Met de auto naar doel mag dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:17

Nooit geweten dat het verhaal van Suske en Wiske het Verdonken dorp echt was.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:27

Ik ben er in 2016 geweest, toen stonden de slagbomen gewoon open (woon in NL maar wel redelijk dichtbij).

Het is interessant omdat het vervallen en grotendeels verlaten is, doet mij qua sfeer aan Tsjernobyl denken. Toen wij er waren, waren er meerdere fotoshoots aan de gang.

Het is sneu voor de overblijvende bewoners, maar het is ook wel wat bijzonder om na 20+ jaar nog op zo'n compleet vervallen plek te blijven zitten en dan ook nog boos te zijn dat nieuwsgierige mensen het komen bekijken. Come on, wees eens een beetje realistisch zeg (wij werden overigens gewoon gegroet).

Mi_Amore

Re: Met de auto naar doel mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:33

Het probleem is vooral dat sommigen hun huis-van-destijds nog onderhouden en hopen te kunnen terugkopen ooit. Maar dat is soms een straatje zonder einde met alle inbraken, stenen door de ramen, ... .

Dus goh, niet iedereen is daar negatief en kwaad, maar die weinige mensen snap ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 19:41

Happy_Hippie schreef:
uhm waar slaat deze reactie op?
Sorry dat mijn nederlands niet perfect is...
Omdat ik dat leuk vind? ben er nog nooit geweest en schijnt erg gaaf te zijn om foto's van te maken?
Ben geen vandalis ofzo als je dat denkt :')

Op het feit dat het respectvol naar je lezers is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven.
Vandalis? Vandaal bedoel je denk ik?
Jij vindt het leuk om de mensen die daar wonen overlast te bezorgen door daar lekker op ramptoerisme te gaan? Bijzonder.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:45

Net over de Duitse grens bij Roermond heb je de bruinkool dagbouw die steeds verder gaat en dorp na dorp opslokt. Ik weet niet of er nu nog spookdorpen zijn, jaar of 20 geleden wel maar die dorpen hebben inmiddels plaats gemaakt voor een héél groot gat.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 20:52

Anoniem schreef:
Happy_Hippie schreef:
Omdat ik dat leuk vind? ben er nog nooit geweest en schijnt erg gaaf te zijn om foto's van te maken?
Ben geen vandalis ofzo als je dat denkt :')

Op het feit dat het respectvol naar je lezers is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven.
Vandalis? Vandaal bedoel je denk ik?
Jij vindt het leuk om de mensen die daar wonen overlast te bezorgen door daar lekker op ramptoerisme te gaan? Bijzonder.

Ik weet niet, maar ik vind dat je wel wat respecvoller mag doen. :')

Mijn Nederlands is slecht (tevens behoorlijke dyslexie) en heb moeite met dingen goed uit te leggen maar doe mijn best! Niet iedereen is zo perfect als jou ;)

Ik geloof dat de mede bokkers mij goed genoeg snappen. :)

Hoezo overlast? Ik stoor deze mensen toch niet door rustig foto's te gaan maken van dingen? Of je nou rustig door een straat loopt hier in het dorp of in de stad of in een dorp met een verhaal dat je boeit en waar je geïnteresseerd ben?

VogeltjeM schreef:
Ik ben er in 2016 geweest, toen stonden de slagbomen gewoon open (woon in NL maar wel redelijk dichtbij).

Het is interessant omdat het vervallen en grotendeels verlaten is, doet mij qua sfeer aan Tsjernobyl denken. Toen wij er waren, waren er meerdere fotoshoots aan de gang.

Het is sneu voor de overblijvende bewoners, maar het is ook wel wat bijzonder om na 20+ jaar nog op zo'n compleet vervallen plek te blijven zitten en dan ook nog boos te zijn dat nieuwsgierige mensen het komen bekijken. Come on, wees eens een beetje realistisch zeg (wij werden overigens gewoon gegroet).

Hier ben ik het wel mee eens, ik snap dat het onwijs rot is dat mensen zo omgaan met een vervallen plek! En ik keur het zeker niet goed maar er zijn ook zat mensen die daar komen om het verhaal van het dorpje :)

Rex_Rolfo schreef:
Net over de Duitse grens bij Roermond heb je de bruinkool dagbouw die steeds verder gaat en dorp na dorp opslokt. Ik weet niet of er nu nog spookdorpen zijn, jaar of 20 geleden wel maar die dorpen hebben inmiddels plaats gemaakt voor een héél groot gat.

Oh gaaf! Nog nooit van gehoord zal het eens op gaan zoeken op internet ergens vandaag, klint erg interessant! :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:24

Het ligt op de rand van oranje gebied, als het er niet net in ligt. https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Als je er al heen gaat vanuit Nederland zou ik in ieder geval niet door oranje gebied rijden.

Een kennis van mij werkt bij de kerncentrale in Doel. Ik kan eens vragen of hij iets weet. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze daar niet zitten te wachten op (buitenlandse) pottenkijkers, om veiligheidsredenen. Als ik hoor wat er allemaal geheim, moeilijk en met speciale voorzorgsmaatregelen is daar... En nu met corona lijkt het mij voor de bewoners van het dorp helemaal niet fijn als er nog steeds buitenlanders komen. Als ze nog niet in oranje gebied zitten dan zullen ze dat zeker graag willen voorkomen.

Dat gebied willen bezoeken doet mij een beetje denken aan die Youtubers die naar Area 51 gingen. Moet je lekker zelf weten, maar het is nu wel een heel slecht moment.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:19

Het is een prachtige locatie voor urban fotografie! Tis al wel wat jaar geleden dat ik er geweest ben, maar de mensen die er toen woonden (?) waren volgens mij moslim.

Heb dus helaas geen idee van de actuele situatie. Zou jammer zijn als je er als Nederlander niet meer naartoe zou mogen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:21

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:28

Tica, je doet net alsof ze expres zo schrijft om mensen dwars te zitten. Ik kan gewoon lezen wat ze bedoelt, dus ik snap niet dat er zo'n probleem van gemaakt moet worden dat ze wat spelfouten heeft? Ik zie dat als lezer echt niet als respectloos, hoor.

Ik zou even goed overwegen wat je gaat doen, TS. Ik lees hier veel dat bezoek niet persé gewaardeerd wordt. Ben verder zelf niet bekend met Doel, wist niet dat het bestond tot ik op dit topic stuitte.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:30

Als het vanwege corona op dit moment ongewenst is, alle begrip.
Maar ze wonen daar nu eenmaal in 'n voor fotografen interessante locatie. Ze mogen blij zijn dat het er geen Giethoorn is wat toeristen betreft.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:34

Ik ben er begin maart nog geweest En heb geen slagbomen gezien. Je kon er zo overal in, maar is erg verpauperd met veel grafitti helaas. Enkele mensen gezien, geen boze blikken. Maar ik was ook geen toerist, moest effectief in de buurt zijn ivm werk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 14:43

Citaat:
doel > Doel
begie > België
Nederlander.
Een beetje aandacht schenken aan je spelling mag best hoor.

En daarnaast.... Waarom zou je daarheen willen? Daar wonen gewoon nog mensen, laat ze lekker met rust

Citaat:
Ben geen vandalis ofzo als je dat denkt :

Gewoon omdat je plaats en land namen met een hoofdletter dient te schrijven. En dan was het ws ook beter begrepen wat je bedoelt. De eersten die reageerden hadden toch geen idee? Ik ook niet trouwens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:24

VogeltjeM schreef:

Ik vind het verontrustend, apart en boeiend om te lezen hoe er om gegaan wordt met dit onderwerp. :)

Het is dus onrealistisch van deze mensen, om te verwachten dat men hun miserie, want dat is dit, niet gebruikt als toeristische trekpleister? Zullen we, om het even tot in het extreme te trekken, misschien ook busreizen gaan organiseren naar plekken die geteisterd worden door oorlog, ISIS of andere rebellenlegers? Ik twijfel er niet aan dat er ook mensen nieuwsgierig zijn naar die dorpen.
Zullen we busreizen doen naar de sloppenwijken in bepaalde landen? Kwestie van alle miserie open te stellen voor nieuwsgierige zielen met camera's en auto's om leuke foto's te maken.

Wellicht en waarschijnlijk hebben deze mensen niet veel andere opties dan blijven waar ze zijn. Jouw ervaringen met elders woonplaats vinden en kunnen betalen is duidelijk beter dan de mijne. :)

Ga verdorie met je rijkdom (want dat zijn auto's) naar een industrie terrein of een kanaal brug en maak daar leuke foto's er van. Laat die mensen met rust.

Als iemand hier foto's zou komen maken van mijn huis zal ik ze toch aanspreken. Waarom zou je anderen zo willen gaan storen alleen voor je eigen lolletje? :?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:52

Tijdens de gemiddelde Zuid Afrika rondreis ga je ook naar townships zoals Soweto. In Azie kom je ook regelmatig iets sloppenwijkerigs tegen. Als ze slim waren zouden ze gebruik maken van het toerisme door merchandising en verkoop van flesjes fris.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:59

elnienjo schreef:
Tijdens de gemiddelde Zuid Afrika rondreis ga je ook naar townships zoals Soweto. In Azie kom je ook regelmatig iets sloppenwijkerigs tegen. Als ze slim waren zouden ze gebruik maken van het toerisme door merchandising en verkoop van flesjes fris.

"Als ze slim waren"..... >;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:16

Kuggur schreef:
elnienjo schreef:

"Als ze slim waren"..... >;)

Misschien hebben ze daar wel helemaal geen zin in ;) .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:28

Hoeft ook niet persé, maar ik vraag me af waarom deze bewoners meer rechten zouden hebben dan bewoners van andere toeristenplaatsen. Een dorp of stad is nog altijd geen privébezit, dus je mag daar als toerist gewoon rondlopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:41

elnienjo schreef:
Het is een prachtige locatie voor urban fotografie!

Het is in de eerste plaats een plek waar mensen leven, of beter gezegd, proberen te overleven.
Het is een schrijnend verhaal van megalomane plannen voor havenuitbreiding, voor dokken die er nooit gekomen zijn. Het laatste plan is voor een ander dok zodat Doel voor een stuk (!) zou kunnen blijven. Nadat het dorp dus allang verknoeid is.
Het is niet alleen het dorp Doel, ook in de streek errond zijn veel nutteloze onteigeningen gebeurd. Zodat bv. boeren de helft van hun land zagen onteigend worden met het gevolg dat hun boerderij niet meer leefbaar was.
TS : stel jezelf de vraag ofdat de vraag ofdat je het ok zou vinden dat mensen jouw huis als of dorp als achtergrond zouden gebruiken op het moment dat jij in problemen zit, bv wanneer je huis afgebrand is.
Als je de miserie van ander mensen 'gaaf' vindt als achtergrond moet je foto's in Doel gaan nemen.
Als je dat niet ok vindt zijn er massa's andere locaties. De haven van Antwerpen op zich is al een speciale locatie. Daar zijn genoeg aparte plekken te vinden waar je niemand stoort. Bv. de kerk van Wilmarsdonk waarvan enkel nog de toren boven de grond steekt en die omringd is door containers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:06

elnienjo schreef:
Hoeft ook niet persé, maar ik vraag me af waarom deze bewoners meer rechten zouden hebben dan bewoners van andere toeristenplaatsen. Een dorp of stad is nog altijd geen privébezit, dus je mag daar als toerist gewoon rondlopen.

De meeste toeristenplaatsen worden beter van toerisme. Dat zijn vaak bloeiende plekken die leven. Mensen kiezen om daar te wonen. In Doel wonen er veel mensen die hun leven lang hebben afbetaald aan een huis dat nu nog nauwelijks geld waard is. Hierdoor kunnen ze niet verhuizen. Stel jou voor dat je €300.000 afbetaald en dat opeens nog maar €80.000 waard is... Er is een verschil tussen toerisme (kijken naar mooie gebouwen, kunst etc) en ramptoerisme (kijken naar andermans leed terwijl die mensen nog aanwezig zijn)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:54

Dit topic past beter op BEU, ik verplaats het daarheen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:00

Ayasha schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik vind het verontrustend, apart en boeiend om te lezen hoe er om gegaan wordt met dit onderwerp. :)

Het is dus onrealistisch van deze mensen, om te verwachten dat men hun miserie, want dat is dit, niet gebruikt als toeristische trekpleister? Zullen we, om het even tot in het extreme te trekken, misschien ook busreizen gaan organiseren naar plekken die geteisterd worden door oorlog, ISIS of andere rebellenlegers? Ik twijfel er niet aan dat er ook mensen nieuwsgierig zijn naar die dorpen.
Zullen we busreizen doen naar de sloppenwijken in bepaalde landen? Kwestie van alle miserie open te stellen voor nieuwsgierige zielen met camera's en auto's om leuke foto's te maken.

Wellicht en waarschijnlijk hebben deze mensen niet veel andere opties dan blijven waar ze zijn. Jouw ervaringen met elders woonplaats vinden en kunnen betalen is duidelijk beter dan de mijne. :)

Ga verdorie met je rijkdom (want dat zijn auto's) naar een industrie terrein of een kanaal brug en maak daar leuke foto's er van. Laat die mensen met rust.

Als iemand hier foto's zou komen maken van mijn huis zal ik ze toch aanspreken. Waarom zou je anderen zo willen gaan storen alleen voor je eigen lolletje? :?

Ik zie het niet als ramptoerisme, maar inderdaad als urban toerisme. Bij mijn weten heeft iedereen in Doel de kans (gehad?) op een andere woonplek waarna het gros dus ook ging, maar heeft een handjevol mensen besloten dat niet te doen, omdat ze zich zo verbonden voelen met het dorp. Ze wonen daar dus uit vrije wil en niet omdat ze zielig zijn.

Natuurlijk is het erg naar als het dorp waarin je bent opgegroeid komt te vervallen, maar er 20+ jaar later nog zo aan vasthouden getuigt ook wel van een bepaalde rigiditeit, zeg maar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:08

elnienjo schreef:

Oh wat erg dit :=

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:14

VogeltjeM schreef:
[

Ik zie het niet als ramptoerisme, maar inderdaad als urban toerisme. Bij mijn weten heeft iedereen in Doel de kans (gehad?) op een andere woonplek waarna het gros dus ook ging, maar heeft een handjevol mensen besloten dat niet te doen, omdat ze zich zo verbonden voelen met het dorp. Ze wonen daar dus uit vrije wil en niet omdat ze zielig zijn.

Natuurlijk is het erg naar als het dorp waarin je bent opgegroeid komt te vervallen, maar er 20+ jaar later nog zo aan vasthouden getuigt ook wel van een bepaalde rigiditeit, zeg maar.

Dat is helemaal niet waar, ze kregen centen voor een dak boven hun hoofd. Maar niet vd waarde wat hun goed waard was. En ook niet hun hechte dorps gemeenschap waar ze woonde. Ik vind jou oordeel echt verschrikkelijk respectloos tegen de oude dorpsbewoners.