Stedentips voor Stedentrips!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Re: Stedentips voor Stedentrips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 13:52

New York lijkt mij een beetje aan de dure kant momenteel. Ook denk ik dat je daar nog wel langer dan 5 dagen kan gaan verblijven.

Istanbul valt inderdaad af vanwege de huidige situatie en problemen. Ooit wil ik daar nog wel erg graag heen gaan. :)

Tot nu toe staan dan Porto, Lissabon, Valencia, Madrid en Sint Petersburg nog op het wensenlijstje. :)

Praag en Krakau kunnen ook veel goedkoper dan 500, dus daar zal ik een keertje goedkoper naar toe gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:30

Porto is ook prachtig! Rua de Santa Catarina met overdekt winkelcentrum Via Catarina, daar bovenin de verrassende mooie restaurantjes (en fast food tentjes) is een must-do, de oude haven met enorme terrassen waar je voor een prikkie kunt eten en drinken. De achteraf straatjes waar ik een paar jaar geleden in een enorm luxe koffietentje maar liefst 2 euro heb betaald voor koffie met overheerlijk portugees gebak... zuchttt mag ik mee? <3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:36

Lissabon en Porto zijn echt de moeite waard.
Als je naar Lissabon gaat moet je echt het oceanarium bezoeken! Daar kun je je wel een paar uur vermaken. https://www.oceanario.pt/en

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:34

Lusitana schreef:
Als je naar Lissabon gaat moet je echt het oceanarium bezoeken! Daar kun je je wel een paar uur vermaken. https://www.oceanario.pt/en

Oh gaaaaf! Ik hou van aquaria! <3

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:39

Newyork vind ik juist geen leuke stad en was ook blij dat ik er maar kort was, maar dat is persoonlijk denk ik. Het is leuk om van je "ben er geweest" lijstje af te strepen, maar heb er zelf niks mee. Lissabon lijkt me erg gaaf, had ik nog voor gekeken, maar ben afgelopen zaterdag toch maar naar Parijs ipv Lissabon geweest. Maar Parijs staat al op je lijstje :))

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:41

Joscaa schreef:
Newyork vind ik juist geen leuke stad en was ook blij dat ik er maar kort was, maar dat is persoonlijk denk ik. Het is leuk om van je "ben er geweest" lijstje af te strepen, maar heb er zelf niks mee. Lissabon lijkt me erg gaaf, had ik nog voor gekeken, maar ben afgelopen zaterdag toch maar naar Parijs ipv Lissabon geweest. Maar Parijs staat al op je lijstje :))

Smaken verschillen... ik heb helemaal niks met Parijs :D Enorm overrated in mijn ogen :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:44

Wenen is erg mooi! Spaanse rijschool(wel even checken of ie open is!), De paleizen van Sissi enzovoort. Wenen zelf is ook een mooie oude stad.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:45

Zoals al meermalen is genoemd: Lissabon.
Heerlijke stad, veel te zien en met het openbaar vervoer kan je ook prima de plaatsen Sintra, Estoril en Cascais bezoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:45

Aranel schreef:
Wenen is erg mooi! Spaanse rijschool(wel even checken of ie open is!), De paleizen van Sissi enzovoort. Wenen zelf is ook een mooie oude stad.

Ook ja!
oh... volgens mij vind ik veel heel steden wel leuk... dat maakt het niet makkelijker om iets aan te bevelen haha

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:45

In Rome en Praag hebben we ons 5 dagen lang kunnen amuseren. Dit jaar zij we naar Dublin geweest en dit hadden we toch op 3 dagen gezien. Daarna nog 2 dagen in Wicklow Mountain Park rondgereden, prachtig! (Maar geen stedentrip meer.)

Ik zou kijken naar Lissabon of Madrid denk ik. In elk geval iets (dicht) aan de zee of hotel met zwembad waar je eventueel ook wel enkele uurtjes kan vertoeven voor de rust.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:15

Sannens schreef:
Lusitana schreef:

Oh gaaaaf! Ik hou van aquaria! <3

Zeker doen dan, heel byzonder, vooral omdat ze bv ook een manta rog hebben en een reusachtige Grote Maanvis

Veel haaiensoorten, maar ook tropische vissen.

En meerdere soorten pinguins die je ook onder water kunt bekijken (leuk om ze te zien duiken) en otters.

Je loopt op diverse niveaux om het grote aquarium heen en langs de buitenmuren bevinden zich dan de pinguins en andere aquaria.

Verder is er in Lissabon natuurlijk nog een rijtuigenmuseum (Museu das coches) http://museudoscoches.pt/en/homepage/ en de Portugese School van de Rijkunst. http://arteequestre.pt/en/

Als je een uitspaje maakt naar Salvaterra de magos en meegaat met een boottocht over de Taag kun je met wat mazzel de jonge paarden van de Alter Real stoeterij in het water zien.

http://www.rio-a-dentro.pt/?ln=en

Ik weet alleen niet of je daar met openbaar vervoer makkelijk kunt komen, het is een beetje in de middle of nowhere.

Er gaan ook mini cruises over de Taag vanaf Lissabon, maar die laten meer oude en nieuw Lissabon en de haven zien.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-07-16 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:22

Ik ben net terug van 5 dagen (3 volle dagen door het reizen) Boedapest, hele mooie grote stad. Zelfs niet alles kunnen doen wat we wilden doen, er is echt zoveel te zien. Alles is ook erg goedkoop en het uitgaansleven is ook heel leuk.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 08:37

Arantes schreef:
Ik ben net terug van 5 dagen (3 volle dagen door het reizen) Boedapest, hele mooie grote stad. Zelfs niet alles kunnen doen wat we wilden doen, er is echt zoveel te zien. Alles is ook erg goedkoop en het uitgaansleven is ook heel leuk.

Boedapest ben ik toevallig afgelopen jaar ook geweest! :D

Door dit topic kom ik er achter dat ik toch al het voorrecht heb mogen hebben om veel mooie steden te kunnen zien! Altijd gaaf natuurlijk!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:43

Ik weet niet wanneer je gaat, maar als je na oktober gaat is Dubai wellicht nog een optie! :) Fantastische stad met zo onwijs veel te zien. Dubai is eigenlijk de enige stad waar ik graag nog eens terug ga. Ook heb je nog verschillende excursies in de woestijn, zoals met zo'n grote jeep of dat je daar dan 's avonds een heel feestprogramma hebt. Ook heb je er een gigantische stoeterij van een sjeik met pracht en praal, ook heel apart!

En verder natuurlijk het hoogste gebouw ter wereld (Burj Khalifa), grootste fontein ter wereld, grootste winkelcentrum ter wereld, grootste aquarium ter wereld.... Het houdt niet op, haha :D Ook heb je de boulevard The Walk waar 's avonds de sjeiks met hun dure auto's komen pronken, ook wel heel leuk!

Dubai is echt een ware belevenis op zich! Vond het echt een fantastische stad en heel indrukwekkend. Wij waren er in februari en toen was het rond de 30 graden en prima te doen qua activiteiten. Prijsniveau was destijds ook echt laag t.o.v. Nederland, avondeten bijvoorbeeld deden we zelfs op The Walk voor € 25 met ons drieën.

Lissabon ben ik vorig jaar geweest, stedentripje van 2 dagen dus alles in sneltreinvaart gezien :') Langs de kust van Lissabon heb je ook prachtige paleizen, maar daar zijn we helaas niet aan toe gekomen. Vond het wel echt een prachtige stad en zeker de moeite waard!

Ik weet niet of je al in Berlijn bent geweest, maar dat vond ik ook een hele mooie stad! Veel te zien, ook qua geschiedenis, en voor 5 dagen ook heel geschikt.

Als je een andere keer naar Krakau gaat, is een bezoek naar Auschwitz zeker een aanrader. Wij zijn toen puur daarvoor naar Krakau gegaan en was de prachtige stad zelf eigenlijk een verrassing. Auschwitz is heel heftig en indrukwekkend, maar ik vind het altijd nog bijzonder om daar geweest te zijn.

Destijds heb ik trouwens een video van Dubai gemaakt, misschien leuk om een idee ervan te krijgen: https://m.youtube.com/watch?v=lesfEBteF5s

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:50

Ik heb een tantezegger in Dubai wonen en voor de grap even opgezocht wat de vlucht zou kosten vanaf Lissabon en dat valt eigenlijk reuze mee.
Een andere tantezegger heef er trouwens tientallen jaren gewerkt, maar is niet te spreken over de mensen daar en wil er nooit meer heen.
Mijn broer heeft er gewerkt maar die heb ik nooit iets negatiefs horen zeggen over de mensen, maar dat was dan wel weer langer geleden (jaren 80).

Wat zijn jouw ervaingen met de bevolking?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-07-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:51

Dubaii?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:17

@TS Er is een hogesnelheidstrein verbinding tussen Porto (station Campanhã) en Lissabon (stations Santa Apolonia en Oriente), de Alpha pendular. Deze gaat meerdere keren op een dag en doet er iets meer dan 2 1/2 uur over. Kosten (enkele reis) €42,40 eesrte klasse of €30,30 tweede klasse. Het zijn besproken plaatsen en er is is een restauratie wagen waar je ook oordingetjes kunt krijgen voor geluid van de TV´s.
Je kunt dus in principe twee steden aandoen ook al verblijf je in 1 er van.

In Lissabon ligt het traditionele oude station Santa Apolonia aan de Taag bij de Baixo, betrekkelijk dicht bij de grote rommelmark (Feira da Ladra) die er dinsdags en zaterdags is in de hoogte daar, het meer futuristische Station Oriente ligt aan het Parque das Nações dat voor de Expo is opgezet en er zit een groot winkelcentrum met bioscoop en restaurants naast dat over de weg, maar ook eronderdoor bereikbaar is.

In Porto is een bezoek aan de boekhandel "Lello" een must
Afbeelding

en is het verder vooral aan het water mooi. Je kun ook redelijk goedkoop met een boot een eind de Douro op.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 17:37

Dank je wel voor de goede tip Lusitana! Dat wist ik nog niet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:12

Ja, ik dacht misschien wel handig als je zit te twijfelen tussen de twee steden. :+

Het Oceanarium ligt trouwens weer achter dat winkelcentrum van station Oriente.

Porto heeft ook een leuk aquarium, kleiner van schaal, maar ook meerdere niveaux en je kunt de roggen bovenin ook aanraken. Sealife.

Er is ook een goed metro- en bus netwerk in beide steden. Allemaal heel goedkoop. Taxi´s zijn ook goed te betalen, hoewel sommigen er een handje van hebben om buitenlanders af te zetten, dus vraag vooraf hoe duur het ongeveer wordt en let er op dat de meter aanstaat.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:13

Sannens schreef:
Arantes schreef:

Boedapest ben ik toevallig afgelopen jaar ook geweest! :D

Door dit topic kom ik er achter dat ik toch al het voorrecht heb mogen hebben om veel mooie steden te kunnen zien! Altijd gaaf natuurlijk!

Oh sorry zag hem op je lijstje staan maar niet dat dat het lijstje is met plekken waar je al bent geweest, ik let weer is niet goed op haha :7
In dat geval zou ik naar Lissabon gaan, ik hoor van verschillende kanten dat het een erg leuke stad is (ben er zelf nog nooit geweest maar wil er wel graag heen).

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:11

Lusitana schreef:
Ik heb een tantezegger in Dubai wonen en voor de grap even opgezocht wat de vlucht zou kosten vanaf Lissabon en dat valt eigenlijk reuze mee.
Een andere tantezegger heef er trouwens tientallen jaren gewerkt, maar is niet te spreken over de mensen daar en wil er nooit meer heen.
Mijn broer heeft er gewerkt maar die heb ik nooit iets negatiefs horen zeggen over de mensen, maar dat was dan wel weer langer geleden (jaren 80).

Wat zijn jouw ervaingen met de bevolking?

Eigenlijk heel positief! :) Moet zeggen dat je tijdens je vakantie relatief weinig met de oorspronkelijke bevolking van de UAE in aanmerking komt, aangezien er zo veel internationale mensen van allerlei nationaliteiten daar werken in de horeca, etc. Ook zat mensen vanuit de UAE gesproken in bijvoorbeeld het hotel, in de taxi, bij bezienswaardigheden, etc. en die waren ook echt heel vriendelijk, netjes en behulpzaam. Daar zou ik dus niet zo heel bang voor zijn, helemaal als je er enkel voor een vakantie komt.

Prijzen vallen sowieso wel erg mee daar! Zit ook nauwelijks belasting op. :) Alcohol is daar wel vrij prijzig en dat kan je ook niet maar zo op een terras bestellen, maar in (vaak afgesloten) ruimtes in de hotels kan het wel. En buiten het hotel heb ik ook wel rekening gehouden met de gewoontes daar wat betreft kleding, vind ik wel zo netjes. :) dus niet van die super korte broekjes of rokjes en vaak wel de schouders bedekt, etc. Maar je merkt er eigenlijk niet zo veel van :) als je de kans krijgt om erheen te gaan, zeker doen! Helemaal met een combi met Abu Dhabi moet prachtig zijn (hebben mijn ouders daarna nog eens gedaan).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:15

Die tantezegger die in Dubai woont is net vanuit Abu Dhabi verhuisd... Mijn zus (haar moeder) is dus ook in beide steden geweest en ik zal haar eens uithoren dan.
Ik ben geen alcohol liefebber, dat scheelt.

De tantezegger die er ooit meer heen wil is meer dan tien jaar betrokken geweest bij het aanleggen van de palm eilanden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:31

Valencia viel mij heel erg tegen. Ik vond het een beetje saai.

Florence is ook een prachtige stad! Daar zou ik ook zo weer naar terug willen :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:55

Sakura789 schreef:

Florence is ook een prachtige stad! Daar zou ik ook zo weer naar terug willen :D

Ik vond Valencia prachtig juist. Hele mooie stad, veel te doen en te zien, zeker wel een aanrader.

Florence wilde ik ook noemen. Geweldige stad, heel mooi. Ik wil daar ook zeker naar terug. Dat is nou echt een aanrader.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:01

Sakura789 schreef:

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik ben toch heel benieuwd: wat dacht je er te vinden en wat viel er dan tegen? Ik vond het nl juist verrassend afwisselend!