Newbie wil kamperen, welke tent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:44

bridgetF schreef:
We zijn kampeerders en zou je graag het volgende mee willen geven:

Ik zou je adviseren om te gaan voor een tweedehands katoenen tent ipv een nieuwe goedkope nylon tent.
Op zich is katoen wel wat zwaarder, maar een heel stuk degelijker. Katoen heeft een lange levensduur, meestal gaan ze zo'n 40 sta weken mee.(sommige zelfs langer) En met een week of 20 is opnieuw impregneren voldoende.
Ik denk dan aan: de waard tent, baco tent, falco tent, cabanon tent.

Tunneltentjes zijn heel vaak eenvoudig op te zetten en staan dan ook vaak erg stevig.
Weinig gehannes heb je dan met het in elkaar puzzelen van stokken en lange scheerlijnen.
En je kunt er goed in staan, dat is weer handig met het aankleden e.d.

Ik zou ook kiezen voor een tent met een aanritsbare grondkuipzeil, dan heb je minder kans op beestjes, kou en regen die er door heen stroomt. Een los zeiltje is vaak drama als het regent, dan kan het letterlijk je tent in stromen.

Het is nu in ieder geval een mooie tijd om te gaan kijken voor een tent, daar het kampeer seizoen weer voorbij is. Je betaald dan vaak niet meer de hoofdprijs.

veel succes!

Ook ik kan je bovenstaande van harte aanraden. Een katoenen tent is zoveel prettiger: het ademt als het ware en is dus ook veel minder 'zweterig' dan nylon. Wel zwaarder natuurlijk dus je zult wat meer gewicht mee hebben.

En zoals Bridget al zei: ga voor een vaste aanritsbare kuip, mocht het een keer goed plenzen blijft het sowieso droog. Ik herinner me nog goed een flinke regenbui in Kroatië waarbij 90% van de tentjes onderwater stond, iedereen water aan het scheppen was en wij lekker binnen spelletjes zaten te spelen.

Wij hebben zelf zowel een De Waard als een Baco (tunnel) gehad, mijn moeder is iets groter dan jij en zelfs dat ging eigenlijk goed met opzetten. Alhoewel zij altijd met 2 personen waren (vader hielp ook mee). De Baco lijkt mij persoonlijk makkelijker met een person op te zetten omdat je half ronde stokken gewoon optilt en vastritst, en dan staat het. Je hebt ze in grotere, en kleinere varianten

Voor nu: veel succes met kijken/voelen/kopen, je timing is in ieder geval goed *\o/*
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 04-10-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:44

De tent die jij eerder hebt genoemd, de AIR SECONDS FAMILY 4 INFLATABLE TENT hebben wij afgelopen zomer voor het eerst gebruikt! Ik heb nog nooit eerder gekampeerd en mijn vriend vroeger wel. Tent staat inderdaad zo, je hebt wel een opblaas pomp nodig. We konden een ruim 2-peroons luchtbed en onze koffers kwijt in het slaapdeel en met wat moeite passen er 2 grote stoelen in de voortent. Maar als het regent en het doek was dicht dan zit je daar wel met je voeten tegenaan als je een beetje comfortabel wil zitten, dus erg ruim is het niet. Staan konden wij er niet in, was wel blij toen ik mij thuis weer gewoon staand kon aankleden :') . We zijn in totaal 2.5 week weg geweest en hebben op 4 verschillende camping's gestaan. Volgend jaar gaat deze tent weer mee, bevalt prima! :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:35

Wij hebben een 3 persoons Coleman en een 5 persoons. Super fijne tenten met een geïntegreerd zeil aan de onderkant. De 3-persoons is goed in elkaar te zetten alleen, de 5 ben je met 2 wel even mee bezig. Fijne, stevige tenten. Gaan al jaren mee.

Voor trekken met de rugzak hebben we een msc tent, de hubbahubba. Ook een fijn merk, maar gericht op gewicht en compactheid.

Die luchtenten of zelfopzetdingen zijn vaak drama. Ik krijg ze altijd opgezet, maar weer in elkaar... heb er al eens 1 achtergelaten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:45

Ik heb de Decathlon Arpenaz Family 4.1 aangeschaft voor mezelf :P Ik had altijd een trekkerstentje maar met regen is dat echt niet leuk.

http://www.decathlon.fr/arpenaz-family- ... 94502.html

Hij is prima alleen op te zetten en heeft hoosbuien overleefd :D Heel erg warm is hij niet trouwens, dus 's winters is het een minder goed idee.

Afbeelding

Annash
Blogger

Re: Newbie wil kamperen, welke tent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 12:42

Ik denk dat ik in de winter toch niet ga kamperen. Er zijn grenzen... :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:59

Het grote voordeel was dat hij maar 94 euro was.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:47

Wij kamperen ook elk jaar. Wel in warme gebieden en ik wil geen katoen meer!
Dingen zijn zwaar en nemen veel ruimte in, en bloedje heet. Heb nog twee katoenen tenten liggen, groot en klein, liggen letterlijk te verstoffen.

Wij hebben nu een 2 seconds tent van de decathlon, gaat al jaren mee. Heeft zijn geld er al uit gehaald. Opzetten is zo gedaan, invouwen moet je even door hebben.
We kunnen er niet in staan, is 1,40 hoog. Maar wij zijn op de nachten na amper in onze tent.

Wil je er wel in kunnen staan, dan zou ik als ik jou was voor de tent gaan die hier vaker zijn genoemd (oa karuna). Meerdere van gezien dit jaar op de camping en die hebben filmke stormen overleefd (rukwinden met windkracht 8-10).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:13

Katoenen tenten zijn juist een stuk minder warm dan nylon tenten... want katoen is ademend materiaal.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:40

Afbeelding
Neem iig geen 8 persoons tunnel tent. Dan sta je er zo bij voordat ie staat.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:33

Katoenen tenten zijn alleen koel als ze groot zijn, maw de warmte kan omhoog. Maar kleine katoenen koepeltentjes niet. Ga maar eens naar de warme landen, daar zie je ze niet meer de katoenen kleine tentjes. Ze zijn degelijk ja, ze ademen ja, maar koel zijn ze niet.

Ik dacht eerst ook, katoen is beter en wilde niet anders. Tot ik mijn tent uitdreef en eens in een nylontent had geslapen. Sindsdien ben ik om.

Ik vind de nylontenten koeler, meestal ook inovatiever qua ontwerp en je koopt sneller een nieuwe ivm aankoopprijs.

Qualitief is katoen waarschijnlijk beter, maarja daar betaal je ook voor.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 23:02

Wilde hier even een update geven.

Mijn eerste camping is geboekt voor het bank holiday weekend eind augustus, ga op de grens van Engeland/Schotland zitten, 20 pond voor 2 nachten. Als ik wegregen ga ik wel naar huis, kan ik me geen bult aan vallen. Het is 1,5 uur rijden van waar ik woon.

Dit is de camping die ik geboekt heb:
https://pitchup.com/campsites/England/N ... ilityPanel

Vandaag is de tent van mijn ouders aangekomen, die ze hebben opgestuurd zodat ik eerst kan kijken of ik het wat vind voor ik gelijk investeer. Een driepersoonstentje van 1.30 hoog. Heb 'm vanavond in de tuin opgezet (voor het eerst in mijn leven, en alleen) en dat ging prima! Vannacht gelijk maar even in slapen.

https://ton.twitter.com/1.1/ton/data/dm ... .jpg:large

De kat dook er ook gelijk in :')

https://ton.twitter.com/1.1/ton/data/dm ... .jpg:large

Als het kamperen bevalt wil ik uiteindelijk voor een iets grotere tent gaan met meer ruimte om te zitten, ik denk deze:
https://www.obelink.co.uk/coleman-coast ... _id%3D4188

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:45

Helemaal goed! Veel plezier met kamperen!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:11

Wat ik zelf ook een pre vind is een vast grootzeil. Mocht je er een aanschaffen. Heb te vaak stromingen water door de voortent gehad.nu gaat het er gewoon onderdoor, ideaal. Heel veel plezier!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 07:17

Mooie tent heb je in het vooruitzicht Annash!

Even een tip voor het opzetten van een tunneltent; steek de stokken in de tent en zet ze in de houders vast zodat je een plat liggende tunnelboog krijgt. Zet aan de kant die op de grond ligt het zeil (dus niet de scheerlijnen) vast met haringen. Trek vervolgens aan de andere kant de tunnel omhoog mbv de scheerlijnen. Zet deze scheerlijnen samen met 1 haring in het midden vast en zet alle stokken van de tunnel op de juiste plek. Daarna zeil rondom vastzetten met haringen en de scheerlijnen op de juiste plek vast zetten. Het is op deze manier mogelijk om zelfs een hele grote tunneltent in je eentje op te zetten.
Veel kampeerplezier!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:34

Zoals Taucha zegt doe ik het inderdaad ook, dan gaat het ook prima alleen :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 11:38

Nou, dan kan ik eventueel dus upgraden naar een grotere tent hahahaha.
Die ik in de link had gezet is 155cm in hoogte en daar kan ik in staan (+ dan kan ik bij het hoogste punt) en wil eigenlijk niet een tent die bv 180cm of 200cm is omdat ik daar gewoon niet bij kan. :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:44

Het is op zich niet nodig om bij het hoogste punt te komen. Wat wel fijn is is dat je in een tent kan zitten, vooral als het regent :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 11:51

Sheran schreef:
Het is op zich niet nodig om bij het hoogste punt te komen. Wat wel fijn is is dat je in een tent kan zitten, vooral als het regent :)

Ja, vandaar ook de tent die ik in de link heb aangegeven.
De tent die ik nu van mijn ouders heb, daar kan ik wel in zitten, maar daar is het ook mee gezegd. Wel prima om te proberen natuurlijk, dus dat is fijn. :)