Italie, welke steden mogen niet ontbreken bij een roadtrip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:13

maaikemuis schreef:
Pisa was ik met een uurtje wel klaar (weinig interessant op de toren na). Smaken verschillen denk ik.

dit inderdaad :j Even de toren bezoeken en dan snel door de Cinque Terre in. Overnachten in Monterosso, de wandeling (of treinreis) langs de dorpjes maken (wel ticket voor nodig a 7 euro) en het treintje weer terugpakken naar het beginpunt.
http://www.followmyfootprints.nl/grilli ... que-terre/

Anoniem

Re: Italie, welke steden mogen niet ontbreken bij een roadtrip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:26

Milaan natuurlijk! (home!!) 8-)

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:30

Milaan, Venetië, Verona en San Marino _/-\o_

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:14

Milaan vond ik dus weer niks aan :') Vond Napels vele malen interessanter en ook mooier. De viezigheid viel echt enorm mee en het was een mooie uitvalsbasis van Herculaneum en Capri.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:29

Milaan vond ik ook niks aan. Venetië vond ik trouwens ook niet spectaculair. Maar misschien was dat omdat het heel de dag regende toen ik er was. Toscane is echt prachtig zoals veel mensen hier al aangeven! Ik vind Toscane wel heel toeristisch, als je dan een mooi stukje Italië wil pakken en echt wat van de cultuur mee wil krijgen dan kan ik Le Marche echt aanbevelen. Super mooie natuur en prachtige stadjes! En de zee is daar ook heerlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:36

Milaan is alleen het centrum leuk.
Napels en dan een tripje naar Capri is erg leuk. Ja het kan er vies zijn soms. Toen ik er was viel het mee.

Sienna vond ik net als velen hier geweldig.(Toscane en Umbrië zijn fantastisch)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:43

Ooooh ik mis Umbrie! Voordat je vanuit Toscane bij Rome bent, ga je door Umbrie! Perugua, Orvieto, Montepulciano&Pienza(net Toscane nog). Assisi, Todi, Gubbio..... Umbrie heeft ook veel te bieden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:49

Ik ben laatst een week in Rome geweest en dat was echt wel nodig hihi :=
Ook raad ik ernstig af om daar in de zomer heen te gaan, wij waren in september en ik vond het al druk. Volgens mijn vriend is het van mei tot augustus gewoon constant zwart van de mensen :+

Als je maar 2 weken hebt is Toscane heel leuk. Daar ligt Florence ook dus dat scheelt :) Ik heb een maand gewerkt in een stoeterij vlakbij Cecina, erg mooi gebied daar, kun je ook leuk wandelen of gewoon een beetje toeren.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:53

Een roadtrip van 2 wkn, dan zou ik me ook beperken tot een bepaald gebied.... is echt zonde om zoveel mogelijk in die 2 wkn te proppen. Zoveel moois daar! Daar moet je van genieten en de tijd voor nemen ;-)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:00

Toscane is een prachtige omgeving. Pisa zou ik persoonlijk overslaan, geen mooie stad. Lucca heeft wel een prachtige binnenstad. Florence is prachtig, maar daar zou ik een dag of twee voor uittrekken.
In Toscane zou ik ook zeker aanraden om de kleinere stadjes aan te doen. Collodi is bijvoorbeeld erg mooi. Het sprookje van Pinocchio is hier ontstaan. Het heeft een prachtig oud gedeelte.

Als je Venetië als uitgangspunt neemt zou ik vooral ook het Parco Nazionale Dolomiti Bellunesi (nationaal park van de dolomiten). Adembenemende natuur, je kunt hier prachtig wandelen langs verschillende watervallen. Om dit park liggen wat verlaten dorpjes. De provincie Veneto vind ik verder niet heel bijzonder. Bassano Del Grappa is een leuk stadje. Feltre is een kleiner stadje wat ook een hele oude stadskern heeft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:05

Cabelona schreef:
Als je Venetië als uitgangspunt neemt zou ik vooral ook het Parco Nazionale Dolomiti Bellunesi (nationaal park van de dolomiten). Adembenemende natuur, je kunt hier prachtig wandelen langs verschillende watervallen. Om dit park liggen wat verlaten dorpjes. De provincie Veneto vind ik verder niet heel bijzonder. Bassano Del Grappa is een leuk stadje. Feltre is een kleiner stadje wat ook een hele oude stadskern heeft.

Hier was ik op uitwisseling :j erg leuk inderdaad! Verona is ook gaaf, dat is ' het ' stadje van Romeo & Julliet

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:07

Verona :+:
Maar er is zo veel moois in Italië... en in 2 weken heel Italië zien is gekkenwerk! Ik zou ook 1 gebied kiezen en daar rondrijden. Dan blijft het leuk en haalbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:55

MarjanB schreef:
Milaan vond ik dus weer niks aan :') Vond Napels vele malen interessanter en ook mooier. De viezigheid viel echt enorm mee en het was een mooie uitvalsbasis van Herculaneum en Capri.

-O- :oo ...auw....

Verona is inderdaad ook zeer de moeite waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:04

Absoluut Pompeï, dat is zo bijzonder.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:46

Ik ben op veel verschillende plekken in Italie geweest. Zover ik ze kan herinneren zal ik ze hieronder opsommen

- Milaan, ik vind het een erg mooie stad, mix van oud en nieuw. Als je gaat is het science museum echt een aanrader, ze hebben daar echt alles, mooi gebouw met binnen tuin en tussen de metro en de ingang van het museum zit een lokaal tentje wat hele lekkere focasia maakt zeker een aanrader. Rondje op de Duomo was aardig maar niet speciaal, Rinascente vond ik leuker dat is een dure winkel alla bijenkorf naast de duomo. Boven in het restaurant heb je een mooi uitzicht op de duomo. Verder het park met aan de ene kant het kasteel en aan de andere kant de Arc. Bij de arc zit er een goed restaurant :)
- Rome, hebben we vooral de typische oude dingen bezocht dus dat was niet heel bijzonder, maar wel leuk om gewoon een keer mee te maken.
- Verona & Florence vond ik beide ook erg mooie steden.
- Qua kleine dorpjes Vinci, Lucca en Siena. Vooral de halve kerk was apart om te zien. Mijn ouders zijn naar Cinque Terre geweest, dat vonden ze ook erg leuk.

Als je richting Rome gaat kan ik je Bagno Regio ook aanbevelen, een klein dorpje wat kleiner wordt doordat de grond afbrokkeld. Een heel apart gezicht maar leuk om doorheen te wandelen.

Zoals de anderen hier ook zeggen, Pisa is niet heel veel..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:51

loveslimpie schreef:
Ik ben op veel verschillende plekken in Italie geweest. Zover ik ze kan herinneren zal ik ze hieronder opsommen

- Milaan, ik vind het een erg mooie stad, mix van oud en nieuw. Als je gaat is het science museum echt een aanrader, ze hebben daar echt alles, mooi gebouw met binnen tuin en tussen de metro en de ingang van het museum zit een lokaal tentje wat hele lekkere focasia maakt zeker een aanrader. Rondje op de Duomo was aardig maar niet speciaal, Rinascente vond ik leuker dat is een dure winkel alla bijenkorf naast de duomo. Boven in het restaurant heb je een mooi uitzicht op de duomo. Verder het park met aan de ene kant het kasteel en aan de andere kant de Arc. Bij de arc zit er een goed restaurant :)
- Rome, hebben we vooral de typische oude dingen bezocht dus dat was niet heel bijzonder, maar wel leuk om gewoon een keer mee te maken.
- Verona & Florence vond ik beide ook erg mooie steden.
- Qua kleine dorpjes Vinci, Lucca en Siena. Vooral de halve kerk was apart om te zien. Mijn ouders zijn naar Cinque Terre geweest, dat vonden ze ook erg leuk.

Als je richting Rome gaat kan ik je Bagno Regio ook aanbevelen, een klein dorpje wat kleiner wordt doordat de grond afbrokkeld. Een heel apart gezicht maar leuk om doorheen te wandelen.

Zoals de anderen hier ook zeggen, Pisa is niet heel veel..

Civita di Bagnoregio bedoel je. Zijn we afgelopen zomer ook geweest. Klein maar wel mooi. Was afgelopen zondag in de uitzending van BNN op reis.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:57

Goof schreef:
Ga vooral lekker touren door Toscane, dat is echt genieten.
En mijn grootste tip: doe vooral juist de kleine, onbekende, authentieke dorpjes aan. Die zijn zo puur en mooi.

In een ander, recent, topic plaatste ik dit:
Toscane <3 <3
Het is daar zo waanzinnig mooi, echt genieten.
Ik zou niet in de zomervakantie gaan, te druk, overal Nederlanders, file-lopen in de bekende steden.
Er zijn al wat mooie plaatsen genoemd. Ik vind Firenze echt fantastisch.
Siena en Lucca zijn zeker de moeite waard, evenals Arezzo.
Vergeet vooral ook de kleine eeuwenoude plaatsjes niet; Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra.
DE tip om Toscane te ontdekken is echt; ga touren met de auto, en neem vooral overal de kleinst mogelijke weggetjes. Dan kom je op waanzinnige plekken, miniscule dorpjes, verlaten gebouwen en boerderijen, ruïnes, wijnboerderijen/-proeverijen etc.
Ik heb trouwens een geweldige mooie rit op ijslanders gemaakt door de heuvels en wijnvelden in de omgeving van Sienna. Ook een aanrader!

Sluit ik me ook volledig bij aan. Ik ben afgelopen zomer van Rome naar Florence gefietst. Rome is indrukwekkend. Florence (had ik al eens gezien) wel aardig. De kleine plaatsjes onderweg vond ik echt GEWELDIG!

Orvieto, Viterbo, en nog kleinere stadjes die we onderweg tegenkwamen waren zo leuk. Als ik weer in Italie ben sla ik de grote steden over en ga ik alleen nog voor de kleine stadjes. :)

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:08

Sicayes schreef:
Over Toscane kan ik je ook nog wel het e.e.a. vertellen :j <<)
Heb daar ook nog paardgereden trouwens, op een stal waar (destijds) de paarden van Sting stonden (of nog staan? :') geen idee) heel mooi door de wijngaarden.
Geweldig mooi stukje. Goof licht de meeste plekken al uit :j

Ook rondom het Gardameer geweest (Garda, Bardolino, Sirmione) een aantal jaren terug en vanuit daar naar Venetië gereden. (via Verona)

Ah je bent bij Il Vechhio Ranche geweest, Je rijdt dan over het landgoed van Sting in Figline Valdarno.
Heel mooi gebied en als je er toch bent, ga eten bij Perlamora. 25,- pp vier gangen incl wijn arrangement.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:39

juist de kleinere steden

Maranello, Modena, Boulogne,

Maranello> ferrari :D
Modena> tradiotioneel, Balsamicoazijnmakerij en de originele parmazaanse kaasmakerij
Bourlogna> vestingsstad
Laatst bijgewerkt door Evelyne79 op 06-12-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:42

koos2015 schreef:
Ah je bent bij Il Vechhio Ranche geweest, Je rijdt dan over het landgoed van Sting in Figline Valdarno.
Heel mooi gebied en als je er toch bent, ga eten bij Perlamora. 25,- pp vier gangen incl wijn arrangement.

Ik heb me serieus helemaal dood gezocht naar de naam van die Ranch :') ik was namelijk ten tijde van deze ritten een jaar of.. nou.. 13-14? Inmiddels al wel meer dan 10 jaar geleden en was destijds ons eerste bezoek aan Toscane. Mijn moeder is Sting fan (en ik indirect dus ook) dus die vond het helemaal geweldig. Maar ik kon mij de naam van die stal echt niet meer voor de geest halen.

Ik kan weer rustig slapen. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:11

loveslimpie schreef:

Sorry maar meen je dit nou? Ik ben geen archeoloog verder maar laat ze je niet horen :o
Het moet je ding zijn natuurlijk maar één van de grootste schatten de we nog over hebben uit de oudheid afdoen als 'niet heel bijzonder' doet bij mij een beetje zeer aan mijn hart :o

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:16

Het Colosseum niet heel bijzonder :=

Ik lees verder even mee, wil misschien volgend zomer naar Italië. Heb alleen geen auto (en geen rijbewijs), dus heeft iemand tips voor reizen met de trein in Italië? Zijn treinkaartjes daar duurder of goedkoper dan in NL? Ik had wel gelezen dat het spoorverkeer op zich prima georganiseerd was, dus dat is alvast fijn :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:23

Foaly schreef:
Ik lees verder even mee, wil misschien volgend zomer naar Italië. Heb alleen geen auto (en geen rijbewijs), dus heeft iemand tips voor reizen met de trein in Italië? Zijn treinkaartjes daar duurder of goedkoper dan in NL? Ik had wel gelezen dat het spoorverkeer op zich prima georganiseerd was, dus dat is alvast fijn :j

Mijn ervaring is juist dat het spoorverkeer vooral veel vertraging en uitval kent :o
Ik ken iemand die 3 weken heeft ge-interraild, hij vond het erg leuk. Het enige wat dus wel van belang is is dat je even in de chillmodus gaat en gewoon nog een ijsje gaat eten als je ziet dat de trein een uur te laat is :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:25

Foaly schreef:

Pb winged hier op bokt even :) die is in Italië met de trein op pad geweest.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:20

Foaly schreef:

Dit jaar zijn mijn vriend en ik naar Napels gegaan, we zijn daar een paar dagen geweest en hebben ook een dagje Rome gedaan met de flixbus, volgensmij €20 ofzo. Je kan supermakkelijk naar pompeï met de metro. Daarna hebben we de boot naar Palermo genomen, ook daar geslapen om een hotel te besparen. Vanuit Palermo hebben we later nog een trein gepakt naar een Air BNB. Geen vertraging gehad en lekker kunnen rondreizen :D Heenweg gevlogen naar Napels en terugweg vanaf Palermo.