Vakantie schotland iemand tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Re: Vakantie schotland iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:21

Ja wij wilde ook eigenlijk met de boot maar wij kwamen uit op enkel 450 euro. Vreselijk duur. Nou zijn wij gevlogen voor 70 euro en gratis terug :') we hebben daarom daar ook een auto gehuurd dat was uiteindelijk goedkoper dan met onze eigen auto komen

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:32

Ik ga komende november ook 6 dagen naar Scotland met 2 vriendinnen. Wij vliegen vanaf brussels tot Edinburgh voor 40pp. Ik geloof dat benzine en eten onze grootste kost gaat zijn, wij krijgen gelukkig een auto te leen van mijn Uncle.

Wij blijven 4 van de 5 nachten bij familie van mij ronduit scotland en 1 nacht op isle of skye via airbnb een cottage gehuurd (€33pp) . Wij doen een rondreis vertrekkend vanaf edinburgh naar st andrews - perth - adberdeen -inverness(lochness, culloden, craig dunain) - Isle of skye - fort william - Edinburgh.

Een auto is zeker een must tenminste als je verder wil komen dan de typical tourist spots.
Treinen zijn ook gewoon duur in the UK

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:47

Zo mooi reisje! Wat een geluk dat je bij familie kan zijn dat scheelt!
Gaaf ook dat je naar Inverness gaat, nogmaals Craig nadun bestaat niet dus weet niet wat je daarmee bedoelt?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:15

Ik volg dit topic even. Ik wil zelf met een vriendin een auto huren in Schotland aankomende zomer en een week of 2 rondtrekken. Iemand een tip qua huren? En we willen eigenlijk gaan kamperen, mag je 'wild' kamperen in Schotland? :+

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:54

Kamperen is nu wel koud hoor! Je mag op veel plekken kamperen als het niet mag staat het aangegeven volgens mij. Wij hebben een auto gehuurd bij europcar. Tip: bekijk de auto heel goed op schade voordat je wegrijd en als er schade is kijken of deze op het formulier staat. Wij zijn genaaid met een sterretje in de ruit die er al zat en gelukkig hadden we een verzekering afgesloten voor schade maar die ruit moest vervangen worden

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:36

Craig dunain bestaat dus echt wel, we doen daar een wandelroute.

Craigh na dun, is inderdaad een fictief iets uit de outlanders series.

Wild kamperen is toegestaan, je hebt er een 'freedom to roam', behalve natuurlijk als aangegeven staat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:46

Crazy_boon schreef:
Ik ga komende november ook 6 dagen naar Scotland met 2 vriendinnen. Wij vliegen vanaf brussels tot Edinburgh voor 40pp. Ik geloof dat benzine en eten onze grootste kost gaat zijn, wij krijgen gelukkig een auto te leen van mijn Uncle.

Wij blijven 4 van de 5 nachten bij familie van mij ronduit scotland en 1 nacht op isle of skye via airbnb een cottage gehuurd (€33pp) . Wij doen een rondreis vertrekkend vanaf edinburgh naar st andrews - perth - adberdeen -inverness(lochness, culloden, craig dunain) - Isle of skye - fort william - Edinburgh.

Een auto is zeker een must tenminste als je verder wil komen dan de typical tourist spots.
Treinen zijn ook gewoon duur in the UK

Je wil die hele trip in 6 dagen doen en dan ook nog helemaal Isle of Skye in?
Dat wordt alleen maar vol gas rijden, succes.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:49

Ik heb deze zelfde route al een keer gedaan, thanks for your input, maar het lukt redelijk :),

Het is niet zo dat we overal stoppen om sightseeing te doen, soms blijven we alleen een nachtje slapen (zoals perth en fortwilliam)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:51

Oef kamperen? Nu? Niet handig met 8 graden 's nachts... :brr: Wij waren er in oktober en zelfs in onze cottage was het kil en vochtig.

En wat extra info:

Citaat:
Kamperen in vrije natuur betekent in de meeste landen: illegaal kamperen. In Schotland is het met toestemming van de eigenaar van de grond wel toegestaan vrij te kamperen. Aangezien je van te voren meestal niet weet wie de eigenaar is, zoek je gewoon een mooie plek uit waar je denkt je kamp te gaan opslaan. kijk dan rond. Zie je een huis in de omgeving, meld daar dan wat je gaat doen. Meestal wordt er enthousiast gereageerd. Let wel op, het is ten alle tijden verboden om in een nationaal park te kamperen. Dan geldt er geen pardon, dat is glashard verboden.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:59

Oh haha ik las verkeerd! Ik dacht dat er Craig na Dun stond sorry!

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:03

Kan gebeuren, ik denk dat veel mensen zich ook mee verwarren, maar in craig dunain staat ook geen stenen circle met magische krachten :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:12

Links rijden is de eerste 10 minuten spannend maar je went er razend snel aan!
Alleen even opletten bij wegrijden van een tankstation ed.
Gewoon de mensen met een engelse kenteken plaat volgen en tot op zekere hoogte naaapen.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:37

Marlou_ schreef:
Kamperen is nu wel koud hoor! Je mag op veel plekken kamperen als het niet mag staat het aangegeven volgens mij. Wij hebben een auto gehuurd bij europcar. Tip: bekijk de auto heel goed op schade voordat je wegrijd en als er schade is kijken of deze op het formulier staat. Wij zijn genaaid met een sterretje in de ruit die er al zat en gelukkig hadden we een verzekering afgesloten voor schade maar die ruit moest vervangen worden

Dat is een hele goede tip! Wij gaan in de zomer pas, dus vandaar kamperen. Zijn maar 2 arme studentjes en willen niet TE veel geld uitgeven maar ook niet afhankelijk zijn van zo'n groep haha

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:11

Super bedankt voor alle tips wij hebben besloten om pas het voorjaar te gaan en wat langer dan hebben we meer tijd om alles te zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:28

Auto huren hebben wij bij het vliegveld gedaan. We waren echt niet veel kwijt voor een goede auto en zijn prima behandeld, je krijgt de tijd om zelf je auto te bekijken en te zien of je het eens bent met schadebeschrijving.

Kamperen mag overal maar ik zou zelf toch echt wel iets achter de hand houden.. Wij zijn verrast door een mega storm op ben Lomond. Echt verschrikkelijk. Nu hadden wij een auto en een goed huisje met douche en verwarming. Maar we hebben minstens 20 toeristen gezien die net zo verrast waren door de storm, en vervolgens dus zeiknat hun zeiknat te tentje in moesten wat op het punt stond weg te waaien / te spoelen.

St Andrew is prachtig! Maar klein, met een goeie twee uur ben je daar wel uit. Skye staat nog hoog op mijn verlanglijstje.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:40

Judith_ schreef:
Auto huren hebben wij bij het vliegveld gedaan. We waren echt niet veel kwijt voor een goede auto en zijn prima behandeld, je krijgt de tijd om zelf je auto te bekijken en te zien of je het eens bent met schadebeschrijving.

Kamperen mag overal maar ik zou zelf toch echt wel iets achter de hand houden.. Wij zijn verrast door een mega storm op ben Lomond. Echt verschrikkelijk. Nu hadden wij een auto en een goed huisje met douche en verwarming. Maar we hebben minstens 20 toeristen gezien die net zo verrast waren door de storm, en vervolgens dus zeiknat hun zeiknat te tentje in moesten wat op het punt stond weg te waaien / te spoelen.

St Andrew is prachtig! Maar klein, met een goeie twee uur ben je daar wel uit. Skye staat nog hoog op mijn verlanglijstje.

die storm is wel n goede ja :') Wij waren sowieso van plan een lijstje te maken met campings, B&B's, etc.. Dus mocht iemand nog goede suggesties hebben dan graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:39

Airbnb is goed vertegenwoordigd in Schotland. Wij hebben op die manier alles geboekt en daardoor een prachtige reis gehad vol luxe op plaatsen waar je anders niet komt voor heel weinig geld. :)

Als het niet stormt is kamperen prima natuurlijk! Maar een lijstje met goede back ups in de buurt is in een land als Schotland geen overbodige luxe. :')

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:32

Marlou_ schreef:
Craigh na Dun uit outlander ;-) ik geloof dat dat niet eens bestaat. Zo heet het niet in het echt in ieder geval.

Wij zijn net terug van een rondreis Schotland. We zijn begonnen in Glasgow, toen via de trossachs naar fort William, prachtige route. Glen coe onderweg gezien en vanuit fort William een dag naar Isle of skye gereden via glenfinnan, we zijn toen van fort William naar Inverness en onderweg zijn we nog naar fort August, drumnadrochit en loch ness geweest. Inverness is prachtig, hoofdstad vd Highlands. Toen hebben we een route langs de kust gedaan naar Aberdeen en vanuit daar weer terug naar de Highlands via pitlochry, mooiste stadje ooit! En toen vanuit daar terug naar Edinburgh, ook heeeel mooi.

Als je het mij vraagt is het niet haalbaar in 3 a 4 dagen. Je zou dan oo Inverness kunnen vliegen maar dan nog kom je nergens zonder auto. Alles is zo gestrekt. Een week zou echt beter zijn!

Het kasteel uit Outlanders bedoel je?
Dun Castle, bestaat zeker wel! Deze zomer ben ik er nog geweest.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:09

Craigh Na Dun is in Outlander die stenenformatie

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:22

Niniane schreef:
Craigh Na Dun is in Outlander die stenenformatie

Dan heb ik niets gezegd :')

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:50

Vlieg op Edinburgh en pak van daaruit de (rechtstreekse) trein naar Pitlochry, waar het stikt van de leuke B&B's.
Prachtige wandelroutes die direct in het stadje beginnen, o.a. een naar de top van de Ben Vrackie (prachtig uitzicht als het helder is!), ook goed te doen voor mensen die niet vaak in de bergen wandelen.
Vanuit Pitlochry gaat er wel een bus naar Blair Castle, waar je in de omgeving ook prachtig kunt wandelen (naast het bezoek aan het niet zo robuuste, maar wel iconische kasteel).

Pitlochry ligt in Perthshire, dat bekend staat als 'big tree country': er staan werkelijk de meest fantastische bomen.

Voor openbaar vervoer, kijk op deze handige site: http://www.travelinescotland.com/
Het busvervoer in Schotland is vrij goed.

Veel plezier!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:29

Pitlochry is errug mooi en daar wil ik heel graag terug naartoe ooit!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:35

Dit jaar ben ik ook 3 weken op vakantie geweest in Schotland.
In stirling zijn kastelen en monumenten ;) en vlak bij Isle of Skye zijn ook kastelen

Veel plezier en succes met t weer ;)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:42

Had jij slecht weer dan? Wij hadden mega goed weer!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:52

Wij hadden ook echt super goed weer in Schotland, zelfs de Schotten zeiden dat we geluk hadden. :))

Maar de ''Four seasons in one day'' uitspraak is wel waar. Op één dag kan je sneeuw, regen en een mooi zonnetje hebben.