IJsland 2022

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:02

Zebraatje schreef:
Kobus17 schreef:
@zeepaardje; als ik een tip mag geven, sla de Blue lagoon over en ga in Myvatn naar de Myvatn nature baths, een stuk goedkoper en minder massaal.
In het landmannalaugar heb je ook hot springs, lekker als je een stuk gewandeld hebt. :) .

Myvatn Nature baths staat zeker op het lijstje! Dus die doen we sowieso.

Twijfel alleen over Blue lagoon, omdat ik straks 3x in Ijsland ben geweest en nog nooit naar Blue lagoon. Dé grootste attractie van Ijsland.
Maar dat en de prijs waren de vorige twee keer ook precies de reden waarom ik het heb overgeslagen :')

Ik ben er geweest toen ik de eerste keer op IJsland was (2004 geloof ik) en ik vond het wel grappig maar het geld echt niet waard. Nu zal het nog veel drukker zijn denk ik. Het wordt vooral extreem goed vermarkt en is gunstig gelegen voor de mensen die vanuit Reykjavík een rondje Golden Cirkel doen.

Margoooo

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:10

Wij hebben geboekt voor half oktober; zodat we hopelijk (fingers crossed) het Noorderlicht zullen zien! Eerst een 4 daagse paardrijdtocht en vervolgens nog 4 dagen auto huren en wat dingen bekijken; denk voor richting Diamond beach en weer terug en alle stops op die route :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:37

Ik meld me hier ook even, wij gaan over een maand. Misschien niet helemaal het IJsland-seizoen maar nu konden we vrij krijgen :+

We hebben een uitgebreide route voorbereid en gaan 10 dagen rondrijden.

Vraag aan de IJsland-kenners: er zijn een hoop watervallen. Nu twijfelen wij over de Barnafoss en de Rhaunfossar.
Andere watervallen zijn o.a. Dettifoss, Selfoss, Svartifoss, en Gullfoss. Missen we dan iets als we de Barnafoss en Rhaunfossar overslaan? We zitter er in de buurt (20min rijden enkel) maar die dag is een redelijk lang stuk dus we willen liever doorrijden. Zag in een van de eerdere IJsland-topics dat je op een gegeven moment de watervallen niet meer uit elkaar kunt houden := We neigen dus naar die twee overslaan. Is dat een dom plan of juist slim?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:56

Ik zou ze zeker niet overslaan. Een waterval bekijken kost geen uren.

Maar je kan ook op de dag zelf nog altijd beslissen. Zit je goed qua tijd ga je er langs, komt alles wat krap uit kun je altijd nog beslissen om door te rijden.

Skogafoss en seljalandfoss vond ik ook heel tof <3

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:31

Ja alleen is dat onze eerste trip voor de dag, dus we kunnen niet verderop de dag beslissen. Bekijken kost inderdaad geen uren, maar erheen rijden en weer terug is wel minimaal 40min (de andere kant op dan waar we heen moeten). Maar goed, als het echt mooi is... dan willen we 'm ook echt niet overslaan.

Skogafoss en Seljalandfoss staan ook op onze lijst! :j Was ze vergeten hierbij te schrijven, thanks.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:07

Yes! Ik mag me ook melden in dit topic! :D :D
Gisteren de vliegtickets en de huurauto geboekt voor 9 dagen in mei.

We twijfelen nog of we de gehele ringweg gaan doen of een gedeelte en zo ja, welke gedeelte dan.
Hopelijk geeft dit topic wat inspiratie en levert het wat tips op :)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:19

En ik meld mij ook!

Ik ga midden juni een weekje naar IJsland (alleen). Hotel, vliegtickets en huurauto zijn al een tijdje geboekt.

Ik lees graag mee voor leuke ideeën:D

Wil ook graag een dagje gaan paardrijden, iemand tips? (Wat met huurauto te doen is vanaf Reykjavik)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:08

roosjenat schreef:
En ik meld mij ook!

Ik ga midden juni een weekje naar IJsland (alleen). Hotel, vliegtickets en huurauto zijn al een tijdje geboekt.

Ik lees graag mee voor leuke ideeën:D

Wil ook graag een dagje gaan paardrijden, iemand tips? (Wat met huurauto te doen is vanaf Reykjavik)

Wij hebben een rit gedaan bij Solhestar. Kwamen ons ophalen en thuis brengen, ons hotel zat ook in reykjavik. Was echt top!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:13

xdniesje schreef:
Yes! Ik mag me ook melden in dit topic! :D :D
Gisteren de vliegtickets en de huurauto geboekt voor 9 dagen in mei.

We twijfelen nog of we de gehele ringweg gaan doen of een gedeelte en zo ja, welke gedeelte dan.
Hopelijk geeft dit topic wat inspiratie en levert het wat tips op :)

Ik denk persoonlijk dat 9 dagen veelste kort is om heel ijsland rond te gaan, je hebt wel minimaal 14 dagen nodig. IJsland is echt wel groot en ze kennen geen snelwegen zoals wij die hier kennen.
Wij zijn destijds alleen in het zuiden geweest tot aan jokulsarlon en toen weer terug.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:01

Wij gaan eind mei ook 10 dagen naar Ijsland! Eindelijk :D .
Dit is te kort om alles te zien, dus we gaan kijken voor een mooi rondje ijsland.
Tips voor overnachtingen, autohuur en must see's zijn welkom!

We hebben al wel een idee omdat we eigenlijk in 2020 zouden gaan, maar tips zijn altijd leuk.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:35

Goedemorgen!
Wij spelen met de gedachte om in juni een week tot 10 dagen naar IJsland te gaan. Niet lang genoeg om het hele land door te gaan, maar een deel lijkt me ook al prachtig. Ik las dat er meerdere mensen hier al vaker geweest zijn. Is het mogelijk om enigszins low budget te reizen of zit dat er niet in daar? Heeft iemand een indicatie van de kosten, zonder de tickets mee te rekenen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:13

Kiwi_ schreef:
Goedemorgen!
Wij spelen met de gedachte om in juni een week tot 10 dagen naar IJsland te gaan. Niet lang genoeg om het hele land door te gaan, maar een deel lijkt me ook al prachtig. Ik las dat er meerdere mensen hier al vaker geweest zijn. Is het mogelijk om enigszins low budget te reizen of zit dat er niet in daar? Heeft iemand een indicatie van de kosten, zonder de tickets mee te rekenen?

Definieer "low budget" en vergeet niet om Alle kosten bij elkaar te tellen.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:10

Kiwi_ schreef:
Goedemorgen!

Met hoeveel personen ga je en hoeveel luxe wil je? En waar wil je overnachten?
In 2018 heb ik 6 dagen de zuidkust gedaan met 2 personen. Dat was ongeveer 1000 euro excl. vliegreis.

100 euro voor een overnachting met 2 personen zou moeten lukken als je goed zoekt. Dan heb je een privekamer met gedeelde badkamer en keuken.
Maar ik heb een maand geleden geboekt voor juni en veel was al vol. Zeker aan de zuidkust (tussen Vik en Höfn). Daar zijn wel veel bezienswaardigheden, maar weinig accommodaties.
Ik boek altijd via booking of AirBnB.

En huurauto op tijd boeken.

Meeste bezienswaardigheden (natuur) zijn gratis, als je overnachtingen boekt waar je kan koken en zelf al veel eten meeneemt uit Nederland en verder wat boodschappen daar doet, kan je veel besparen en hoef je in Ijsland zelf niet heel veel geld meer uit te geven.
Dan weet je dus vooraf al hoeveel je kwijt bent.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:29

Wij zijn met z'n tweeën, ik ben vooral benieuwd wat de goedkopere keuzes zijn om te reizen. Is dat een auto en kamers, of is een camper voordeliger? Ik lees ook nog over kamperen, maar ik betwijfel of dat in juni al goed te doen is. En daarnaast is een tent meenemen wel weer gesleep natuurlijk.

Ik las al dat je even goed moet kijken waar je je eten haalt en dat uit eten gaan prijzig is. Eten meenemen ga ik dan weer niet doen, maar low budget inkopen daar (als dat mogelijk is), is wel iets waar ik graag meer over zou horen.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:41

Kiwi_ schreef:
Wij zijn met z'n tweeën, ik ben vooral benieuwd wat de goedkopere keuzes zijn om te reizen. Is dat een auto en kamers, of is een camper voordeliger? Ik lees ook nog over kamperen, maar ik betwijfel of dat in juni al goed te doen is. En daarnaast is een tent meenemen wel weer gesleep natuurlijk.

Ik las al dat je even goed moet kijken waar je je eten haalt en dat uit eten gaan prijzig is. Eten meenemen ga ik dan weer niet doen, maar low budget inkopen daar (als dat mogelijk is), is wel iets waar ik graag meer over zou horen.

Daar had ik ook naar gekeken voor onze vakantie in juni.
Een campertje (waar je wel ook een tafeltje enz in had) was pas goedkoper dan een auto + kamers als ik meer dan 200 euro per overnachting kwijt zou zijn. En onder de 200 euro per nacht is prima te vinden, en heb je dus veel meer luxe.

Kamperen met tent kan vast ook, maar dan moet je dus wel echt goede spullen hebben, als je dat niet hebt maar nog moet aanschaffen is dat vast ook niet goedkoper.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:51

Dan ga ik kijken naar overnachtingsplekken en een auto, ik had zelf ook al het idee dat een camper redelijk prijzig was dus ben blij dat je dat bevestigt :)
Dankjewel!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 00:33

Wij gaan bijna! *\o/*

Vooralsnog ziet ons programma er zo uit. Het is een vrij vol programma, maar het zijn allemaal opties om te bezoeken, geen moeten. We proberen er wel zoveel mogelijk van te genieten uiteraard:

Dag 1: Aankomst in Keflavik ('s avonds) en daar overnachten.

Dag 2: Vertrek naar Geysir en verblijf in Geysir.
Onderweg eventueel:
- Reykjavik
- Reykjanesfólkvangur National Park
- Deel van de Golden Circle route.

Dag 3: Verblijf in Geysir
- Andere deel van de Golden Circle route wat op dag 2 niet gelukt is, waaronder ook Thingvellir

Dag 4: Vertrek naar Vík.
Onderweg:
- Hrunalaug Hot Spring
- Seljalandsfoss waterval
- Gljúfrabúi waterval
- Skogafoss waterval.
- Kvernufoss waterval

Dag 5: Verblijf in Vík
- Strand van Vík

Dag 6: Vertrek naar Reynivellir
Onderweg eventueel (ligt allemaal langs de route):
- Kirkjubæjarklaustur
- Fjaðrárgljúfur
- Íngólfshöfoi
- Svartifoss
- Múlagljúfur
- Jökulsárlón
- Kalfafell

Dag 7: Vertrek naar Fáskrúðsfjörður.
Iemand tips voor mooie stops tussen Reynivellir en Fáskrúðsfjörður?

Dag 8: Vertrek naar Akureyri
Onderweg:
- Godafoss
- Grjótagjá
- Mývatn
- Hverir

Dag 9: Verblijf in Akureyri
- Walvissen spotten

Dag 10: Vertrek naar Laugarbakki
Onderweg:
- Kolugljúfur Canyon

Dag 11: Vertrek naar Borgarnes
Onderweg:
- Deildartunguhver Geothermal Pools
- Bij accommodatie eind middag of avond paardrijden

Dag 12: Verblijf in Borgarnes
- Hraunfossar
- Barnafoss

Dag 13: Vertrek naar Keflavik
Onderweg:
- Tussenstop Reykjavik of iets anders?
We vliegen 's avonds weer terug.

Moet er nog iets op het lijstje wat ik vergeten ben?

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:18

Ingrid_92 schreef:
Wij gaan bijna! *\o/*

Dag 7: Vertrek naar Fáskrúðsfjörður.
Iemand tips voor mooie stops tussen Reynivellir en Fáskrúðsfjörður?

Heel veel plezier. Ben benieuwd naar je verslag. Ik ga in juni dus ongeveer dezelfde route rijden.

Op mijn lijstje heb ik tussen Reynivellir en Fáskrúðsfjörður nog Vestrahorn/Stokkssnes staan. Zwart strand met bergen op de achtergrond. En daar schijnt ook een Viking filmset te zijn.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:30

Het kriebelt als ik dit zie, ik 2016-2017 in totaal 3x geweest, zo enthousiast na de eerste keer.

Hraunfossar en Barnafoss zou ik niet over willen slaan.
Deildartunguhver vonden wij erg tegenvallen.

Em soms loont het om gewoon niet een volle parkeerplaats te volgen, maar wat te 'struinen'.
Ik vond tussen de eerste en 3e keer dat ik er was al wel een groot (negatief) verschil qua toerisme, betaald parkeren, hekjes omdat mensen overal lopen waar niet mag, restaurant achtige dingen bij Vik, vond ik jammer.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:44

Thanks voor de tip! :) Dan gaan we die toch maar weer toevoegen denk ik.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:16

Hoe gaat het bij de bokkers die ook in mei naar Ijsland gaan of gingen?
Wij mogen bijna *\o/* .

Iemand nog tips wat mee te nemen?
Specifieke dingen voor het verblijven in guesthouses zoals linnengoed, eten, kruiden etc. ?
Andere tips mogen ook uiteraard :D !

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 23:09

Ik had mijn IJslandplannen al een beetje als luchtfietserij afgedaan, maar onlangs kreeg ik er toch wel zin in. Lekker een maand mensenschuw weg van de bewoonde wereld (nou ja, van de dichtbevolkte wereld)!

De obstakels blijven niet gering. Ik moet komende maand flink trainen, vooral op hellingen. De boot moet je ruim van tevoren reserveren. Om niet te laat aan te komen moet je ruim plannen; gevolg is waarschijnlijk dat ik veel te vroeg in beide havens aankom. Na zeker 950 km fietsen naar Noord-Denemarken moet ik er vervolgens nog 1300 op IJsland zelf. Nou ja, moet... wil! Maar ook weer niet, want het is daar 's zomers gemiddeld 12 graden en vaak regenachtig.

Het zou al zoveel schelen als ik die boot niet hoefde te reserveren, als ik gewoon kon gaan fietsen en dan kon omkeren als het niet meer ging. Maar dat kan niet en dat legt de druk er behoorlijk op...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:02

O, nu ik het er toch over heb: even een vraagje aan wie er al geweest is. Kun je in IJsland met de fiets op de bus? Als ik op een bepaald moment in tijdnood kom en ik kan de bus nemen, zou dat een hoop schelen. In Nederland kan zoiets niet, maar in Duitsland heb ik het al vaak gezien.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:07

Moet eerlijk zeggen dat ik de fiets zelf niet overal aan zou durven.

De wegranden zijn vaak matig en ruw, veel steentjes. De wegen zijn niet echt druk te noemen, maar mensen zijn er niet op berekend om daar fietsers te zien denk ik. Ik heb in 10 dagen 1 wielrenner gezien. Daar moet ik wel bij zeggen dat het ook niet echt fietsweer was :+ Ben net terug en hebben allerlei soorten weer gehad. :D

Bus weet ik niet.

Edit: sorry ik lees je vraag verkeerd. In dat geval heb ik geen nuttig antwoord, sorry.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:55

Hoe heeft iedereen het gehad die afgelopen maand naar IJsland is gegaan?
Wij gaan woensdag! *\o/*