Olifantje rijden? Doe maar niet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:09

Best heftig maar ontzettend goed dat er ook zulke mensen/parken bestaan _/-\o_

Hele bijzondere ervaring lijkt mij maar ontzettend gaaf maar ook heftig wat die beesten allemaal mee gemaakt hebben :brr:

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:25

Jeetje ik heb begin dit jaar nog op vakantie op een olifant gezeten maar had werkelijk geen idee dat er zoveel leed achter schuil ging, ook omdat we helemaal een rondleiding kregen door het olifanten park en ze stonden daar gewoon allemaal los, had werkelijk geen idee ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:28

WiancaR schreef:
Citaat:

Waar haal je dat vandaan? :+

Van iemand die ik persoonlijk ken en er vorige week is geweest. Als je geïnteresseerd bent kan ik je screenshots laten zien.

Ik ben wel benieuwd naar wat de uitkomst hiervan is: waren de olifanten van dit park of niet? En hoe is dat in praktijk te controleren?

Solica

Re: Olifantje rijden? Doe maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:41

Jaren geleden mocht ik in een circus een keer op een olifant zitten. Die zelfde olifanten deden ook trucjes. Een paar maanden daarna heb ik in een dierentuin geleerd dat die olifanten alles behalve een fijn leven hebben. En ik heb nu nog steeds spijt dat ik op dat dier ben gaan zitten. Wat goed dat je hier een topic over geopend hebt!

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:41

Grappig, ik ben hier vorig jaar ook geweest. Ik vond het ook heel mooi. Er werd daar absoluut niet gereden toen hoor. En niet alle olifanten daar zijn zomaar te aaien. Dat kon maar met een paar.

Wij hebben ook gekeken bij een badderritueel van de olifanten zelf. Kon wel uren in het gras zitten daar om er naar te kijken en heb ontelbaar veel foto's.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:50

Vreselijk hoe mensen met dieren om kunnen gaan ;( Super dat er zulke parken zijn die ze opvangen en ze toch nog een dierwaardig leven kunnen bieden! Gaaf dat je dat mee hebt mogen maken.

Dit doet me meteen weer denken aan vanmiddag. Een nicht van me wilde ooit wel met dolfijnen zwemmen (omdat ik zei dat ik het zo geweldig vond om dolfijnen in het wild te zien) en ik zei iets dat dit meestal met hartstikke ongelukkige en slecht behandelde dieren wordt gedaan. Haar antwoord? Dat maakte haar niks uit want ze had toch niks met beesten :\
Ik knapte echt zowat, zulke opmerkingen kan ik goed om janken. Hoe kun je nou zo vreselijk zijn dat het welzijn van die dieren je zo niks uitmaakt terwijl jij je lolletje hebt. Echt bah.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:03

Bah dat is wel heel naar ja.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik toen ik 12 was ook met dolfijnen heb gezwommen, en daar had ik een jaar voor gespaard want wilde dat zo graag. Ik wist toen niet beter, en de dolfijnen zagen er zo blij uit. Heb ergens ook wel zo iets van waarom is dat erger dan op een paard rijden? Je dwingt een dier ook om iets voor jou te doen, en als hij het niet leuk vindt is hij stout en moet hij iets harder worden aangepakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:04

Mooi verslag TS. Wat een bijzondere ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:05

finnens schreef:
Heb ergens ook wel zo iets van waarom is dat erger dan op een paard rijden? Je dwingt een dier ook om iets voor jou te doen, en als hij het niet leuk vindt is hij stout en moet hij iets harder worden aangepakt.

Ik denk dat je de openingspost niet helemaal hebt gelezen? Google anders even op Phajaan.
Ik vermoed (hoop?) dat jij toch iets anders met je paard omgaat, zelfs als hij 'stout' is. :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:09

xyzutu2 schreef:
finnens schreef:
Heb ergens ook wel zo iets van waarom is dat erger dan op een paard rijden? Je dwingt een dier ook om iets voor jou te doen, en als hij het niet leuk vindt is hij stout en moet hij iets harder worden aangepakt.

Ik denk dat je de openingspost niet helemaal hebt gelezen? Google anders even op Phajaan.
Ik vermoed (hoop?) dat jij toch iets anders met je paard omgaat, zelfs als hij 'stout' is. :)

eigenlijk wel. Doelde op de post boven mij over de dolfijnen, en in het algemeen. Maar dat is off topic dus ik hou het hierbij. En het 'breken' van paarden gebeurd nog steeds, al doe ik het niet nee .....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:16

wat gaaf dat je daar geweest bent,wat fijn voor de olifanten zo'n goede verzorging te hebben,gaaf ook dat je mag meehelpen...
Laatst bijgewerkt door Murthul op 26-07-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje dierenmishandeling verwijderd

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:17

_Zoe schreef:
Jeetje ik heb begin dit jaar nog op vakantie op een olifant gezeten maar had werkelijk geen idee dat er zoveel leed achter schuil ging, ook omdat we helemaal een rondleiding kregen door het olifanten park en ze stonden daar gewoon allemaal los, had werkelijk geen idee ;(

Denk je nou echt dat je zomaar een wild dier uit het oerwoud kan plukken, er bovenop gaan zitten en rustig een ritje maken?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 08:30

Wat een mooi verslag. Het is idd vreselijk, ik heb nooit begrepen waarom mensen zulke dingen doen. Net zoals de andere voorbeelden die genoemd worden zoals met dolfijnen zwemmen of op de foto gaan met een aapje dat helemaal onder de drugs zit om m rustig te houden. :( Het is triest gesteld met de mensheid...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:39

Ik ben vorig jaar in het ENP geweest en er worden daar absoluut geen olifantenritjes aangeboden.
Ik vind echt dat ze heel goed werk doen, het deed mij ook onwijs veel pijn om te zien wat deze machtige beesten is aangedaan. Dit was echt mijn meest gave ervaring in Thailand. De dag voor we naar het ENP gingen hebben we een jungle tour gedaan waar een olifantenritje bij zat. Dit hebben we geweigerd omdat we ons al ingelezen hadden over het dierenleed in Thailand wat niet alleen olifanten aangaat. De olifanten die daar klaar stonden om bereden we worden waren stuk voor stuk neurotisch heen en weer aan het wiegen en zichzelf aan het slaan met hun slurf, echt hartverscheurend om te zien. Met kettingen aan hun poten, etc. De gids was ook blij dat wij niet wilden, hij had een afkeer van de olifantenritten maar moest dit vanuit zijn werkgever aanbieden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:55

Wat goed om dit onder de aandacht te brengen. Al sta ik versteld dat het nodig is... Denken mensen echt dat een wild dier zonder geweld te temmen is??

Ik ben in Kenia naar het baby olifantjes weeshuis geweest, ook heel gaaf.
Maar gelukkig zijn de Afrikaanse olifanten niet hetzelfde lot beschoren, zij zijn veel te agressief en kunnen niet getemd worden. Hoewel ze wel een ander probleem hebben daar; de stropers voor het ivoor... De baby's die daardoor wees geworden zijn vangen ze daar op, brengen ze groot en koppelen ze weer aan een kudde.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:00

Klinkt als een gave ervaring! Mooi dat je het hier op bokt deelt :). Vind het nog steeds jammer dat het volgeboekt was in de tijd dat ik in Chang Mai was.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:19

Wat een schitterend verslag! Ik heb het met tranen in mijn ogen gelezen, de wreedheid van mensen kent echt geen grenzen.

Op social media komt er ook steeds meer aandacht voor gelukkig. Als de grote reisbureaus nou ook dit soort walgelijke dingen niet meer in hun programma opnemen en in plaats daarvan naar ENP gaan, dan verandert er misschien ook blijvend wat. Want zolang er vraag naar ritjes is, zullen er olifanten gebroken worden.

Geldt natuurlijk voor alles waarbij dieren uitgebuit worden. Ik was al tegen dolfinaria en kunstjes met grote zeezoogdieren, maar sinds ik in Canada een pod orca's heb zien jagen.. Mij krijg je er voor geen goud meer naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:24

Heb dit topic doorgelezen met een dubbel gevoel.
Vraag mij alleen af hoe er hier wordt gedacht over het houden van konijnen, cavia's, marmotten, even en onevenhoevigen en verder alles wat wij als huis of werkdier houden.
Verder er aan gedacht wat het aan energie kost om naar Thailand te vliegen.
Begin met het kleine en bedenk dan wat het gevolg is als je het in het groot laat gebeuren.
Of beter gezegd eerst de rommel in ons eigen achtertuin opruimen voor je andermans voortuin gaat omspitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:37

Ik vraag me af of je helemaal hebt door gelezen en het filmpje ook gekeken hebt van hoe ze die dieren "tam" maken. Wanneer heb jij voor het laatst een naald in je cavia zijn hoofd gestoken onder het mom van "tam maken"?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:37

Een wreed gebroken wild dier vind ik niet te vergelijken met een gedomesticeerd dier. Natuurlijk is er ook hier in eigen land nog veel voor verbetering vatbaar. Kijk naar het leed in dierenwinkels, afschuwelijke veetransporten en de misstanden in de vleesindustrie. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar je ogen moet sluiten voor zulke wreedheden, of ze in stand moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:46

Ayasha schreef:
Ik vraag me af of je helemaal hebt door gelezen en het filmpje ook gekeken hebt van hoe ze die dieren "tam" maken. Wanneer heb jij voor het laatst een naald in je cavia zijn hoofd gestoken onder het mom van "tam maken"?

Denk dat jij in een andere wereld leef dan ik.
Het houden van (huis)dieren is al tegen natuurlijk.
Zoals ik al eerder schreef iets met eigen achtertuin en andermans voortuin.
Ga met die gedachtegang maar eens aan de slag misschien dat je dan snapt wat ik bedoel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:51

Tegennatuurlijk is niet per definitie mishandeling. Dat wij in huizen leven is ook tegen natuurlijk, onze hele maatschappij is tegen natuurlijk.
Ook als ik met jouw gedachtengang "aan de slag ga" snap ik nog altijd niet hoe je het te vergelijken vindt. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:55

Morganlefay schreef:
Ayasha schreef:

Denk dat jij in een andere wereld leef dan ik.
Het houden van (huis)dieren is al tegen natuurlijk.
Zoals ik al eerder schreef iets met eigen achtertuin en andermans voortuin.
Ga met die gedachtegang maar eens aan de slag misschien dat je dan snapt wat ik bedoel.

Ik snap ook nog steeds niet hoe je het houden van gedomesticeerde huisdieren kan vergelijken met het walgelijk mishandelen van olifanten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:02

Je kan beter met een paard of olifant een bos bijhouden dan met een trekker.
Weet overigens iemand wie Hannibal was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:04

índien die olifant/dat paard op een fatsoenlijke, diervriendelijke manier opgeleid is (wat voor olifanten betekent dat je pas na een jaar of 20 echt kan gaan werken met ze. Dus ik vrees dat dat 'm niet gaat worden.) en verder goed behandeld wordt en de zorgen krijgt die hij/zij nodig heeft dan wil ik daar best in komen. Maar niet zoals deze dieren behandeld worden.

Wat heeft Hannibal er mee te maken?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-07-16 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt