[FOTO] Chernobyl, leven na een kernramp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 19:11

Dankjewel voor de lieve complimenten, ik ga er een beetje van blozen. Ik heb enorm veel foto's gemaakt en op veel plekken wist ik bij het schieten al precies wat ik er van wilde maken in de nabewerking. De plek is zo speciaal! Voor mij was het de eerste keer urbex-fotografie, het is weer eens wat anders dan zonsondergangen in een mooi landschap. Extra moeilijkheid was wel dat ik geen statief kon gebruiken, je mag namelijk geen apparatuur op de grond neerzetten ivm mogelijke besmetting met radioactiviteit. Handheld bracketen!

@Amburtjoz: Ik was niet de topicstarter in dat topic, maar heb er wel in gereageerd. En nee, om de straling heb ik mij eigenlijk geen moment zorgen gemaakt.

Pandora2 schreef:
:wow: Prachtig en eng tegelijk ! Wat heb je dit '' spooktafereel '' mooi vastgelegd.
Is het ook zo dat de bomen / planten / bloemen die er nu groeien echt buiten proportie zijn ?

Nee, alles ziet er volkomen normaal uit. Alleen is het gebied vrijwel volledig overgeleverd aan de natuur (behalve het gebied van de kerncentrale en Chernobyl zelf, daar wonen en werken mensen). Hierdoor is het aan het veranderen in 1 groot bosgebied. In Pripyat groeien er geen bloemetjes meer in de vensterbank, maar groeien en complete bomen door het dak! De beesten en planten zijn niet groter, ze zijn vooral in overvloed!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:18

hele bijzondere, indrukwekkende en mooie foto's! Moet je nagaan dat het meisje van die schoentjes nu ongeveer net zo oud is als jou als ze nog leeft... daar krijg je toch kippenvel van?

maaikemuis

Re: [FOTO] Chernobyl, leven na een kernramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 19:20

Ja zeker! In de school waren meer dingen te vinden die precies zo waren als in de tijd dat ik naar school ging. Het leuke was dat ik samen met mijn vriend de oudsten van het groepje waren en het merendeel van overzee. Zij stonden er dan ook heel anders in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:33

maaikemuis schreef:
Pandora2 schreef:
:wow: Prachtig en eng tegelijk ! Wat heb je dit '' spooktafereel '' mooi vastgelegd.
Is het ook zo dat de bomen / planten / bloemen die er nu groeien echt buiten proportie zijn ?

Nee, alles ziet er volkomen normaal uit. Alleen is het gebied vrijwel volledig overgeleverd aan de natuur (behalve het gebied van de kerncentrale en Chernobyl zelf, daar wonen en werken mensen). Hierdoor is het aan het veranderen in 1 groot bosgebied. In Pripyat groeien er geen bloemetjes meer in de vensterbank, maar groeien en complete bomen door het dak! De beesten en planten zijn niet groter, ze zijn vooral in overvloed!

Waar de mens niet meer komt, kan de natuur zijn gang gaan. Mooi !
Heb je ook foto's van de omgeving en de natuur? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:35

Was toen 26 :+ en weet dat de eerste berichten uit Zweden kwamen over verhoogde radioactiviteit.
De rest is bekend.
Hele mooie sessie foto's. Wat nog het meest binnenkomt is het verstilde. Alles en iedereen moest stante pede(terecht) weg. Alleen de info die wij Westerlingen hadden ontbrak bij de mensen.
De mensen die er nog wonen en dat zijn voornamelijk oudjes, worden regelmatig gecontroleerd.
De omstandigheden waar deze mensen in leven, laat maar.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:50

Jeetje wat heb je dat goed vast weten te leggen, heel gaaf!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:00

Zeer bijzonder, wat heb jij een gevoel voor sfeer en het vastleggen daarvan zeg... Heb je er nog meer? Ik ben er echt helemaal weg van!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 20:05

Morganlefay schreef:
Was toen 26 :+ en weet dat de eerste berichten uit Zweden kwamen over verhoogde radioactiviteit.
De rest is bekend.
Hele mooie sessie foto's. Wat nog het meest binnenkomt is het verstilde. Alles en iedereen moest stante pede(terecht) weg. Alleen de info die wij Westerlingen hadden ontbrak bij de mensen.
De mensen die er nog wonen en dat zijn voornamelijk oudjes, worden regelmatig gecontroleerd.
De omstandigheden waar deze mensen in leven, laat maar.

En dat was de verrassing van de trip voor mij! Er wordt volop geleefd en gewerkt in het gebied. Chernobyl is een soort basis geworden waar werkers van de kerncentrale wonen (die wordt momenteel ontmanteld en daar komt veel werk bij kijken) en waar men aan werkvoorziening doet. Al die mensen werken 4 dagen op en 3 dagen af, of 15 dagen op en 15 dagen af. Het is er voor een verlaten gebied opvallend bedrijvig!

De mensen die in het gebied wonen zijn zogenaamde settlers. Momenteel zijn dat er 150, eigenlijk allemaal gepensioneerden. Zij leven in armoedige omstandigheden en in eenzaamheid.

Als de Zweden geen verhoogde radioactiviteit hadden gemeten had het volledig de doofpot in gegaan. Daar ben ik van overtuigd.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 20:06

Willemina_L schreef:
Zeer bijzonder, wat heb jij een gevoel voor sfeer en het vastleggen daarvan zeg... Heb je er nog meer? Ik ben er echt helemaal weg van!

Heel veel! Ik ben in twee dagen tijd volledig overboord gegaan met foto's! Ik heb de meest indrukwekkende hier gepost.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:10

Wat een mooie rapportage uit dat verlaten gebied, overigens lijkt het me juist wel gaaf om dat over 5 of 10 jaar als de natuur het nog verder weer inlijft te zien op foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:10

Ben helemaal geen ramptoerist, maar wil nog steeds daar een keer gaan kijken en dan vooral zien hoe het er na 30 jaar uitziet.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:12

Oh ik ben echt benieuwd naar meer foto's!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:13

Vind dit soort foto's en plekken altijd iets hebben! Echt prachtig en heel bijzonder!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:16

Trekt mij zelf totaal niet om heen te gaan, maar jouw foto's brengen me bijna aan het twijfelen. Zeer indrukwekkend vastgelegd.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:21

Wat een bijzondere reportage! Heel indrukwekkend :j Zou er zelf nog graag eens heen gaan

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:34

Wat een indrukwekkende foto's!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:46

Wauw, wat een ongelooflijk mooie foto's. Bij sommige heb ik bijna een geënsceneerd gevoel, maar er moest natuurlijk zo snel geëvacueerd worden, dat er geen tijd was om iets mee te nemen. Dat gevoel heb ik een beetje bij de kapotte tv met gasmasker, de schoenen op de kast en de stoeltjes in een kring.

Maar poeh, ik blijf er naar kijken. Enorm veel emotie zit er in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:49

Wat een waanzinnig indrukwekkende foto's.
Als je er nog meer hebt ben ik er eigenlijk zeer benieuwd naar.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:52

Heel erg indrukwekkend en eigenlijk ook heel mooi!
Heel mooi vastgelegd!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:58

Mooie foto's! Maar zijn bepaalde dingen in scene gezet? De knuffel met gasmasker en de tv?

Toen de mensen geevacueerd werden hadden ze toen gasmaskers ergens uit hun huis getrokken en tijdens het weggaan laten slingeren?

Gasmaskers doen natuurlijk ook niks tegen radioactiviteit. Ik vind de poppen vooral erg eng.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:05

Prachtig! Bedankt voor het delen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:22

Prachtig Maaike! En fantastisch dat je de reis hebt gemaakt wat je al zo lang graag wilde doen.

Bepaalde taferelen zijn inderdaad geensceneerd, dat zie je ook bij een van de verplaatste boekjes op de lessenaar. Dat zie je veel op urbex locaties. Maar ze laten hier wel een verhaal zien.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:31

Jeetje.... impressive...! Het is allemaal net niet echt lijkt t wel... maar dat is het wel..! Hele mooie foto's en wat een plek om heen te gaan...heel bijzonder lijkt me!

Wat een ervaring heb jij opgedaan!

Complimenten voor de foto's en dat je ze met ons wil delen! _/-\o_

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:34

Hele toffe fotos!

Prachtige sfeer van een spookstad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:38

Prachtige foto's! Heel fascinerend die verlaten plekken, ik blijf er naar kijken.