Noorwegen
*Waar kwam je vandaan?
Randstad
*Wat je je gezins/familie situatie?
Getrouwd , 3 katten en 2 paarden
*Wat was de reden om te emigreren?
Rust en ruimte
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Redelijk centraal voor werk
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Vrij snel. Na een vakantie in juli 2001 zijn we in september begonnen met een cursus noors. Daarna zijn we sollicitatiebrieven gaan sturen naar aanleiding van vacatures. In april 2002 kon mijn man daar al aan het werk. Ik ben eind mei ben ik daar ook heen verhuisd nadat ons huis in NL verkocht was
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Nu huren we,maar eerder hadden we een koophuis. We zijn wel aan het kijken voor een koophuis
*Hoe gaat het qua werk?
Ik heb toch wel wat baantjes gehad buiten m'n vakgebied voor ik na 3 jaar een baan kreeg waar ik voor 'geleerd' had. Mijn man heeft ook wat moeite gehad met vinden van werk,maar meer omdat hij niet meer in de branche wil werken waar hij opleiding voor gehad heeft. Nu is het gebied waar wij wonen wel aardig afgelegen en moeilijk werk te vinden
*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Op m'n werk heel leuk contact met collega's ,maar daarbuiten is het vrij lastig om vrienden te 'vinden'. De mensen zijn vrij stug en afwachtend in het gebied waar wij wonen. Nu heb ik er niet zo'n behoefte aan,maar ik merk dat mijn man het erg eenzaam vindt
*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Ik denk niet dat wij na ons pensioen hier blijven. De winters zijn te lang en best pittig en ik kan me ergens wel een plekje in een wat zuidelijker land voorstellen
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Mij bevalt het hier nu goed.Ik zou voorlopig niet meer weg willen,maar er zijn natuurlijk een hoop dingen waar je tegenaan loopt. Kan er wel een bladzijde over schrijven. Vooral in ons vorige huis/omgeving hadden we nogal te maken met dat we de buitenlanders waren. Heb het gevoel dat het hier veel minder is.
Over het emigreren op oudere leeftijd (waren in de 20 toen we emigreerden) We hebben onze vrienden leren kennen op noorse cursus en die waren in de 50 toen ze aan het hele emigratieavontuur begonnen.
Het is wel zo dat je op oudere leeftijd misschien de taal wat minder opppikt,maar zij hebben het ook gewoon gedaan. Inmiddels zijn ze helaas wel weer terug ,maar zij hebben geen spijt gehad van hun avontuur