol gegeten.

Jilletje noemt Texel, lijkt me hele leuk maar we zitten voor nu echt even "vast" aan deze dagen, langer kan echt niet.
Hij fietst helemaal niet, tenzij we een driewieler voor m vinden :') dus dat wordt hem niet helaas... Anders had ik inderdaad al van alles bedacht :-D!

Auto huren voor deze dagen is echt enorm duur omdat we zo ver van Schiphol afzitten, er is lokaal in Zwolle zelfs helemaal niks beschikbaar de dagen dat we willen gaan.
Ik vind dat een beetje zonde eerlijk gezegd. En ik vind de trein ook wel weer eens leuk, dan kan ik ook nog iets zien ipv altijd rijden. Plus, in een stad vind ik een auto absoluut geen toegevoegde waarde.

We zijn inmiddels 7 jaar samen en ik heb daarvan ook een aantal jaar zelf in Nederland gewoond, dus de "grote" toeristich trekpleisters als Amsterdam/Rotterdam/Zaanse Schans/Den Haag/etc hebben we al gedaan, net als t strand bij Bergen, Katwijk etc. Nu dus echt eens een kant op waar we nog nooit zijn geweest!

Deventer en/of Zutphen sprak me erg aan, maar ik kan daar niet echt een mooi/luxe hotel vinden? Beetje de standaard ketens, wilde eigenlijk ook wel iets bijzonders dan....

Voor Eindhoven vond ik een hele toffe deal voor een hotel in de oude Philipsfabriekshal, dus dat is nog wel een kanshebber.
De NS had ook stedentripjes dus inclusief een treinkaartje, dat stond mij ook wel aan.....

We gaan nog eens even op onderzoek uit van het weekend!

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:56

Deventer is leuker dan Zutphen vind ik :D
Dit hotel ligt op een mooie locatie, valt wel onder Deventer, maar aan de andere kant van de IJssel, op de 'worp'. En je kunt met het pontje over en dan loop je zo het centrum in :)
https://www.pillowshotels.com/deventer/ ... um=organic
Laatst bijgewerkt door Kinke op 14-04-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:56

Ik weet nog een heel leuke B&B in Deventer... Zoek eens op shanty B&B

iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:58

1x een weekend in Amersfoort geweest. Was echt heel leuk met genoeg "historie".

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:08

Als je voor Nijmegen kiest heb je museum het Valkhof en het MuZIEum (ervaar hoe het is om blind of slechtziend te zijn) op loopafstand van het centrum/in het centrum. Vanaf het station is het centrum prima beloopbaar. Gezellige terrasjes bij de Waalkade, kijk je uit over de Waal en als je graag een biertje lust of je high tea'd graag, kun je naar Brouwerij De Hemel. Zit midden in de stad, beetje achteraf, dus wel zoeken, maar hebben een heerlijk terras buiten. Mijn to go to place en ik lust niet eens bier. _O-
Qua hotels zou er genoeg keuze moeten zijn, maar daar ben ik niet mee bekend.

Genoeg te zien in ieder geval, al is een deel van Nijmegen centrum aardig gemoderniseerd. De Stevenskerk is mooi en nog in de oude pracht en praal.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:11

Broederenklooster in Zutphen niet wat?

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:13

Nijmegen! In, maar ook rond Nijmegen, is veel te zien en te doen. En Arnhem is heel dichtbij. Mocht je daar ook iets van willen meepikken.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:14

In Nijmegen vindt je nog veel sporen uit het verleden. Je kan het eventueel ook combineren met Arnhem (kwartiertje met de trein, 20 minuten met de auto). In Arnhem heb je minder oude gebouwen dankzij de bombardementen in de oorlog, maar je hebt er prachtige parken zoals sonsbeek en je hebt in oosterbeek een begraafplaats en airbornmuseum. Natuurlijk moet je dan ook even de eusebius kerk bekijken (je kan omhoog in de toren) en de John frostbrug van de slag om Arnhem. En je hebt natuurlijk ook nog het openlucht museum en burgers zoo
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 14-04-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:16

Als hij geschiedenis leuk vindt zou ik zeggen: Enkhuizen en dan een dagje naar het Zuiderzeemuseum daar. Ik ben er vlak voor de corona-crisis geweest en ik was aangenaam verrast.