Ervaringen Tunnel naar UK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:24

Ik ben nu in GB, ik kwam via de tunnel.
Zo makkelijk en snel!
Alleen het linksrijden + de kleine ‘country lanes’ vind ik een dingetje

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:25

Mag je geen oxazepam ofzo van de dokter voor in de trein?
Dat lijkt me voor nu echt de beste oplossing als ik zo lees?
Ik snap al niet dat je aan die trein begint als je zelfs zorgen hebt over het scheuren van de tunnels.
Waar ben je bang voor?
Voor de tunnels dat ze het niet houden terwijl het nooit fout is gegaan?
Dat ding rijdt elke dag meermaals op en neer, al jaren en jaren.
En ik moest even aan deze quote denken:

Afbeelding

:D O:)
Misschien flauw, maar ik hoop dat je erom kunt lachen. :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:27

Ik ben met een busreis door de tunnel heen geweest. Wij mochten helaas van de buschaffeur de bus niet af, waardoor ik het wel even flink benauwd heb gehad (claustrofoob en was weinig ruimte waar wij in de bus zaten) maar dat had dus niets te maken met de tunnel. De tunnel zelf heb ik eigenlijk niets van gemerkt, omdat je gewoon in de trein bent merk je eigenlijk niet veel van het feit dat je in de tunnel bent. Ik had niet het gevoel dat ik opgesloten zat in de tunnel, absoluut niet (alleen in die bus :') )

Ik vind tunnels met autorijden ook spannnend, maar zou hier zonder problemen weer doorgaan. En dat ga ik ook doen volgende week, alleen dan met een andere trein.

Als je je druk maakt over wat er allemaal mis gaat kan je beter helemaal niet naar engeland gaan. Met het vliegtuig en de ferry kan het ook fout gaan. Meen me nog een topic van een bokker te herinneren die een nachtmerrie heeft meegemaakt met een ferry rond de britse eilanden, dus ook dat kan misgaan. Dan heb ik liever dat er in een veilige tunnel wat fout gaat dan midden op zee. Deze tunnels worden aan zulke zware veiligheidseisen onderworpen dat ze echt niet zomaar in zullen storten, als ze structuureel niet in orde zouden zijn dan zouden ze absoluut niet open zijn. Die eisen zijn 1 van de redenen waardoor de prijzen er best hoog liggen, de tunnels kosten heel veel geld aan onderhoud zodat ze aan de eisen blijven voldoen.

Gewoon lekker gaan, er kan echt niks gebeuren.

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:34

Hoi ik ben in december met een busreis naar Londen door de tunnel gegaan.
Ik keek er zo niet naar uit ben mega claustrofobisch.
Ben in de bus blijven zitten met de buschauffeur en die heeft me er doorheen gepraat.
Had een klokje naast me en daarop kon ik een beetje kijken hoe lang we er zouden zijn.
Je kan een beetje om de bus lopen maar mega groot vond ik het niet.
Je merkt als je naar onderen gaat aan je oren maar verder niets.
Op de terugweg een filmpje gestart en voor we wisten waren we er al weer uit.
Hebben wel mijn stress op de proef gesteld want de buschauffeur moest me vertellen dat de deur van de trein storing had en daarom niet open wilde...
Dus verder gegaan met die spannende film en daar op gefocust.
Al met al viel het mee en ga ik in december weer.
Had wel oxazepam en een zakje mee zodat ik iets had als ik wel zou gaan flippen.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:48

superpony schreef:
Dus de ruimte waar je in staat, voelt wel een beetje aan als op ene ferry, want je kan de auto open doen en uitstappen? Maar dan staan er toch nog meer auto's? Het is toch geen echte normale trein?

De voordelen die je noemt hebben ervoor gezorgd dat ik er toch over na wil denken. Ik kan het wel eng blijven vinden, maar als het nu al jaren misgaat, kan ik ook eens realistisch zijn en me eerst eens verdiepen ipv alleen de angst van het opgesloten zijn.

Op de foto's van Luuntje kun je het een beetje zien. Het is echt wel een trein, maar dan een supersized zeg maar! Hij is zo breed dat je je auto er op kunt rijden. Vervolgens staan de auto's bumper aan bumper en heb je aan weerskanten net genoeg ruimte over om je deur open te doen. Of om er langs te lopen. Als de autodeur open is, kun je dus niet meer langs de auto. Dat is dus ongeveer de breedte van de trein. Verder staan er per compartiment zo'n 8-10 auto's. Verschil met een ferry is dat je daar meerdere rijden breed hebt en dit natuurlijk maar 1 rij is.

superpony schreef:
Sorry, geen idee meer. We zagen een aanbieding en zei meteen nee. Vorig weekend fietsten we over het spoor en begon mn man weer; anders doen we eerste en trein reisje naar Maastricht, Parijs of Amsterdam of zoiets.
Ik zeg te vaak, te snel nee, dus wil me er overheen zetten.

Dat is nou weer jammer... :o Ik lees hier dus echt best veel reacties van mensen die claustrofobisch zijn en het echt niet eng vonden, dat is misschien wel een goede opsteker voor je. Ik kan je van alles vertellen over hoe fijn en goed het is, maar ik ben niet claustrofobisch... Maar mocht je toch meer willen weten nog, mag je me ook altijd pb sturen! Engeland is echt geweldig en ik vind de tunnel echt de fijnste manier om er te komen. Veel fijner dan alle gedoe met vliegen...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:06

Ik ben meerdere keren met & zonder paarden door de tunnel gegaan, ging top! Vond het echt niet heel claustrofobisch.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:35

Overigens rijdt er ook een gewone trein hè TS. Zoals ze hier ook gewoon rijden, met alleen passagiers. Die rijdt van bijvoorbeeld Amsterdam naar Londen. Of willen jullie de auto mee?

De ervaringen hier gaan vooral over de auto-trein.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:04

De gotthard is echt veel en veel kleiner en donkerder dan de trein en tunnel. Ik ga zowat elk jaar door de gotthard en ben 2 jaar geleden ook met een bus door de treintunnel gegaan. Die trein is echt groot en licht. Gevoel is echt totaal niet te vergelijken. Kan me als niet claustrofoob best voorstellen dat de gotthard flink benauwend word als je daar vast staat, maar die trein is gewoon licht, groot, je kunt als je wilt de hele trein door lopen, is echt heel ander gevoel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:18

Amalarab schreef:
Ik ben nu in GB, ik kwam via de tunnel.
Zo makkelijk en snel!
Alleen het linksrijden + de kleine ‘country lanes’ vind ik een dingetje

Dan moet je vaker naar GB gaan }:)

superpony schreef:
Ik kan nergens vinden of er al eens iets mis gegaan is, al dan niet een klein dingetje. Wat heb je aan een 2e buis als het instort, scheurt etc? Dat ding zit diep in een zee.

Zelfde als in een vliegtuig....Krijg je een zwemvest....Wat heb ik daar aan? Ik wil een parachute als een vliegtuig neer gaat storten.

Dan moet je met de boot gaan. De Noordzee is zo ondiep dat als de boot zinkt, de bovenkant gewoon boven water blijft......

Ja, er is weleens wat mis gegaan maar veel is er niet te vinden, inderdaad en in acht nemend dat ie al bijna 25 jaar in gebruik is, is het een veilige verbinding.
Er gaat elk half een trein (of zoiets) elke dag, de hele dag, af en aan en daar gebeurt niks mee.
Hier wat zinvolle achtergrondinfo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaaltunnel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 00:28

Ik snap best dat andere mensen het niet begrijpen als je het zelf niet eng vindt. Heeft ook niks met je kijk op het leven te maken verder, als je tegen zoiets op ziet.

Als ik er niks aan wilde doen, had ik het topic niet geopend. Ik hoor er echt nooit iemand over, dus hoorde graag eens ervaringen.

De Gotthard ben ik vaker doorheen geweest en ik vind het altijd lastig, net als onder t IJ door, maar zolang je zelf rijdt en door kan rijden, gaat het wel.

Voor mij is het grootste probleem toch wel dat hij onder water is. Daar kunnen andere mensen 100 dingen over zeggen of van vinden, maar als je iets eng vindt en dat de reden voor mij is, is dat zo. Ik vraag ook geen begrip, maar wil er wel doorheen en ben blij om de goede ervaringen te lezen.

Omdat ik nooit wilde, hebben we ons nog niet verdiept in wat en hoe we gaan.

Thanks Ikke, ik ga die even lezen. 25 jr alweer? Voor mn gevoel is hij er pas kort.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 02:29

Ik herken me in je gevoelens, ts.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:06

superpony schreef:
Ik snap best dat andere mensen het niet begrijpen als je het zelf niet eng vindt. Heeft ook niks met je kijk op het leven te maken verder, als je tegen zoiets op ziet.

Als ik er niks aan wilde doen, had ik het topic niet geopend. Ik hoor er echt nooit iemand over, dus hoorde graag eens ervaringen.

De Gotthard ben ik vaker doorheen geweest en ik vind het altijd lastig, net als onder t IJ door, maar zolang je zelf rijdt en door kan rijden, gaat het wel.

Voor mij is het grootste probleem toch wel dat hij onder water is. Daar kunnen andere mensen 100 dingen over zeggen of van vinden, maar als je iets eng vindt en dat de reden voor mij is, is dat zo. Ik vraag ook geen begrip, maar wil er wel doorheen en ben blij om de goede ervaringen te lezen.

Omdat ik nooit wilde, hebben we ons nog niet verdiept in wat en hoe we gaan.

Thanks Ikke, ik ga die even lezen. 25 jr alweer? Voor mn gevoel is hij er pas kort.

Graag gedaan hoor.

Ja, ik had ook even niet op mijn netvlies dat ie er alweer zo lang is. Ik kom vanaf eind 90-er jaren in GB en als je het mij op de man af gevraagd had, zou ik gezegd hebben dat ie er in die eerste jaren nog niet was, maar achteraf klopt het inderdaad dat ik die eerste keer wel langs het station in Felixtow kwam en dacht: oh, hier is dat dus.
Ik kon in die tijd voor 100 gld op-en-neer met de boot bij Calais (4 personen plus auto, speciale aanbieding) en dat was echt by far de laagste prijs voor een overtocht.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:51

Als ik aan tunnels denk word ik ook benauwd. Zeker als ik denk aan het beroemde treintje ongeval in Kaprun. Mam en pap waren er ook ooit in geweest en die zeiden ook hoe ‘eng’ dat stuk was. Als je niet weet wat er is gebeurt moet je dat maar eens opzoeken.

Maar deze tunnel ziet er wel steady uit en ik lees al vaker brand maar nog nooit iemand dood gegaan, dus ik heb zo het gevoel dat het daar wel op orde is. Maar als je echt bang bent pak gewoon lekker het vliegtuig of de boot!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:13

Long time ago..(.toen de tunnel net geopend was :P ) ben ik 2 keer met mn ouders door de tunnel naar GB gegaan.
Wij komen al sinds 1988 meerdere keren per jaar in GB en hebben alle overtochten al zo’n beetje gehad.
Ik was natuurlijk op een heel stuk jonger maar kan me niks “engs” herinneren en idd, het gaat zo supersnel dat je aan de overkant bent voordat je het weet.
De reden dan mn ouders maar 2x voor deze manier van reizen hebben gekozen is dat het in verhouding best prijzig was (is) en voor ons “ver” rijden (3,5 u vanuit Rotterdam ) vaak kozen we de boot Hoek van Holland - Harwich of noordelijkere bestemmingen kozen we voor Europoort - Hull.
Nu ik een stuk zuidelijker woon pakken mijn vriend ( die ook anglofiel geworden is :') ) en ik meestal de boot van Duinkerken- Dover. Een goedkopere verbinding is er niet... ( En voor ons ook vrij gunstig met de hondjes qua lengte van de overtocht.

Maar... angst is angst en daar kan niemand iets aan veranderen alleen jij zelf door het te doen en er achter te komen dat het eigenlijk helemaal niet zo veel voorsteld.
Maar ik weet het, dat is makkelijk praten...ik stap bv niet graag in een vliegtuig terwijl het 99 van de 100 keer gewoon goed gaat :')

Wel heb ik ff een vraagje aan recentelijke tunnel reizigers: hoe lang van te voren moet je aanwezig zijn voordat je trein vertrekt? Want dat is voor ons het enige “dingetje” met de boot, je moet er een uur van te voren aanwezig zijn en dat is niet altijd even prettig met onze hondjes....

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:22

Galja schreef:
Wel heb ik ff een vraagje aan recentelijke tunnel reizigers: hoe lang van te voren moet je aanwezig zijn voordat je trein vertrekt? Want dat is voor ons het enige “dingetje” met de boot, je moet er een uur van te voren aanwezig zijn en dat is niet altijd even prettig met onze hondjes....

Je moet 2 uur tot 45 minuten van te voren aanwezig zijn. Mijn ervaring is echter wel dat als je inderdaad 2 uur van te voren er bent, je vaak met een eerdere trein mee kunt en dus helemaal niet zo lang hoeft te wachten. Bovendien kun je in de wachttijd gewoon de auto parkeren en met ze gaan lopen. Er is ook een honden toilet. Ik ga uit van een uur + 3 kwartier tunnel = 1 uur en 3 kwartier totaal. Volgens mij is dat nog altijd sneller dan de boot.

Vraagje je aan jou dan! Hoe doe jij dat dan met honden op de boot? Die mogen toch niet aan boord? En zelf moet je wel de auto verlaten, dus zitten de honden alleen in de auto op een warm autodek? Daarom nemen wij juist altijd de trein!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:01

Je hebt trein voor hogere voertuigen. Ik dacht 1,85 meter en hoger.
En dubbeldeks treinen voor gewone lagere auto’s.
Wij stonden met 4 busjes, SUV, vrachtwagentje in een compartiment.
SUV passen er denk ik wel 5 per compartiment, vrachtwagens 2 a 3 en een touringcar maar 1.

Internet deed het niet aan boord van de trein.

Je kan ook de boot nemen vanaf Calais of Duinkerken.

Wij hebben zitten kletsen, beetje water gedronken en de tijd was om.
Links rijden gaat vanzelf als je de trein bij Folkestone af gaat.

Oja ik had al gereserveerd en kenteken bus doorgegeven.
Dat kenteken wordt ook gescand.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:18

Ik ben inmiddels 3 keer met de trein door de tunnel geweest. Vrij claustrofobisch aangelegd maar dit is appeltje eitje hoor. De eerste keer vroeg ik mij af of we al door DE tunnel waren geweest omdat het zo snel ging. Ik had gedacht dat je veel langer onder de grond zou zijn en dat het heel anders zou aanvoelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:28

Ik vind het ook niet te vergelijken met een tunnel waarbij je met de auto zelf doorheen rijdt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:34

Ik heb een hele tijd in Engeland gewoond (Londen, Ramsgate en Dover) en heb talloze keren met de bus in de trein gezeten. Je hebt niet eens door dat je al rijdt en voor je het weet ben je er.

De trein is goed verlicht, er zijn wc's en zeker als je met de auto bent is alles ook goed ruim. Je bent met hooguit 30 minuten van de ene naar de andere kant, maar je zit iets langer in de trein ivm. boarden en disembarken natuurlijk.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken, het valt echt heel erg mee. Er is inderdaad een tweede tunnelleiding waar je in moet als er wel iets gebeurd en die is ook goed verlicht. Er zijn in mijn herinnering nog nooit ernstige ongelukken gebeurd.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:01

Ik ben zelf nog nooit met de tunnel geweest (geen idee waarom niet, eigenlijk) maar heb in het verleden wel vaker een documentaire gezien over de tunnel.
Volgens mij was het deze: https://www.youtube.com/watch?v=uRdqoQnQ6Pk

Misschien dat je hierdoor wat duidelijker is hoe het zit qua veiligheid en de buis om te kunnen ontsnappen :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:16

Iris82 schreef:
Ik vind het ook niet te vergelijken met een tunnel waarbij je met de auto zelf doorheen rijdt.

Vind ik ook, totaal anders. Daarom dat ik ook zei dat je de Gotthard om doorheen te rijden echt niet kan vergelijken. Die tunnel(s) is veel kleiner, smaller, lager, donkerder. Ik had op die trein eigenlijk helemaal niet het gevoel in een tunnel te zitten, behalve dan dat je geen landschap voorbij ziet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:25

Ik heb het ook niet echt op kleine ruimtes, maar ik vond de tunnel geen probleem. Het is ruim, licht en je merkt niet dat je in een tunnel zit. Wij gingen de terugweg met de ferry, dat vond ik erger dan de tunnel :')

In het onderstaande filmpje zie je de tunnel en de reis erdoorheen. Misschien dat dit helpt, zodat je een beetje weet wat je kan verwachten?
https://www.youtube.com/watch?v=aKWbFAMoRYs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:34

xJitskee schreef:
Ik heb het ook niet echt op kleine ruimtes, maar ik vond de tunnel geen probleem. Het is ruim, licht en je merkt niet dat je in een tunnel zit. Wij gingen de terugweg met de ferry, dat vond ik erger dan de tunnel :')

Hhmmm, hoe ervaar je dat dan?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:41

Ik ben jaaaaren terug met de trein vanaf Calais naar Dover gegaan met caravan. Even een kleine tip als je met caravan gaat; check 3 x of alle kastjes en koelkast dicht/vergrendeld zijn en laat geen, ik herhaal geen slagroom op de tafel in de caravan staan als je rijd zeker niet icm alle hobbels als je van Dover terug naar Calais gaat.

Mijn ouders hebben het op de harde manier moeten leren <<) de hele vloerbedekking van de caravan kon weggegooid worden. En stinken dar de caravan deed :')

Gewoon een kleine tip.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:43

Lillian__ schreef:
Ik ben jaaaaren terug met de trein vanaf Calais naar Dover gegaan met caravan. Even een kleine tip als je met caravan gaat; check 3 x of alle kastjes en koelkast dicht/vergrendeld zijn en laat geen, ik herhaal geen slagroom op de tafel in de caravan staan als je rijd zeker niet icm alle hobbels als je van Dover terug naar Calais gaat.

Mijn ouders hebben het op de harde manier moeten leren <<) de hele vloerbedekking van de caravan kon weggegooid worden. En stinken dar de caravan deed :')

Gewoon een kleine tip.

Niet om het een of ander maar wat doen spullen los op tafel in een caravan als je ermee rijdt?

Gewoon nieuwsgierig....