WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:11

Wat jammer TS! Helaas wordt zo'n gave site als workaway vaak misbruikt.. bedrijven zien het als 'free labour'. Ik heb er zelf ook ervaring mee in Canada, waren Nederlandse eigenaren zelfs. En ze waren typisch Nederlands.. money money money ;)
Voor al de andere helpers die daar waren was het ook hun eerste host ervaring, dus die wisten ook niet anders. Ik wel :)

Maar aan de andere kant; je moet wel wat verwachten als je naar een boerderij toe gaat. Ik waarschuw mensen ook altijd dat het geen gratis vakantie is, en je wel écht bereid moet zijn om te werken.
Ik heb dus aan beide kanten gestaan; ben zelf reiziger en was workaway lid. Maar ik heb ook de eigenaresse van de ranch waar ik een hele poos verbleven ben, veel geholpen met zoeken van nieuwe mensen. Beantwoorden emails, nieuwe helpers wegwijs maken, was altijd verantwoordelijk voor de paarden en paardrijden etc.
En het is gewoon wel zo dat veel mensen het te rooskleurig inzien.. het werk valt dan toch wel vies tegen en is zwaarder dan gedacht!
En ja, ook ik heb soms flink hard moeten werken. Dat ligt aan het seizoen. Sommige periodes heb ik ook echt wel meer dan 40 uur per week gewerkt, maar voor mij was dat het waard.. En het voelde niet als werk, want ik vond het allemaal leuk.. Andere periodes is het rustig en rijd je de hele dag paard. Ik kan je vertellen; dit ga je wsl op elke boerderij wel krijgen. Je moet een goede werkhouding hebben wil je op een boerderij werken! (En het leuk vinden natuurlijk)
Ook wij hadden geen vaste vrije dagen, dieren hebben immers altijd verzorging nodig. Maar wilden we er eens tussen uit mocht dat altijd wel (in overleg natuurlijk). De plek waar ik zat is echt géweldig. Zo lang je van t ranchleven houdt en je niet bang bent om te werken! Anders is het gewoonweg poedersuiker. En soms moet je er gewoon doorheen. Soms moet je gewoon 2 weken inkomen! Het is toch een beetje een culture shock

Dus ts, je moet voor jezelf een inschatting maken wat je nou precies verwacht en wat je er mee wilt doen. Het is altijd lastig zoiets! Hopelijk gaat het gesprek met je host goed ;)

Roquen

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:02

Ik ben wel benieuwd TS, of je een gesprek hebt gehad, en hoe dat is afgelopen...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 08:22

Al een paar keer aan een bericht begonnen maar steeds geen tijd, sorry voor de late reactie!

Het gesprek heeft minder opgeleverd dan gehoopt, ik ben toch niet zo'n held als ik dacht en vind het moeilijk om op mijn strepen te gaan staan. Ik wacht liever met praten op een rustig moment in huis ipv tijdens het werk, maar in huis kan ze ineens heel lief en aardig doen terwijl ze echt een heks kan zijn als we buiten zijn. Haar reactie was "but it shouldn't take you so long", we moeten het volgens haar praktischer aanpakken.

Het is ons steeds meer duidelijk wat ze precies wil dat we allemaal doen (eerder dachten we steeds dat we klaar waren, gingen we naar binnen om warm te worden en kwam zij haar bed uit met nieuwe klusjes), waardoor we de tijd ook praktischer in kunnen richten. Ik heb besloten er nogmaals tegenaan te gaan en te proberen of we het voor elkaar kunnen krijgen alles te doen wat zij wil dat we doen.

Helaas is het ons nog steeds niet gelukt om alles in 5 uur te proppen en nu na 8 dagen achtereen begin ik het wel aardig te voelen in mijn lijf. Er zijn een paar dingen die het lastig maken. Zo moeten er 's morgens o.a. een 9-tal paarden gevoerd en uitgemest worden en worden ze de hele ochtend van het ene naar het andere weitje verplaatst. Hier gaat veel tijd in zitten en mag niet te vroeg en niet te laat, anders wordt ze boos. Meestal duikt ze zelf op rond 11u (ze ligt een groot deel van de dag op bed tv te kijken?) en geeft dan een heleboel commentaar op wat niet goed is.
Ze wil nu ook dat we naast het longeren van 5 paarden apart, ook 2 groepen van 7 en 8 paarden "longeren". Dit houdt in, dat we de blubber in gaan, alle pony's een halster om doen, ze per 2 naar stal verplaatsen waar ze eerst allemaal in een box een schepje vitaminebrok krijgen. Daarna moeten we de hele bubs 20 minuten laten galopperen in de bak, weer terugbrengen naar de wei en de volgende groep halen (zelfde verhaal). Hier gaat ontzettend veel tijd in zitten en ik heb zo mijn twijfels over de effectiviteit. Zij noemt dit trainen, en dit moeten we doen zodat we later (wanneer? De conditie is om van te huilen) op ze kunnen rijden.

Ik heb inmiddels de mails teruggevonden waarin ze zegt dat ze op dat moment 5 mensen had voor stalwerk en dat ze mij en een ander meisje specifiek nodig had om te rijden. Vooralsnog ben ik hier alleen met een Frans meisje dat over 10 dagen weg gaat, en het ziet er niet naar uit dat ik dan hulp krijg.
Ik hoop hierover vanavond duidelijkheid te krijgen, want mijn vriend komt hierheen zodat we elkaar een paar dagen kunnen zien in Kopenhagen, en dit is op dezelfde dag als het vertrek van het Franse meisje. Mocht er voor daarna geen extra hulp zijn, dan denk ik dat ik na Kopenhagen verder ga naar een andere host in Duitsland.
Op het moment wegen de voordelen (lekker buiten zijn en goed eten) niet op tegen de nadelen (teveel uren werk 7 dagen per week, niet rijden, goor huis, onvriendelijke host, straks alleen).

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 09:02

Wat ontzettend jammer ts dat het niet zo is als je gehoopt had :(:)
Kun je niet gewoon wat anders in de buurt gaan zoeken via workaway en gewoon vertrekken?

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:26

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:43

Op je strepen staan hoor! En als dat niets wordt zou ik eieren voor mijn geld kiezen. Ze heeft je goed bespeeld, dat is duidelijk.

Opgeven voelt misschien niet fijn, maar het moet wek werkbaar blijven.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:34

Wat balen! Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het gaat veranderen. Er zitten helaas her en der wat rotte appels tussen. Dat heb ik zelf ook mee gemaakt, en dan zit er maar een ding op en dat is eieren voor je geld kiezen...

Zou ik mogen weten om wie het gaat? Mag natuurlijk in PB.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:00

Wat jammer en oneerlijk. Ik zou een overleg eisen en aangeven dat je vertrekt tegelijk met dat andere meisje. Dan heeft ze even tijd om een andere oplossing te zoeken. Ondertussen zoeken naar iets leuks. Balen dit, je zocht een leuke werkplek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 05:12

Nog een keer iets van zeggen, anders wegwezen!
Ze zoekt het maar uit.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 05:26

Gauw wegwezen daar. Die gebruikt je puur en alleen als gratis medewerker.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:22

Nou de avond van mijn vorige bericht hebben we een stevig gesprek gehad met onze host. Ik heb aangegeven waar ik niet blij mee was. Ze had gezegd dat er 4/5 andere mensen zouden zijn, dat ik zou komen om te rijden en als ik niet goed genoeg zou zijn als ruiter, dan kon ik altijd nog meehelpen in de stal. Daar komt nog bij het 5u per dag werken dat altijd meer is, en wat ik nu na 14 dagen non-stop behoorlijk zat ben. -O-
Ze gaf aan dat ze er niks aan kon doen dat er geen andere mensen waren omdat die hadden geannuleerd, en de pony's moeten eerst worden getraind voordat we kunnen rijden, en het werk op de stal is nu eenmaal niet altijd 5u per dag etc.
Ik heb hierop gereageerd dat het niet erg is dat je iets niet waar kunt maken, maar álles is anders dan beloofd.
Ik heb ja gezegd tegen werken als ruiter samen met een groep andere vrijwilligers, en niet tegen 7u per dag haar gratis stalsloofje zijn. Daarbij heb ik ook benoemd dat zij simpelweg geen prettig persoon is om voor te werken, omdat ze vaak pas om 11u op stal komt, alleen om te zeggen wat we niet goed doen. (Ze ligt vaak tot 12u, laatst zelfs tot 13:15, te slapen en tv te kijken op bed.)
Hier had ze eigenlijk geen goed antwoord op, behalve ''daarom zet ik ook op mijn pagina dat je goed tegen hard werken moet kunnen'', ik heb aangegeven dat dit niet mijn punt was, maar a la, het dringt dus niet door.

Ik heb steeds meer het gevoel dat deze vrouw een ongelooflijke profiteur is. Ze heeft namelijk ook schoonmaakmedewerkers van de gemeente, omdat ze ooit een ongeluk heeft gehad. Nu zegt ze simpelweg dat ze zelf niet kan stofzuigen en de wc schoonmaken en komen er elke week 2 mensen om het voor haar te doen.
Vervolgens hoorde ik haar klagen ze tegen het Franse meisje dat deze mensen niet genoeg voor haar doen (''En toen zei hij, Pernille, je wilt altijd maar dat we meer en meer doen! Maar ik heb tegen hem gezegd, als ik zelf mijn wc niet kan schoonmaken, dan zijn jullie verplicht om het te doen. En toen deed hij het wel, haha.''). En reken maar dat ze dit zelf wel kan :') , je zou haar eens moeten zien uitmesten als ze ons de mestvork uit handen trek om het voor te doen als we het niet goed genoeg doen.
Het is zo'n vreemd type :o laatst werd ze boos op ons omdat ze haar autosleutels niet kon vinden, het is onze schuld dat haar hond telkens wegloopt, het is onze schuld dat er ergens een pony dood in een weiland lag en onze schuld dat er een bevroren ijslaag voor haar deur ligt door een kapotte kraan.

Nouja eind van het verhaal: ik heb aangegeven dat als er niks veranderd, ik maandag samen met het Franse meisje vertrek naar Kopenhagen en dat ik daarna niet meer terug kom, omdat dit het gewoon niet waard is. We doen ons best voor haar, maar het is altijd niet goed of te weinig. Hier gaf ze eigenlijk geen reactie op, en inmiddels is er niks veranderd.
Ik heb nu contact met 2 leuke hosts in Duitsland en Oostenrijk, dus wij pakken zondag lekker een paar daagjes vakantie in Kopenhagen, en vervolgens reis ik door naar één van die hosts. Het is niet anders.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:32

Heel verstandig! Laat haar maar lekker in haar sop gaar koken!

Misschien een nieuw topic openen om te vragen of er toevallig nog bokkers in de buurt zitten die hulp kunnne gebruiken?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:37

:) fijn dat jullie er net zo over denken trouwens. Het is heel stom maar ik heb soms echt wat bevestiging van buitenaf nodig dat dit echt niet de bedoeling is.

Tulandro, ik ga verder zoeken via WorkAway.info :j
Dat is een heel netwerk waarop hosts en volunteers elkaar kunnen vinden.
En ik heb nu dus al 2 leuke op het oog *\o/*

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:48

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:00

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 10:46

Leuk dat je nog aan me denkt!!

We zijn zondagmorgen na de ochtendklusjes vertrokken naar Kopenhagen, waar we nu logeren in een hostel. Morgen vliegt het Franse meisje terug naar Lyon en pak ik de auto richting Berlijn (hostel), waar mijn vriendje me vanuit Nederland komt opzoeken voor een paar dagen :-) daarna rijd ik door naar Oostenrijk, waar ik via WorkAway een onwijs leuke host heb gevonden, namelijk een vrouwelijke dierenarts met paarden aan huis. Hopelijk kan ik daar langere tijd blijven. Het lijkt een superplek: eigen slaap- en badkamer, 2 dagen per week vrij, rond de 5u per dag werk en de mogelijkheid om te rijden. Om heel eerlijk te zijn, mijn reis lijkt er zo alleen maar leuker op te zijn geworden!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:49

Ik hoop dat dit wél wat gaat worden Maeve! Heb je nog wat gehoord van je host in DK?

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:07

Maeve schreef:
Leuk dat je nog aan me denkt!!

We zijn zondagmorgen na de ochtendklusjes vertrokken naar Kopenhagen, waar we nu logeren in een hostel. Morgen vliegt het Franse meisje terug naar Lyon en pak ik de auto richting Berlijn (hostel), waar mijn vriendje me vanuit Nederland komt opzoeken voor een paar dagen :-) daarna rijd ik door naar Oostenrijk, waar ik via WorkAway een onwijs leuke host heb gevonden, namelijk een vrouwelijke dierenarts met paarden aan huis. Hopelijk kan ik daar langere tijd blijven. Het lijkt een superplek: eigen slaap- en badkamer, 2 dagen per week vrij, rond de 5u per dag werk en de mogelijkheid om te rijden. Om heel eerlijk te zijn, mijn reis lijkt er zo alleen maar leuker op te zijn geworden!

Ga je naar Verena toe? Ik ben ook in Oostenrijk geweest bij een dierenarts met paarden aan huis in september. Zou grappig zijn als het bij dezelfde is!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:37

Hee wat toevallig!! Ik ga inderdaad naar Verena toe. Heb je het leuk gehad daar?

Ik ben ook echt zo'n wereldreiziger he... niet. Vandaag rijden van Kopenhagen naar Berlijn. Later vertrokken omdat ik iemand mee zou nemen via BlaBlaCar maar die helaas niet kunnen vinden. Vervolgens op de TomTom richting Berlijn gereden met de aanname dat ik gewoon weer de boot van Rodby-Puttgarden zou krijgen maar nee... Ik ga blijkbaar richting Rostock. Boot duurt een uur langer en is ook ietsje duurder xD kerel in het loketje keek me ook heel raar aan toen ik vroeg om een ticket voor Puttgarden. Rodby was namelijk 100 km terug :') Ik voelde me zo stom haha. Maar als het goed is, ben ik om 21u alsnog op de plaats van bestemming!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:53

Oh wat super leuk! Ik heb een hele leuke tijd gehad daar, alleen was in die periode haar (Nederlandse) vriend er ook en wij botsten nogal vaak, wat wel een deel van mijn tijd verpest heeft. Maar ik weet niet of zij nog samen zijn en of hij er ook is in de periode dat jij er bent.
Verena's moeder kookt meestal en brengt dan de maaltijden om in de vriezer te bewaren. Zitten echt enorm lekkere dingen tussen :9 Ze betrekt je ook gewoon in de etentjes met familie en vrienden. Het werk kan heel zwaar zijn, omdat het op een berg ligt. Maar dat verschilt natuurlijk per taak.
Je tijd bij Verena zal in ieder geval wel een heeel stuk beter zijn dan waar je nu bent geweest! Wens je heeel veel plezier! :D En doe haar de groetjes van Lysanne als je het onthoudt :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:21

Stoer zeg TS dat je het zo in eigen hand neemt, je bent nu een ervaring rijker en dat pakt niemand je meer af.

Veel plezier in Berlijn, en in Oostenrijk!

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:12

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 16:30

Gisteravond gearriveerd en mijn gevoel was vanaf het eerste moment goed. Ik werd ontvangen door een Roemeense WorkAwayer en een meisje dat hier af en toe werkt. De paarden zijn leuk, het terrein niet al te groot, de mensen zijn aardig, het weer is goed en mijn kamer is geweldig! Ik heb een hele grote slaapkamer voor mezelf, een eigen badkamer en een gezamenlijke lounge met de Roemeense jongen.
Mijn host zelf heb ik vanmorgen pas ontmoet want die was pas laat thuis gisteren.
Vanmorgen meteen aan het werk gegaan en ook dat lijkt mee te vallen. Morgen gaan we waarschijnlijk al een ritje maken *\o/*

In de tussentijd heb ik trouwens 6 nachten in Berlijn doorgebracht (waarvan 2 met vriendjelief die mij op kwam zoeken) en daarna nog 2 nachten in Praag, wat veel te kort was, want wat een leuke stad :j
Het is inmiddels een aardige trip geworden. Blij om nu op een vaste plek te zijn waar ik me een beetje kan installeren! Ik houd jullie op de hoogte.

Lysanne: de Nederlandse vriend is op het moment niet hier... hopelijk valt het mee als hij er weer is :o

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:33

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt