[FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maj0

Berichten: 6637
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:28

Bedankt dat je toch wat tekst er bij gezet hebt.

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:11

Mooie foto’s weer. Betreft koosjer, dat wat jij benoemd met meerdere keukens en vaatwassers etc is meer de orthodoxe variant. Dit zie je vooral bij de orthodoxen joden. Mijn familie in Israël heeft gewoon 1 keuken maar wij hebben ook nog familie die ik niet ken die orthodoxe zijn en deze hebben dus wel 2 keukens met vaatwassers etc. Dit is niet de standaard in Israël . Verder zijn inderdaad de prijzen niet heel gunstig helaas. Wat ik echt een must buy vind in Israël zijn de dadels, deze zijn echt heerlijk!!!

De Mac Donalds is overigens ook goed te doen, wel idd prijzig maar niet extreem, geloof 10 euro voor een menu?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:29

Gaaf zeg! Zou ook graag zo’n reis maken ooit!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 19:03

Na Nazareth ging de reis verder naar 'de Berg der Zaligsprekingen' en daarna naar Tabgha waar de 5 broden en 2 vissen vermeerderd werden.
Bij de Berg der Zaligsprekingen vlogen parkieten rond. En je had een mooi uitzicht over het meer van Tiberias.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam voor mij het hoogtepunt van de dag: een bezoek brengen aan de Jordaan.
Hier heb ik een leeg colaflesje gevuld met heilig water en had meteen dus mijn eerste souvenir en gratis. :D :D :D :D :D Het staat nu thuis op een kast en wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet. :+ :+
Helaas geen badpak bij me, want ik wist niet dat we dit gingen doen (stond niet in het programma), dus het bleef bij pootje baden.
Er waren meerdere groepen die een doopdienst hielden. Leuk om te zien. Verschillende stromingen van een geloof.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar waar ik in de Jordaan ging pootje baden zaten vele meervallen, deze waren aaibaar. Ik vond het dus echt jammer dat ik geen gopro en badpak bij me had. :D
Ik vond het bezoek aan de Jordaan erg indrukwekkend. Mooi aangelegd, toch nog veel natuur en diverse mensen die zich helemaal overgaven aan het dopen.

Nu nog een paar reacties:
-Ja, dadels zijn lekker. Ik heb diverse geproefd, niets gekocht.
-Dat van die keukens werd ons verteld in het hotel waar we verbleven. En daar hadden ze dus echt 2 keukens omdat ze anders hun speciale 'koosjer'-waardering zouden kwijtraken. Ze hebben overigens heerlijk ijs op basis van soja, want dat is weer geen melkproduct.
-Dit was een georganiseerde reis, een behoorlijk druk programma waarvan ik op papier me afvroeg of het vol te houden was. In de praktijk was het nergens gehaast. Alleen wat weinig tijd om zelf wat over marktjes te struinen. Mijn vader wilde altijd al naar Israel, maar het was steeds behoorlijk duur. En toen zag ik ergens een aanbieding van Kras en toen besloten we om samen te gaan. Mijn moeder kan zo'n reis niet meer aan. Het was dus een keer geen duiktrip. Ik ben gelovig opgevoed, nu niet meer lid van een kerk. Mijn ouders gaan nog wel naar de kerk. De reis ging weliswaar langs alle hoogtepunten uit de Bijbel, maar het was absoluut geen christelijke reis. Je kunt dit ook gewoon als 'heiden' of gewoon uit interesse doen. Ik heb het dus puur uit interesse gedaan.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:06

Wow wat een gave reis zeg!

Bij welke organisatie hebben jullie deze reis geboekt?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 19:13

De volgende dag begon met een boottocht over het meer van Tiberias. Tja, dit is zoiets wat er altijd bij hoort, maar wat ik vrij saai vind. Toen de reisleider zei dat we mochten proberen om over het water te lopen heb ik serieus overwogen om er maar gewoon met kleren aan in te springen. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een uurtje was prima vol te houden gelukkig. Maar het had geen 2 uur moeten duren.

Na het boottochtje zagen we een aantal klipdassen. En er zitten daar ook behoorlijk wat vogels, maar niet de juiste lens om er echt goede foto's van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de boottocht gingen we wat interessants doen: naar de Golan hoogvlakte. Helaas was het maar de vraag of we zicht zouden hebben.
Golan is een gebied wat eigenlijk onbegaanbaar is wegens de vele mijnen. Dan heb je dus een stuk grondgebied in je land, maar je kunt er niet veilig lopen. Een deel van de landerijen zijn inmiddels optisch mijnenvrij gemaakt en dan laat men er koeien in lopen om te testen of er nog gevaar is.

Wij gingen naar het uitkijkpunt bij Mount Bental, en het koffietentje 'Coffee Anan'.
Helaas was het bovenop mistig, maar af en toe lukte het om een glimp van de 'DMZ' bij Syrie op te vangen. Het schijnt dat het geregeld voorkomt dat je bommen en schoten hoort als je hier rondloopt, maar dat hebben wij niet ervaren. De oude loopgraven en bunkers waren interessant. Een kunstenaar heeft van oorlogsafval kunst gemaakt. Een heel bijzonder stuk grondgebied.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 19:36

Na Golan gingen we terug naar het meer van Tiberias. Hier konden we lunchen in een zgn. beroemd visrestaurant. St. Peters Fish restaurant heet het en het verdient zelfs niet 1 ster. Het eten is er duur, 22 euro voor een saladebuffet en de keuze uit een hele vis of een visfilet of eventueel kebab. Ik koos voor de hele vis, maar de rest was niet veel beter. Na het bestellen had je de salade nog niet gepakt of de vis werd al gebracht en voordat je de vis ophad kwamen ze al langs met de dadels en de koffie en binnen 45 minuten stonden ze al aan tafel om af te rekenen. Ingericht op grote groepen en massa. We hebben ons niet weg laten jagen, en daarom dus gewoon nog een extra portie salade extra langzaam opgepeuzeld. Maar hier hebben we ook ons beklag over gedaan bij de reisleiding. Dit kun je zelfs voor groepen niet gebruiken als vreetschuur.

Maar goed, voordat we weggingen heb ik geprobeerd om over het water te wandelen. Dat het niet lukte was niet wegens het niet geloven, maar omdat God bedacht heeft dat ik de 70% van de aarde onder water mag bewonderen. Duiken wordt immers wel erg lastig als je niet meer onder water kunt komen. :Y) :Y) :Y) :Y)

Afbeelding

En hierna gingen we naar Kapernaum, de stad van Jezus. We hebben onder de boom gezeten waar Jezus gepreekt zou hebben, en natuurlijk heb ik Jezus even bij de hand genomen. :P Ook het huis van Petrus hebben we bewonderd (nu netjes onder een glasplaat met een kerk er bovenop), de overige afgravingen, en de synagoge van Jezus. Best interessant, want kennelijk hebben de verhalen uit de Bijbel echt plaatsgevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna 'brak de hemel open'. Oftewel de zon ging onder en ik heb daar een mooie (zeg ik zelf) foto van gemaakt. :D

Afbeelding

Ik heb inmiddels op diverse plaatsen in het water van het meer van Tiberias gestaan en het ook diverse keren bestudeerd. Het zicht is slecht, het water stinkt wat, kortom, duiken zou hier niet zo fijn zijn. En toch schijnt er wel eens gedoken te zijn. Maar de Israëliër die ik ken uit het grotduiken zegt dat het er nooit meer dan 1m zicht wordt. Helaas.

En zo was er weer een dag gevuld. 's avonds genieten van ijs gemaakt van Sojamelk. We zijn ook nog even naar een winkelcentrum gewandeld in Tiberias, dit was verder niets bijzonders, maar gewoon even een stukje vermaak.

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:18

Wat een onwijs boeiende reis

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:43

Herkenbaar, en een tof verslag en mooie foto’s. Ik ben er ook een aantal keer geweest, leuk om dingen terug te zien. Hoe lang ben je er (geweest)?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 20:44

djodjodjo schreef:
Herkenbaar, en een tof verslag en mooie foto’s. Ik ben er ook een aantal keer geweest, leuk om dingen terug te zien. Hoe lang ben je er (geweest)?

Erg kort, 8 dagen.

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:45

Bijzondere reis zeg, mooi vast gelegd ook.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 20:48

En ja, de herders zoals getekend in kinderbijbels bestaan echt :D :D :D

Inclusief de grotjes om te schuilen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mysa

Berichten: 10645
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:08

Prachtig reisverslag! Ik vind het bijzonder dat Jezus zo'n belangrijke factor is, aangezien de joden hem niet als de Messias zien. Verdienmodel?

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:27

Wat een fijn uitgebreid reisverslag.

Moest wel een beetje grinniken om die foto van het beeld van Jesus met zijn 'blote knieën". Helemaal modern.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 21:35

mysa schreef:
Prachtig reisverslag! Ik vind het bijzonder dat Jezus zo'n belangrijke factor is, aangezien de joden hem niet als de Messias zien. Verdienmodel?

Dat gevoel heb ik niet. Er zitten daar ook veel christenen en die zien Jezus wel als de profeet.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:04

Dankjewel voor je verslag incl. de real life-kinderbijbelplaatjes :))

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 19:52

Eerst nog wat diertjes uit Israel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu een wat serieuzer stuk. We hebben natuurlijk ook het holocaustmuseum bezocht. Ja, het was indrukwekkend, maar als ik eerlijk ben, ik vind een echt concentratiekamp wel meer het gevoel geven van de verschrikking wat er gebeurd is. Maar Yad Vashem heeft natuurlijk vanuit elk land herinneringen bewaard en zeker het child memorial is indrukwekkend. We zouden officieel 1.5 uur tijd krijgen, maar omdat ik al gelezen had dat dat te weinig zou zijn hebben we meer tijd gevraagd. In de 2.5 uur die we kregen hebben we inderdaad alles goed kunnen bekijken.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 19:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na Yad Vashem kwam het verplichte stuk van het bezoek aan Jeruzalem: de Knesset en de 7 armige Menorah en de Brandende braamstruik. Niet heel bijzonder. Ik ben blij dat ik het even gezien heb, maar gelukkig koste het al met al maar 30 minuten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:00

Hierna werd de oude stad bezocht. We zijn via de Via dolorosa gelopen naar de kerk van de kruisiging, begraving en opstanding. Dit was echt een doolhof. Allemaal kamertjes, verdiepingen, en het ene deel nog heiliger dan het andere. Je kunt er geen normale dienst houden. Maar het is wel een mooie kerk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:02

Je weet gewoon niet waar je moet kijken, zo veel 'kitch' en 'glitter' is er in de kerk te vinden, tegelijkertijd ook prachtige schilderingen.
In het vierkante houten ding zou Jezus begraven zijn. Je kon er ook in, maar het was zo enorm druk (en dat in het laagseizoen) dat we niet in de rij zijn gaan staan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [FOTO] Palestina, Westbank, en Bethlehem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:17

Gaaf die foto's van de Church of the Holy Sepulchre! Zat er vorige week nog een documentaire over te kijken waar ze de Edicule gingen restaureren.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:17

Heel interessant allemaal! Al vind ik de natuurfoto's leuker dan al die jezusdingen :+
Heb je ook foto's van het gewone dagelijkse leven en de huizen?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:37

Schemerdier schreef:
Heel interessant allemaal! Al vind ik de natuurfoto's leuker dan al die jezusdingen :+
Heb je ook foto's van het gewone dagelijkse leven en de huizen?

Ik heb nog foto's van de orthodoxe joden bij de Klaagmuur. Die komen nog. Ik ben 2 keer naar de klaagmuur geweest, 1 keer 30 minuten voor de Sabbath en 1 keer een half uur direct na de sabbath. Dan krijg je geen discussie over wel of niet fotograferen (refrain is een gebod tot onthouden, maar geen verbod officieel), en niemand die zeurt als je met een teletoeter mensen op de foto zet. Ik heb ook nog een foto van de Soek, oftewel de Via dolorosa

En ja, verder is het veel kerken bezoeken. Ik had dat op een gegeven moment ook wel gehad hoor. Ik ben de laatste ochtend nog vogels gaan fotograferen, die komen ook nog.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:37

Whale schreef:
Gaaf die foto's van de Church of the Holy Sepulchre! Zat er vorige week nog een documentaire over te kijken waar ze de Edicule gingen restaureren.

Het is een prachtige kerk, maar het voelt niet als een kerk, allemaal ruimtes, kamertjes, weer een heilige der heiligen. Net een doolhof.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 20:40

Hierna ging de reis verder via wederom de Viadolorosa (arabische soek) naar de catacomben van Jeruzalem.

Via Dolorosa:
Afbeelding

Natuurlijk staan er ook moskeeen, deze staat pal naast de kerk van kruisiging, begraven en opstanding.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding