West Highland Way alleen bewandelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:38

Je hoeft het niet vol te proppen dat scheelt. Beter ruimte over dan te kort met nat weer. :') niks zo beroerd als verzopen spullen. Ervaring mee :P

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 16:47

Schoenen komt echt wel goed. Ik loop al 2 jaar op deze schoenen (ook van decathlon en wel telkens nieuwe hoor haha) maar nog nooit wen blaar van gehad, zijn ook de enigste tot nu toe die ook echt fijn zitten (incombinatie met steunzolen en ontzettende zweetvoeten...).

Ik ga niet meteen in zee met de eerste de beste tas hoor ;) Echter ben ik ook van mening dat items van de decathlon gigantisch afwijzen ook een beeje overdreven is. Sorry. Yep ik heb geen ervaring met backpacks. Maar iedereen heeft een andere lichaamsbouw en bespiering en wie weet vind ik deze rugzak wel super fijn. Kan ook zijn dat ik het inderdaad beter doe op eentje die duurder is. Niemand kan dat van te voren zeggen over een ander.
Nogmaals mijn mening en ik loop niet met de eerste de beste tas naar buiten. Een winkel niet adviezeren oké, de grond in stampen nee.

Hoeveel liter zouden jullie aanraden trouwens qua backpack. 50-60 leek mijn wel voldoende.
Ik wil een kleinbeetje shampoo meenemen, haarborstel, tandpasta (kleine tube) + tandenborstel, kleine deo, 2 normale broeken en 1 broek tot knieen. Voldoende onderbroeken, 2bh’s + 1 sportbh, goede wandelsokken, 1 dikke trui/vest, regenkleding, ik denk 4 shirtjes, flip-flopslippers, 2 á 3 microvezelhanddoekjes. 1 drinkfles en wat muesli repen en rolletje dextro. Klein ehbo setje.
Jas en schoenen heb ik natuurlijk aan. (1 van de 2 normale broeken, 1 van de 4 shirts en 1 van de 2 bh’s heb ik aan natuurlijk).

@Ponylover_11 dankjewel, ik ga eens kijken of ik dat boekje kan kopen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:49

Verzopen spullen is niet tof, maar lopen met een te grote rugzak ook niet. Dan kun je niet fijn de spullen met gewicht tegen je rug aan leggen en de rest er omheen, maar zakt t naar beneden.

TS, wat een gaaf plan! Wij hebben een stuk van de WHW gelopen en het is echt een prachtig gebied. Ik zou je aanraden om bij een winkel als Bever of, liever nog, de Zwerfkei, een hoop rugzakken te passen. In principe zou je, zonder kampeerspullen, wel met 50 à 60 liter uit moeten kunnen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 16:52

karuna schreef:
ah ok. De rugzak in link is wel voor trektochten trouwens :j

https://www.decathlon.nl/p/bergsport-ru ... 92&c=GRIJS
Maar deze zou beter zijn denk ik

Of deze
https://www.decathlon.nl/p/bergsport-ru ... RIJS_BLAUW

Aan beide heb ik ook nog zitten denken.
Het is voor mij eerste keer backpacken en ik weet niet eens of ik het leuk vind, dus ergens vind ik het moeilijk om er dan bijvoorbeeld 200 euro aan uit te geven. Anderzijds bestaat Marktplaats ook natuurlijk. Ik sluit duurdere backpacks zeker niet uit, en ik had degene in mijn link ook niet uitgezocht op prijs, maar die leek mijn confortabel. Echter zal ik er morgen achter komen of hij ook echt comfortabel is of helemaal niet.
Lief dat je mee denkt en zoek! Dat waardeer ik zeker.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:56

Als je in hostels slaapt: iets om in te slapen en iets om onder te slapen.

Tevens kan het in juni druk zijn op de WHW dus check ook of en waar je overnachtingen moet regelen of dat het op de bonnefooi kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:57

Als je niet kampeert lijkt de onderste wel genoeg 50 liter met mogelijkheid uit te breiden. Niet te zwaar van zichzelf ook en nog aardig betaalbaar. Belangrijkste heb ik gevonden voor mezelf een stevig rugpaneel en de mogelijkheid de banden boven aan elkaar te klikken (voorkomt afzakken van de banden) . En een goede brede heupband waardoor het gewicht beter getild wordt door je heupen ipv je schouders.

Ivm mijn krukken ben ik een rugzakgebruiker. Heb er ook best een aantal liggen van klein voor dagelijks gebruik tot groot voor paar dagen weg. Wandelvakanties kan niet meer maar voor elke verplaatsing moet ik een rugzak gebruiken. Ook achterop de motor moet er vaak een rugzak mee met de nodige lading aan spullen. Die haalt regelmatig de 10 kilo wel die je dan groot deel van de dag op je rug hebt zitten. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-04-19 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:58

Niks tegen Decathlon en als hij fijn zit, zit hij fijn. Maar, zeg niet dat hij fijn zit als dat de enige rugzak is die je geprobeerd hebt. Probeer er echt meerdere uit, dan weet je waar het verschil in zit en wat voor jou wel en niet werkt.

Wat betreft schoenen: Koop ze desondanks op tijd en loop ze in. Ik heb twee paar exact dezelfde meindl schoenen, maar van het tweede paar dat ik kocht, kreeg ik toch een drukplek. Ze zijn nooit exact hetzelfde, dus loop ze altijd in.

Verder gewoon gaan en genieten en vergeet vooral niet om ons op de hoogte te houden, dan kan ik in elk geval in gedachten mee lopen :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:59

Hilli schreef:

.

Ik pak dat zelf nooit mee maar ben ook niet moeilijk. Maar inderdaad zo'n heel licht slaapzakje kan in vieze locaties handig zijn. Ik zoek zelf eigenlijk altijd hostels met goede reviews :j Maar af en toe is het idd niet zo netjes nee.

Ik heb zelf een 50L+10 en dat is echt ruim hoor! Die gaat straks ook weer mee terwijl we met de auto rondtrekken.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 17:00

Hilli schreef:

Tevens kan het in juni druk zijn op de WHW dus check ook of en waar je overnachtingen moet regelen of dat het op de bonnefooi kan.

Dat is een goeie, daar wilde ik nog naar informeren hoe dat zit met slaapgoed.
Ik wilde vooral voor mijn eigen rust van te voren overnachtingen regelen. Als ik dat niet doe loop ik denk ik niet gerust en zal me constant zorgen maken over een slaapplek. Ik ken me zelf.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 17:02

Lalidan schreef:
Wat betreft schoenen: Koop ze desondanks op tijd en loop ze in. Ik heb twee paar exact dezelfde meindl schoenen, maar van het tweede paar dat ik kocht, kreeg ik toch een drukplek. Ze zijn nooit exact hetzelfde, dus loop ze altijd in.

Verder gewoon gaan en genieten en vergeet vooral niet om ons op de hoogte te houden, dan kan ik in elk geval in gedachten mee lopen :D

Ga ik beide doen ;)

Daphara

Re: West Highland Way alleen bewandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:06

Mocht je voor je vakantie in de buurt van Olst zijn, ik heb een hele goede backpack die al een groot deel van de wereld gezien heeft (Noord Afrika, Canada en Azie), maar nu al een 10 jaar opgeborgen in de kast ligt. Je zou die wel mogen lenen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 17:55

Daphara schreef:
Mocht je voor je vakantie in de buurt van Olst zijn, ik heb een hele goede backpack die al een groot deel van de wereld gezien heeft (Noord Afrika, Canada en Azie), maar nu al een 10 jaar opgeborgen in de kast ligt. Je zou die wel mogen lenen.

Bedankt voor je aanbod! Maar heb liever me eigen spullen. Niet dat ik onvoorzichtig ben hoor, maar zal me flink rot voelen mocht er dan toch net wat stuk gaan. Lief aanbod, maar ik zeg nee ;)

——
Ik heb net alles wat ik nodig denk te hebben bij elkaar geraapt en in een normale rugzak gedaan. Pasten makkelijk. Dit was 5,1 kg. Zonder waterfles en zonder slaapzak. Echter ook met 3 normale handdoeken, en microvezel is lichter na mijn idee. Dus ik denk rond de 6,5 kg uit te komen als ik alles heb + dan nog het gewicht van backpack. Dus 8 kg totaal (?).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:32

Montgri schreef:
Heeft iemand tips voor de onervaren reiziger hier :')
- Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik ben, al 20 jaar terug trouwens, daar geweest en het is heel mooi maar hou rekening met het weer. Wij hadden stormen, regen en volgens mij nachtvorst (of het zat er dicht tegenaan.) Ook genoeg zon trouwens, maar zorg dat je kleding hebt die het aankan.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:37

Na 3 jaar in Schotland te hebben gewoond kan ik alleen maar beamen wat er over het weer is gezegd: wees op alles voorbereid. Ook in juni kan je meerdere jaargetijden in 1 dag (1 uur zelfs) hebben.
Zorg dus voor goede regenkleding, een goede raincover voor je backpack en minstens één drybag, om spullen in je tas in te doen, dan weet je zeker dat een paar dingen droog blijven (of als je natte spullen in je tas doet, de rest niet nat wordt).

Qua rugzakken is het deels persoonlijke voorkeur, maar ook deels wat je van plant bent (nu en in de toekomst). Rugzakken zonder een frame (zoals die in je eerste linkje) hebben een gewicht limiet (als is dat natuurlijk een indicatie) van ongeveer 10kg. Deels omdat het anders gewoon te zwaar wordt en deels omdat daarboven het materiaal het mogelijk niet kan houden. Daarnaast moet je ervan houden om zonder frame een rugzak te dragen.
Ik heb zelf een rugzak met frame (een Osprey) van 65L. Voor meer-weekse hiking trips (met kampeerspullen, eten voor meerdere dagen en soms 3L water) kom ik rond de 13kg (zonder water) uit. Het gewicht, het type hikes die ik maak (in de bergen 20 - 30km per dag) en mijn "slechte" rug maken het dat ik echt een rugzak met frame nodig heb. Hierdoor komt het gewicht eigenlijk volledig op mijn heupen te rusten, waardoor het prima te doen is. Mijn Osprey heb ik nu 11 jaar geleden gekocht en ben er nog steeds super blij mee.
Maar uiteindelijk is het dus wat jij fijn vind en hoeveel kilo je max denkt te gaan dragen (nu en op toekomstige trips). Tassen zonder frame zijn vaak lichter en veel ultra-light hikers lopen daar ook mee. Zelf kan ik er niks mee, maar jij misschien wel. Ga daarom echt uitgebreid passen, met gewichten. Ik heb er denk ik wel 10 gepast en ben 3 uur bezig geweest.

De WHW is een mooie route (behalve dan de midges, die zijn zo irritant) en Schotland is echt wel een veilig land, zeker in de Highlands (qua mensen). Veel plezier alvast!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:42

Lijkt me weinig, extra veel sokken en ondergoed en droge kleding moet je wel hebben. Eventueel paar extra schoenen mee voor naast het wandelen. Denk als je uitgaat wat 12/15 kilo en dat gemakkelijk kunt meenemen het alleen maar kan meevallen. :j onderweg moet je toch eten ook meenemen en eventueel extra drinken en regenpak

Ik heb zowel rugzak met extern frame als zonder gehad. De juisten zonder kunnen ook 15 kilo aan. Ik heb geen voorkeur voor met of zonder frame. Als het rugstuk maar stevig en stug is

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:06

Hier geen ervaring met de West Highland Way, wel de Pennine Way (van Midden-Engeland tot net in Schotland) in twee zomervakanties alleen gelopen. Dat beviel mij bijzonder goed, en ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. Moet wel zeggen dat die route volgens mij stukken minder druk is dan de WHW in het hoogseizoen.

Bagage zelf dragen ging goed, maar ik had met 22-23kg eigenlijk te veel bij me. Iets met kampeerspullen, papieren boeken/veldgidsen en eten/water voor meerdere dagen (en dan allemaal zwaar blikvoer om gas uit te sparen).

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:22

Ervaring heb ik niet, maar het lijkt mij dat je echt je nieuwe schoenen goed moet inlopen. Verder zou ik zeggen, zorg dat iemand weet welke route je die dag loopt en meld bij die persoon dat je veilig op je overnachtingsadres bent. Mocht je iets gebeuren onderweg dan word je in elk geval gemist.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:33

12-15 kilo zonder kamperen of koken onderweg vind ik veel te veel. Zoals gezegd kom ik met 8,5-9 kilo toe, inclusief backpack en daypack voor reizen van 20 dagen en meer. Ik heb nooit wat ‘te kort’ mee hoor. Elke kilo extra laat zich goed voelen bij mij dus ik hou het liever licht :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:39

Ik wil deze zomer het Pieterpad gaan lopen. Hoop op ongeveer 11 tot 12 kg ex eten en water, zodat ik in totaal aan de 13 kg zit ongeveer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:39

Met of zonder kampeerspullen? :)

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 16:04

Ik ben ook echt benieuwt voor hoeveel dagen en vooral wat je dan meeneemt qua spullen bij je hebt dan met 12/13kg.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:34

poes schreef:

Ik met.

Heb niet het budget voor extreem lichtgewicht materiaal, dus zal het met tent 2kg, slaapzak 2kg en 1kg matje moeten doen. Dat is al 5kg. Dan houdt ik er nog 5 over voor kleding, toilet spullen, overige en spullen voor mijn hond.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:40

Tijdens mijn bewandeling van de HRP in Spanje zat ik rond de 11kg exclusief water. Het was voor 25 dagen, met ongeveer elke 5 dagen de mogelijkheid om nieuwe supplies te kopen. Ik had mee:

Kampeerspullen (tent, slaapmat, slaapzak en lakenzak, gasflesje met 1 pit, 1 pannetje, 1 spork)
Kleding (2 paar sokken, 1 wandeljurk, 1 legging, 1 trui, 1 wijde broek, 1 shirt, 1 bodywarmer, 1 sportbh, 1 onderbroek voor in de trein)
Hoofdlampje
Wandelkaart
GPS
Ereader
1 compact camera
Oude nokia (goede batterijduur)
Wandelstokken
Tandpasta en tandenborstel
Shampoobar en kleine borstel
Powerbank en 1 oplaadsnoer
Poncho
Eten voor 5 dagen (pure chocola met noten, iets zouts, pasta, couscous, tonijn, noten)
En een 750 ml waterfles, 3L waterzak en een waterfilter

Over een paar weken ga ik weer en dan neem ik een paar slippers mee. Zo fijn om bij je tent iets anders te kunnen dragen dan je schoenen!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:41

mvdende schreef:
poes schreef:
... en spullen voor mijn hond.

Vanuit welk land vertrek je? Volgens mij is het VK niet het makkelijkste land om met een hond naartoe te reizen. Dacht dat die vrij strenge regels mbt entingen en quarantaine hadden bij het inreizen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:46

Tot nu toe valt dat best mee. Hond moet gechipt zijn, ingeënt tegen rabiës en ook een titertest gehad hebben en maximaal 5 dagen voor vertrek ontwormd met een middel dat ook lintworm meepakt.
That's it.
Wat een eventuele brexit daar aan gaat veranderen is nog onbekend.

Over het trekken zelf heb ik geen tips, ik ben meer van het liever lui dan moe type :') . Vind het wel bewonderenswaardig hoe sommigen zo licht kunnen reizen. 2 paar sokken en 1 trui voor 10 dagen of meer? Hoe?

Schotland is wel een prachtig land en Schotten zijn idd heel hartelijke mensen.