Tips wintersport 2019!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:52

Ik ga dit jaar ook met een bolle buuk :+ Dus hoop maar op mooi weer zodat ik de hele dag lekker in een luierstoel kan liggen met aan mijn ene kant een choco + slagroom (zonder rum) en aan mijn andere kant een kaisersmarren :9
En oh ja, de kids vermaken. Zoontje en neefje willen de hele dag met de sleeen spelen of sneeuwpoppen maken.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 10:58

Hum.... Arlberg spreekt mij wel aan!

Snap ik Fee_ maar jee dat is ook een bijzondere gebeurtenis en leuke tijd toch!

Kreeg zojuist ook een mail van secret escape met super gave wintersport aanbiedingen! Oh... nu al zin in!!

susannevdv

Re: Tips wintersport 2019!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:27

Dolomiti superski, 100en km skieen, prachtige natuur, Oostenrijkse gezelligheid en Italiaanse keuken. Als je daar eenmaal bent geweest ben je spoiled for life ;).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:29

Dit is nog een lopend topic:

[BEU] Wintersport 2017/2018.

Ikzelf ga nu sinds een paar jaar naar de Dolomiti Super Ski (selva/wolkenstein) het is een prachtige omgeving met goede pistes, veel pistes en lekker eten. Zijn veel Oostenrijkse invloeden aangezien het vroeger Zuid-Tirol was. Prijsniveau is ook heel schappelijk.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:33

Saalbach Hintergelmm vind ik een heel mooi gebied. En ook erg groot (In 2011 er 5 maand gezeten als skileraar) en leuke apre ski.
Gaan nu in de kerst vakantie altijd naar Solden, ook een mooi groot gebied en je kunt er naar de gletscher.
Februari altijd naar Mayrhofen. Is opzich zelf niet een heel groot gebied. Maar Sell am Zee (vanwaar je weer door kunt naar Gerlos en Koningsleiten), Kaltenbach liggen om de hoek en zijn ook hele leuke gebieden om een dag of meer naar toe te gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:38

lucifertje schreef:
Dit is nog een lopend topic:

[BEU] Wintersport 2017/2018.

Ikzelf ga nu sinds een paar jaar naar de Dolomiti Super Ski (selva/wolkenstein) het is een prachtige omgeving met goede pistes, veel pistes en lekker eten. Zijn veel Oostenrijkse invloeden aangezien het vroeger Zuid-Tirol was. Prijsniveau is ook heel schappelijk.

Oh ja, dolomiti superski!! Dat is pas echt een groot gebied. Daar gaan mijn ouders idd nu al jaren heen, zelf 1x geweest. Is iets van 1200km piste. Als je een groot gebied wilt, moet je zeker daarheen. Inderdaad ook erg mooi.

Saalbach hinterglemm is nu uitgebreid met fieberbrunn en dan is het wel iets groter. Solden is een klein gebied vind ik, ben je zo doorheen. En de laatste keer dat ik er was stervenskoud, niet tegen te kleden. Doe ik niet meer :')

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 11:55

susannevdv schreef:
Dolomiti superski, 100en km skieen, prachtige natuur, Oostenrijkse gezelligheid en Italiaanse keuken. Als je daar eenmaal bent geweest ben je spoiled for life ;).

Oh ja heerlijk! Een goede pasta op de piste...!

@lucifertje jij gaat daar dus ook heen! Lijkt me wel wat verder weg.....

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:33

Valt mee nog geen 1000 km, Franse gebieden zijn verder weg

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:35

Levita30 schreef:
susannevdv schreef:

Oh ja heerlijk! Een goede pasta op de piste...!

@lucifertje jij gaat daar dus ook heen! Lijkt me wel wat verder weg.....

Wij rijden altijd in 1 dag. Vanuit midden Nederland vertrekken we om 7 uur’s ochtends en zijn dan rond 6 uur ‘s avonds aan. Rijden nooit op zaterdag, dan ben je wel langer onderweg. Het is maar 15km verder dan bv Saalbach.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:05

Levita30 schreef:
Stephanie_M schreef:
Iets minder groot maar de meest kwalitatief goede piste's zijn voor mij altijd nog Ischgl, met voldoende uitdaging en weinig beginners. Goede apres ski ook. Wil je echt naar een groot gebied met lange tochten en boeit de Apres ski je niks dan kan ik je aanraden richting de (dolomieten) Sella ronda te gaan in Italie.

Is Ischgl niet erg duur betreft onderkomen?

Ik hou enorm van Italie (heb er gewoond) maar daar wintersporten kan ik me weinig bij voorstellen! Serveren ze dan ook pasta's op de piste of lijkt het qua eten daar op Oostenrijk? Rij je nar de dolomieten in 1 keer? Zal straks eens even op google maps kijken!

Ischgl is wat duurder maar de pistekwaliteit en de apres ski zijn het zeker waard als je dat kan waarderen.

Dolimiti superski is in 1x te rijden, je eet italiaans en beetje zuid tirol's eten op de piste. Skigebied is groot 1000+ km, onderhoud wat matiger dan oostenrijk en liften iets minder luxe. Skigebied is ook prijzig in verhouding maar je krijgt wel veel km pistes. Selva is zeer gunstig om te zitten alleen het dorp is heel ongezellig, Ortisei is wel een heel leuk dorp maar ligt niet direct aan de Sella Ronda en daar gaat het nou net om.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:51

Stephanie_M schreef:
Dolimiti superski is in 1x te rijden, je eet italiaans en beetje zuid tirol's eten op de piste. Skigebied is groot 1000+ km, onderhoud wat matiger dan oostenrijk en liften iets minder luxe. Skigebied is ook prijzig in verhouding maar je krijgt wel veel km pistes. Selva is zeer gunstig om te zitten alleen het dorp is heel ongezellig, Ortisei is wel een heel leuk dorp maar ligt niet direct aan de Sella Ronda en daar gaat het nou net om.

Ik ben het niet eens met je. Ik heb zelden een gebied gezien wat zo goed onderhouden wordt, ook als ik het vergelijk met Oostenrijk. Sella Ronda zou ik zoveel mogelijk vermijden, er zijn zoveel mooiere tochten die veel minder toeristisch zijn. Waar baseer je erop dat Selva ongezellig is? Ik heb die ervaring niet. Enige wat ik eens ben is dat de skipas wat duurder is dan bv een Oostenrijk, eten/drinken is dezelfde prijs.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:59

lucifertje schreef:
Stephanie_M schreef:

Ik ben het niet eens met je. Ik heb zelden een gebied gezien wat zo goed onderhouden wordt, ook als ik het vergelijk met Oostenrijk. Sella Ronda zou ik zoveel mogelijk vermijden, er zijn zoveel mooiere tochten die veel minder toeristisch zijn. Waar baseer je erop dat Selva ongezellig is? Ik heb die ervaring niet. Enige wat ik eens ben is dat de skipas wat duurder is dan bv een Oostenrijk, eten/drinken is dezelfde prijs.

Ja, de skipas is duurder, maar ook een 3x zo groot gebied :+ Juist als je het in verhouding rekent is het denk ik niet veel duurder.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:02

Ik ben fan van les portes du soleil, ontzettend groot en een stuk minder ver rijden dan val tho als je Morzine als standplaats neemt. Je kan heerlijke rondjes tochten maken via zwitserland.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:10

Portes du Soleil is wel een echt skigebied en minder een snowboardgebied. Veel platte stukken en ik vind sowieso dat er weinig echte pistes zijn in verhouding tot de verbindingsstukken (lees: ingesneeuwde wegen die dienst doen als piste. Tsja...). Nog los van de ouwe meuk-liften, alhoewel ze goed aan het vernieuwen zijn daar!

Dolomiti superski is mooi, het gebied rond Schladming ook. De laatste jaren hebben wij wat stukken van het Zillertal gepakt en dat beviel ook prima.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:36

verootjoo schreef:
lucifertje schreef:

Ja, de skipas is duurder, maar ook een 3x zo groot gebied :+ Juist als je het in verhouding rekent is het denk ik niet veel duurder.

Ja daarom, enige wat dan nog wel meetelt is hoeveel km pistes is realistisch om binnen 1 week te skieen/boarden. Maar ja dan leg je op iedere slak weer zout :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:40

Dat ligt er dus aan wat je skitempo is :) Ik heb best een hoog skitempo en nemen niet veel pauzes tussen door op terrasjes enzo. We skiën daardoor in een week behoorlijk wat kilometers.
Maar nu we kleine kids hebben gaan we bewust naar een klein skigebied, omdat het anders toch wel zonde is van een heel groot gebied, omdat we nu ook elke middag lunchen in ons eigen huis en daar de kids op bed doen.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:53

Hilli schreef:
Portes du Soleil is wel een echt skigebied en minder een snowboardgebied. Veel platte stukken en ik vind sowieso dat er weinig echte pistes zijn in verhouding tot de verbindingsstukken (lees: ingesneeuwde wegen die dienst doen als piste. Tsja...). Nog los van de ouwe meuk-liften, alhoewel ze goed aan het vernieuwen zijn daar!

Dolomiti superski is mooi, het gebied rond Schladming ook. De laatste jaren hebben wij wat stukken van het Zillertal gepakt en dat beviel ook prima.

Moa, ligt eraan wat je wil. Ik ben snowboarder en vermaak me opperbest. Hoe wel het wel lastig is denk ik als je meer beginnend snowboarder bent omdat je dan misschien meer last hebt van de verbindingen/paden. Vind bepaalde wat meer onherbergzame pistes ook juist een leuke uitdaging. Veel mogelijkheden om 'off-piste' (gedeeltes poeder naast de piste, dus niet helemaal weg) ook. Overigens doet een goed gewaxed board natuurlijk wonderen. De franse kant is qua liften goed geupdate, zwitsere kant heeft wel wat moeite.
Laatst bijgewerkt door Saleisha op 17-10-18 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:57

Wij werken ook in 3 dagen zo'n 40 pistes af hoor :') en dan alleen zwart en rood :') lekker knallen met die geit :+

Ischl vond ik zo leuk omdat je op 1 dag 3 landen aan kunt doen. Port du soleil is leuk omdat je zo Zwitserland in duikt:D
Zelf vind ik Les Gets erg leuk. Goed skigebied met veel variatie en een epic zwarte piste(de Goliath ofzo). Daarnaast is het een heel gezellig dorp.
Maar favoriet blijft Le Valloire. Helaas erg zuidelijk en niet makkelijk aan te rijden, maar ik heb nog nooit zo gaaf geskied! Meerdere olympische pistes en zelfs uitdagende blauwe pistes(die heel lang zijn en rechtdoor gaan waardoor je dus gewoon giga hard naar beneden kunt knallen zodat je oren bijna ploppen :') ). Het dorp is ook heel sfeervol en gezellig.

Wij willen een lang weekend, iemand daarvoor nog tips? Liefst zuid-duitsland en een zp groot mogelijk gebied. Apres-ski hoeft niet, wel restaurants. Voor de gevorderde skiër.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:04

Ik ben als beginnend snowboarder 2x naar Avoriaz geweest en heb me er super vermaakt hoor. Alleen met mist was het idd veel steppen maar dat was dan omdat we de pistes niet goed kenden en niet wisten waar we snelheid moesten maken, als je weet waar je snelheid moet maken is er niks aan de hand. Oh ja, en eigen, goed gewaxt materiaal maakt een wereld van verschil. Ik doe zelf groene pistes (vlakke paadjes door het bos) op m'n snowboard als ze maar gewaxt is.

Ischgl vond ik inderdaad ook geweldig. Hele fijne pistes, veel pistes maar toch een compact gebied en hyper moderne liften. Wij verbleven alleen in Kappl, denk dat appartementen in Ischgl zelf behoorlijk aan de prijs zijn. Apres ski was wel geniaal.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:32

verootjoo schreef:
Dat ligt er dus aan wat je skitempo is :) Ik heb best een hoog skitempo en nemen niet veel pauzes tussen door op terrasjes enzo. We skiën daardoor in een week behoorlijk wat kilometers.
Maar nu we kleine kids hebben gaan we bewust naar een klein skigebied, omdat het anders toch wel zonde is van een heel groot gebied, omdat we nu ook elke middag lunchen in ons eigen huis en daar de kids op bed doen.

Ja daarom, ik ben meer een go with the flow boarder. Lekker carven en cruisen over pistes. Moet ook zeggen dat als ik met mijn man ga we veel meer doen dan als mijn ouders ook mee gaan. Wij heb en ook wel echt het vakantie gevoel en gaan dan eerst lekker ontbijten, dan een paar uurtjes de piste op. ‘Uitgebreid’ lunchen en dan weer verder. Ik kak na de lunch ook vaak helemaal in.

Joolien: ik denk dat je dat in zuid Duitsland niet gaat vinden. Je kan dan beter doorrijden naar Oostenrijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:43

Is flaine een optie? Kun je veel kanten op en goed sneeuw zeker en best veel eetgelegenheden overal maar ook kunnen doorskieen naar veel gebieden ivm uitgebreide skiliften en je als beginner zelfs gratis kan dooroefenen omdat de twee banden en de yoghurt pakken gratis zijn. Voor mij als schuifelaar goed te doen, ervaren skiers kunnen ook lol hebben inclusief een zwarte zelfmoordpiste waar ik veel mensen huilend op heb zien vallen. Die gaat steil naar beneden tussen rotsblokken door

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:04

lucifertje schreef:
Stephanie_M schreef:

Sella ronda is toch wel een beetje de tocht en om rond te komen zal je toch snel een groot deel skien, vanaf een uur of 12 is het in het vakantieseizoen dan toch al snel overhoop. Verder vind ikhet bizar dat er nog stoeltjesliften op een kam gebouwd worden zonder kapje. Steenkoud bij een zuchtje wind laat staan als het sneeuwt(ja ik spreek uit ervaring). En sorry maar ik vind Selva echt een ongezellig dorp er is geen leuke bar, koffietent of winkel te vinden helemaal niks bijzonders. Als je de oostenrijkse gezelligheid gewend bent of in Ortisei bent geweest dan is dat echt een heel groot verschil. Het is gewoon een dorp met hotels, huizen en paar verloren restaurantjes.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:31

Stephanie_M schreef:
Sella ronda is toch wel een beetje de tocht en om rond te komen zal je toch snel een groot deel skien, vanaf een uur of 12 is het in het vakantieseizoen dan toch al snel overhoop. Verder vind ikhet bizar dat er nog stoeltjesliften op een kam gebouwd worden zonder kapje. Steenkoud bij een zuchtje wind laat staan als het sneeuwt(ja ik spreek uit ervaring). En sorry maar ik vind Selva echt een ongezellig dorp er is geen leuke bar, koffietent of winkel te vinden helemaal niks bijzonders. Als je de oostenrijkse gezelligheid gewend bent of in Ortisei bent geweest dan is dat echt een heel groot verschil. Het is gewoon een dorp met hotels, huizen en paar verloren restaurantjes.

Laten we er mee eens worden, dat we het er niet over eens gaan worden :D

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:20

Ligt er echt aan wat je wilt, wat je niveau is en wat je eruit wilt halen. Zelf ben ik groot fan van de Mont Blanc vallei (Chamonix) en Evasion Mont Blanc (Saint Gervais-Megeve-Les Conta) dat eraan gelinkt is, totaal van ongeveer 1000km pistes (en veel meer off piste natuurlijk) maar dat is omdat ik vrijwel alleen off piste ski en snowboard, en dat twee maanden per jaar (minimaal) dus er moet genoeg te doen zijn...

Van de resorts waar ik ben geweest (voornamlijk Frankrijk) zou ik zeggen:
Chamonix: Steil, aan de Mont Blanc, if you mean business (zeker Grand Montet), ook veel kleine resorts voor de afwisseling, voor als off piste je ding is.
Saint Gervais: Goed voor families, als je van een lekkere blauwe/rode piste houdt (er is één black piste of death, wordt niet eens geprept want te steil voor de machines), linkt met Megeve, leuk dorp op z'n frans (best croissants ever), linkt ook met Les Houches via een treintje, begintpunt voor klim van de Mont Blanc.
Megeve: Als wat je draagt belangrijker is dan hoe je skiet, mooi onderhouden, duur centrum, ga naar Cote 2000 voor de poeder maar blijf er weg met je board (sleepliften). Je kan hier met een paard gaan skieen over de vlakke paden, not kidding!
Les Contamines: Voor families want niet heel steil, chill, of voor de echte pow-lovers en ski-rando (achterste van de vallei kan je niet komen met liften, dus lekker voor jezelf), chill met snowboard (ook off piste).
La Giettaz en Combloux: Leuke afwisseling, en linkt met Megeve als je van kilometers maken houdt. Is wel echt een gat.
La Clusaz: Als je van mellow off piste houdt, voor freestyle meer dan freeride, gezellig centrum gericht op wintersport.
Flaines: Afschuwelijke gebouwen, leuke pistes, genoeg afwisseling en linkt met Samoens, vooral north-facing dus ideaal voor einde van het seizoen of ski rando als de liften gesloten zijn.
Val Thorens: Teveel Nederlanders die eigenlijk naar Oostenrijk hadden moeten gaan (oftewel veel apres ski), erg mooi en lange pistes, leuke off piste mogelijkheden met gebruik van liften. Tip: ga in St Martin de Belleville zitten ipv Val Thorens, zelfde gebied, helft van de prijs en mooier ook nog.
Les 3 Vallees: Hierin zit Val Thorens, voor als je veel kilometers op de teller wilt zetten want grootste skigebied in Europa. Je komt er wel vanalles tegen, in Val Tho zitten alle buitenlanders, in Meribel alle Fransen, en in Courchevel alle Russische miljardairs (voor als je overpriced leuk vindt).
Les 2 Alpes: Was een waar grindveld toen ik er ben geweest, maar zag er veel belovend uit, niet mega steil, en voor off piste kan je de link naar La Grave gebruiken.
Alpes d'Huez: Tja, volgens mij hou je ervan of niet... Persoonlijk was ik niet zo fan, maar het was echt pokke weer toen ik er vorige keer was. Zwarte piste begint goed maar verandert in een eindeloze vlakke groene.
Tignes: Mwah, was niet mijn ding, maar dat is persoonlijk. Je kan in de zomer wel op de gletsjer skieen, leuk voor een dagje.
Val d'Isere: Hip en duur met veel Fransen, net zoals Tignes niet zo mijn ding.
Aurons: Schitterend dat het in de Mercantour ligt, maar ik vond het niks, lag wel misschien aan het weer en de slechte sneeuw toen.
Verbier (Zwisterand): Groot, prachtig uitzicht, vrij duur en druk, was niet helemaal mijn ding en kan niet uitleggen waarom...
Les Gets (Zwitserland): Leuk, ook mooi begin voor ski rando in de buurt, was niet heel uitdagend vond ik.
Borovets (Bulgarije): voor als je spotgoedkoop met een vriendengroep wilt gaan skieen en gewoon wilt chillen. Zogenaamd twee of drie zwarte pistes maar ik zou het een rode/blauwe noemen. Goede optie voor beginners!
Etna (Sicilië): niet de ski resorts geprobeerd, maar met de skis tot boven gelopen, onwijs vet om van een vulkaan te skieen, aanrader.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:48

Flaine tsja voor de charmante gebouwen hoef je het niet te doen. Toch is het beschermd dorpsgezicht omdat het goed aangeeft hoe het ooit gebruikelijk was te bouwen, en betaalbare pistes en appartementen en goede restaurants ook. Alleen eindje rijden bergen in. Bij sneeuw wel een uitdaging. :j