Een ietwat brutale vraag aan diegenen die geëmigreerd zijn..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:52

Ik huur gewoon.

Forbiddenpie

Re: Een ietwat brutale vraag aan diegenen die geëmigreerd zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:55

Ik huur ook gewoon, misschien ooit iets kopen maar niet zolang ik geen uitbreidingsplannen heb. Voor nu is dit prima genoeg

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:02

volgend jaar verhuizen naar Phoenix Arizona. eerst huren en een baan zoeken. daarna zien we wel verder. hij heeft al een baan dus dat scheelt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:04

Ik wil al een hele tijd, maar vraag mij alleen af hoe het zit met studeren of kan dat alleen als je pas burger bent van dat land en je tweede paspoort hebt en getrouwd of verloofd bent?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:09

Juist studeren elders is over het algemeen vrij gemakkelijk te realiseren. Je krijgt dan ook een verblijfsvergunning op basis van je studie.
Je hoeft dus niet genaturaliseerd te zijn of aan een ander vast te zitten.

Voor Europa heb je bv de Erasmus uitwisseling.

Maar je kunt ook gewoon in de VS of China ofzo studeren.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:42

Klopt, in veel landen krijg je op basis van je studie een verblijfsvergunning.

En als je emigreert hoef je niet altijd een tweede paspoort te hebben hoor. Wij zijn in Spanje ingeschreven, hebben hier na vijf jaar inmiddels een permanente verblijfsvergunning, maar hebben gewoon nog de Nederlandse nationaliteit en paspoort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:30

studeren kan juist overal.

Inburgeren is daarentegen niet zo eenvoudig. Zeg maar practisch onmogenlijk. Ik zit nu na 8 jaar nog altijd op een vergunning die 5 jaar geldig is (en dan weer verlengt moet worden). Daar merk ik enorm de geslachts discriminatie die hier nog heel sterk is want mijn man heeft inmiddels een 10 jaar vergunning (we zijn samen gekomen en we verdienen even veel).

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:02

Ik pas niet echt in het topic omdat ik alleen dit semester in het buitenland woon. Maar ik zag je vraag over studeren en het gaat ontzettend makkelijk. Als je meer vragen daar over hebt kan ik je misschien helpen want heb veel vrienden die degree students zijn in een ander land.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:22

Werken jullie in je eigen vakgebied (waar je voor gestudeerd hebt) of iets heel anders? En hoe is het dan met de taal leren?
Ben eigenlijk ook wel benieuwd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:04

In eerste instantie wel, maar inmiddels doe ik heel iets anders.
Ik sprak de taal maar amper, maar als je een paard hebt wordt je vrij snel gedwongen met mensen te praten _O-

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:16

Ik ben ook jong geëmigreerd, uit ouderlijk huis vertrokken en gewoon gaan studeren, werken en huren zoals je in NL ook zou doen. Makkie.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:17

Lienboon schreef:
Werken jullie in je eigen vakgebied (waar je voor gestudeerd hebt) of iets heel anders? En hoe is het dan met de taal leren?

Ik werk bij het bedrijf waar ik mijn laatste stage gedaan heb. Dus ja wel in "mijn" vakgebied. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:42

Ik werk in m'n vakgebied en ja de eerste 3 maanden had ik gewoon migraine door het concentreren op de taal, het werk en leven op eigen houtje.
Ik dacht goed Frans te kunnen, werd ook altijd tegen me gezegd en ik was vaak de tolk van dienst. Eenmaal ver weg in het diepe Frankrijk viel dat toch wel even tegen, heb toen echt in sneltempo de vakterminologie moeten leren. 1 voordeel, als er in de wijde omgeving echt niks anders dan Frans gesproken wordt, leer je het snel genoeg.

Over studeren in het buitenland: dat is idd 1 van de makkelijkste dingen. Mijn zus heeft Erasmus gedaan in Frankrijk en Spanje en nog wat stages in bvb Peru en China. Nu is ze afgestudeerd en heeft werk gevonden waarbij ze nog steeds elke 6 maanden naar een ander land gaat *je moet het willen, maar voor haar is het echt haar gedroomde leven*.

Emigreren is echt geen hocuspocus. Alles achterlaten en een nieuw leven opbouwen als je al in een levensfase van vast werk, koophuis en kinderen zit is idd misschien een hele stap.
Maar op zich een leven opbouwen in een ander land is niet veel anders dan gewoon in Nederland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:51

Vooral als je uit een dorp komt zullen veel mensen proberen het uit je hoofd te praten uit angst voor het onbekende.
Maar heb je eenmaal de stap genomen dan blijkt gewoon de halve wereld on the move te zijn :+

Je hebt ook veel mensen die dan tegen je zeggen: oh jij hebt zo geluk dat het kan, want ik zit hier echt vast.... (Ondanks dat ze jong, vrijgezel, veelzijdig inzetbaar zijn en nog geen grote bezittingen hebben).
Dat zijn dan mensen die het gevoel hebben dat ze dat ook zouden moeten willen maar eigenlijk niet willen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:25

Ik ben iets heel anders gaan doen dan waar ik voor opgeleid ben. Werk is hier voor mijn vakgebied helaas geheel niet. Ben al blij dat ik een baan heb… Qua taal was onze emigratie niet zo heel uitdagend ;) Al spreekt lang niet iedereen hier NL.. Mijn papiaments is wat roestig ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:28

Momenteel geld aan het sparen om naar Zweden te verhuizen in de toekomst... Ik lees mee :o

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:04

Ik werk op het moment ook niet in m'n vakgebied. Hoop wel binnen nu en 6 maanden m'n papieren omgezet te hebben zodat ik hier ook als leerkracht aan de gang kan.
Werk nu in administratie.

Het is gelukkig alleen papierwerk dat ik moet invullen dus geen nieuwe examens enzo (behalve m'n engels test).

Toen ik in UK woonde werkte ik wel als leerkracht trouwens.

Overigens ben ik benieuwd hoe mensen het financieren, studeren in het buitenland.. want het collegegeld in bijv. UK, VS en Australie zijn echt niet mis..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:57

Nee mijn hemel dat is echt heel duur. Een jaartje hier studeren kost je (enkel voor de studie) al NZ$12.000. Nee bedankt :') - verschilt natuurlijk wel per studie.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 02:20

Van huurhuis in NL naar huurhuis op Isle of Man ivm nieuwe baan van manlief (piloot). Geen spaargeld oid. Mijn bedrijf is wel verkocht zodat ik tijdelijk thuismama kon zijn in ons nieuwe land maar ik ga nieuw werk zoeken als dochter op basisschool zit, maar dit heb ik niet verkocht omdat we geld nodig hadden. We hebben ons leven ingepakt en via boot/vliegtuig op dit eiland weer uitgepakt. Heel simpel dus :o

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 04:01

Huis in NL willen we graag verkopen, niet gelukt voor vertrek dus dat wordt nu verhuurd. Hier in Australië huren we, misschien in de toekomst een keer kopen maar om voor een hypotheek in aanmerking te komen moet je permanent resident zijn geloof ik.

De oversteek en visa zijn gefinancierd van spaargeld maar wij hebben maar 3CBM verscheept en de rest in NL achtergelaten of verkocht.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:14

Wij zijn een kleine 8 maanden geleden naar Canada verhuisd. Alles in Nederland verkocht, op mijn jaarling na, die komt over 2 jaar hierheen.

Wij hebben een huurhuis hier nu, daar zitten we sowieso nog aan vast tot eind maart 2017. We willen wel kopen, maar omdat we beiden zelfstandigen zijn moeten we meer dan normaal aan eigen funding meebrengen voor de hypotheek. Financieel zou dat nu niet werken, want nog te weinig inkomsten. We hebben in NL nog wel geld zitten in het NL bedrijf van mijn man, maar wegens overheidsregels kan dat nog niet hierheen. Als dat wel kan, kunnen we iets kopen. Ik hoop heel erg dat dit al gaat lukken voor eind maart, maar waarschijnlijk niet, dan blijven we nog een jaartje in dit huurhuis zitten en zoeken we ondertussen rustig verder naar een geschikt koophuis.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:16

_classic schreef:
Ik volg ook! Droom van mij en mijn vriend is om met de tijd te emigreren naar canada :D

Lees je goed in. Wij hadden mazzel en konden een Permanent Residency verkrijgen zonder baangarantie, maar vlak na onze application zijn de regels veranderd en is het veel lastiger om erin te komen. Zonder baan, juiste opleiding of een grote zak met geld is het behoorlijk lastig.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:16

kleinvosje schreef:
_classic schreef:
Ik volg ook! Droom van mij en mijn vriend is om met de tijd te emigreren naar canada :D

Lees je goed in. Wij hadden mazzel en konden een Permanent Residency verkrijgen zonder baangarantie, maar vlak na onze application zijn de regels veranderd en is het veel lastiger om erin te komen. Zonder baan, juiste opleiding of een grote zak met geld is het behoorlijk lastig.

Zal ik ook zeker doen, maar duurt ook nog wel jaren. We moeten eerst maar eens meer gaan sparen voor de overtocht..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:43

Lienboon schreef:

Ik heb mijn werk in eerste instantie meegenomen, ik schreef voor de Penny, maar was toen al deels afgekeurd en ben later geheel afgekeurd en krijg daardoor een zeer kleine uitkering (minder dan de helft is van een bijstandsuitkeuring).

Taal leren heb ik heel snel gedaan en vrij gemakkelijk omdat ik nu eenmaal gevoel heb voor talen en ik zat geisoleerd op een berg met buurtjes die alleen Portugees spraken en dolgraag een praatje maakten. Daarbij altijd Portugese radio en TV aan. Het voordeel is dat buitenlandse films en series ondertiteled worden (Amerikaanse series met name hadden simpele korte zinnetjes, wat zie je dan goed hoe slecht een script is, dit terzijde), dus zo leer je ook woorden schrijven, en ik las tijdschriften en later de krant en haalde boeken uit de bib.
Als je plaatjes hebt, heb je context en veel woordjes lijken geschreven op Engels of Frans en de rest kun je dan wel met wat fantasie invullen.
Ik kon binnen een week al een beetje over het weer praten en binnen een maand al een heel gesprek doen. Heel handig was dat ik van te voren had geleerd hoe je "hoe zeg je dit in het portugees" had geleerd in het portugees. Dan was het wijzen geblazen... :D
Tegenwoordig kun je natuurlijk ook internet gebruiken om wat te leren alvast, maar die mogelijkheid had ik niet.

Je leert het slechtste als je met een andere Nederlander komt en dus thuis de eigen taal blijft spreken. Ik ken families die hier al heel lang wonen en waarvan sommige leden amper Portugees spreken omdat een ander wel het woord neemt en vertaald.
Heb ik trouwens ook meegeaakt in Frankrijk. Mijn ex kwam daar al tien jaar, dus ik dacht daar wel op te kunnen steunen, maar hij kon alleen bier en wijn bestellen. :roll:
Dus ik moest alles met mijn school Frans redden, wat trouwens prima is gelukt omdat ik communiceren gewoon belangrijker vind dan perfect de taal spreken.
Dat is natuurlijk ook wel belangrijk. Beetje durven en oefenen met lokale bevolking. Meestal vinden ze het erg leuk als je een paar woordjes probeert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:53

Wij begonnen met een vakantie huisje hier en na twee jaar vonden we het zo gaaf dat we zijn gaan emigreren en alles verkocht hebben in NL (huis en bedrijf). We hebben dus geen hypotheek, van mijn man een pensioen en AOW. Dus dat is gemakkelijk.
Omdat ik jonger ben, heb ik van mijn geld een gîte om te renoveren en later te verhuren gekocht want op de bank krijg je toch geen rente. Dat lijkt een goede zet geweest te zijn.
Van te voren heb ik een LOI franse taal cursus gekocht en in NL ben ik al begonnen met leren. Hier doorgegaan en zoals Lusitano schrijft "gaan met die banaan", dus heel veel praten, veel Franse TV en radio aan. Mijn man en ik spreken wel NL en daardoor duurt het langer voordat andere taal gesproken wordt.
Ik zit ook in de Feestcommissie, en dat helpt heel erg goed met de taal leren. Het migraine verhaal herken ik van Thioro, de eerste vergadering van de feestcommissie. Alles sprak door elkaar, niemand luisterde naar de voorzitter en een dag later liep ik hier nog te spugen en met een enorme hoofdpijn rond. Maar die fase is inmiddels voorbij. Iedereen verstaat me goed en natuurlijk heb ik een Nl accent. Tja ik ben ook al 58 en zal het nooit meer leren spreken zoals de jongere. Maar ik moet wel tolk zijn voor de Engelsen hier, die veelal geen woord Frans spreken of veel en veel te weinig.