Met de camper naar Denemarken, Zweden en Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:27

Afgelopen jaar zo ongeveer precies dezelfde rit gemaakt in 3 weken. Achteraf een beetje spijt gehad. we hebben veel te veel in de auto gezeten en elke dag gereden. het is een mooie rit, maar als je een actieve vakantie wilt hebben zou ik de route aanpassen naar een kortere route. In Noorwegen lijken de afstanden klein, maar je doet uren over een stukje van 50-100 km..

De wildernisroute in zweden wil ik nog wel als tip meegeven! Hebben daar vooral rendieren gezien en kan je mooi wandelen.
http://wildernessroad.eu/NL_index.html

MoniqueT

Re: Met de camper naar Denemarken, Zweden en Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:13

Mee eens, maak je route niet te lang, zeker niet als je wilt wandelen, fietsen, fotograferen. Blijf ergens een paar dagen of zorg dat je je maar maximaal 100 kilometer verplaatst.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 08:10

Storm, Dovrefjell en Berenpark zet ik ook op het lijstje en ga er naar kijken!

Quir, Bergen gaan we sowieso heen, Flåm moeten we even bekijken, lijkt me wel leuk om heen te gaan, mijn ouders hebben het al gezien en zijn al eens met het treintje geweest.
Fulufjället zet ik ook op het lijstje!
Misschien wil ik dan toch een kleiner stuk Noorwegen doen, t/m ter hoogte van Ålesund, maar moet even kijken of de anderen het daar ook mee eens zijn. Ik neem het in ieder geval allemaal mee.
Oude dingen op zoeken is inderdaad misschien een beetje lastig, mede door de tijd. Maar het fijne is wel dat we natuurlijk nergens aan vast zitten.

Dropneus95, wildernisroute ga ik ook bekijken, leuk!

MoniqueT, bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken, maar ik vind het ook zeker niet erg om eens langere tijd in de auto te zitten, heb ik met mijn vorige roadtrip ook gedaan, heb ik op sommige dagen ook 400 km in de auto gezeten (dat was overigens Zweden), en daar had ik helemaal geen problemen mee. Maar, goed om even te onthouden. Toen heb ik (nagenoeg) iedere dag mijn tentje opgezet en weer afgebroken om naar de volgende plaats te gaan.
Het is wel het plan om soms eens 2 dagen op een bepaalde plek te blijven, of in ieder geval in die buurt, maar dat zal afhangen van wat we waar willen zien.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:30

Als je erg van wandelen houdt...wij hebben de route naar Trolltunga gelopen. Heel zwaar (22 km hiken, 10 uur in totaal), maar dat was echt zoo mooi! Er zijn ook genoeg andere wandelroutes, die niet touristisch zijn en waar je niemand tegen komt. Dat zou ik, als je fotograaf en wandelaar bent, echt aanraden om te doen!

Wij zijn deze zomer ook naar Noorwegen geweest met onze volkswagen camper. We hebben toen 3000km gereden en alleen maar wild gekampeerd. We zijn buiten Bergen om, niet in de steden geweest, omdat we meer van de natuur houden, dus daar kan ik verder niet echt iets over zeggen. Het rijden vonden we juist heel leuk en uitdagend, het was een onderdeel van onze reis. We stapten wel vaker uit om even een foto te maken, maar reden gerust 300-400km op een dag. Neem iig wel de tijd om een campeerplek te zoeken, zeker met een grote camper. Wij waren soms wel een uur aan het zoeken naar een mooie wildkampeerplek ;)

Veel plezier met de voorbereidingen!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 10:59

Trolltunga lijkt me heel gaaf, maar ook mega zwaar haha, daar gaan we nog maar even over nadenken.

Zo zag ik dat 3 jaar geleden idd ook, het rijden hoorde bij de reis en als me iets leuk leek oid stopte ik gewoon en bleef ik daar even.

Ik heb vorige x een keer gehad dat mn TomTom een camping aangaf, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Toen werd t ook al snel donker en ben ik nog even snel 200 km verder gereden naar een andere camping, dan voel je je idd niet relaxed haha.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:33

Iselda schreef:
Weissjee, wat grappig dat jullie ongeveer dezelfde route hebben gedaan. Wij willen, waar kan, wild kamperen. Sowieso van Zweden heb ik daar een mooie atlas voor, weet alleen niet of Noorwegen daar ook in staat. Hebben jullie overnacht op campings enzo of ook in het wild?
Ik ga de wegen 40 en 50 even opzoeken.

Wij hebben op campings overnacht. In het wild vonden we te spannend met een tentje en het is altijd fijn om gewoon naar een wc te kunnen. Met een camper zou ik wel gaan wildkamperen ;). Soms was het echt jaloersmakend als je langs een mooi stukje kwam en er allemaal campers stonden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:06

Gave reis hebben jullie uitgezet! Wel pittig denk ik idd qua kilometers, maar goed met een camper kun je ook alles zo weer aanpassen, dat scheelt.

Ik vond Noorwegen echt prachtig. Mooie ruige natuur. Zweden is iets gemoedelijker met vooral veel meren. Er zijn genoeg campings te vinden dus dat moet vast goed komen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:22

Ik ga volgen. In Juni gaan wij 3 weken naar Noorwegen/Zweden met camper en hond. Heb al wat bruikbare tips gelezen hier. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:01

Boemklatsch schreef:
Ik ga volgen. In Juni gaan wij 3 weken naar Noorwegen/Zweden met camper en hond. Heb al wat bruikbare tips gelezen hier. :)

Ha leuk ! Vertel je dan hier wat jullie allemaal zien en doen ? Misschien ook via polarsteps of andere link ?!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 16:40

De boeken van de bibliotheek, wegenkaart vd ANWB en nog een boek over Scandinavië vd ANWB zijn binnen! We kunnen dus weer verder. Nu even goed uitzoeken waar we heen willen en dan een wat betere route in elkaar zetten, heb er echt zoveel zin in. Jammer dat we nog tot juli moeten wachten.

Edit; ik zou de honden ook graag mee willen nemen, maar dat willen vaders en vriendlief niet helaas.
Hoop dat jij ook een mooie reis kunt uitstippelen Boemklatsch!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:18

Nog even wat tips :)

Folgefonna , ik zie dat jullie daar ook 'langs' komen. Je kunt vanaf Sunndal heel goed naar de gletsjer lopen. Wij hebben een korte wandeling gedaan om dat we spierpijn hadden van de dag ervoor :(
Maar evengoed prachtig uitzicht :)

Ik weet niet of je in de buurt van Kinsarvik komt (op kaartje kan ik het niet zo goed zien) maar daar heb je een hele mooie wandeling langs 4 watervallen. Deze wandeling wilden wij ook gaan doen,maar ik had me echt vergist in de tijd die we kwijt waren met rijden. In die omgeving kun je vaak niet harder dan 50/60 en het was druk en wegwerkzaamheden.
We doen hem dit jaar :)

Verder heb je nog Steindalsfossen (sws heb je heel veel watervallen in Noorwegen) waar je achterlangs kunt lopen.

Flåm is leuk,maar zo ongelooflijk toeristisch geworden :( Weet niet of jullie de Flåmsbana willen gaan doen ,maar dat zou ik echt zo vroeg mogelijk op de dag doen.

Geirangerfjord en trollstigen (uitdaging met camper ;) )
Bij Åndelsnes kun je een wandeling maken naar Romdalseggen (dat is best een klim) halverwege hebben ze een uitkijkpunt gemaakt , heel gaaf en onwijs mooi uitzicht over Åndelsnes en het fjord.

Volgens mij komen jullie niet in de buurt van Dovrefjell? Ook heel mooi en de kans om muskusossen te zien.

Stavanger vonden we ook heel leuk. We vonden het een beetje op Harderwijk lijken :)

Enfin,meer dan genoeg te zien :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:37

Iselda schreef:
Trolltunga lijkt me heel gaaf, maar ook mega zwaar haha, daar gaan we nog maar even over nadenken.

Zo zag ik dat 3 jaar geleden idd ook, het rijden hoorde bij de reis en als me iets leuk leek oid stopte ik gewoon en bleef ik daar even.

Ik heb vorige x een keer gehad dat mn TomTom een camping aangaf, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Toen werd t ook al snel donker en ben ik nog even snel 200 km verder gereden naar een andere camping, dan voel je je idd niet relaxed haha.

Wij kwamen toevallig langs Trolltunga, toen hebben we ergens overnacht in de buurt en zijn we de dag erna erheen gegaan. Ik wist het alleen van de mooie plaatjes op internet. Er stond wel op een bord: 10 uur lopen, maar ik dacht: dat is vast vanaf de parkeerplaats :P we zijn gewoon gaan lopen, vooral de eerste twee km zijn heel pittig, maar als je daar doorheen bent, gaat het wel. Wij zijn niet zulke wandelaars en hebben het zo gelopen ;) dag erna voel je het wel, maar ik had het niet willen missen. Als je het doet: ga om max 8 uur ‘s morgens lopen. Dan ben je weer op tijd terug en kan je nog bovenaan parkeren ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:30

Boemklatsch schreef:

Let er wel even op dat als je een hond meeneemt de eisen heel streng zijn voor entingen. Iets van 24 uur van tevoren voordat je de grens Zweden/Noorwegen passeert. Er liep hier vorig jaar ook een topic over, kan het wel even opzoeken als je dat wilt.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:02

De hond moet behalve de entingen (ook rabies) ook wormenkuur tegen lintworm hebben gehad en dat moet in het paspoort vermeld worden met datum en tijd.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 07:10

noordje schreef:
Nog even wat tips :)

Folgefonna , ik zie dat jullie daar ook 'langs' komen. Je kunt vanaf Sunndal heel goed naar de gletsjer lopen. Wij hebben een korte wandeling gedaan om dat we spierpijn hadden van de dag ervoor :(
Maar evengoed prachtig uitzicht :)

Ik weet niet of je in de buurt van Kinsarvik komt (op kaartje kan ik het niet zo goed zien) maar daar heb je een hele mooie wandeling langs 4 watervallen. Deze wandeling wilden wij ook gaan doen,maar ik had me echt vergist in de tijd die we kwijt waren met rijden. In die omgeving kun je vaak niet harder dan 50/60 en het was druk en wegwerkzaamheden.
We doen hem dit jaar :)

Verder heb je nog Steindalsfossen (sws heb je heel veel watervallen in Noorwegen) waar je achterlangs kunt lopen.

Flåm is leuk,maar zo ongelooflijk toeristisch geworden :( Weet niet of jullie de Flåmsbana willen gaan doen ,maar dat zou ik echt zo vroeg mogelijk op de dag doen.

Geirangerfjord en trollstigen (uitdaging met camper ;) )
Bij Åndelsnes kun je een wandeling maken naar Romdalseggen (dat is best een klim) halverwege hebben ze een uitkijkpunt gemaakt , heel gaaf en onwijs mooi uitzicht over Åndelsnes en het fjord.

Volgens mij komen jullie niet in de buurt van Dovrefjell? Ook heel mooi en de kans om muskusossen te zien.

Stavanger vonden we ook heel leuk. We vonden het een beetje op Harderwijk lijken :)

Enfin,meer dan genoeg te zien :)

Wat een fijne tips! Heb ze allemaal opgeschreven en aangekruist op de wegenkaart. Nog even verder neuzen in de boeken en dan kunnen we een mooie ‘definitieve’ route maken :j

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 07:12

Ballard_L schreef:
Wij kwamen toevallig langs Trolltunga, toen hebben we ergens overnacht in de buurt en zijn we de dag erna erheen gegaan. Ik wist het alleen van de mooie plaatjes op internet. Er stond wel op een bord: 10 uur lopen, maar ik dacht: dat is vast vanaf de parkeerplaats :P we zijn gewoon gaan lopen, vooral de eerste twee km zijn heel pittig, maar als je daar doorheen bent, gaat het wel. Wij zijn niet zulke wandelaars en hebben het zo gelopen ;) dag erna voel je het wel, maar ik had het niet willen missen. Als je het doet: ga om max 8 uur ‘s morgens lopen. Dan ben je weer op tijd terug en kan je nog bovenaan parkeren ;)

O kijk, dat biedt perspectief. We hebben sowieso ook al heel veel andere mooie dingen op het lijstje staan. Maar ik hou m nog wel even in mn achterhoofd. Klopt het dat het wel mega toeristisch is geworden? Heel druk boven, veel rommel, lange wachtrijen?
Dan zoeken we liever iets dat iets minder toeristisch is :)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 07:48

Bij klaskogen heb je een camping middenin eeen natuurreservaat, maar daar moet je wel reserveren! Als je interesse hebt doe maar pb dan vraag ik aan me ouders even de naam van de camping

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:57

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 16:10

O ja, de seven sisters waterval ben ik ook al tegengekomen ergens, ga ik erbij schrijven.

Ales Stenar is idd een prachtige plek, ik woonde daar vlakbij dus meermaals geweest <3
Nu slaan we dit deel van Zweden helaas over, dus daar in de buurt komen we ook niet ;(

Edit; we hebben besloten om niet langs Stockholm te gaan, dit omdat er nog zoveel meer is dat we willen zien en we toch keuzes moeten maken. Ålesund twijfelen we momenteel nog over. Ik ga nog even lekker op onderzoek uit en als ik meer weet over de route laat ik het hier natuurlijk weten!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:46

Gaaf! Afhankelijk van het soort camper dat je hebt, zou ik goed kijken waar je wel en niet mag rijden..campers en caravans’s mogen op veel plekken niet komen, bv trollstigen enz... ivm de haarspeld bochten.. verder..de campings zijn top, de natuur is geweldig..veel plzier!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:58

Ik heb weinig wegen gezien waar je niet mocht komen met een camper. Wij hadden een behoorlijk grote camper en zijn geen beperkingen tegen gekomen. Op Trollstigen rijden zelfs grote touringcars.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:28

Op de kaarten van de anwb staat aangegeven waar ze wel en niet opmogen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:33

Herstel, ik lees dat het nu enkel nog voor caravans verboden is op sommige wegen...is al qq jaar geleden dat wij er voor het laatst waren

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:38

Ik heb de Trollstigen gereden met een camper. En grote touringcars tegen gekomen :P
Geen probleem hoor :)
Spannend juist :D

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 10:40

Goed om te horen dat het met de camper geen/weinig problemen pp zal leveren.

Ik heb nog even een vraagje :)
Ik wil graag gaan paardrijden in Zweden, ik weet van de Sundance ranch. Weten jullie ook nog andere plekken misschien? Dan kan ik kijken wat het meest aanspreekt of wat het beste op de route ligt :j