Ik heb in meerdere hotels (minimaal 4-sterren) gewerkt, zowel als housekeeping staff als manager housekeeping, en er werd hard gewerkt om de kamers uiteraard zo netjes en schoon mogelijk te krijgen. Echter ben je vaak tegen bizarre targets aan het werken, dit heb ik ervaren toen ik zelf housekeeping was (wij hadden 25 minuten na een check-out, waarin het bed verschoond moest worden, overal gestoft moest worden, stofzuigen en dweilen, badkamer en toilet gepoetst moesten worden, alle prullenbakjes geleegd, kastjes geleegd, alles weer op exact dezelfde plek teruggelegd moest worden (tot de kledinghangers precies geteld en aan 1 kant gehangen toe) en alle spulletjes zoals handdoeken, douchegel, shampoo, maar ook slippers, tissues, koffie en thee, flesjes water etc. allemaal weer aangevuld moest zijn) en 15 minuten voor een stay-over als gasten langer bleven (waarin je, als je pech had, ook het bed moest verschonen - dit deden we om de 2 nachten).
In de praktijk gebeurde het dus wel eens dat er wat geskipt werd, en dan met name het stoffen en stofzuigen, want als je de kamers niet af kreeg in je gestelde tijd was dat je eigen probleem - je kreeg alleen betaald voor de target-tijd. Ik snapte dus ook wel dat mensen de neiging hadden zaken af te raffelen.
Als manager was het mijn taak om de kamers te controleren (en dus ook de bedden grondig te checken) en riep ik zeker wel mensen terug als ik vlekjes of haren zag: daar laat je de gasten niet in slapen, maar vaak genoeg deed ik het zelf even opnieuw. Tevens zorgde de manager er ook voor dat er een roulatie was van grondige schoonmaakklussen, zoals de putjes en de voegen van de douche, die deed ik dan zelf.
Deze verhalen herken ik gelukkig dus niet van de hotels waar ik gewerkt heb en ook niet van waar ik op vakantie ben geweest - ik heb vooral verhalen over hele smerige gasten, wat mensen soms uitvreten op die kamers...
