[BEU] Alleen op vakantie? tips? ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: [BEU] Alleen op vakantie? tips? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:49

Ik ben in mn eentje 4 weken naar Finland geweest.. dat ging via WWOOF en couchsurfing.. voornamelijk helpen op de boerderij tegen kost en inwoning.. Ik heb echt de tijd van mn leven gehad daar.. en uiteindelijk was het spotgoedkoop.. het vliegen en daar de juiste bus vinden enz vond ik wel wat spannend in mn eentje, maar eigenlijk is me dat allemaal heel makkelijk af gegaan..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:55

Ik lees even mee, wil er ook in oktober nog even uit naar de zon. Ben wel vaker met groepsreizen mee geweest maar denk nu ook aan het boeken van een All inclusive

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 12:56

@licor
Naar zo iets heb ik inderdaad ook al eens gekeken.
Maar dan ga je ergens heen om te helpen en dat is toch een ander idee van vakantie dan wat ik nu wil.
Zou zo iets echt nog wel eens willen doen, maar ik ga eind september ook weer een studie doen, dus ik kan geen lange periode weg.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:00

lovelyfiefy schreef:
Ja ik dacht via air bnb te kijken.
Daar zijn mensen die een kamer bieden maar die jou ook de omgeving kunnen laten zien en willen laten zien als jij daar interesse in heb.
Dat lijkt mij dan wel een leuke twist, dat ik iemand heb waar ik aan kan vragen wat echt iets van het dorp/stadje is en wat andere mensen dus misschien niet zo snel zien omdat je toeristen boekjes volgt :+

En er zijn inderdaad vast genoeg dingen te doen waardoor je inderdaad toch andere mensen ook leert kennen
maar vind dat toch wel spannend.
Het idee dat ik alleen op een kamer moet slapen vind ik al best eng.
Ik denk dat dat het grootste ding voor mij is waar ik overheen zou moeten

Dan kun je natuurlijk gewoon in een dormroom in een hostel gaan zitten! Zoek er 1 uit met een leuke common room en activiteiten en je hebt zo mensen om je heen waar je (deels) je tripje mee kunt vieren.

Couchsurfen is trouwens niet perse om ergens te helpen. Dat werkt meer zoals je air bnb voor ogen hebt :) bij een local slapen en daarmee op stap/info uitwisselen etc. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn.

Voor uiteten ofzo kun je ook iets van een boek meenemen. Heerlijk lezen tijdens het wachten, of natuurlijk slecht mensen kijken.

Alleen reizen kan echt heerlijk zijn! En een goede ervaring ook :) je moet op jezelf vertrouwen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 13:03

DieL_Zor schreef:
lovelyfiefy schreef:
Ja ik dacht via air bnb te kijken.
Daar zijn mensen die een kamer bieden maar die jou ook de omgeving kunnen laten zien en willen laten zien als jij daar interesse in heb.
Dat lijkt mij dan wel een leuke twist, dat ik iemand heb waar ik aan kan vragen wat echt iets van het dorp/stadje is en wat andere mensen dus misschien niet zo snel zien omdat je toeristen boekjes volgt :+

En er zijn inderdaad vast genoeg dingen te doen waardoor je inderdaad toch andere mensen ook leert kennen
maar vind dat toch wel spannend.
Het idee dat ik alleen op een kamer moet slapen vind ik al best eng.
Ik denk dat dat het grootste ding voor mij is waar ik overheen zou moeten

Dan kun je natuurlijk gewoon in een dormroom in een hostel gaan zitten! Zoek er 1 uit met een leuke common room en activiteiten en je hebt zo mensen om je heen waar je (deels) je tripje mee kunt vieren.

haha met vreemde mensen op een kamer slapen vind ik nog veel erger _O-
Dus dan ga ik toch voor een kamer alleen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:09

Ik ben vorig jaar een maand alleen weg geweest. Eerst met de bus naar zuid Frankrijk om te surfen voor een week, toen ik weer in Nederland was vloog ik 2 dagen later naar Fuerteventura om te kiten bijna 3 weken. Frankrijk was een surfkamp dus heel makkelijk om mensen te leren kennen. Op Fuerte zat ik in een hostel in een 8 persoons kamer. Beviel me prima! Vond het juist heel leuk omdat je dan veel makkelijker contact legt met de mensen om je heen. Echt op je kamer zitten doe je niet namelijk, maar je komt elkaar wel makkelijk tegen als je even iets moet pakken en aanspreken in de woonkamer gaat ook een stuk makkelijker. Ik vond de vrijheid om te doen en laten wat ik wou echt heerlijk en zou zo weer alleen weggaan als dat zo uitkomt. Maar ik ben er voor mezelf wel achter dat als ik echt wil gaan reizen, backpacken door Azië of Australië voor een aantal maanden bijvoorbeeld, dat ik dat wel leuker vindt om te doen mét iemand. Je maakt dan namelijk ontzettend veel mee en die herinneringen wil ik kunnen delen met iemand. In Fuerte deel ik die herinneringen nu met mensen die ik niet meer spreek en dat vind ik soms wel jammer. Aan de andere kant was dat juist ook wel wat die vakantie zo leuk maakte, nieuwe vrienden maken en daar leuke dingen mee doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:50

FatCat schreef:
Alleen op vakantie gaan lijkt mij heeeeerlijk. Met niemand rekening houden, lekker doen wat je zelf wil. Gewoon doen!

Precies dit is de reden dat ik alleen ga.. Mijn vriendin wil zo mee, maar ik wil juist alleen omdat ik met helemaal niemand rekening wil houden. Ik ga in oktober een week naar Turkije, all-in, hoef het resort niet af.. Vorig jaar voor het eerst gedaan en mij super bevallen.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:43

Ik ben afgelopen mei nog naar mijn eentje naar Egypte geweest, zat in tophotel en heb me prima vermaakt.
Voornamelijk lazy op het strand gelegen, zwemmen en heerlijk eten.
Meerdere keren wezen paardrijden bij een goede stal.
Ben wel behoorlijk sociaal dus heb leuke contacten opgedaan en hier en daar een praatje gemaakt.

Ben al vaker in Egypte geweest, helaas wou niemand mee dit keer, dus dan maar alleen.
Ik spreek overigens een aardig woordje Arabisch, dus dat maakte het wel makkelijk om er alleen op uit te gaan.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 17:41

LiesM schreef:
Ik ben afgelopen mei nog naar mijn eentje naar Egypte geweest, zat in tophotel en heb me prima vermaakt.
Voornamelijk lazy op het strand gelegen, zwemmen en heerlijk eten.
Meerdere keren wezen paardrijden bij een goede stal.
Ben wel behoorlijk sociaal dus heb leuke contacten opgedaan en hier en daar een praatje gemaakt.

Ben al vaker in Egypte geweest, helaas wou niemand mee dit keer, dus dan maar alleen.
Ik spreek overigens een aardig woordje Arabisch, dus dat maakte het wel makkelijk om er alleen op uit te gaan.

Als je de taal een beetje spreekt snap ik inderdaad wel dat het dan makkelijker is om daar alleen heen te gaan.
Al kom je gelukkig tegenwoordig met engels op veel plekken een heel eind.

Paardrijden is inderdaad wel iets wat ik dan ook kan doen,
vriendinnen van mij houden daar niet van.
Dus als we samen gaan doen we dat sowieso niet. :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:29

Ik heb meerdere steden alleen bezocht. Ook met het vliegtuig. Boedapest , Wenen en Londen. Niet ver vliegen en je komt genoeg mensen tegen als je wat kletsen wil of niet als je dat niet wil.

Ook met de auto Luxemburg en Duitsland in mijn eentje of ruiter vakantie geregeld gedaan.

Je kan via trailfinders paardrij vakantie s boeken.. of direct bij het bedrijf zelf vaak weten ze wel of er meer alleen komen.

Ik heb altijd een kamer alleen tenzij het paardrijden was en je op de accommodatie zelf verbleef

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 22:00

Trailfinders ziet er inderdaad erg interessant uit !
Ben daar nu ook even op aan het kijken en heb er al een aantal apart gezet.
Misschien leuk voor een andere keer, denk dat ik nu toch wel echt eerst naar venetie ga :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:17

Voor al die twijfelkonten over alleen op vakantie: Ik ging alleen naar Wales, met eigen auto. Op enig moment was het etenstijd en stopte ik bij een pub langs de weg, net buiten een dorp. Toen was de wet nog dat er voor 18.00 geen eten geserveerd mocht worden in een pub en aangezien het 17.50 was, wees de barkeeper mij daar vriendelijk op. Hij mocht wel de bestelling opnemen, maar het zou dus iets langer duren.

Pub was verder volledig verlaten, ik zat in m'n uppie aan een tafel voor tien :D

Klokslag 18.00u zat de pub VOL! Ik zat met negen Welshmen aan tafel en geloof me, daar is geen touw aan vast te knopen, dat Welsh. Zeg een van de gasten tegen mij: that Dutch car outside, is yours? Toen ik dat beaamde werd er aan mijn tafel onmiddellijk omgeschakeld naar Engels want ik werd geacht mee te doen in het gesprek. Om 21.00 moest de pub dicht (toen wet), ik stond om 20.55 buiten, samen met mijn tafelgenoten :D

Ga dus vooral in je uppie op vakantie! Het is een unieke kans om een kijkje in de keuken van de locals te krijgen, contacten te maken met mensen die je anders nooit zou ontmoeten!

Ik zou het zo weer doen (heb het ook jaren gedaan).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:24

Ik vind het stoer hoor! Mijn nichtje is een maand terug alleen met sprs.me weggeweest, budget citytripping.

Op zich zou het mij ook wel lekker lijken, maarrrrr...
Op het moment dat ik 's avonds dan in mijn eentje zou moeten eten, zou ik mezelf echt zielig gaan vinden. Hetzelfde als ik 's avonds ergens een drankje zou willen gaan doen. De eerste avond zal nog wel gaan, maar daarna denk ik niet dat ik het nog leuk zal vinden. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk altijd rondtrek-vakanties doe en een vakantietje naar een of ander (all-in) resort zal al anders zijn, omdat je daar toch wel dezelfde mensen tegenkomt. Met rondreizen is dat in mijn ervaring wat minder en ben je toch meer op je reisgezelschap aangewezen. Een week aan een hotel of strand liggen kan ik niet, want na 2 dagen ben ik door al mijn boeken heen en verveel ik me te pletter. Dus nee, ik denk niet dat ik het persoontje ben om echt helemaal in mijn up weg te kunnen, zou dan denk ik eerder een singlereis boeken :).

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:36

Dat is ook waar ik tegenop zag. Vandaar all inclusive geboekt. Kan ik me altijd nog verschuilen in een boek. Maar gok dat dat 's avonds niet eens nodig is want ik ben het type dat nog met een deur een praatje aanknoopt. :')

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:49

Ik vind het heerlijk om alleen op vakantie te gaan. Ik blijf wel in Nederland aangezien mijn paardje en de honden meegaan. Volgende week vertrekken we naar Uffelte, lekker 2,5 week kamperen. Boek lezen, wandelen met paard en honden en lekker mijn eigen plan trekken.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:52

Ik vind het ook heerlijk om alleen te reizen, je maakt zo snel nieuwe vrienden overal! Heb nu met veel nog leuk contact :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:53

jordal schreef:
Ik vind het heerlijk om alleen op vakantie te gaan. Ik blijf wel in Nederland aangezien mijn paardje en de honden meegaan. Volgende week vertrekken we naar Uffelte, lekker 2,5 week kamperen. Boek lezen, wandelen met paard en honden en lekker mijn eigen plan trekken.

Laat me raden: Holtingerzand?

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:57

ikke schreef:
jordal schreef:

Laat me raden: Holtingerzand?

Ja dit jaar Holtingerzand. Vorig jaar bij de groene hen. Heerlijk wandelgebied aangezien mijn paardje wandelpony is hoewel hij zo goed in zijn vel zit dat ik er dit jaar ook stukjes op kruip. Jordal is een fjord van 28

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:36

Ik ben vandaag ook eens gaan informeren bij een reisbureau. Omdat mijn gezeldschap toch niet mee kan, ga ik denk ik ook alleen.
Heb inderdaad naar all in gekeken, ik weet enkel niet welk land :')

Ik heb enkel wat schrik dat ik me uiteindelijk zou vervelen, ik heb al jaren erg actieve vakanties maar ik merk dat ik nu eens een weekje rust nodig heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:43

Farjen schreef:
Ik ben vandaag ook eens gaan informeren bij een reisbureau. Omdat mijn gezeldschap toch niet mee kan, ga ik denk ik ook alleen.
Heb inderdaad naar all in gekeken, ik weet enkel niet welk land :')

Ik heb enkel wat schrik dat ik me uiteindelijk zou vervelen, ik heb al jaren erg actieve vakanties maar ik merk dat ik nu eens een weekje rust nodig heb.

Wat geeft jou rust? Zorg dat je dat bij je hebt en/of de lokatie kan bieden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:51

Bij twijfel; Doen!

Ik ben net een week terug uit Canada, mijn eerste echte reis alleen. Ik ben 16 dagen weg geweest, heb heel veel rondgereden met de auto (3600 km), overal en nergens gegeten en geslapen (via booking.com en Air BnB). Het is absoluut anders dan samen met mensen, maar het heeft me onwijs veel over mezelf geleerd; ik kan het gewoon alleen :D Ik heb me geen moment gek of raar aangekeken gevoeld toen ik alleen zat te eten en ik denk dat dat ook met instelling te maken heeft. Jaren geleden heb ik wel eens voor mijn werk alleen gegeten, toen voelde ik me zo bekeken alsof de hele wereld dacht dat ik geen vrienden had. Nu weet ik dat dat vooral mijn eigen gedachte was en je "zoekt" naar bevestigingen van wat je denkt. Deze vakantie ben ik er niet mee bezig geweest en heb ik het niet gezien, ondanks dat er ongetwijfeld mensen raar hebben gekeken.

Wat ik het meest bijzonder vond; ik heb een onwijs gezellige vakantie gehad, ondanks dat ik nauwelijks iemand heb gesproken :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 22:08

SplashIsLief schreef:
Bij twijfel; Doen!

Ik ben net een week terug uit Canada, mijn eerste echte reis alleen. Ik ben 16 dagen weg geweest, heb heel veel rondgereden met de auto (3600 km), overal en nergens gegeten en geslapen (via booking.com en Air BnB). Het is absoluut anders dan samen met mensen, maar het heeft me onwijs veel over mezelf geleerd; ik kan het gewoon alleen :D Ik heb me geen moment gek of raar aangekeken gevoeld toen ik alleen zat te eten en ik denk dat dat ook met instelling te maken heeft. Jaren geleden heb ik wel eens voor mijn werk alleen gegeten, toen voelde ik me zo bekeken alsof de hele wereld dacht dat ik geen vrienden had. Nu weet ik dat dat vooral mijn eigen gedachte was en je "zoekt" naar bevestigingen van wat je denkt. Deze vakantie ben ik er niet mee bezig geweest en heb ik het niet gezien, ondanks dat er ongetwijfeld mensen raar hebben gekeken.

Wat ik het meest bijzonder vond; ik heb een onwijs gezellige vakantie gehad, ondanks dat ik nauwelijks iemand heb gesproken :+

Super leuk om te horen dat je dus toch wel gewoon een super toffe vakantie heb gehad!

Ik weet na 8 augustus of ik echt alleen ga of niet.
Dan komt mijn vriendin terug van vakantie en dan gaat ze kijken of ze misschien kan
in 1 van de weken die ik wel vrij kan krijgen.

Mocht ik wel alleen gaan wordt het waarschijnlijk van 16 tm 22 sep ongv (of in ieder geval binnen die data's)
Dan kan ik namelijk het langste weg blijven
en ik zag op internet al dat oktober in ene weer een stuk duurder werd :(

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:18

Ik ga elk jaar ongeveer een week alleen op vakantie. Eigenlijk altijd kamperen. Ik heb dat echt nodig, een weekje geen bekenden om me heen maar even helemaal alleen met m'n gedachten en m'n boeken. Leuke stadjes bezoeken, mensen ontmoeten of gewoon alleen zijn. Ik vind het heerlijk. Goed voor mijn rust en ook zeker voor mijn zelfvertrouwen. Om juist zonder steun van anderen, zonder back-up op pad te gaan.

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:26

lovelyfiefy schreef:
PPeetje schreef:
Ik ben nu een aantal keren alleen geweest. Ik vind het heerlijk. Had een appartement tussen de locals. Kon zelf koken, maar ben ook wel uit eten geweest. Boek mee voor als het ongemakkelijk is. Maar vaak is gewoon mensen kijken al prima. Gewoon proberen!

Kijk dat wat ik dus even dik gedrukt heb in jouw stukje tekst.
Spreekt mij dus echt heel erg aan!
Dat lijkt mij dus echt top, al hoop ik dan wel dat men engels spreekt :+

Haha, ik was in Spanje... daar is de kans dat iemand Engels spreekt echt bijzonder klein.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 22:39

PPeetje schreef:
Ik ben nu een aantal keren alleen geweest. Ik vind het heerlijk. Had een appartement tussen de locals. Kon zelf koken, maar ben ook wel uit eten geweest. Boek mee voor als het ongemakkelijk is. Maar vaak is gewoon mensen kijken al prima. Gewoon proberen!

Kijk dat wat ik dus even dik gedrukt heb in jouw stukje tekst.
Spreekt mij dus echt heel erg aan!
Dat lijkt mij dus echt top, al hoop ik dan wel dat men engels spreekt :+

Haha, ik was in Spanje... daar is de kans dat iemand Engels spreekt echt bijzonder klein.

haha oke ja dat geloof ik meteen :P
ik hoop dat dat in italie iets minder is.
Ik had al bij air bnb gekeken, dan kan je ook kiezen voor talen die de mensen daar spreken dus dat is wel fijn.
Maar ik denk toch dat ik een reisbureau binnen stap, want alles los boeken werd toch een stuk
duurder dan alles bij elkaar zag ik al online.
en een reisbureau kan alles mooi voor je uitzoeken en soms nog wat extra dingen regelen erbij
+ zitten er hier wat meer in de buurt, dus ik kan bij meerdere gaan kijken wat ze mij kunnen bieden.