Tetanus vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Tetanus vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:10

Ik zou nu niet vaccineren, als je daar uiteindelijk wel gegeten wordt of gewond raakt kan je je daar alsnog wel laten vaccineren tegen tetanus. Rabiës zou ik zeker niet doen als de kans daarop erg klein is, het is een vaccinatie met flinke risico's.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:12

zonnebloem18 schreef:
Ik zou nu niet vaccineren, als je daar uiteindelijk wel gegeten wordt of gewond raakt kan je je daar alsnog wel laten vaccineren tegen tetanus. Rabiës zou ik zeker niet doen als de kans daarop erg klein is, het is een vaccinatie met flinke risico's.

Als ze gegeten wordt is het al te laat denk ik :(:) :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:15

Haha leuk hoor autocorrect. Gebeten dus.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:44

zonnebloem18 schreef:

Het probleem met de tetanus injectie is vooral dat die zo snel mogelijk na de beet moet worden gegeven. In Nederland is dat niet zo'n probleem omdat je altijd wel bij de dokter terecht kan maar ik weet niet hoe dat in Spanje zit. Tetanus is iets wat je echt niet wil hebben :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:48

Spaanse ziekenhuizen hebben ook huisartsenposten en spoedeisende hulp en als toerist kan je ook terecht bij lokale huisartsen. Volgens de richtlijnen moet de vaccinatie binnen 72 uur gezet worden, dat zou zelfs in Thailand of Cambodja nog moeten lukken tenzij je midden in de rimboe zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:02

Ik zou het eigenlijk gewoon doen. Beter goed voorbereid op reis gaan en je geen zorgen hoeven maken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en alle honden kunnen bijten. Net zoals alle paarden kunnen bijten, of een trap geven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:11

Charaz schreef:
Ik zou wel een booster halen, heb je ook geen gedoe als je daar bent en je wordt toch gebeten of je verwond jezelf.

Booster is niet nodig als je als kind gewoon gevaccineerd bent dan alleen een herhalingsenting en weer 10 jaar beschermd.
Of je moet voor 1950 geboren zijn dan wel een booster.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:19

Emmaa_ schreef:
Ik zou het eigenlijk gewoon doen. Beter goed voorbereid op reis gaan en je geen zorgen hoeven maken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en alle honden kunnen bijten. Net zoals alle paarden kunnen bijten, of een trap geven.

klopt maar een inenting heeft ook veel risico's. wat inderdaad ook aangehaald word is pas halen op het moment als er gebeten word, 72 uur is te doen toch.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:22

StalNollie schreef:
Emmaa_ schreef:

klopt maar een inenting heeft ook veel risico's. wat inderdaad ook aangehaald word is pas halen op het moment als er gebeten word, 72 uur is te doen toch.

Maar de incubatietijd van tetanus is maar 3 dagen en heel zeker zijn ze geloof ik niet over de 72 uur. In Nederland ben ik ook binnen 2 uur naar de huisartsenpost gejaagd op een vrijdag avond laat.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:56

Hier wel tetanus ivm werk in een dierenartspraktijk. Niet ziek van geweest terwijl ik van de dtp hondsberoerd was en bijna 41 graden koorts heb gehad.

Rabies even uitzoeken of je die snel zou kunnen halen daar, zo ja dan zou ik die niet perse van te voren nemen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:22

Vraag me af of je je nog hebt laten enten?

Denk er aan dat tetanus voornamelijk op je huid zit en als jij je flink stoot aan een vieze schroef je dus alsnog tetanus kan krijgen. Laten vaccineren voor rabies zou ik absoluut doen.. De vaccinatie valt nog wel mee, en om te zeggen dat de honden lief zijn is niet echt safe. Elk dier kan bijten en met een beetje pech heb je het van een kras van een kat al.
Mocht je alsnog gebeten worden moet je naar een ziekenhuis (geen lokaal) voor een anti serum die maar erg beperkt is, met een beetje pech hebben ze die niet bij jou in de buurt. De serum prik moet in je billen en is écht geen pretje.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 02:52

zonnebloem18 schreef:
Spaanse ziekenhuizen hebben ook huisartsenposten en spoedeisende hulp en als toerist kan je ook terecht bij lokale huisartsen. Volgens de richtlijnen moet de vaccinatie binnen 72 uur gezet worden, dat zou zelfs in Thailand of Cambodja nog moeten lukken tenzij je midden in de rimboe zit.

Dat is waar. Maar hoevaak hoor je niet dat daar slecht tot geen Engels word gesproken.
Tetanus zou ik persoonlijk zeker van tevoren halen. Daarnaast ga ik mee met degene boven mij qua Rabies.

Tetanus zit meestal in een cocktail met Difterie en Polio. Dus DTP.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:03

Tetanus kun je gewoon als los vaccin krijgen, hoef je echt niet automatisch te combineren met difterie en polio.

Ik vraag het bij m'n huisarts, haal 'm zelf op bij de apotheek en de assistente zet hem. Zo geregeld en je bent weer voor 10 jaar beschermd.