Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:27

Supergave reis!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:49

germie schreef:
gabyfedde schreef:
Wat een leuk verslag! Leuk om eens een verslag van ’toeristisch Lapland’ te lezen. Ipv mijn eigen leven in ’gewoon Lapland’. Ik woon hier nu 7 jaar en geniet nog elke keer van het noorderlicht. Fotografeer het erg vaak, het blijft boeiend.

Ja, dat snap ik. Maar jij staat er niet meer voor op denk ik. Dat heb ik wel gedaan.

Ik vond het wel erg duur overigens. De huskytour was erg overpriced.

Jawel hoor, als er mega noorderlicht voorspeld wordt zet ik nog steeds mijn wekker. En loop ’s avonds regelmatig naar buiten om het noorderlicht te checken (woon afgelegen dus we zien het hier eigenlijk altijd wel).
Finland is sowieso duur. En zeker de toeristische bedrijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 20:48

Ondertussen naderen we al weer de laatste dag en deze dag staat in het teken van het behalen van het rendierrijbewijs.
's Morgens eerst maar gewandeld en dit keer een ronde gemaakt langs de typische houten 'Stuga's'. Dus minder natuur, maar meer in de bewoonde wereld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En het hotel waar ik dus 7 nachten doorgebracht heb:
Afbeelding

De rendiersafari begon dus met een ritje met een touringcar naar de rendierfarm.
Hier werd een korte uitleg gegeven over hoe je de half wilde dieren moet mennen. Vooral niet te vast houden, gewoon losjes, en alleen ingrijpen als ze de verkeerde kant op lopen. En dan krijgen we per tweetal een slee en een rendier (mannetje) toegewezen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De tocht is 4km lang en af en toe gaan de rendieren ook in galop. Dat gaat best wel hard. Na de 4km zit hun werk er voor de dag weer op en worden ze uitgespannen. Ze lopen dus niet meerdere rondes per dag. Elk rendier heeft zijn eigen tuig en ze hebben ook allemaal een naam.
Afbeelding
Na de rit mogen we ze voeren en krijgen we mos. Elk rendier krijgt de hoeveelheid die het nodig heeft om op gewicht te blijven. Dus dat is wel heel netjes.
Natuurlijk is er tijd om nog even te knuffelen met de dieren. De meesten mag je niet aaien, maar 1 vindt dat allemaal wel leuk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als we weer terug zijn is de middag nog niet voorbij en dus ga ik nog een laatste rondje op de langlaufski's maken.
Afbeelding

Nu blijft er nog 1 avond en nacht over. Nog 1 keer het noorderlicht? Ik ben er in ieder geval klaar voor. En ook bereid om meerdere keren in de nacht op te staan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:36

Wat een mooi verslag van een prachtige reis! Wat een geluk ook om 3x noorderlicht te mogen zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 17:21

miccamaaike schreef:
Wat een mooi verslag van een prachtige reis! Wat een geluk ook om 3x noorderlicht te mogen zien.

4 keer zelfs. :P En dat was nog te weinig hoor, het blijft bijzonder. :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:25

Haha wij waren in IJsland al blij met 1 avond en dan was t ook nog heel beperkt (niet zo'n lichtshow) dus ik zou heel blij zijn met zoveel mooie avonden / nachten! Wat een geluk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 18:53

miccamaaike schreef:
Haha wij waren in IJsland al blij met 1 avond en dan was t ook nog heel beperkt (niet zo'n lichtshow) dus ik zou heel blij zijn met zoveel mooie avonden / nachten! Wat een geluk.

Het schijnt dat de kans in IJsland ook wat kleiner is dan in het noorden van Finland. Wij hadden 1 avond echt een lichtshow wat over de gehele lucht ging en dat duurde maar iets van 10 minuten. De andere keren was het er wel, maar niet zo bewegend. En eigenlijk had ik een beeld er bij dat het altijd heel intens was en dan de hele nacht duurde, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Je moet er echt letterlijk 'naar op zoek'.
Maar IJsland lijkt me ook een heel bijzonder land. Daar wil ik zeker nog eens naartoe.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:01

Ik zit op dit moment in Hetta. Helaas alle avonden tot nu toe bewolkt. Vrijdag gaan we naar levi en daar wordt het iets beter weer. Hopelijk zien we het dan! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 10:08

Dropneus95 schreef:
Ik zit op dit moment in Hetta. Helaas alle avonden tot nu toe bewolkt. Vrijdag gaan we naar levi en daar wordt het iets beter weer. Hopelijk zien we het dan! :D

En was Hetta leuk?

Trouwens, er werd beweerd dat je minstens 2800 euro kwijt zou zijn aan de reis. Dat hoeft dus echt niet.
Excursies zijn er wel heel duur, maar ook daar kun je op bezuinigen.
Een sneeuwscootertocht met gids is dus veel duurder dan zelf een sneeuwscooter huren. Voor 200 euro heb je de hele dag zo'n ding tot je beschikking. Kun je evt. met 2 man op en een helm zit er wel bij in.
Een bezoek aan dingen als snowvillage is duur en niet echt nodig voor een laplandgevoel. Heb ik dus ook niet gedaan.
Als je met eigen auto gaat, dan kun je een huskysafari of rendierensafari beter zelf regelen en er zelf heen rijden. Ik had die mogelijkheid niet, maar een losse rendierensafari inclusief thermo overall en busvervoer was 146 euro, terwijl het 93 euro kost als je zelf naar de rendierenboerderij rijdt met de auto. En dat was maar een kwartiertje vanaf waar ik zat.

Icefloaten ben ik zo blij om dat ik dat niet gedaan heb, 93 euro om 15 minuten in een wak of bijt te drijven.

Maak dus zeker ook een selectie met wat je echt wilt en wat je over kunt slaan. Niet alles is even leuk zeg maar.

Een overnachting in een aurorahut klinkt leuk, maar dan is het bewolkt. Dan slaap ik liever ergens waar ik zelf midden in de nacht aan de wandel kan als het wel helder is. Je bespaart dan ook zo weer 300 euro. Vergeet ook niet dat glas enkele stops aan licht tegenhoudt en dat het dus kan zijn dat je van achter glas geen noorderlicht ziet, terwijl het er wel degelijk is en ook duidelijk met het blote oog waarneembaar.

Verder had ik half pension geboekt en dat vond ik wel heel fijn. JE had daar water, ranja, thee en evt. koffie bij in en dat betekent dat ik dus alleen op de laatste avond 2 glazen cola van 3.50 euro per glas gekocht heb.
Ik heb 1 keer voor 14 euro een lunchbuffet genomen inclusief ook weer ranja en thee.
Verder heb ik een keer 15 euro uitgegeven op de piste en af en toe een halve liter drinken gekocht onderweg voor 4 euro. Ik had altijd een thermosfles met thee bij me.
Dus mijn extra uitgaven behalve de reissom inclusief excursies vielen heel erg mee.

Ik had thermokleding inbegrepen in de reissom, maar heb het alleen gedragen tijdens het sneeuwscooteren. De bijgeleverde laarzen, handschoenen, sjaal en sokken heb ik niet gebruikt. HEt was bij ons 1 keer -27. Er waren mensen die het zelfs met die overall nog koud hadden, maar ik had gelukkig nergens last van. De huurschoenen waren denk ik kouder dan mijn veiligheidslaarzen. Want mensen kregen daar toch koude voeten in en ik heb geen koude voeten gehad.
Er waren opvallend veel mensen die de hele week dag in dag uit in de geleende thermokleding liepen. Dus ik denk dat dat toch wel een meerwaarde heeft voor velen dan.
Het is dus kijken waar je het de hele week mag gebruiken of waar alleen als je een excursie boekt.
De kleding was verder schoon, wel vormloos en je herkent meteen wie in welk hotel zit. Maar de meesten trokken zich daar dus niets van aan omdat ze warm bleven.

Ik vond het wel heel druk af en toe met excursies, maar er is ook gezegd dat het extreem druk was deze winter in Lapland. Juist omdat ze vorig jaar niets konden doen. Met name dus de hondentocht was een tegenvaller. De andere excursies waren prima, maar ik zou niet betalen voor een noorderlichtsafari, dat is iets wat je zelf prima zelf kunt opzoeken. Maar ik kreeg die excursie gratis en omdat we geen noorderlicht hadden hebben we wel meer gescooterd dan op papier beloofd was. Dus op zich maken ze wel de tijd vol. Een nadeel vond ik wel dat kinderen meemogen. Die gaan dan in een slee achter de gids, maar dat betekent langzamer rijden. Een adult only zou dan fijner zijn.

Al met al vond ik het een meer dan geslaagde reis. En het is gelukkig niet zo duur uitgevallen als sommigen eerst beweerden (dan was ik niet gegaan). Op 2000-2200 euro moet je wel rekenen in de voorjaarsvakantie als je een kamer alleen boekt. Maar je hebt dan ter plaatse amper nog uitgaven.

Drank is duur en er waren mensen die een drankrekening hadden van meer dan 1000 euro voor een gezin. Ik kan het prima doen met thee en water.

Eigen vervoer heeft zeker voordelen, maar ik vind dat voor mij alleen geen optie. En het vliegtuig is zeker goed bevallen.

Een taxi van Ylläs naar Akaslompolo is ongeveer 50 euro enkele reis weet ik van anderen die dat gedaan hebben. Gaat om 15km. De skibus gaat er ook naartoe, 11 euro retour, maar rijdt maar eens in de 2 uur. Dus het ov is in deze regio geen echte optie als je niet gaat skien en de taxi is dus echt duur.

Tot zover een noot met wat het dan kost en waar je evt. kunt besparen. Doe er mee wat je wilt. Ik zou in ieder geval best weer eens terug willen. :D

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 05:39

Afbeelding

Hetta was prachtig! We hebben op de laatste dag daar nog geluk gehad :D

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:32

In Levi juist heel rustig met excursies. Bij het paardrijden waren we de enige en bij de huskytocht alleen met een Frans gezin.
Verder kan noorderlicht inderdaad prima zelf opgezocht worden, maar als je de pech hebt van veel bewolking kan het helpen om met een tour een stuk verder te rijden.
Qua kosten viel het alles mee, helaas wel appartement 2x moeten boeken vanwege covid eerste keer. Finland is duidelijk goedkoper dan Noorwegen en Ijsland, maar wel iets duurder dan Nederland.
Denk wel dat ik om het jaar wil gaan, afgewisseld met Oostenrijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 22:13

Maar ben je er nu? Het was 2 weken geleden gewoon drukker dan druk. Tui had 2 vluchten per dag.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:42

Ik vond je verslag erg gaaf om te lezen. In de sneeuw en toch zo anders als bij ons. Het noorderlicht zou ik echt nog wel eens een keer willen zien. Het voelt alleen zo raar om zo'n vakantie te boeken terwijl wij zelf in de sneeuw wonen ;-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 09:58

Esperanza schreef:
Ik vond je verslag erg gaaf om te lezen. In de sneeuw en toch zo anders als bij ons. Het noorderlicht zou ik echt nog wel eens een keer willen zien. Het voelt alleen zo raar om zo'n vakantie te boeken terwijl wij zelf in de sneeuw wonen ;-)

Misschien toch eens doen. :P

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:39

Gisteravond in Zweeds Lapland Afbeelding

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:17

Je was ook midden in de vakantieperiode Germie, dat zal vast meegespeeld hebben. Wellicht nu een stuk rustiger nu de schoolvakanties weer achter de rug zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:00

germie schreef:
Misschien toch eens doen. :P

Nou, ik had net een zakelijke bekende aan de lijn (hier uit Oostenrijk), die bleek dus ook net op vakantie te zijn.... in Lapland :') Het universum is duidelijk :j

Hij vond het echt geweldig.