Wat is jou meest bizarre vakantie ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:07

Op vakantie in Mallorca 2 jaar geleden :Y)

Samen met een vriendin geboekt, 8 dagen met een super fijn all-inclusive hotel! Alleen was het 35 graden en was de lift steeds stuk. Dag 4 deed lift nummer 1 het wel en aangezien we op verdieping 8 zaten was een lift opzich wel fijn.. *drukt op knopje* .. lift komt er aan .. *deur gaat open* zegt er een vrouw ‘JA! HIER HEB IK DUS GEEN ZIN IN!’. Duwt op het knopje vd deuren en voor we in konden stappen omdat we zo verbaasd waren van de vrouw haar reactie, waren de deuren dicht en keken we elkaar verbaasd aan _O- Normaal gesproken hebben we beide ons mondje wel bij maar we waren zó verbaasd over de reactie van de vrouw dat we helemaal verbluft waren. 16 trappen verder konden we er overigens wel om lachen _O-

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:19

Ik houd het maar even bij bizar en niet bij naar!

Mijn vader heeft een winkel in Amsterdam en was best een bekende winkelier (ondanks kleine winkel). Waar we ook op vakantie gingen er was altijd iemand die hem herkende en meneer *naam winkel* of hem riep. En dat was niet alleen in Nederland maar ook half Europa, Amerika en in Cuba!

In Cuba een bizarre vlucht gehad van Havana naar holguin in een oud Russisch vrachtvliegtuig omgebouwd tot lijn vlucht. De airco werkte niet meer, extreme turbulentie en daar heb ik mijn buurman gerustgesteld met koekjes. Man was dankbaar bij de landing voor de piloot en mijn koekjes, ging op zijn knieën en deed een wees gegroetje voor mij. Toen we naar buiten stapten voelde het heerlijk koel; buitentemperatuur was 32 graden := Diezelfde vlucht is een aantal jaar geleden gecrashed. Afgelopen jaar is er wederom een vliegtuig gecrashed op die route...

Ook een bizarre ervaring, ik was net 2 weken terug van vakantie in Thailand toen de tsunami kwam, voelde heel onwerkelijk.

In Sumatra was ik met mijn ex aan het wachten op onze vlucht toen we een Indonesische marinier tegen kwamen. We raakte aan de praat en het bleek dat hij een paar jaar op een boot in Nederland had gewerkt. Op zich niet zo bijzonder maar hij vond het fantastisch om weer nederlanders tegen te komen en bleek met een opleidingsgroep op het vliegveld te zijn om op een ander eiland te gaan trainen. Hij wilde ze graag voorstellen. Kwam hij met bijna 50 studenten terug die allemaal met ons op de foto wilde! Ex is 1.90 dus relatief groot voor daar :D Toen alle foto's waren gemaakt moesten ze allemaal een handje geven van hun leraar. Stonden we daar op een vliegveld een rij van 50 jonge marieniertjes in opleiding te schudden :')

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:23

Weet niet of het bizar is. Maar in 1978 voor het eerst op vakantie zonder ouders. Wel samen met mijn oudere zus en haar vriendin. Ik was net 17 en we gingen skieen in Oostenrijk. Mijn zus was het jaar ervoor ook wezen skieen in het zelfde dorp. In het hotel lopen we een man tegen het lijf die ze het jaar ervoor ook al had ontmoet. En zij en haar vriendin hadden hem in de zomer ook al een keer gezien in Rotterdam. Van het een kwam het ander en nu 40 jaar en 6 maanden later zijn we nog steeds gelukkig Blijft vreemd dat mijn zus hem eerder had ontmoet dan ik.

Britta31

Re: Wat is jou meest bizarre vakantie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:11

De paardrij vakantie op een boerderij in Duitsland.De paarden stonden er goed bij.Maar de pinken en het melkvee,kalfjes was een drama.Tot de enkels in de stront enz.Als het in nederland was geweest had ik de dierenbescherming gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:43

cam schreef:
Weet niet of het bizar is. Maar in 1978 voor het eerst op vakantie zonder ouders. Wel samen met mijn oudere zus en haar vriendin. Ik was net 17 en we gingen skieen in Oostenrijk. Mijn zus was het jaar ervoor ook wezen skieen in het zelfde dorp. In het hotel lopen we een man tegen het lijf die ze het jaar ervoor ook al had ontmoet. En zij en haar vriendin hadden hem in de zomer ook al een keer gezien in Rotterdam. Van het een kwam het ander en nu 40 jaar en 6 maanden later zijn we nog steeds gelukkig Blijft vreemd dat mijn zus hem eerder had ontmoet dan ik.

Wat lief zeg <3

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:54

DeMolenhoek schreef:
cam schreef:

Wat lief zeg <3

Misschien is het nog wel bizarre dan dit verhaal alleen. Niet alleen ik ben aan mijn vakantie liefde blijven hangen. De vriendin van mijn zus was het jaar daarvoor haar aanstaande man tegen het lijf aan gelopen op de zomervakantie. En twee jaar later ontmoete mijn zus haar grote liefde in de zomervaktie in Tunesië. En woont ze daar met nu met haar man en drie kinderen en ondertussen 2 kleinkinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:21

Haha, hier hebben we in de familie ook zo een vakantieliefde. Mijn vriend was in Spanje 9 jaar geleden aan de bar in gesprek geraakt met een andere belg. Kerel in kwestie zag er best goed uit, zelfde leeftijd ongeveer. Dus, hij vond dat nog wel iets voor zijn zus. Zus voorgesteld aan die kerel, die naamgenoot bleek te zijn van mijn vriend. Ondertussen zijn ze getrouwd voor de wet en hebben 2 kindjes :j Volgend jaar trouwen ze voor de kerk en gaan ze terug naar hetzelfde hotel op huwelijksreis.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:00

DeMolenhoek schreef:
Haha, hier hebben we in de familie ook zo een vakantieliefde. Mijn vriend was in Spanje 9 jaar geleden aan de bar in gesprek geraakt met een andere belg. Kerel in kwestie zag er best goed uit, zelfde leeftijd ongeveer. Dus, hij vond dat nog wel iets voor zijn zus. Zus voorgesteld aan die kerel, die naamgenoot bleek te zijn van mijn vriend. Ondertussen zijn ze getrouwd voor de wet en hebben 2 kindjes :j Volgend jaar trouwen ze voor de kerk en gaan ze terug naar hetzelfde hotel op huwelijksreis.

Leuk. Zo zie je maar, Vakantieliefde kan ook goed gaan. :D

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:26

Met z’n tweeën op vakantie naar calella, vol pension en dan elke maaltijd je tafeltje (1 vierkante meter ongeveer) verplicht moeten delen met 2 wildvreemden. :?
Volgens het personeel waren de andere tafels (de halve zaal) allemaal gereserveerd, terwijl er echt geen hond zat >;)
Moesten we maar met die andere mensen af gaan stemmen wie hoe laat ging eten aan het tafeltje dat we toegewezen hadden gekregen. Paar avonden wel gedaan, maar ook maar veel maaltijden buiten het hotel genuttigd, want een beetje privacy was toch ook wel fijn...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:53

amy_leftover schreef:
Met z’n tweeën op vakantie naar calella, vol pension en dan elke maaltijd je tafeltje (1 vierkante meter ongeveer) verplicht moeten delen met 2 wildvreemden. :?
Volgens het personeel waren de andere tafels (de halve zaal) allemaal gereserveerd, terwijl er echt geen hond zat >;)
Moesten we maar met die andere mensen af gaan stemmen wie hoe laat ging eten aan het tafeltje dat we toegewezen hadden gekregen. Paar avonden wel gedaan, maar ook maar veel maaltijden buiten het hotel genuttigd, want een beetje privacy was toch ook wel fijn...

Nou, zo meegaand zou ik niet geweest zijn.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 00:07

Was onze eerste vakantie samen :+ nog jong en naïef. Paar keer aan de “gereserveerde” tafels gaan zitten, maar dan volgde er een hele discussie met het personeel.
Vroeg me vooral af of wij de enigen waren die er moeite mee hadden :o? De mensen waar we bij aanschoven vonden het heel normaal dat er een stel wildvreemden bij hen aan tafel ging zitten :+

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 00:27

Bii mij was mijn vreemdste ervaring denk ik toen we met school naar Griekenland gingen, ik was 14 toen denk ik? We gingen bij de wisseling van de waxht kijekn en kregen een tijdsbestek waarin we weer bij t hotel moesten zijn zodat we konden kijken en rustig konden lunchen etc. Kwam er een vrouw op mij en mijn beste vriendin af, pakte onze hand en gooide er wat in dus wij in de war. Komen er echt enorm veel duiven op ons afgevlogen, die vrouw maakt een foto met een polaroid camera en toen moesten we betalen. Wij maar gedaan, maar tot op de dag van vandaag ben ik bang voor duiven (en loslopende kippen, pauwen etc. Eenden gaat nog en parkieten kan ik ook aan maar verder hou ik niet meer van vogels).

En verder dat we op vakantie op Lanzarote bij de trucksafari mensen tegenkwamen die in dezelfde straat woonden als waar mijn moeder is opgegroeid. Ze kenden elkaar verder helemaal niet maar hebben de hele safari met zn 2en voorin zitten praten terwijl ik met hun kinderen achterin zat (was toen 12 ofzo denk ik?)

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 07:39

Mijn vakantie eerste keer zonder mijn ouders op vakantie. En met mijn schoon ouders op vakantie naar Oostenrijk. Liep op de eerste dag al mis. Wij kwamen een dag later om dat ik nog school had. Had toen nog geen rijbewijs. En me vriend klachten over buik pijn. Dat ik zij komt door de zenuwen van het auto rijden. Maar dat we daar aan kwamen nog steeds buik pijn.
Dus hij met ze ouders naar het ziekenhuis mij in het hotel laten met de boodschap ben zo terug. Dat zo werd 8 dagen later. In het zieken huis bleek dus dat hij een gesprongen blinde darm had.
Uit eindelijk bestond mijn vakantie uit zieken bezoek. En niet uit wintersport.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:49

Bustour naar de grens Montenegro/Bosnië & Herzegovina. In de bus zaten 46 russen en vier Nederlanders, waaronder mijn vriend en ik. We raakten al gauw aan de praat met het andere koppel. Ze bleken vier straten achter ons te wonen. Ben ze daarna nog wel eens tegengekomen in de supermarkt :)).

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:20

Onze vakantie in Australië een paar jaar geleden. Wij waren in Katherine. Mijn broertje werd toen duizelig en misselijk, steeds beroerder dus wij dachten dat hij een zonnensteek had. Was best warm geweest die dag maar hij had wel gewoon normaal gedronken. Met hem naar het ziekenhuis gegaan. Je moest 'm ondersteunen met lopen en hij gaf op vragen in het nl alleen nog antwoord met "ja" en in het engels "yes". Aangezien dat het enige was wat hij zei vermoedde de artsen daar een hersenbloeding (M'n broertje was iets van 14 toen). Ze hadden geen scan in dit ziekenhuis dus moest hij per direct met de flying doctors overgevlogen worden naar het ziekenhuis in Darwin. M'n moeder is mee gegaan. M'n vader en ik de dag later daar heen gereden, duurde iets van tussen de 3 a 5 uur of zo denk ik, weet het niet zo meer. Daar hebben ze scans gemaakt, ruggenmergpunctie en bloedprikken, de hele mikmak. Maar alles was goed met zijn hoofd. Kwam uiteindelijk uit dat hij uitgedroogd was. Infuus had hij in Katherine sws al gehad. Hij moest nog 1 nacht blijven en toen mocht hij weer mee. We zijn daardoor iets vervroegd naar onze familie gegaan in Mackay, maar wel verder de vakantie uit gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:34

Noeps schreef:
Bustour naar de grens Montenegro/Bosnië & Herzegovina. In de bus zaten 46 russen en vier Nederlanders, waaronder mijn vriend en ik. We raakten al gauw aan de praat met het andere koppel. Ze bleken vier straten achter ons te wonen. Ben ze daarna nog wel eens tegengekomen in de supermarkt :)).

Zo werden wij na het raften (in, ik geloof Frankrijk) opgehaald met een busje. Er was nog plek over, dus twee andere rafters stapten ook in. Deze twee dames bleken uit dezelfde hoek van de provincie te komen. Daarnaast bleken ze familie te zijn van mensen die we goed kennen, echt, wat was dat een gezellige rit!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 00:39

Al zo’n 10 jaar geleden. Waren op vakantie in Kos griekenland. Het was onze voorlaatste dag en we gingen aperitieven. Komt mijn zus als laatste naar beneden en zei ze dat er een brief was dat we zo snel mogelijk onze koffers moesten pakken. Bleek dat die club ging sluiten en dat dus de locals hun werk gingen verliezen zonder recopensatie en dus als er niets beloofd werd dat ze alles in vuur en vlam gingen zetten. Het werd een hele heisa en de toeristen die net aankwamen wouden niet vertrekken. Uiteindelijk iedereen op vluchten naar frankrijk al kwam je daar niet van en dan met de trein naar huis.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 01:02

Klasgenootje( zaten in een gedeelde klas leerjaar 3&4 samen) tegen gekomen in de rij van het vliegtuig naar huis vanaf kos :’)

Ook heel toevallig zelfde dag Heen gevlogen schijnbaar, maar wegens de beste tijden koos ik voor de heenweg voor Eindhoven en zei Amsterdam. (Terug weg was Amsterdam het beste qua tijd :’) )

Hoe toevallig :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 02:17

Mijn meest bizarre ervaring was een reis naar de usa, waar ik mee zou gaan met een trektocht.
Ik had van tevoren veel uitgezocht en geregeld. Ook nog nederlandse mensen van hun team daar geholpen met hun visum ed, want dat had ik allemaal perfect uitgezocht.

Ik had hen gecontacteerd met de vraag naar mogelijkheden om mee te rijden en ik kon daar evt zelf een paard regelen.
Dat was volgens hun niet nodig, ik kon mee in hun team en de afspraak was dat ik dan ohz mee zou rijden. Ze deden ook veel mennen, maar daarmee had ik toen nog geen ervaring. Uiteraard zouden er ook wel wat klusjes ed zijn, maar dat zou iedereen met zn allen doen.
Heb ze ook van te voren goed vermeld dat ik medicatie slikte waardoor ik wel eens wat trager was van begrip, maar gewoon met rijden gaf dat sowieso geen problemen. Was allemaal prima.

Kom ik daar aan na een reis van 16 uren, niks even bijkomen, meteen is er van alles te doen. Kwam uiteindelijk neer op gemiddeld 14 uren sloofje spelen per dag. Om vervolgens de huid vol gescholden te krijgen wanneer je als leek niet in 3 minuten snapt hoe je een paard correct in het tuig zet. (De rest snapte het toch ook?! Dat die jaren ervaring hadden werd even vergeten) Dat ik het ook durfde te zeggen dat ik moe was, een doodzonde. Volgde ook hele scheld serenade op.
Het mens wat de leiding had en zo het viswijf uithing, ergerde zich groen en blauw aan mij en mijn soms trage begrip door de medicatie hielp al helemaal niet. Uiteindelijk zette ze meer mensen tegen mij op die vrolijk mee gingen doen met afblaffen.
Toen ik uiteindelijk wat zei tegen de organisator, was het antwoord, nou dan ga je toch?! Het is hier geen gevangenis.
Echt wtf is dat voor antwoord??!
Het was dat ik super suf en moe was van alles, dat ik er niet eens meer iets van heb gezegd.
Was op het laatst zelfs zo dat ik kwam aanrennen om haar te helpen paarden uit de paddock te halen en ze me aankeek met dr rotkop, paarden pakte en me zo voorbij liep zonder hulp te accepteren. 10 meter verder werd ik dan weer door anderen van de organisatie met de nek aangekeken waarom ik met lege handen liep en zij met stuk of 6. Kreeg ik er geërgerd een in handen gedrukt.

Uiteindelijk na 8 dagen vertrokken, samen met een ander meisje die er ook niet meer tegen kon.

Later hier op bokt ging datzelfde mens nog een keer verder met haar pestgedrag. Echt, ik kan er met de pet niet bij dat je zo kan zijn. Heb ook nooit eerder zulke mensen meegemaakt.

Gelukkig is dat wel meteen mn enige bizarre ervaring. Voor de rest altijd prachtige ervaringen in het buitenland en op vakantie.

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 02:39

Faline schreef:
Mijn meest bizarre ervaring was een reis naar de usa, waar ik mee zou gaan met een trektocht.
Ik had van tevoren veel uitgezocht en geregeld. Ook nog nederlandse mensen van hun team daar geholpen met hun visum ed, want dat had ik allemaal perfect uitgezocht.

Ik had hen gecontacteerd met de vraag naar mogelijkheden om mee te rijden en ik kon daar evt zelf een paard regelen.
Dat was volgens hun niet nodig, ik kon mee in hun team en de afspraak was dat ik dan ohz mee zou rijden. Ze deden ook veel mennen, maar daarmee had ik toen nog geen ervaring. Uiteraard zouden er ook wel wat klusjes ed zijn, maar dat zou iedereen met zn allen doen.
Heb ze ook van te voren goed vermeld dat ik medicatie slikte waardoor ik wel eens wat trager was van begrip, maar gewoon met rijden gaf dat sowieso geen problemen. Was allemaal prima.

Kom ik daar aan na een reis van 16 uren, niks even bijkomen, meteen is er van alles te doen. Kwam uiteindelijk neer op gemiddeld 14 uren sloofje spelen per dag. Om vervolgens de huid vol gescholden te krijgen wanneer je als leek niet in 3 minuten snapt hoe je een paard correct in het tuig zet. (De rest snapte het toch ook?! Dat die jaren ervaring hadden werd even vergeten) Dat ik het ook durfde te zeggen dat ik moe was, een doodzonde. Volgde ook hele scheld serenade op.
Het mens wat de leiding had en zo het viswijf uithing, ergerde zich groen en blauw aan mij en mijn soms trage begrip door de medicatie hielp al helemaal niet. Uiteindelijk zette ze meer mensen tegen mij op die vrolijk mee gingen doen met afblaffen.
Toen ik uiteindelijk wat zei tegen de organisator, was het antwoord, nou dan ga je toch?! Het is hier geen gevangenis.
Echt wtf is dat voor antwoord??!
Het was dat ik super suf en moe was van alles, dat ik er niet eens meer iets van heb gezegd.
Was op het laatst zelfs zo dat ik kwam aanrennen om haar te helpen paarden uit de paddock te halen en ze me aankeek met dr rotkop, paarden pakte en me zo voorbij liep zonder hulp te accepteren. 10 meter verder werd ik dan weer door anderen van de organisatie met de nek aangekeken waarom ik met lege handen liep en zij met stuk of 6. Kreeg ik er geërgerd een in handen gedrukt.

Uiteindelijk na 8 dagen vertrokken, samen met een ander meisje die er ook niet meer tegen kon.

Later hier op bokt ging datzelfde mens nog een keer verder met haar pestgedrag. Echt, ik kan er met de pet niet bij dat je zo kan zijn. Heb ook nooit eerder zulke mensen meegemaakt.

Gelukkig is dat wel meteen mn enige bizarre ervaring. Voor de rest altijd prachtige ervaringen in het buitenland en op vakantie.

Jeetje wat een vervelend wijf. Dan heb je echt een rot vakantie...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:11

Ja klopt, was echt een horror vakantie! Ben met dat andere meisje samen vertrokken, hebben het toen nog super gezellig gehad! Lekker LA in, prachtig hotelletje gevonden toen hadden we best nog langer willen blijven. Maar we hadden in alle stress en ellende een vlucht zsm naar huis geregeld.
Ik had een wisselbaar ticket, maar moest ook nog flink bij betalen helaas. Was 8 dagen ellende en in totaal bijna 2000 euro armer! (Het zou een tocht zijn van 6 maanden, en ik had me goed voorbereid, dus ook geïnvesteerd in allerhande dingen.)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:40

Vroeger op werkvakantie naar Portugal geweest. Ik had dat soort vakanties wel eens eerder gedaan, was toen goed bevallen. Heenreis verliep al anders, door vertraging van mijn trein uit Nederland, miste ik mijn aansluiting in Parijs. Dus met mijn steenkolenfrans een kamer in de buurt geregeld, echt zo oud en krakkemikkig en veel te veel voor betaald. In Portugal aangekomen kwam het werk er op neer dat je in de brandende hitte met zware stenen liep te sjouwen, om een gebouwtje te kunnen bouwen. Niet te doen en ik heb het na een paar dagen dan ook voor gezien gehouden. Voor de treinrit terug mijn ticket met enige moeite (klein treinstation en ik sprak de taal nauwelijks) om laten boeken en er was alleen nog maar plaats in een cabine voor 8 personen. Mijn rugtas paste niet onder de stoel en in het rek was er geen plaats meer. De hele nacht wakker geweest en naar het spektakel buiten gekeken. We reden dwars door een gebied waar kort daarvoor bosbrand was geweest en waar alles nog aan het nasmeulen was. Echt bizar :oo In mijn cabine zat een Japanner/Chinees/ofzoiets die geen woord over de grens sprak, maar wel met een rondreis door Europa bezig was. Hij had een waaier bij zich met handige woorden en zinnen (dit was dus nog voor smartphones en Google Translate) en daar knoopte hij een gesprek mee aan :D Grappig mannetje was dat.

Paar jaar geleden in Bulgarije op vakantie geweest, gezinsvakantie. Op de heenreis zat een groep jongeren bij ons in de bus. Op de terugreis stapten ze weer in, nog even bleek als op de heenreis. Die hebben de hele vakantie waarschijnlijk niks anders gedaan dan stappen en zuipen en het daglicht nauwelijks gezien. We moesten er wel een beetje om gniffelen :P

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:14

Wat een afwisselende verhalen!
Hier nog eentje die nog een relatie heeft met een vakantieliefde. Mijn vriend ken ik van Tenerife. Wij hebben nu 7 jaar een relatie.

Meest bizarre wat ik heb meegemaakt op vakantie is zonder twijfel de aanslag in Tunesie in 2015.
Wat een verschrikkelijke dag. De eerste periode die er op volgde veel last gehad van emoties en angst, maar nu nog steeds denk ik er regelmatig aan. Zeker bij drukke plaatsen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:18

Wow was je er op dat moment bij?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:27

Heel zeker onze vakantie naar Rusland. We waren op vakantie in Finland, en mijn ouders wilde graag een uitstapje maken naar Rusland, rond 1996(ik was 7), toen het ijzeren gordijn nog niet zo lang verdwenen was. Vanuit Nederland was dat nog niet te regelen dus we hadden mensen in Finland gevraagd om voor ons de papieren e.d. in orde te maken. Ook aangegeven een wat luxer hotel te willen gezien de omstandigheden nog daar. Uiteindelijk was alles netjes geregeld en hadden we (voor Russische maatstaven) een vrij luxe hotel.

Daar aangekomen bleek de 4persoons hotelkamer een 2persoons hotelkamer te zijn met een bedbank in de woonkamer (nog redelijk acceptabel). Lakens werden later gebracht en waren gerafeld en gescheurd. Wel nog om nieuwe lakens gevraagd maar die waren niet veel beter. In de badkamer en hotelkamer liepen pissenbedden.
's ochtends gingen we naar de "ontbijtzaal". Een grote hal, met allemaal lange houten tafels met bankjes er aan. Ze serveerde een soort zure karnemelk en vette eieren en pap. Het brood was droog en korstig.
Ondanks dat het communisme al een paar jaar verdwenen was liep Rusland nog zo ontzettend achter. Als 7 jarig meisje besefte ik me natuurlijk de redenen daarvan niet en vond ik het echt te idioot voor woorden. Nu realiseer ik me dat het verschil in luxe niet zat in een slecht hotel, maar dat dit voor de maatstaven daar destijds gewoon echt al ontzettend luxe was.