Mooiste plekjes van Nederland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:48

Sky_As schreef:
Matheno schreef:
Urk is een heel leuk dorp. Het voormalig eiland is 1000 jaar oud en heeft een hele rijke geschiedenis. Veel cultuur te bezichtigen en er hangt een hele leuke sfeer. De mensen zijn erg gastvrij. De haven is erg gezellig met verschillende café's en restaurants (zowel goedkopere als een kleinschalig restaurant met een michelin ster) waar je op elk terras ook een adembenemend uitzicht hebt over het IJsselmeer en de zonsondergang.

Het oude centrum heeft veel leuke lokale winkeltjes, en het nieuwe centrum heeft wat grotere winkels.

Deze foto is genomen vanaf het terras van een van de café's.

[ [url=m/CRpRGL.png]Afbeelding[/url] ]

Hier zijn verschillende (culturele) activiteiten te vinden:
https://www.touristinfourk.nl/wat-te-do ... -workshops

Het bovengenoemde waterloopbos in Marknesse is op een minuut of 20 afstand met de auto.


Dat is misschien ook wel leuk, en misschien wel te combineren met 1 van de eerder genoemde dingen (bijv. op de heen of terugweg naar Ameland).... Bedankt.

iedereen trouwens, want ik neem alles mee (ik heb maar een weekje vakantie, maar misschien kom ik nog wel leuke plekjes tegen mochten we een keer een vrij weekend hebben)


Een weekje in die omgeving is zo voorbij. *\o/*
Waterloopbos, door de weerribben, Orchideeenhoeve, Urk, Schokland, met de boot de oversteek maken naar Enkhuizen.
Er zijn ook verschillende AirBNB's en B&B's in de Noordoostpolder/Urk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:01

Sky_As schreef:
Annet_Dottie schreef:
Oh dit is een perfect topic voor mij! Ik lees graag mee en als tip misschien Dwingeloo? :D
Wij wonen in Groningen, dat is ook zeker een aanrader maar wij hebben dezelfde plannen ook 2 dagen Ameland en verder vooral in eigen land leuke dingen doen beetje hetzelfde als jullie dus misschien kan ik hier ook nog wat tips uithalen :D


Wat leuk! en toevallig :D .

Ja groningen, maar dat vind ik dan weer zo iets, groningen is GROOT (mijn zusje heeft er gewoond ;-) )
Maar met alleen Groningen kan ik dan niet zo veel. wij parkeren dan altijd net fout, en komen dan eigenlijk altijd op de net niet plekken uit.

Dus als er steden genoemd wordt, dan ook graag gebieden of namen van winkelcentra zodat ik dat gericht in kan typen als we besluiten daar heen te gaan :) . Want op 1 of andere manier als wij naar een stad gaan, dan komen we niet echt op mooie plekken uit of komen niet verder dan "de hoofdstraat van het centrum", als we die dan al gevonden krijgen....


Haha beetje stom om alleen Groningen te noemen inderdaad, sorry :P
Ik woon er al 31 jaar dus voor mij zijn er niet veel speciale dingen meer aan eigenlijk dus is ook heel lastig te bedenken wat voor iemand anders dan mooi is.
Is niet meer Groningen maar zeegse vind ik ook prachtig om te wandelen. In de stad de straatjes door slenteren en over de markt is ook altijd leuk. Verder heb je noordpolderzijl, ook mooi. In Slochteren de fraeylemaborg met een prachtig bos daar achter ook een aanrader. Termunterzijl/punt van Reide is ook een aanrader, kan je lekker visje eten en je hebt bij de grens Nederland/Duitsland daar een uitkijktoren over het wad. Was ik nog nooit geweest tot voor kort maar echt mooi.
Dan andere kant op Zoutkamp, mooi vissersdorp en als je daar toch bent zou ik gelijk door gaan naar Lauwersoog, daar vlakbij ben ik opgegroeid. Je kan er mooi wandelen, fietsen, lekker eten enz!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:04

De Kampina, maar als de Loonse & Drunense duinen je achtertuin zijn, dan ligt de Kampina vast ook erg dichtbij :')

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 14:08

Cayenne schreef:
De Kampina, maar als de Loonse & Drunense duinen je achtertuin zijn, dan ligt de Kampina vast ook erg dichtbij :')


haha Jup, Kampina is de voortuin :D Wij zitten echt precies in het midden van die 2.
(al moet ik zeggen, dat ik dan bijv. de Posbank wel weer een stuk mooier vond dan de Kampina :o , waarschijnlijk door de hoogteverschillen en dat we er midden in het heideseizoen waren (Kampina waren we overigens ook in het heideseizoen)

Wij wonen echt supermooi met al die dingen zo dichtbij, vandaar dat het op vakantie dan al snel tegenvalt. Zo vond ik Nationaal Park de Veluwe echt helemaal niks, dan vind ik de Loonse en Drunense duinen veel mooier..... Ameland 2 jaar geleden vond ik ook geweldig, ook helemaal verliefd op geworden <3

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:13

Nationaal park de Hoge Veluwe of de Veluwezoom? Posbank is onderdeel van de Veluwezoom. Als je dat mooi vond, dan is de Veluwezoom zelf misschien ook nog wel interessant. Je kunt er heel mooi fietsen en wandelen, bijvoorbeeld vanuit Laag Soeren, Loenen of Eerbeek. Ik vind zelf de Middachter bossen ook heel mooi. Er is op de Veluwezoom veel meer hoogteverschil dan op de Hoge Veluwe :j
En ja, dan is september wel de mooiste maand met de paarse heide <3
En Doesburg en Zutphen zijn vanuit deze dorpen ook goed te doen, mocht je een stad willen bezoeken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:14

En als je toch in die hoek zit en van oude treinen houdt. Het station "Lieren" is de standplaats van de stoomtreinen en andere oude treindingen.

Niqui

Berichten: 2196
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:18

Bij ons in de omgeving van Castricum/Egmond: heerlijk wandelen in bos, duin en op het strand. Meer dan voldoende in de omgeving te doen: leuke stadjes (Alkmaar, Hoorn, Medemblik), via Volendam met de boot naar Urk, Zaanse Schans, Openluchtmuseum in Enkhuizen, stoomtrein in Medemblik etc..

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 14:22

Daihyo schreef:
Nationaal park de Hoge Veluwe of de Veluwezoom? Posbank is onderdeel van de Veluwezoom. Als je dat mooi vond, dan is de Veluwezoom zelf misschien ook nog wel interessant. Je kunt er heel mooi fietsen en wandelen, bijvoorbeeld vanuit Laag Soeren, Loenen of Eerbeek. Ik vind zelf de Middachter bossen ook heel mooi. Er is op de Veluwezoom veel meer hoogteverschil dan op de Hoge Veluwe :j
En ja, dan is september wel de mooiste maand met de paarse heide <3
En Doesburg en Zutphen zijn vanuit deze dorpen ook goed te doen, mocht je een stad willen bezoeken.


Volgens mij echt park de Hoge Veluwe (entree betalen en op van die witte marteltuigen rondfietsen :+ ). Dat vond ik echt niks. Posbank was prachtig, dus Veluwezoom zal ook zeker wel iets zijn, ga ik ook eens naar kijken. Dit jaar wordt het ook weer eerste week september, dus in ieder geval weer mooi qua jaargetijde <3

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 14:22

karuna schreef:
En als je toch in die hoek zit en van oude treinen houdt. Het station "Lieren" is de standplaats van de stoomtreinen en andere oude treindingen.

niet perse houden, maar dat soort dingen vinden we vaak wel leuk als we er langs komen om te bekijken :)

chazzie
Berichten: 430
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:24

Een tijdje terug heb ik het smokkelaarspad in Strijbeek gelopen, die staat bij mij wel op nr 1 momenteel!

anca

Berichten: 1820
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:29


Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:31

Sky_As schreef:
Daihyo schreef:
Nationaal park de Hoge Veluwe of de Veluwezoom? Posbank is onderdeel van de Veluwezoom. Als je dat mooi vond, dan is de Veluwezoom zelf misschien ook nog wel interessant. Je kunt er heel mooi fietsen en wandelen, bijvoorbeeld vanuit Laag Soeren, Loenen of Eerbeek. Ik vind zelf de Middachter bossen ook heel mooi. Er is op de Veluwezoom veel meer hoogteverschil dan op de Hoge Veluwe :j
En ja, dan is september wel de mooiste maand met de paarse heide <3
En Doesburg en Zutphen zijn vanuit deze dorpen ook goed te doen, mocht je een stad willen bezoeken.


Volgens mij echt park de Hoge Veluwe (entree betalen en op van die witte marteltuigen rondfietsen :+ ). Dat vond ik echt niks. Posbank was prachtig, dus Veluwezoom zal ook zeker wel iets zijn, ga ik ook eens naar kijken. Dit jaar wordt het ook weer eerste week september, dus in ieder geval weer mooi qua jaargetijde <3

Dat is de Hoge Veluwe inderdaad :D

Je zou bij de Veluwezoom ook de kant van Rozendaal kunnen pakken. Rozendaalse Veld, Posbank en Kasteel Rozendaal (als je daar van houdt tenminste. En van daaruit zijn kasteel Doorwerth en Doornenburg ook prima aan te rijden.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:43

Jij bent ook wel behoorlijk verwend met waar je woont :+

Posbank vond ik echt prachtig inderdaad.

Zeeland, bijvoorbeeld Dishoek is prachtig. Het is bijna schelden dat je oostvoorne in dezelfde zin durft te noemen. Niet vergelijkbaar haha.

T Nije Hemelriek, soort Malediven hier in NL. Dan kun je gelijk de hondsrug meepakken en de hunebedden.

De Waddeneilanden zijn stuk voor stuk prachtig..

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:58

Ga eens kijken naar De Alde Feanen, Earnewald. Prachtig gebied :j Als je een dagje gaat dan zou ik een bootje huren, met je boot zijn veel plekjes bereikbaar waar je anders niet kunt komen, je vaart dwars door het natuurgebied.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:05

Ik ga voor Limburg, het is de enige plek waar ik me een beetje in het buitenland waan door de heuvels en stromende beekjes.


Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:09

DiantaM schreef:
Jij bent ook wel behoorlijk verwend met waar je woont :+

Posbank vond ik echt prachtig inderdaad.

Zeeland, bijvoorbeeld Dishoek is prachtig. Het is bijna schelden dat je oostvoorne in dezelfde zin durft te noemen. Niet vergelijkbaar haha.

T Nije Hemelriek, soort Malediven hier in NL. Dan kun je gelijk de hondsrug meepakken en de hunebedden.

De Waddeneilanden zijn stuk voor stuk prachtig..


Dit is helemaal waar, en zijn we onszelf heel erg van bewust. De reden dat ik toch weg wil, is om even uit het dagelijkse ritme te komen (of liever gezegd, mijn vriend te dwingen om ook even een keer rust te nemen }> )

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:13

Flicka12 schreef:
Ga eens kijken naar De Alde Feanen, Earnewald. Prachtig gebied :j Als je een dagje gaat dan zou ik een bootje huren, met je boot zijn veel plekjes bereikbaar waar je anders niet kunt komen, je vaart dwars door het natuurgebied.


dit klinkt ook goed. Alleen dan is het altijd weer de vraag vanaf waar kun je dan het beste een bootje huren en welke richting het beste op varen...haha anders komen wij dadelijk weer in een 1 of andere oude gracht uit :+

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:15

Zuid-Limburg!

En dan het gebied Maastricht-Kerkrade en daaronder.

Ben er net 3 weken op vakantie geweest, prachtig wandelen (Dutch mountain trail en de 7 summits), véél fietsers tegen gekomen en zélfs het autorijden deed behoorlijk buitenlands aan zo nu en dan. De Gulperberg is echt on-Nederlands wat betreft auto rijden.

Prachtige heuvels, kraakheldere beekjes, mooie bossen en gezellige stadjes en terrassen overal.

Ik heb mijn vakantie plekje in Nederland wel gevonden. Als buitenland niet kan, dan ben ik zéker in Zuid-Limburg te vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:20

De Mookerheide is heel mooi. En waar wij in de buurt wonen op de Utrechtse Heuvelrug kun je ook prachtig wandelen.

Many
Berichten: 8279
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:21

Ik zag dat het Holtingerveld al even genoemd werd, en die wilde ik ook aanraden. Vanaf de Toegangspoort Holtingerveld kun je een aantal mooie wandelroutes lopen. Het gebied heeft een best bijzondere geschiedenis, er is o.a. in de Tweede Wereldoorlog veel gebeurd wat nu nog in het gebied terug te zien is. Dat vind ik zelf altijd wel interessant, want je loopt niet alleen door mooie natuur, maar eigenlijk ook door de geschiedenis. In de buurt van het Holtingerveld liggen diverse leuke Drentse (brink)dorpen als Havelte, Dwingeloo en Diever.

Ben je al eens in Veenhuizen geweest? Het verhaal rondom de Koloniën van Weldadigheid is interessant, daarnaast heb je in Veenhuizen het Gevangenismuseum. Ook in die omgeving kun je trouwens mooi wandelen, je kunt dan naar het Fochtelooerveen.

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:33

Sky_As schreef:
Flicka12 schreef:
Ga eens kijken naar De Alde Feanen, Earnewald. Prachtig gebied :j Als je een dagje gaat dan zou ik een bootje huren, met je boot zijn veel plekjes bereikbaar waar je anders niet kunt komen, je vaart dwars door het natuurgebied.


dit klinkt ook goed. Alleen dan is het altijd weer de vraag vanaf waar kun je dan het beste een bootje huren en welke richting het beste op varen...haha anders komen wij dadelijk weer in een 1 of andere oude gracht uit :+

Wester Watersport, dat ligt centraal daar. je krijgt daar een kaartje mee met routes! :D

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:37

mvdende schreef:
Zuid-Limburg!

En dan het gebied Maastricht-Kerkrade en daaronder.

Ben er net 3 weken op vakantie geweest, prachtig wandelen (Dutch mountain trail en de 7 summits), véél fietsers tegen gekomen en zélfs het autorijden deed behoorlijk buitenlands aan zo nu en dan. De Gulperberg is echt on-Nederlands wat betreft auto rijden.

Prachtige heuvels, kraakheldere beekjes, mooie bossen en gezellige stadjes en terrassen overal.

Ik heb mijn vakantie plekje in Nederland wel gevonden. Als buitenland niet kan, dan ben ik zéker in Zuid-Limburg te vinden.


zo'n anderhalf jaar geleden zijn we inderdaad hier geweest, alleen dan waarschijnlijk ook weer net op de verkeerde plekken :D . Deze onthoudt ik wel weer voor de volgende keer (omdat we nu naar Ameland gaan en op de weg daar naar toe wat dingen zoeken, is Limburg voor nu wel heel erg de andere kant op :) )

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:37

Many schreef:
Ik zag dat het Holtingerveld al even genoemd werd, en die wilde ik ook aanraden. Vanaf de Toegangspoort Holtingerveld kun je een aantal mooie wandelroutes lopen. Het gebied heeft een best bijzondere geschiedenis, er is o.a. in de Tweede Wereldoorlog veel gebeurd wat nu nog in het gebied terug te zien is. Dat vind ik zelf altijd wel interessant, want je loopt niet alleen door mooie natuur, maar eigenlijk ook door de geschiedenis. In de buurt van het Holtingerveld liggen diverse leuke Drentse (brink)dorpen als Havelte, Dwingeloo en Diever.

Ben je al eens in Veenhuizen geweest? Het verhaal rondom de Koloniën van Weldadigheid is interessant, daarnaast heb je in Veenhuizen het Gevangenismuseum. Ook in die omgeving kun je trouwens mooi wandelen, je kunt dan naar het Fochtelooerveen.


Nee, nog nooit van gehoord of geweest, ga ik ook op mijn lijstje zetten om verder uit te zoeken :)

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Re: Mooiste plekjes van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:41

Montferlandse bossen zijn ook erg mooi!
S'heerenberg is erg leuk om dan te bezoeken. En je bent zo de grens over naar Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:45

Sky_As schreef:
Many schreef:
Ik zag dat het Holtingerveld al even genoemd werd, en die wilde ik ook aanraden. Vanaf de Toegangspoort Holtingerveld kun je een aantal mooie wandelroutes lopen. Het gebied heeft een best bijzondere geschiedenis, er is o.a. in de Tweede Wereldoorlog veel gebeurd wat nu nog in het gebied terug te zien is. Dat vind ik zelf altijd wel interessant, want je loopt niet alleen door mooie natuur, maar eigenlijk ook door de geschiedenis. In de buurt van het Holtingerveld liggen diverse leuke Drentse (brink)dorpen als Havelte, Dwingeloo en Diever.

Ben je al eens in Veenhuizen geweest? Het verhaal rondom de Koloniën van Weldadigheid is interessant, daarnaast heb je in Veenhuizen het Gevangenismuseum. Ook in die omgeving kun je trouwens mooi wandelen, je kunt dan naar het Fochtelooerveen.


Nee, nog nooit van gehoord of geweest, ga ik ook op mijn lijstje zetten om verder uit te zoeken :)


Zuid west Drenthe is erg mooi, het drents friese wold, het dwingelder veld, koloniën van weldadigheid, Meppel, verder zit je hier niet ver van Giethoorn of orchideeënhoeve, weerribben, belterwiede.
Je hebt dan alles van bos tot water, cultuur en leuke terrasjes.