[VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: [VOLG]Zeilvakantie van Limburg naar de Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:52

Leuke route! Ik heb vroeger veel gezeild, maar het is echt al heel lang geleden. Van jouw verhalen gaat het wel weer flink kriebelen!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:27

Heel leuke tocht! En inderdaad handig zo'n maststrijkinstallatie. Dat geintje konden wij met onze vorige boot nog flikken als we de brugopening hadden gemist en we daardoor heel lang zouden moeten wachten op de volgende. Nu kan dat helaas niet meer, doorgestoken mast...

Wat ook erg belangrijk is bij zeeziekte en met name het voorkomen: blijf goed eten en drinken. Zeker als je je al zeeziek voelt heb je de neiging niets te eten en drinken omdat je er dan niet aan moet denken en omdat je het voor je gevoel erger maakt. Maar uit ervaring weet ik dat níet eten en drinken het erger maakt. Op het IJsselmeer word ik zelf ook nog wel eens zeeziek door de vervelende korte golfslag, dan kun je inderdaad het best buiten zitten en sturen en beter niet naar binnen gaan. Meestal is het eerst even wennen en zakt het daarna vrij snel, komt vast goed!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:00

Ik ben heel benieuwd of we er last van krijgen! Vroeger werd ik snel autoziek, waar ik gelukkig overheen gegroeid ben, maar ik heb toen wel idd geleerd om naar buiten te blijven kijken en je op een vast punt te focussen.

We zijn een paar keer eerder op het IJsselmeer geweest, maar toen stond er weinig wind en dus ook rustig water. We hebben de boot gekocht in Enkhuizen, en van daar dus ook terug gevaren naar Limburg. Ook een mooie reis over de vecht en de maas, dus die doen we op de terugweg nog eens over :D

Haha Kim, Faizah springt gelukkig niet vanaf de boot in het water ook al houdt ze wel van water. Zou wel een leuke manier van uitlaten zijn, gewoon langs de boot op laten zwemmen :')
Faizah gaat de laatste paar dagen trouwens ook mee op de boot :D Dan halen we haar op vanuit Den Haag en vaart ze het laatste stukje mee terug :D
Vindt ze geweldig!
Afbeelding
Afbeelding

Imre, wat leuk dat je ook gezeild hebt! Ik kan me voorstellen dat het af en toe weer gaat kriebelen, dat heb ik elke winter al :))

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:15

Een afghaan, wat leuk. Die zie je niet veel.
Dat koppie op de laatste foto. :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:58

Oh die laatste foto!! :+:
Wel goed dat jullie haar op die manier ophalen, als ze het zo leuk vind is het een mooie afleiding van haar pup(s) die ze achterlaat.

Ik durf er geld op te zetten dat er minimaal één in het water duikt. :')

Hoe doen jullie dat trouwens? Ik neem niet aan dat je een kattenbak voor Faizah aan boord hebt. :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:05

Mooie route voor mij groot deel bekend terrein, heb eerst aan de maas gewoond (bergen), daarna met mijn ouders meeverhuisd naar de waal (beuningen) en nu stroomt de ijssel hier op 400 m voorbij. Je komt dan uiteraard langs mijn woonplaats, mooie passantenhaven trouwens. Helemaal nieuw sinds heel kort. En plaatsje is de moeite waard om even doorheen te lopen.

Ik ga je zeker volgen. Water en zeilen zijn zo fijn. hond ziet er blij uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:57

Je ziet ze inderdaad weinig, Lisette. We hebben genoeg bekijks ermee, op de boot al helemaal :))

Inderdaad leuke afleiding zo met de boot mee, en ze heeft dan lekker dag en nacht gezelschap :D
Een kattenbak hebben we niet nee :+ Ze mag in de kuip plassen en poepen, daar zit een afvoer direct naar het water, dus als ze daar plast kunnen we het met een emmer water gewoon wegspoelen. Heb zelfs een stukje kunstgras mee :)) Maar madam houdt het tot nu toe liever op totdat we aan land gaan. Dat is sowieso 's morgens en 's avonds, maar als we bij een sluis moeten wachten kunnen we ook vaak tussendoor even afstappen.

Wat leuk dat je zo vaak langs de rivieren hebt gewoond karuna! Lijkt me prachtig wonen :)

We zijn op het moment volop aan het inruimen. Zojuist nog even boodschappen gedaan, en ik ben thuis nog even vers brood aan het bakken :9 Druk druk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 11:28

En we zijn onderweg *\o/*
Gisteren zijn we tot half 12 bezig geweest met inpakken en opruimen thuis, en vanochtend om 6 uur heeft mijn pa ons voordat hij ging werken even bij de haven gedropt :+
Het was even zoeken en puzzelen om alles een plekje te geven, maar het is gelukt, en rond 8 uur zijn we vertrokken. Lekker aan boord ontbeten, en we zijn al een paar sluizen gepasseerd en inmiddels zijn we net voorbij Roermond.
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:34

Heerlijk! <3

Fijne vakantie voor jullie twee! Ik duim voor goed weer. +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 11:39

Dank je :D
Er is gelukkig de hele week goed weer voorspeld. Nu ook heerlijk zonnig hier! Wel nog fris, maar met een vestje heerlijk buiten zitten <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:49

Zalig :D

Ik volg :) Prachtige hond hebben jullie ook!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:52

Waar hebben jullie de boot liggen? In mijn durpje?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:41

Heel veel plezier!!

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:09

Veel plezier!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 16:35

Bedankt allemaal!
Gem, onze thuishaven ligt in Thorn, aan de maas. In Maasbracht komen we heel weinig omdat we twee keer onder de brug door moeten om op het kanaal te komen, en dat lukt niet met de mast rechtop :+ Maar we komen er wel vaak de bootspulletjes kopen in een van de vele winkeltjes.

We zijn alweer een stukje opgeschoten inmiddels. Bijna bij Knikkerdorp, een klein dorpje waar ik nog nooit van gehoord had :+
Hier in Noord-Limburg heb je weinig echt mooie, historische dorpjes en gebouwen langs het water liggen, dus we genieten vooral van de mooie natuur en de vele galloway-runderen en huis-tuin-en-keukenkoeien die in het water staan af te koelen :D

Een stukje terug zijn we nog langs Venlo gevaren, en even later langs Arcen. Dat is een mooi dorpje. De kasteeltuinen schijnen er prachtig te zijn, maar die waren niet te zien vanaf het water. Wel zagen we de bierbrouwerij van Arcen liggen :)
Afbeelding
We proberen vandaag door te varen tot bij Cuijk, daar zijn wat mooie aanlegplekken te vinden om te overnachten.

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:47

ziet er mooi uit! hoe diep steken jullie als ik vragen mag? :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:48

Thorn, okee! De bruggen, ja klopt... dan heb je een handige thuishaven uitgekozen.

Cuijk hebben wij ook wel eens overnacht toen we de sleepboot nog hadden. Morgen gaan jullie dus het Maas-Waal-kanaal doen en de Waal op, neem ik aan? Of de Waal de dag erna en dan rondgaan bij de Pannerdense kop?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:16

We steken 1.05m diep, dus ideaal voor ondiepe meertjes. Het is een langkieler, s-spant, lekker ouderwets en degelijk :P

Maas-waal-kanaal en de Waal willen we inderdaad het liefst in een dag doen. De stroming op de Waal lijkt mee te vallen, dus dat zou moeten lukken :j

Ik ben wel blij met mijn stoompan die ik heb meegenomen van thuis <3 Twee pitjes en toch drie pannetjes, heerlijk!
Afbeelding

Net kwamen we langs een Havens-fabriek. Grappig om te zien hoe dat paardenvoer gewoon met scheepladingen tegelijk wordt vervoerd!
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:23

Wij hebben daar wel eens gelost. Het is niet zo dat we kant-en-klaar paardenvoer vervoeren hoor.
Havens is een mengvoederfabriek, dus je levert alles apart aan. Sojaschroot, mais ... wat er maar nodig is. In de fabriek mengen ze het tot paardenvoer.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:37

Goede reis en veel plezier! :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:54

Wij wonen vlak aan de IJssel in de Hoven, dat is vanaf de IJssel gezien de andere kant van Zutphen :D
Zutphen is echt een heel leuk middeleeuws Hanzestadje met een leuk haventje direct tegen het centrum aan.
Zal de komende dagen kijken of ik jullie toevallig langs zie komen als ik met de honden langs de IJssel loop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 08:42

Leuk, gem! En dat haalden jullie dan verderop op, of kwam dat via Rotterdam ofzo uit het buitenland?

Leuk Albert! Lijkt me idd leuk om eens door Zutphen te lopen :D
En wie weet kom ik je wel tegen met de hond!

Gisteren zijn we vrij laat aangekomen, de zon was al goed onder toen we de Kraaijenbergse Plassen op tuften.
Vanochtend heeft Bart al gezwommen :+
Gisteren lag en een flinke pluk gras in het water waar we midden overheen gingen, en toen viel de motor even terug in toeren. Bij inspectie zat er behoorlijk wat om de schroef gewikkeld :=
Afbeelding
De boot en Bart zijn inmiddels allebei weer schoon, dus we kunnen zometeen weer verder :D Heel klein stukje terug de maas op en dan via het maaswaalkanaal richting de ijssel :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:02

Ik weet niet of jullie het redden maar donderdagochtend is hier markt in het centrum.
Erg gezellig met ook een straatje biologische producten.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:10

Een mooie plons op de vroege ochtend dus. :D die was vast gelijk wakker.

Heb je enig idee wanneer jullie hier ongeveer in de buurt zijn? Dan kan ik even kijken naar mijn vrije dagen. :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:49

8nnemiek schreef:
Leuk, gem! En dat haalden jullie dan verderop op, of kwam dat via Rotterdam ofzo uit het buitenland?

Kan idd overal vandaan komen. Uit een zeeboot in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen of bv Gent, maar ook gewoon van de Duitse coöperaties aan de grote rivieren. Die zijn het leukst, want daar komen alle boeren gewoon met de tractor (van supermodern tot takkeplof-trekkertjes) hun aanhanger mais of tarwe leegkiepen in de loodsen of silo's. Heel gezellige sfeer. Via een shovel en een transportband wordt het dan met een pijp bij ons weer in het schip geladen.

Zo'n pluk gras met één lange dunne tak heeft ons de buitenboordmotor van onze bijboot gekost. Gevolg was dat we 20 - 25 km hebben moeten roeien. -O-