Overboeking reis 24 juli, kan ik mij ergens op berechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:37

Wat ongelofelijk rot. Wel goed dat de organisatie schriftelijk (in de mail) heeft toegegeven dat het hun fout is. Dat houdt in dat ze hun best moeten doen om die recht te zetten.

Wat mij in jouw situatie het meeste resultaat lijkt op te leveren, is het volgende:
= Vertel ze (eventueel via je moeder, goed dat je dat zo gedaan hebt) hoe vreselijk teleurgesteld je bent.
= Vraag ze om na te gaan of een andere reiziger zijn/haar plek wil opgeven. Ongetwijfeld is voor anderen de reisbestemming minder belangrijk dan voor jou. Desnoods bieden ze die reiziger een financiële tegemoetkoming. Laat ze hun best maar doen.
= Vertel hoe mensen via social media meegeleefd hebben met je voorbereidingen en verwachtingen van de reis. En dat ze nu samen met jou heftig teleurgesteld zijn in Bas Travel.
= Een vergelijkbare reis via een andere organisatie is een goed alternatief, maar die mag Bas Travel gaan zoeken voor je.

Bedrijven zijn erg gevoelig voor hoe ze op social media afgeschilderd worden. Ik zou dus vooral daarop inzetten, maar niet op een dreigende toon. Zoek het overleg op, maar leg de bal wel duidelijk bij hen neer. Hun fout, hun oplossing. (En nee, een reis naar Spanje valt duidelijk niet onder een goede oplossing.)

Ik hoop dat jullie eruit komen.

_Reneee

Re: Overboeking reis 24 juli, kan ik mij ergens op berechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:56

Ik zou echt niet over je heen laten lopen. Als ze niet met een goede oplossing komen gewoon op Facebook zetten! Is niet helemaal chique, maar mij heeft het ook al eens geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:21

Inderdaad op Facebook zetten als je niet naar wens (dus gewoon de reis naar Toscane) geholpen word! Hebben bedrijven een grote hekel aan en vaak word er dan zsm actie ondernomen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:26

Nog iets, je hebt alle vouchers toch al? Als ze nu niets fatsoenlijks regelen en het opstap punt van de bus is niet te ver weg, ga er gewoon staan op de tijd dat je er in eerste instantie moest zijn. Eventueel doen alsof je neus bloed.... Nee heb je, ja kun je krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:33

mvdende schreef:
Nog iets, je hebt alle vouchers toch al? Als ze nu niets fatsoenlijks regelen en het opstap punt van de bus is niet te ver weg, ga er gewoon staan op de tijd dat je er in eerste instantie moest zijn. Eventueel doen alsof je neus bloed.... Nee heb je, ja kun je krijgen.

_O- >;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:36

mvdende schreef:

Nou, dit gaat niet werken :+ buschauffeur heeft gewoon een lijst met alle namen en als je daar niet bij staat heb je dikke pech.

Heel vervelende situatie, ik studeer/werk al langere tijd in de reis wereld en heb op mijn stages hier veel van meegekregen. Ook busreizen die te weinig geboekt werden dus helaas niet door konden gaan. Vluchten die last minute geannuleerd/wijzigd worden. Moesten er ook alternatieven komen. Ik vind dat ze hier al goed compenseren, maar inderdaad niet zoals je hoopt. Ze hebben je iig wel een compensatie aangeboden die binnen hun macht ligt - wil je annuleren kan dit ook gewoon, dit is alleen voor het bedrijf niet wenselijk (klant kwijt).

Helaas hebben ze zich via de voorwaarden ingedekt.

Dit bedrijf kan niet even bij andere touroperators ts onderbrengen - wat een rare oplossing :)

Ts wil je perse naar die streek zou ik geld terug vragen en voor het te laat is een andere reis boeken.

Bedrijf heeft een compensatie aangeboden wat volgens de regels moet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:38

TS, vertel ons anders waar en wanneer je heen wilt. Wellicht kunnen wij mee zoeken naar een alternatief voor je.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:42

Nou, die compensatie vind ik waardeloos. TS heeft zich verheugd op een reis naar Italie en plots zou ze tevreden moeten zijn met Spanje. Als ze daarheen wou zou ze daar toch geboekt hebben?
Waarom zou de reisorganisatie een klant van hen niet bij een andere organisatie kunnen boeken? Ze zullen hun collega-concurrenten toch wel kennen? Misschien zelfs goede voorwaarden hebben.
De reisorganisatie slaat maar een mager figuur.
Ik begrijp heel goed dat TS enorm teleurgesteld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:47

Sclimpre schreef:
Nou, die compensatie vind ik waardeloos. TS heeft zich verheugd op een reis naar Italie en plots zou ze tevreden moeten zijn met Spanje. Als ze daarheen wou zou ze daar toch geboekt hebben?
Waarom zou de reisorganisatie een klant van hen niet bij een andere organisatie kunnen boeken? Ze zullen hun collega-concurrenten toch wel kennen? Misschien zelfs goede voorwaarden hebben.

Want als de Albert Hein het product wat jij wil niet meer heeft koopt de cassiere het voor jou bij de Jumbo???
De reisorganisatie doet niets geks of vreemds en doet zover ik lees haar best om een alternatief aan te bieden en nu zelfs misschien alsnog een plekje te hebben. (wellicht een annulering of ze hebben iemand anders benaderd ivm de overboeking.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-17 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:50

Sclimpre schreef:

Maar ze kunnen niet wat aanbieden wat ze ook niet hebben he ;) dat het een fijne oplossing is zeg ik ook niet. Maar ze hebben hun plicht wel voldaan. Helaas is TS hiervan de dupe.

Ik heb nog werkelijk nooit gehoord dat corendon mensen naar tui stuurt :') als je bij een restaurant werkt en de biefstuk is op, zeg je toch ook niet, hier naast hebben ze die wel! Je probeert ten alle tijden je klanten bij je te houden anders is er iets mis met de marketing afdeling :)

Edit: Haha, hierboven word hetzelfde gezegd :')
Tisca ook in de reiswereld gewerkt/nu werkende?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:51

Sclimpre schreef:

Mee eens hoor. Ik heb zelf jaren in het toerisme gewerkt en bij onverhoopte dubbele boekingen (wat echt heel erg vervelend is), schakelden we toch echt onze concurrenten in. De klant is koning, en zo konden we het altijd netjes oplossen. Dit zou Bas Travel ook moeten doen.

Ik vind de reden die ze opgeven voor de overboeking echt buitengewoon onprofessioneel ("sorry, we hebben het niet goed gepland").

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:53

Ik vind de vergelijking met de supermarkt en de biefstuk echt heel dom. In de eerste plaats omdat je die niet zo ver van tevoren 'boekt' en verder omdat het niet om iets dusdanigs unieks gaat als een vakantie naar Italië.

Daarbij regelen supermarkten overigens wel iets als jij het van te voren hebt 'geboekt'.

Ik hoop voor je dat er iets geregeld wordt TS!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:56

Ik hoop voor je dat je nog iets kan regelen. Eventueel het uit laten zoeken met een juridisch loket? Volgens mij geven die vaak gratis adviezen.

Ik zou zelf geen genoegen genomen hebben met Spanje als ik me helemaal heb verheugd op een reis naar Italië. Je gaat er heen voor de cultuur en om dingen te zien, dat is natuurlijk helemaal anders in Spanje!
Ik hoop dat het reisbureau het netjes oplost voor je en je toch nog naar Italië kan TS! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:59

NadjaNadja schreef:
Ik vind de vergelijking met de supermarkt en de biefstuk echt heel dom. In de eerste plaats omdat je die niet zo ver van tevoren 'boekt' en verder omdat het niet om iets dusdanigs unieks gaat als een vakantie naar Italië.

Daarbij regelen supermarkten overigens wel iets als jij het van te voren hebt 'geboekt'.

Het is geen domme vergelijking. Het is gewoon een simpele manier om uit te leggen hoe het werkt.
Het heeft niet met ver van te voren boeken te maken. Het heeft te maken met inkopen van kamers/stoelen en een ingecalculeerd percentage annuleringen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:00

Anoniem schreef:
NadjaNadja schreef:

Het is geen domme vergelijking. Het is gewoon een simpele manier om uit te leggen hoe het werkt.
Het heeft niet met ver van te voren boeken te maken. Het heeft te maken met inkopen van kamers/stoelen en een ingecalculeerd percentage annuleringen.

Als jij op 15 juni laat weten dat je ergens in augustus graag een biefstuk wil eten, dan hebben ze die op die avond heus voor je.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:02

Anoniem schreef:
Sclimpre schreef:

Want als de Albert Hein het product wat jij wil niet meer heeft koopt de cassiere het voor jou bij de Jumbo???
De reisorganisatie doet niets geks of vreemds en doet zover ik lees haar best om een alternatief aan te bieden en nu zelfs misschien alsnog een plekje te hebben. (wellicht een annulering of ze hebben iemand anders benaderd ivm de overboeking.)

TS heeft het product gekocht en betaald. Voorbij de kassa wordt het haar afgenomen. Ze mag eventueel iets anders kiezen. Zo van 'de ketchup die u gekocht hebt was eigenlijk op, maar we hebben nog mosterd'. Zou jij daar blij mee zijn? :Y)
Een professionele organisatie moet dit op een professionele manier oplossen. Dus op een manier waar de klant even blij mee is.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:05

Precies Sclimpre. En alle reisorganisaties die overboekingen incalculeren, hebben doorgaans ook een plan B ingecalculeerd voor als er dus echt een overboeking is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:06

Volgens mij begrijp je het doel van onze vergelijking niet. Dat is helemaal niet wat we bedoelen.

Dit komt heel vaak voor in de reiswereld en daar hoopt niemand op. Ik kon ook wel mezelf lek schieten toen corendon belde dat ze zaterdag vluchten naar Turkije vanaf eindjoven eruit haalde, en ik drie families of een andere dag vertrek, of vanaf Amsterdam moest laten vliegen. Maar dit gebeurd nu eenmaal, overal.

De reactie is wel eerlijk, niet professioneel inderdaad. Maar een smoes verzinnen is ook niet professioneel, ze zetten iig nog een reden erbij :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:09

En daarbij, de biefstuk/Albert Heijn reactie ging niet over overboekingen maar over mensen bij een andere touroperator onderbrengen.

Ik werkte voor Gogo en Sunweb, dat ook met beachmasters werkt, dus daar kun je inderdaad mee schuiven. Net zoals gofun/corendon. Maar Sunweb ging echt geen gasten naar tui schuiven. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:10

4EverHobbes schreef:
Precies Sclimpre. En alle reisorganisaties die overboekingen incalculeren, hebben doorgaans ook een plan B ingecalculeerd voor als er dus echt een overboeking is.

Helaas bestaat dat plan B erin om eerst te proberen die klant ergens heen te sturen waar niemand anders heen wou en waar nog lege plaatsen zijn. Als dit lukt zijn er ze mooi mee weg gekomen. De klanten die zich niet laten doen en weerwerk bieden, daar komt meestal een betere oplossing voor uit de bus. Jammer dat de vakantie moet beginnen met vervelende onderhandelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:11

NadjaNadja schreef:
[Als jij op 15 juni laat weten dat je ergens in augustus graag een biefstuk wil eten, dan hebben ze die op die avond heus voor je.

Ja en als je bij een Jumbo vraagt om een bepaald product halen ze dat in het assortiment en een reisorganistatie gaat niet op verzoek een bepaald hotel inkopen, zo kun je elke vergelijking scheef trekken om je gelijk te halen ipv iets aan te nemen van mensen die in de reiswereld werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:12

4EverHobbes schreef:

Plan B is dus het aanbieden van een andere reis. Dat kan een andere datum, andere reis in hetzelfde gebied, ander hotel of volledig ander land zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:14

Anoniem schreef:
NadjaNadja schreef:
[Als jij op 15 juni laat weten dat je ergens in augustus graag een biefstuk wil eten, dan hebben ze die op die avond heus voor je.

Ja en als je bij een Jumbo vraagt om een bepaald product halen ze dat in het assortiment en een reisorganistatie gaat niet op verzoek een bepaald hotel inkopen, zo kun je elke vergelijking scheef trekken om je gelijk te halen ipv iets aan te nemen van mensen die in de reiswereld werken.

Rustig maar hoor.

Ik neem direct van je aan dat het in de reiswereld zo werkt. Dat maakt alleen de vergelijking nog niet meteen kloppend ;)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:21

Anoniem schreef:
4EverHobbes schreef:

Plan B is dus het aanbieden van een andere reis. Dat kan een andere datum, andere reis in hetzelfde gebied, ander hotel of volledig ander land zijn.

Wie zegt dat? Het kan ook een financiële vergoeding zijn, een schadeloosstelling of tegemoetkoming. Afhankelijk van wat het bedrijf daarvoor heeft bedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:21

Wij hebben afgelopen jaar naar onze reis naar Senegal hetzelfde meegemaakt. Enkele dagen voor vertrek bleek ons hotel overboekt te zijn. In eerste instantie hadden ze als alternatief een hotel wat we bewust niet gekozen hadden en dat hebben we ook gewoon aangegeven. Daarna kregen we een upgrade naar een ander hotel, welke echt perfect was. Hopelijk pakt het voor jou ook zo uit!