Een paar dagen tot rust komen, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:21

Ik ben net terug uit de Algarve. De zon heeft me enorm goed gedaan. Hele relaxte omgeving. Veel gewandeld. Mooie kust. Lekker gelezen. Wat plaatsjes bekeken.

noordje

Re: Een paar dagen tot rust komen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:34

Zweden en Noorwegen trouwens ook zijn heerlijk om tot rust te komen. Lange wandelingen maken in de bossen, ik kan altijd heel goed tot rust komen in m'n hoofd.
Je komt vaak niemand tegen en dat is wel anders in het drukke NL.
Huisjes in de middle of nowhere : inatur.no

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:37

https://www.skoallehus.com. B&B op de grens van Overijssel en Friesland tegenover een groot bos. Je hebt een heel huis voor jezelf, niet alleen maar een kamer. Ontzettend fijne mensen en een grote tuin met terras waar je complete rust hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:49

Oud gezegde: ga niet op reis in turbulente periodes.

Gran Canaria: niet doen.

In de Randstad is het wat anders, maar als (import) Drenth zeg ik: huur een hutje op de hei, drie dorpen verderop.

Geen lastige reis, je spreekt de taal, en behalve dat je boodschappen moet doen (kun je evt ook laten doen) hoef je niets.
(Puzzels en mooie boeken mee kan zin hebben.)

Citaat:
Op dit moment ben ik steeds in paniek rondjes aan het rennen in mijn hoofd en deze cirkel probeer ik te verbreken

:(:)
Vaak is dat een kwestie van "de ene emotie zegt bij wijze van spreken 'ga naar links', de andere emotie zegt 'ga naar rechts'." En zeker als je dat 'ballet' niet helder in beeld hebt (zodat je geen oplossing kunt verzinnen) en als je ook nog eens gestresst wordt van zoiets als 'ik weet niet wat ik moet doen' heb je het zwaar.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 11:56

Bedankt iedereen voor de fijne tips. Ik heb op het bedrijf geregeld dat ik week 14 niet aanwezig ben. Alleen dat lucht al op haha.

Straks als ik thuis ben even de opties bekijken. Ook bedankt voor de input dat het niks op gaat lossen. Daar ben ik me bewust van maar her gaat me hopelijk helpen om even rustig te zitten en alles van een afstand te bekijken. Energie opdoen om er weer tegenaan te gaan! Wonderen verwacht ik echt niet.
Maar misschien dat ik het wel dichter bij huis moet zoeken. Lekker weer zou wel mooi meegenomen zijn, vandaar dat ik ook wat verder aan het kijken ben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:00

Nog eentje: ik ga eind mei een week in mijn eentje naar Landal Miggelenberg op de Veluwe. Ik ga een hele week vogels kijken, mijn man vindt dat minder interessant :D. De huisjes op dit park liggen ver genoeg uit elkaar om geen last van de buren te hebben, en het ligt echt midden in het bos. Winkel en brasserie zijn op het park, ik hoef er dus niet af om eten te hebben. Er zijn tweepersoonshuisjes (die nog ruim zat zijn).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:02

Het ligt er ook maar net aan waarvan je opknapt. Als ik rust nodig zou hebben zou ik de bergen intrekken. Dan realiseer ik me altijd dat ik maar heel klein ben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:04

Is het geen vluchten,als je thuis komt dan kan het zijn dat het allemaal weer rauw op je dag valt.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:09

Wil je echt niks doen en helemaal relaxen, kijk dan naar iets met half/volpension.
Op wintersport had ik halfpension, en het was echt heerlijk om een week niet te denken aan boodschappen doen, wat ga je eten, koken, afwassen enz.

Maar misschien in je eentje minder leuk, of vaak niet in combinatie met een rustige locatie. ?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:10

Ik kan me eigenlijk alleen maar bij de rest aansluiten: Blijf lekker in Nederland, dat scheelt je een hoop stress met reizen en andere talen spreken etc.
Ga lekker in een hutje in Drenthe of op de Veluwe zitten en WANDEL al je zorgen eruit. Tijdens het wandelen kan ik al mijn stress op een rijtje zetten en kom ik tot oplossingen waar ik misschien al maanden over aan het malen ben. Ik zou zeggen; loop de 3 Drentse etappes van het Pieterpad (Zuidlaren naar Sleen). Prachtige omgeving, lekker rustig en je loopt niet doelloos een rondje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:13

prompter schreef:
Nog eentje: ik ga eind mei een week in mijn eentje naar Landal Miggelenberg op de Veluwe. Ik ga een hele week vogels kijken, mijn man vindt dat minder interessant :D. De huisjes op dit park liggen ver genoeg uit elkaar om geen last van de buren te hebben, en het ligt echt midden in het bos. Winkel en brasserie zijn op het park, ik hoef er dus niet af om eten te hebben. Er zijn tweepersoonshuisjes (die nog ruim zat zijn).

In Hoenderloo zijn ook nog andere parken, wel is waar wat minder luxe, Maar rust kan je daar zeker vinden. Bij de meeste parken loop je zo het bos in waar je uren en uren kan wandelen en tot rust kan komen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:17

topsylover schreef:
Ga lekker in een hutje in Drenthe of op de Veluwe zitten en WANDEL al je zorgen eruit. Tijdens het wandelen kan ik al mijn stress op een rijtje zetten en kom ik tot oplossingen waar ik misschien al maanden over aan het malen ben. Ik zou zeggen; loop de 3 Drentse etappes van het Pieterpad (Zuidlaren naar Sleen). Prachtige omgeving, lekker rustig en je loopt niet doelloos een rondje.

...of aan de andere kant, in Limburg. Waarbij ik meteen moest denken aan deze locatie in Midden-Limburg die ik ook nog op mijn lijstje heb staan: https://herbergdebos.nl/trekkershutten/

Schijnt ook een prachtige omgeving te zijn en je zit op kruipafstand van Duitsland, als je toch even de grens over wilt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:18

Ik zou lekker bijvoorbeeld Ameland doen. Daar kreeg ik echt het ultieme vakantie gevoel. Zonder auto het eiland op, en daar lekker een (elektrische) fiets huren om bij het hotel of huisje te komen.
En dan lekker niks meer. Wil je fietsen, ga je fietsen, wil je wandelen, ga je wandelen.
Wil je op je kamer blijven zitten? Ook goed.
Kleine dorpjes waar wel "iets" te doen is, dus heb je die behoefte kan dat ook. En wil je niks, heb je ook niet perse het gevoel dat je veel mist.

Daar kwam ik echt lekker uitgerust van terug.....En het is echt in mijn ogen een prachtig eiland.

Toevoeging: ik heb vaak als ik ergens heen ga, het idee te hebben van veel moeten zien omdat je er dan toch bent.... op Ameland ging dat op zo'n natuurlijke wijze. Dat eiland heb je vrij snel helemaal gezien als je wilt, dus daarna had ik ook "rust". Maar toch genoeg te doen, dat op momenten dat je dat zou willen, je dat wel op kan zoeken.
Ameland was voor mij 'te overzien". Niet te veel prikkels, en echt genieten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:26

Sky_As schreef:
Ik zou lekker bijvoorbeeld Ameland doen. Daar kreeg ik echt het ultieme vakantie gevoel. Zonder auto het eiland op, en daar lekker een (elektrische) fiets huren om bij het hotel of huisje te komen.
En dan lekker niks meer. Wil je fietsen, ga je fietsen, wil je wandelen, ga je wandelen.
Wil je op je kamer blijven zitten? Ook goed.
Kleine dorpjes waar wel "iets" te doen is, dus heb je die behoefte kan dat ook. En wil je niks, heb je ook niet perse het gevoel dat je veel mist.

Daar kwam ik echt lekker uitgerust van terug.....En het is echt in mijn ogen een prachtig eiland.

Toevoeging: ik heb vaak als ik ergens heen ga, het idee te hebben van veel moeten zien omdat je er dan toch bent.... op Ameland ging dat op zo'n natuurlijke wijze. Dat eiland heb je vrij snel helemaal gezien als je wilt, dus daarna had ik ook "rust". Maar toch genoeg te doen, dat op momenten dat je dat zou willen, je dat wel op kan zoeken.
Ameland was voor mij 'te overzien". Niet te veel prikkels, en echt genieten.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Net terug van een lang weekend ameland (met een vriendin dan wel) en alleen al het feit dat niets hoeft heeft mij zoveel rust gegeven. Wij waren wel met de auto, maar hebben veel lange wandelingen gemaakt over het strand en door de duinen. Ik zit zelf al 35 jaar in een bungalowpark in Ballum en als je daar het park uitloopt ben je ook direct in een prachtig natuurgebied. Als je nog tips wilt waar je mooi kunt wandelen etc zodat je daar niet over na hoeft te denken stuur je me maar een pb'tje :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:28

marleen_usar schreef:
Is het geen vluchten,als je thuis komt dan kan het zijn dat het allemaal weer rauw op je dag valt.

Ik snap zulke reacties niet hélemaal. De tips om er niet een té grote onderneming van te maken wat je veel energie kost, snap ik nog. Maar wat is er mis met even ertussen uit willen? En als je de behoefte hebt om zoiets te zeggen, geef dan nog bepaalde tips, zoals iemand hier zegt, let erop dat je niet te hoge verwachtingen legt of maak halverwege de week even een 'tussentijds prioriteiten' momentje. Zoals ik bijv. erg van cultuur snuiven houdt maar mijzelf halvewege een vakantie echt even moest remmen om niet te druk met uitjes te zijn, maar mij te richten op ontspanning.

Ook al kom je jezelf tegen door de rust en de stilte, dat kan soms erg nuttig zijn. Stilte kan voor de moderne mens erg ongemakkelijk zijn, maar daardoorheen gaan kan toch zó belangrijk zijn. Ik snap ook niet wat het andere advies dan zou zijn. Dan maar gewoon thuis blijven en de chaos alleen maar groter laten worden? Ik vind het juist een hele moedige keuze om bewust een keuze te maken om de situatie even te doorbreken! De situatie verandert niet, de omstandigheden niet, maar jij zelf kan wel veranderen. Doordat je even wat meer ademruimte krijgt, om dingen misschien vanuit een ander perspectief te zien. Door na te denken. Ook al gaat dat door piekeren heen, ook al heb je ook daar even je mindere momenten.. Alle dingen die je meemaakt, kun je achteraf wijze lessen uit halen. Er zijn ook mensen die dat misschien wel zouden willen of naar zouden verlangen maar die niet daadwerkelijk zo'n stap maken.

Verder hoeven we niet opeens de situatie voor ts in te vullen. Er zijn zoooveel mensen die even een weekje weg gaan of op vakantie gaan om wat voor reden dan ook. :). Dat is toch ook geen wegvluchten? Tuurlijk neem je jezelf mee, maar ts geeft volgens mij ook helemaal niet aan dat ze denkt dat haar hele leve compleet gaat veranderen bij thuiskomst. :') Alleen als alles nu veel en druk is, is een weekje niks gewoon héél erg fijn! En we kennen ts verder niet, misschien is ts wel iemand die heel goed is in ontspannen en zich heerlijk een paar dagen lang compleet kan verliezen in een boek. ;)

En misschien kost het reizen naar een verder land en in een vliegtuig stappen je helemaal niet zoveel energie. Als dat qua zonnetje het meest fijn voelt, gewoon doen. Als je naar een ver land gaat en daar vooral lekker in een hotel of huisje blijft en niet zo heel veel gaat doen maakt een taalbarrière ook niet zoveel uit denk ik. Als je vantevoren al aanvoelt dat zo'n ver land dan wel meer van je organisatievermogen gaat vergen wat nu eigenlijk als teveel voelt, dan zou ik inderdaad lekker makkelijk wat dichter bij huis blijven. Qua locaties zie ik in beide gevallen al goede tips voorbijkomen! :)

Haha het is een wat uitgebreide reactie geworden, en het is ook niet als een persoonlijke aanval bedoelt, maar ik vind het altijd lastig als mensen als reactie geven 'zou je dat nu wel doen, anders'.. wat vaak alleen maar ontmoedigend is, en vaak heel ingevuld (vanuit je eigen belevingswereld wellicht), of i.i.g. zonder goede argumentatie waardoor zo iemand als ts er niet zoveel mee kan.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 11-03-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:31

Vesceron schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik spreek uit ervaring en wat je je wel goed moet beseffen is dat waar je ook heen gaat, je dit met je meeneemt. In je gedachten ben je op die andere plek volledig rustig en zen, maar zo zal het helaas niet zijn. Je neemt je zorgen mee en je voelt je gewoon nog steeds hetzelfde maar dan op een andere plek.
Dit is niet om negatief te doen maar wel om je een teleurstelling te besparen. Je zal realistisch moeten zijn.
Een andere plek kan je helpen om er iets anders tegenaan te kijken, misschien zie je meer overzicht als je meer rust neemt. Maar eigenlijk zit dat hem nog in je jezelf en niet in de omstandigheden.

Uit ervaring kan ik dit ook beamen.
Helaas blijven de zorgen, problemen en/of vervelende gevoelens niet achter op Schiphol, je kunt je hoofd niet uitzetten.

Maar ik snap je bedoeling wel, het kan heel overweldigend zijn om door sh*t heen te gaan en ook nog al je verantwoordelijkheden te moeten dragen zoals werk, huishouden, honden, sociale contacten etc.
Maar inderdaad wel goed om te bedenken dat je je gedachten en zorgen daar ook zult hebben, maar wel met wat meer rust.

Succes in ieder geval met een fijne plek te vinden!
Heb je een bepaalde periode/week in gedachten?
Wat ook echt een uitkomst kan zijn is een retraite boeken. Deze heb je in vele vormen, maar hierin ga je een aantal dagen helemaal voor de rust en zen in jezelf. Vaak met ademhalingssessies, meditatie enz.
Wellicht is dit ook iets om naar te kijken?

Ik pik ook even in omdat ik het ook kan beamen. Ik ben begin februari in een crisis twee weken op reis vertrokken naar Zuid-west Azië. Helaas zat ik daar echt in exact dezelfde spiraal als hier. In de natuur kon ik wel wat meer mijn rust vinden, maar eenmaal ik terug was zat ik weer in dezelfde sh*t. Ik zeg niet dat het niet even deugd kan doen om alles vanop afstand te bekijken. Maar eenmaal ik terug was, viel ik eigenlijk nog dieper omdat je een beetje in een zwart gat valt. Dus zoek de oplossing toch eerder in jezelf dan door van omgeving te veranderen, het kan deugd doen, maar verwacht geen wonderen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:39

Sellyxx schreef:
marleen_usar schreef:

Ik snap zulke reacties niet hélemaal. De tips om er niet een té grote onderneming van te maken wat je veel energie kost, snap ik nog. Maar wat is er mis met even ertussen uit willen?
(...)
Ik snap ook niet wat het andere advies dan zou zijn. Dan maar gewoon thuis blijven en de chaos alleen maar groter laten worden? Ik vind het juist een hele moedige keuze om bewust een keuze te maken om de situatie even te doorbreken! De situatie verandert niet, de omstandigheden niet, maar jij zelf kan wel veranderen. Doordat je even wat meer ademruimte krijgt, om dingen misschien vanuit een ander perspectief te zien. Door na te denken. Ook al gaat dat door piekeren heen, ook al heb je ook daar even je mindere momenten.. Alle dingen die je meemaakt, kun je achteraf wijze lessen uit halen. Er zijn ook mensen die dat misschien wel zouden willen of naar zouden verlangen maar die niet daadwerkelijk zo'n stap maken.

Precies dit. TS geeft toch ook aan dat ze niet verwacht dat haar zorgen als sneeuw voor de zon verdwijnen tijdens zo'n weekje weg?

Even iets anders om je heen dan je dagelijkse omgeving met je dagelijkse dingen kan heel verhelderend en rustgevend werken. Net zoals dat werkt met een 'gewoon' weekje vakantie. Daarvoor hoef je idd niet naar de andere kant van de wereld, dat kan ook prima drie dorpen verderop of net over de grens.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:42

even ter aanvulling op mijn vorige berichtje, na het lezen van de reactie van @CalipsoLover (wat ik dus een beter beargumenteerd berichtje vind dan datgene waar ik op reageerde :) )
daarin is het misschien ook wel goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat je wil. Inderdaad gewoon even een week lekker een boek kunnen lezen? Of ook echt meer rust en ruimte in je hoofd om dingen op een rij te kunnen zetten, meer gericht op het 'hoe nu verder'.

Zelf ben ik iemand die van zo'n weekje inderdaad ook gebruik zou maken om het vooral retraite-achtig in te vullen, om te reflecteren, zelfonderzoek(proberen te zoeken naar waarom ik reageer zoals ik reageer, waar ik baat bij heb in het leven), mediteren, (in mijn geval mij ook richten op zingeving/geloof), zodat ik voor mij gevoel ook meer dingen heb die ik mee kan nemen mijn leventje weer in. Uiteraard niet vanuit de verwachting dat je in 1 weekje even helemaal kan veranderen o.i.d. Maar zo'n retraite achtige omgeving kan je wel een bepaalde structuur geven wat ook weer echt iets met je kan doen of je kan raken op een andere manier dan in een random vakantiehuisje. Maar of zoiets bij je past, is echt aan jou. Dat voel je waarschijnlijk zelf het beste aan :) In je openingspost las ik ook 'even helemaal geen verplichtingen' en dan zoek je misschien gewoon echt meer dat weekje vakantie, zonder al te veel te moeten 'werken aan jezelf' of wat dan ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:46

Sellyxx
Ik denk dat je dat soort berichtjes verkeerd opvat. Bedoeld als waarschuwing en niet als van "moet je niet doen".

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:49

kiki1976 schreef:
Sellyxx
Ik denk dat je dat soort berichtjes verkeerd opvat. Bedoeld als waarschuwing en niet als van "moet je niet doen".

Neen inderdaad, ik denk dat niemand echt zou afraden om te gaan reizen wanneer je je k¨t voelt, maar verwacht er gewoon niet te veel van.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:53

TS gaat niet reizen. Dit is wat TS wil:

Schuur_ schreef:
Ik wil graag een paar dagen (max 7 dagen) weg waar ik helemaal niks hoef te doen. Waar het ok is om misschien de hele dag op een balkonnetje of terras een boek te lezen en ik even geen verantwoordelijkheden heb met werk, mensen of honden. Ik zoek juist geen activiteiten, hoogstens wat wandelen maar verder vooral niks doen en geen verplichtingen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:54

Karin schreef:
TS gaat niet reizen. Dit is wat TS wil:

Schuur_ schreef:
Ik wil graag een paar dagen (max 7 dagen) weg waar ik helemaal niks hoef te doen. Waar het ok is om misschien de hele dag op een balkonnetje of terras een boek te lezen en ik even geen verantwoordelijkheden heb met werk, mensen of honden. Ik zoek juist geen activiteiten, hoogstens wat wandelen maar verder vooral niks doen en geen verplichtingen.

Op vakantie gaan = reizen :+ Of toch hierzo.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:56

Ik ben in eenzelfde situatie als jij nu zit een ruime twee weken op IJsland geweest. Dat heeft me echt zoveel goeds gebracht. Alles achter je kunnen laten, tijd om na te denken, nieuwe plannen te maken. Juist de afstand hielp me ook, ik kon niet zomaar naar huis en praten met bekenden. En daardoor kon ik veel beter bepalen wat IK wilde en hoe IK vooruit wilde in plaats van me te moeten verdedigen voor bepaalde keuzes.

Ik kwam er echt heel anders vandaan en heb echt stappen gezet in mijn leven die ik anders niet gedaan had. Ik heb heel wat mensen op de tenen getrapt, het was niet per se makkelijk thuiskomen, maar ik wist zo veel beter wat belangrijk voor mij was dat het dat waard was. Mijn leven past nu bij mij, ik loop niet meer binnen verwachtingen van mensen die me tegenhielden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:00

CalipsoLover schreef:
Op vakantie gaan = reizen :+ Of toch hierzo.

Tja. Je reist naar je bestemming en terug naar huis. Dat klopt.

Reizen is voor mij van plek naar plek gaan, onderweg dingen doen, stedentrips die je doet om ter plekke van alles te bekijken... TS wil juist geen activiteiten, geen verplichtingen, gewoon lekker op één plek zitten en hooguit wat wandelingetjes maken. Ik zie dat dan ook niet als reizen, maar als 'even weg van thuis', maar zo zie je maar weer dat anderen dat anders zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:01

Retraite kan geweldig zijn maar ook heel confronterend. Zal ook liggen aan de plek waar je gaat maar als je echt een klooster ingaat dan is dit heel confronterend, je wordt voornamelijk heel hard met jezelf geconfronteerd omdat je niks anders hebt.

Wandelen is zeker een goed idee, lekker de wind en het zonnetje voelen.