Rome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:36

SdaphneS schreef:
Heeft iemand ook nog tips voor een bezoek aan Vaticaanstad?
Op internet staat zoveel informatie, spreekt elkaar soms ook tegen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Moet je en online ticket kopen om dit te bezoeken of kan ik dit bij een VVV kantoor in de stad zelf ook wel kopen?
Hoelang ben je ongeveer kwijt in Vaticaanstad en wat is de beste tijd om het te bezoeken? Heel vroeg in de ochtend of juist tussen de middag ofzo?

Vaticaanstad zelf kun je gewoon inlopen (Sint Pieterplein). Voor een bezoek aan de Sint Pieter zou ik zeggen, ga om 8:30 's morgens. Vrijwel geen wachtrij, je kan op je dooie gemakje alles bekijken en zelfs heel relaxed de koepel beklimmen. Alleen het beklimmen van de koepel kost entree, de Sint Pieter zelf niet.

Voor het Vaticaans Museum absoluut van tevoren tickets kopen! De rij daarvoor kan zo gigantisch lang zijn. Binnen is het ook altijd bizar druk, dus hou rekening met een paar uur dat je daar binnen bent. In de Sixtijnse Kapel mag je echt geen foto's maken, maar het gebeurt vaak wel door de enorme drukte. Het is net een soort volgepakte concertzaal daar binnen.

https://www.tiqets.com/nl/rome-c71631/v ... ne-p973975

Leuke bezienswaardigheid is de Via Appia Antica, er stopt een bus redelijk in de buurt en vanaf dan is het lopen geblazen. Je komt dan langs allerlei oude gebouwen en uiteindelijk op de echte Via Appia Antica. Het is de oudste snelweg naar Rome, in totaal zo'n 800 kilometer lang dacht ik. De echte oude gigantische stenen liggen er nog. Wij kwamen een ouder echtpaar tegen die het met de fiets wilden proberen, geloof me. Levensgevaarlijk :+ Je breekt je enkels lopend al. Er rijden overigens ook taxi's over die weg, zeer lachwekkend om te aanschouwen.

Buiten Rome (half uurtje met de trein dacht ik) heb je nog Ostia Antica, vond ik ook erg leuk om te bezoeken!

anjali

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:18

De koepel van de St.Pieter kun je ook met de lift doen,dat kost wel iets meer dan te voet.Als je heel laat gaat is het ook niet meer druk omdat de bussen met dagjesmensen dan al weer weg zijn.Maar voor de Vaticaanse Musea moet je echt tijd uittrekken,als je zo vroeg mogelijk s'morgens komt ben je de massa voor.Je kunt ook een ticket gewoon aan de kassa kopen.Voor een rondleiding door de Vaticaanse Tuinen moet wel vantevoren gereserveerd worden.Dat is alleen mogelijk met een gids,die rondleiding bedoel ik.Heel mooi!.Met hetzelfde ticket mag je daarna doorlopen het museum in.Je kunt daar met gemak een dag verblijven,er is ook een restaurant in.Kijk wel uit op straat in Rome voor opdringerige verkopers die je allerlei (nep)tickets willen aansmeren.Bijv. tickets voor een woensdagaudientie van de Paus,terwijl die tickets gratis zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:23

Wij zijn vorig jaar in april geweest. Daarna werd het al snel veel te warm om de hele dag op straat rond te lopen. Het was in april al dik 27 graden en als je dan in een lange rij voor het Vaticaan staat te wachten (en dat kan rustig 2 tot 3 uur duren) is dat echt geen pretje.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:20

Oh Cayenne, dan hebben we naar dezelfde rij staan kijken. :D Ik was daar ook en heb toen bedankt voor de hitte en de rij en ben wat anders gaan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:30

Ja, en dan ook nog eens vol in de zon := Wij hebben wel doorgezet maar ik was echt een zonnesteek nabij :=
In het Vaticaan zelf was het ook stampvol dus na een paar uur was mijn geduld en uithoudingsvermogen redelijk op en had ik het wel gezien :o
Erg mooi hoor, maar dat doe ik op die manier niet nog een keer!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:18

Die rijen voor de St.Pieter ,waar de toegang gratis van is,komen vanwege de veiligheidscontroles.Je tas moet geroentgend worden en jijzelf door een metaaldetectorpoortje.Er zijn veel van die controlepoortjes maar helaas zijn er altijd maar enkele open.En inderdaad ontstaan er dan op drukke tijden hele lange rijen in de volle zon.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:27

Ik ben in 2014 naar Rome geweest met mijn vriend. Wij hebben toen enkele dagen vooraf geboekt en een vrij betaalbare slaapplaats gevonden via travelbird. Was wel een chique hotel!
Wat wij ook gedaan hebben is een begeleide fietstocht met Nederlandstalige gids. Vonden we beiden heel erg aangenaam. Er is nooit een moment geweest dat we dachten dat we gingen verongelukken in het verkeer, maar je moet op drukke punten wel goed de gids volgen. OOk zie je op deze manier veel van de stad en krijg je genoeg tijd om alles rustig te bekijken en even rond te lopen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:53

Rome is echt een heerlijke stad. Ik ga over anderhalve week weer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:02

Rome is zo leuk! Ik ben er vorig jaar 2 maand geweest en ervoor ook al 3 keer bezocht. Ik vind dat ik het dus wel een beetje ken :D

1. Zijn de hotels erg duur? We zoeken een goedkope verblijfplaats maar weten niet goed waar we kunnen kijken. Tips zijn welkom!

Voor elk budget valt iets te vinden. Ik zou absoluut wel in de stad zelf gaan zitten. AirBnB is er veel keus, maar er zijn ook hostels en hotels in elk budget. Ik zat vorig jaar in een airbnb voor 45 euro pn of zo met ontbijt (en diner en glazen wijn :D ) inbegrepen, vlak bij Termini.

2. Is een auto huren een must of is het openbaar vervoer ook betaalbaar? En us eventueel een fiets huren een goed idee of niet?

Ik rij er zelf altijd auto omdat ik in autoverhuur werk. Maar zelf ik vind Rome nog wel pittig om te rijden, en ik rij minstens 4000km per maand, waarvan veel Brussel. Je hebt echt geen auto nodig. Ik gebruik het alleen om dagelijks van mijn airbnb naar de luchthaven te gaan. In de stad nooit. Lekker alles te voet vind ik in Rome het leukst.

3. Wat zijn plekken die echt leuk zijn om te bezoeken!

Zie hieronder
Absoluut doen: vaticaan musea (met een gids, anders verzuip je in de kunst), villa borghese (audio tour is goed, op voorhand boeken), colosseo + forum romanum (ik raad ook zeer aan met gids), pantheon. Neem voldoende tijd om gewoon te dwalen.

4. Is er een strand in de buurt waar we bijvoorbeeld 1 dagje heen zouden kunnen gaan?
Yep, in Fiumicino, maar niet heel bijzonder.

Rome is wat mij betreft een super veilige stad. Ik heb er ontzettend veel rondgedwaald, alleen, in het donker en echt nooit problemen gehad. Zakkenrollers zijn er volgens mij niet meer dan in gemiddelde steden.

Je kan in Rome ontzettend lekker eten. Hou er rekening mee dat reviews op tripadvisor vaak van Amerikanen komen, die hebben een ander smaakpallet dan mij ;) Blijf gewoon weg van restaurantjes net naast grote attracties, en dan komt het meestal wel goed. Trastevere is leuke buurt voor eten.

Deze tips schreef ik vorig jaar op een ander forum:
Monti is heel leuk! Bezoek zeker de bar Ai tre scalini in via panisperna. Enkel Romeinen. Ook Black Market is daar gezellig. In deze buurt zit ook de kerk Santa Maria Maggiore die de moeite is om even binnen te lopen.

Ook een leuke, studentenbuurt voor drankjes en eten is San Lorenzo. Je vindt er gezellige plekjes waar je prima eet voor weinig.

Eten is eigenlijk overal wel lekker en goedkoop behalve rond de historische attracties. Trastevere is leuk voor een avondje uit eten.

Rome is hip en trendy dus er zijn ook veel opties als fusion, raw, vegan, etc.

De tip van het Vaticaan is een goeie. Als je de tuinen niet wil zien, koop dan je kaartjes voor de musea absoluut online op voorhand om de rijen te vermijden. Ik raad zelf aan om dit met gids te doen. Binnen de 3 u heb je dan alle highlights gezien. Anders is het daar zo groot dat je het risico loopt dat je er uren loopt en de grootste werken 'gemist' hebt. Het uitzicht vanaf de toren is fenomenaal.

Ik zou trouwens zoveel mogelijk te voet doen! Rome is heerlijk om door te wandelen en toont pas zo zijn charme.

Het is er overigens super veilig. Dus ook 's nachts kun je veilig lopen.

Dicht bij het Vaticaan kun je het Castel sant Angelo bezoeken. Indrukwekkend maar best duur. 13 euro dacht ik.

Verder grote highlights:
- pantheon: machtig mooi en voor mij een favoriet
- Trevi fontein: mooi maar O zo druk. Let op je portefeuille en laat die gruwelijke souvenirverkopers en winkeltjes in deze buurt liggen.
- Spaanse trappen: gezellige buurt om de Roman aperitivo te doen. Wel erg toeristisch.
- Colosseum/forum romanum: persoonlijk vind ik het een aanrader om deze ook met gids te doen. Anders blijft het toch wel een hoop oude stenen. Rond het colosseo wordt het steeds hipper en kan je lekker drankjes doen.
- in de buurt van het Colosseum kun je het Domus Aurea bezoeken op zat/zon met gids. Kaartjes enkel op voorhand online te verkrijgen. Je bezoekt het oude paleis en hier zie je de wieg van de kunstvorm grotesque en de renaissance. Je krijgt ook een 3D bril op die je laat zien hoe dit paleis er in volle glorie uitzag. Dit was voor mij het absoluut beste van Rome.
- niet zo ver hiervandaan vind je ook het 'sleutelgat'. Mysterieus aanradertje ;)
- als je erna zin hebt om meer 2000 jaar oude fresco's en prachtige beelden te zien, ga dan zeker naar het museo massimo naast het station Termini. Voor 7 euro heb je een kaartje en daarmee kan je ook nog even binnenlopen in de oude termen ernaast. De audiogids is van zeer goede kwaliteit.
- absolute must: villa borghese. Op voorhand boeken, audiogids nemen, en genieten maar! De mooiste beelden van Bernini en schilderijen van *naam kwijt* vind je hier. Doen!!! Het park eromheen is fijn om te wandelen.
- van hieruit kun je ook eens richting de wijk Coppede stappen. Efteling meets Rome ;)
- er is ergens een kerk met een geschilderde koepel (trompe l'oeuil). Ook leuk.
- en verder niet vergeten eens langs piazza barberini/piazza navona/Campo di fiori te wandelen.

Lekker en fijn dineren een stukje buiten het centrum vond ik Mavi (taxi nemen).

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:06

Rome is inderdaad prachtig.

Qua accommodatie kan je ook kijken naar Airbnb. Wij hebben vorig jaar redelijk betaalbaar gezeten in een van de leukste wijkjes, Trastevrre.
Met de auto? Niet doen. Lekker lopen en of OV

Wat te zien: naast de bekende grote plekken zou ik Galeria Borghese bezoeken. Let op ten minste 2 weken van te voren kaartjes reserveren.
Je zien daar onder andere de beeldhouwkunst van Bernini. En heel veel van Caravagio. Ik ben nu 2 keer geweest en de 2e keer met een gids. En dat laatste is echt de moeite waard. Zelfs de kinderen vonden het geweldig.

Strand, geen idee...

Oh poes was me voor.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:08

Ik wil nog even een tip toevoegen aan het lijstje hier boven mij! :j

De Terme di Caracalla, entree is niet bizar duur. Leukste zou zijn als je ergens een gids vandaan kan toveren, anders is het voornamelijk ook een paar muren met mozaïek :P Ik ben er zelf met school geweest met docenten die er veel over konden vertellen, hoewel het niet 'groot' is vond ik het enorm indrukwekkend. Groot tussen haakjes want als je er bent en je moet je voorstellen hoe het vroeger was, dan was het echt gigantisch. Er staan uiteraard ook gewoon informatiebordjes.

Zijn jullie studenten trouwens? Hou dan je studentenpas gereed en laat hem overal zien, ze rekenen natuurlijk standaard het normale tarief terwijl je bij bijna elke attractie wel studentenkorting hebt. Kan aardig wat schelen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:09

Dat Domus Aurea is ook zo'n verborgen pareltje. Echt het meest bijzondere wat ik ooit bezocht heb (en ik ben op Macchu Picchu geweest haha).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:11

poes schreef:
Dat Domus Aurea is ook zo'n verborgen pareltje. Echt het meest bijzondere wat ik ooit bezocht heb

Wilde ik de laatste keer ook bezoeken,...kon het niet meer boeken -O-

Ik moet dus wederom nogmaals Rome bezoeken....tis niet anders :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:12

Naam komt me bekend voor, maar ik kan me even niet herinneren of ik het heb bezocht. Goede reden om voor de vierde keer naar Rome te gaan toch? :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:13

Ja is enkel op zaterdag en kleine groepjes. Maar ooooo zo bijzonder. Je loopt daar echt op een stuk geschiedenis (onder de grond) wat ze gewoon nog aan het uitgraven zijn. Maar de 3D video: wauw. Net alsof je er plots staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:14

Ghostattack schreef:
Naam komt me bekend voor, maar ik kan me even niet herinneren of ik het heb bezocht. Goede reden om voor de vierde keer naar Rome te gaan toch? :')

Bij twijfel zeker nog maals gaan :j

Als ik de volgende keer nog een keer ga ga ik ook voor een 3e keer naar Galeria Borghese....zo mooi vind ik dat museum. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:15

poes schreef:
Ja is enkel op zaterdag en kleine groepjes. Maar ooooo zo bijzonder. Je loopt daar echt op een stuk geschiedenis (onder de grond) wat ze gewoon nog aan het uitgraven zijn. Maar de 3D video: wauw. Net alsof je er plots staat.

*checkt vliegtickets*

Ohhhhhh.....nu wil ik helemaal gaan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:17

Klinkt goed! Tot nu toe heb ik elke keer dat ik ben geweest weer nieuwe dingen ontdekt en je bekijkt het zo toch elke keer op een andere manier :j

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:21

Let ook op je kleding als je de st Pieter in wil. Toen wij er waren een paar jaar geleden moesten vrouwen hun knieën en schouders bedekt hebben anders kwamen ze er niet in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:50

Ginnybjalla schreef:
Let ook op je kleding als je de st Pieter in wil. Toen wij er waren een paar jaar geleden moesten vrouwen hun knieën en schouders bedekt hebben anders kwamen ze er niet in.

Klopt maar er staan dan bij die controlepost wel een stel verkopers met hele mooie goedkope sjaals die je om kunt slaan.Mannen met onpassende kleding mogen volgens mij ook niet.In de St.Pieter is het trouwens altijd heerlijk koel.Dus je kunt best wat kleding aanhebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:02

Een andere, enigszins lugubere, tip is de relatief onbekende crypte van de Santa Maria Della Concezione :). Opgebouwd uit de botten van zo'n 4000 monniken. Ligt aan de Via Veneto. Catacomben van San Callisto zijn ook leuk.

https://www.m.rome-nu.nl/tips/1689-cryp ... zione.html

Voor dagtrips heb je natuurlijk nog Pompeii en de mooie Villa Hadriani en Villa d'Este in Tivoli.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:09

Joy_Mennings schreef:
1. Zijn de hotels erg duur? We zoeken een goedkope verblijfplaats maar weten niet goed waar we kunnen kijken. Tips zijn welkom!
vond ik wel meevallen eigenlijk, wij hadden ee, hotel in het centrum en best nog wel betaalbaar, weet de naam alleen niet meer
2. Is een auto huren een must of is het openbaar vervoer ook betaalbaar? En us eventueel een fiets huren een goed idee of niet?
Wij hadden geen auto gehuurd, alles te voet gedaan want ik vond dat alles nog best kort bij elkaar lag. Dat was goed te doen, we konden meerdere dingen op een dag zien
3. Wat zijn plekken die echt leuk zijn om te bezoeken!
De typische plekjes hé, ik vond het plein bij de trevi fontein leuk om te zitten. Maar moet er bij zeggen dat Rome me over het algemeen een beetje tegen viel. Wij hadden ook gewoon 'pech' dat het toen 42° was en dan heb je al gewoon nergens zin meer in. Inderdaad opletten op je kleding als je naar Vaticaan wilt
4. Is er een strand in de buurt waar we bijvoorbeeld 1 dagje heen zouden kunnen gaan?
Niet gezien

Alvast bedankt!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:45

Wat een berg tips komen voorbij, super leuk om te lezen!
Ik heb al redelijk wat voorwerk gedaan in de kunst en geschiedenis. Heb geschiedenis gestudeerd dus veel zaken met gids zou ik zelf niet zo snel doen.
Maar ik haal heel veel tips uit dit topic. Echt super fijn! :):)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:42

ROMA-AMOR!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:39

Heeft iemand nog een tip voor het bezoeken van het Vaticaan museum en Sixtijnse kapel?

Ik zie bij de online tickets een audioguide staan of een rondleiding in een groep.
Wat heeft zijn jullie ervaringen of voorkeuren?