vakantie en veilig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 20:31

Ja, serieus ja.

Het is een serieuze vraag en hoor graag van mensen die er ook over nadenken. Als je ook kijkt naar de boekingen, het nieuws volgt etc, weet je ook dat het daar momenteel terugloopt.

Misschien boeit het een ander niet, maar laat een ander in zijn/haar waarde. Wij hebben bijv een kind die voor de dieren gaat zorgen als wij weg zijn. Er kan van alles gebeuren, maar ik ga het gewoon niet opzoeken.

En sommige mensen kunnen ook plezier hebben in bijv Duitsland, Belgie or whatever. Ik lees van verschillende fb vrienden ook al dat ze binnen Nederland zijn gebleven.

En wij zoeken totaal niet zoiets als centre parcs. Dat heeft ook helemaal niks met veilige vakantie te maken.

superpony

Re: vakantie en veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 20:36

Goof, dat is zo! Maar ze zoeken wel de drukke plekken op.

Wij wilden een stedentrip doen met onze zoon en hebben het wel uitgesteld toen met Parijs en wat daar gebeurde.
Ik verwacht ook absoluut niet dat ze Nederland gaan overslaan bijvoorbeeld.

Ik denk dat je wel de drukte kan ontwijken. Dat zoeken we gelukkig ook niet. Maar vraag me af wie daar nu rekening mee houdt.

Nu was er weer een boot gezonken onder Kreta. Stel dat die mensen aanspoelen waar je op het strand loopt of ligt. Ik ben daar niet het juiste type mens voor om daar licht over te denken.
Daarom elkaar in de waarde laten. Er zijn genoeg mensen die nu niet naar Turkije reizen. En persoonlijk vind ik dat erg rot voor ze, want ze hebben grote verliezen, waar de meeste toch erg goed zijn voor hun gasten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:54

Nee ik houd er geen rekening mee. Ook vlieg ik voor mijn werk zeker een keer of 6 per jaar. Ikga over twee weken 3 dagen naar kreta zonder angst. Ik denk dat de kans op een auto ongeluk altijd nog een stuk groter is dan de kans op een aanslag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:53

superpony schreef:
Nu was er weer een boot gezonken onder Kreta. Stel dat die mensen aanspoelen waar je op het strand loopt of ligt. Ik ben daar niet het juiste type mens voor om daar licht over te denken.

Dat ben ik met je eens, dat zou ik ook slecht trekken. Vreselijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 00:34

troi schreef:
Nee ik houd er geen rekening mee. Ook vlieg ik voor mijn werk zeker een keer of 6 per jaar. Ikga over twee weken 3 dagen naar kreta zonder angst. Ik denk dat de kans op een auto ongeluk altijd nog een stuk groter is dan de kans op een aanslag.

Ik vind wel dat er een verschil tussen zit. Vaak MOET ik autorijden en neem je dat risico, maar deels heb ik ook veel zelf in de hand. Uitgerust, nuchter, geen telefoon, je aan regels en snelheden houden etc. Je blijft afhankelijk van verkeer, maar ik kan veel voorkomen en we moeten.

Wij moeten niet op vakantie, maar willen op vakantie. Doelbewust een gebied opzoeken waar ellende is bijvoorbeeld, is een keus.

Ik las net nog iets dat we niet de enige zijn. Mensen zijn er toch serieus wel mee bezig, gezien de boekingen.

Het is slecht voor die landen en ik vind het ook sneu als ze normaal hard werken en gastvrij zijn naar de toeristen.

Ik weet niet of iemand heeft gezien wat die man allemaal in bezit had, die vandaag opgepakt is?? Kun je toch aardig wat ellende mee veroorzaken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 00:50

Meschien een auto vakantie naar Italie? Mooi weer veel te zien en mooie natuur

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 00:56

Kroatië kan ik aanraden! Krk is leuk als je iets wil wat redelijk kleinschalig is, geen mega toerisme. Is met de auto prima te doen.
Porec is ook mooi, maar iets populairder.

Naast het feit dat Kroatië erg mooi is (zuid-frankrijk achtig maar dan met kraakhelder water met ritsstranden > heeeel leuk casual snorkelen), is het nog heel betaalbaar ook. Stuk goedkoper dan Frankrijk of Italië, maar niet zoals Bulgarije bijv.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:35

Goof schreef:
superpony schreef:

En door er niet heen te gaan is het minder vreselijk?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:40

oomens schreef:
Goof schreef:

En door er niet heen te gaan is het minder vreselijk?

Vreselijk sloeg op de ellende die er plaatsvindt, op de vreselijke situatie.
Niet op mezelf. ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:47

Misschien in eigen land blijven en de waddeneilanden opzoeken?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:55

Wij gaan naar zuid-Frankrijk. Naar een gebied wat heel onbekend is. Weinig toerisme en verder zit je vrij afgelegen. Wij willen ook niet naar toeristische trekpleisters omdat wij voor het eerst echt op vakantie gaan met onze dochter en ik zwanger ben. En wij vooral rust willen op vakantie. Ik weet natuurlijk niet wat jullie graag doen op vakantie? Wij wandelen graag en zitten dus bij de midi-Pyreneeën. Ken nog een plekje daar waar je in een helder berg meertje kan zwemmen. Denk dat elk land wel zo zijn charmes en rustigere plekjes heeft.

Misschien gewoon een lijstje maken met wat jullie willen op vakantie? En vanuit daar kijken welke opties er zijn? Ik denk dat er toch al best wat dingen genoemd zijn. Maar ben er wel van overtuigd dat het makkelijker is als jullie duidelijke voorkeuren hebben aan wat jullie graag doen op een vakantie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 13:57

Italie kom ik al mn hele leven voor familie, dus die slaan we over.

Gaat me ook niet echt om waar we vakantie willen vieren. We hebben een lijstje en er is genoeg.

Oomens, sorry hoor. Het is vreselijk voor die mensen. Maar wij kunnen er verder ook niet veel aan doen. We werken keihard voor onze eigen vakantie en moeten hem ook gewoon zelf betalen, net als ieder ander. Wij maken de keus om geen problemen op te zoeken. Waarom zouden we? Er is genoeg te doen.

Yunomi, nou toevallig kwamen we iets tegen op Ameland en hebben het er wel over. Niet vanwege de ellende elders, maar ook omdat het gewoon leuk is.

sunrise19, klinkt goed! Wij gaan nu voor het eerst zonder zoon juist :) Ik zelf vind een mooi landschap fijn en een combinatie van relaxen, wandelen en dingen bekijken. Op veel plekken kan dat als je net buiten de drukte gaat zitten en niet in het hele commerciele gebied.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:19

Waddeneilanden zijn zeker leuk! :) Zeker voor een weekje kun je je er prima vermaken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:27

Ik heb net een weekje Turkije achter de rug en het was heerlijk! Lekker rustig en goedkoop, je merkt dat er minder toeristen zijn. Vind ik naar voor de lokale bevolking, die verdienen er toch hun geld grotendeels mee. Een heleboel hotels waren nog gesloten.

Ik vond het ook wel weer fijn dat het zo rustig is, bovendien was het echt goedkoop. Spanje is het allemaal mooi aan het uitbuiten, daar betaal je je blauw voor en ik vraag me af of het veiliger is. Ik bedoel, in Brussel en Parijs zijn ook aanslagen gepleegd. Het kan overal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:27

Zwitserland? Prachtig land en vriendelijke mensen. Het is ook niet ver vliegen (uurtje tot anderhalf uur) en desnoods kun je het ook met de auto doen. Binnen 8 uur ben je er al :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:36

yunomi, absoluut. Eigen land kan heel mooi zijn. We zijn 3jr geleden met mijn moeder en broer erbij naar Z Limburg geweest en was super.

Yipee, nou dat zeker.....Ik ben nog nooit naar Turkije geweest, maar hoor altijd hoe hard ze werken en onwijs gastvriendelijk zijn. Het is jammer dat ze dan door toedoen van anderen een slechte tijd tegemoet gaan.

Andere landen zijn zeker niet veilig. De drukke kustplaatsen in Spanje en Frankrijk wordt voor gewaarschuwd en ik denk daarbij ook aan de luchthavens en treinstations. Het is ook nog EK tijd straks en ze zoeken wel zulke drukte uit.

Ceyenne, we hebben ook Zwitserland op ons lijstje staan. Je moet wel even wat beter zoeken, maar het is prachtig. Iemand zei al tegen me dat Luzern zo mooi is, maar was wel erg geschrokken van de oplopende kosten daar.
Maar goed, het is een mooie afstand en plek.
Oostenrijk komt ook voorbij, net als Duitsland

Zweden is afgevallen, omdat wij een weekje te kort vinden. Portugal doen we liever een keer in voor-of najaar.

Spanje en Frankrijk hebben nog meer dan genoeg mooie gebieden waar geen drukte is, maar goed. Je kan toch niet de hele wereld zien in 1 leven.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:10

Wij gaan naar Seissan. Je moet voor het meeste dan nog wel een stukje rijden. Schijnt een stadje redelijk in de buurt te zijn waar je wel het een en ander kan zien. Maar voor ons was die keuze perfect omdat we nu zelf kunnen bepalen of we de drukte opzoeken of lekker in de rust blijven. Bovendien zitten wij dan op een camping wat voor onze dochter wel fijn is. Maar volgens mij verhuren ze ook appartementen. Eten daar is vrij goedkoop, heeft Nederlandse eigenaren dus dat vind ik ook prettig. Wij gaan sowieso net voor de zomer vakanties beginnen dus dat zal ook wel mee helpen dat de drukte mee valt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:27

Wat is gevaarlijk? Als je met de trein via Utrecht CS gaat is het al gevaarlijk heb ik het idee. Prima terroristen hotspot... Net als zo ongeveer elk vliegveld in de wereld.

Mijn tante zit nu in Turkije en heeft het heerlijk. Je kunt daar voor een appel en een ei heen momenteel. Wij zijn vorig jaar in Macedonië geweest, het gebied om meer Ohrid, nergens wat van gemerkt en een heerlijke vakantie gehad.

Dus maak je keuze en laat je niet teveel opfokken ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:24

Wij laten ons niet gek maken. Het is gewoon realistisch. Turkije heeft echt veel afname en dat is niet voor niks. Ook negeer ik bijv de aanslag van vandaag niet. Maar Turkije stond helemaal niet op ons lijstje.

De vraag was; wie houdt er rekening mee. Wij dus wel, eigen keus en er is nog meer dan genoeg om uit te kiezen.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:32

Ik zal geen mening geven over het feit dat je de afweging maakt wat betreft 'veilige' vakantie, dit is ieder voor zich en als dit voor jou belangrijk is om jou vakantie te laten slagen dan moet je vooral een land kiezen waar je je veilig voelt.

Ik ben afgelopen zomer in Zweden geweest, en ik kan dit land echt aanraden. Binnen een dag ben je met de brug in malmö, een prachtig land, rust en vrede. Ik geloof niet dat ik me ooit zo ontspannen heb gevoelt voor een langere tijd. Zweden is een gestrekt land, met voor ieder wat wils. Je moet alleen wel het niet-altijd-kans-op-mooi-weer-weer accepteren.

Verder ben ik ook in Portugal geweest ( met vliegtuig ), de zuidwest kust daar is als in een sprookje, echt prachtig!

succes met het kiezen van je vakantie!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 01:13

Ik heb ook nog vrijwel niks negatiefs gelezen of gehoord over zowel Portugal als Zweden.

Wij zijn nu beperkt in datum en tijd dat we kunnen. Voor Zweden willen we toch 2 weken kunnen en overnachten op heen en terugreis. Dus komt ooit wel.

Portugal gaan we een keer in voor-of najaar doen.

Ik denk ook dat je niet ergens heem moet gaan als je de dreiging belangrijk vindt. Wij hebben ook niet per se de wensen om die kant op te gaan.
Het viel me alleen op dat de aanbiedingen echt de grond uitschieten en dat vind ik voor die landen wel rot. Wij houden er rekening mee, maar aan de cijfers te zien, doen heel veel mensen dat momenteel.

En nogmaals, de dagelijkse gevaren zijn ook verplichte gevaren. Je moet naar je werk reizen en je werk uitvoeren. Je kan overal iets krijgen zonder dat je daar invloed op hebt.
Een vakantie is vrijwillig.
Wel denk ik dat we in Nederland nog redelijk naief zijn op dit gebied. Dat is niet erg en past bij ons leven zoals we hier zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:17

Ook In Portugal liggen Europese stranden, waar aanslagen gepleegd kunnen worden.

Griekenland niet veilig ivm aanslagen kan ik me weinig bij voorstellen eerlijk gezegd. Maar alles kan.
Echter, de reden dat de boekingen naar Griekenland tegenvallen is niet de kans op een aanslag maar doordat het land slecht in het nieuws is geweest vanwege de vluchtelingen. Door het akkoord met Turkije is er op de eilanden geen zwemvest noch vluchteling meer te vinden.
Ik zou zeggen: doen!
Ook wij gaan gewoon dit jaar weer. Bij een aanslag op Europese stranden denk ik eerder aan Lloret en Benidorm dan aan Griekenland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:28

Het 1 staat niet helemaal los van het ander.

Griekenland loopt terug, deels door de vluchtelingen. Maar ik denk zelf ook omdat mensen het gewoon dichtbij vinden.

Volgens mij is Portugal totaal niet interessant en praktisch om een aanslag te plegen. Maar alles kan. Wij zullen in Nederland ook echt niet overgeslagen worden.

Misschien gaat de dreiging ook nooit meer weg of wordt het zelfs erger.

Portugal doen we waarschijnlijk zsm in het najaar of het voorjaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:33

Ik ga nu al 14 jaar ieder jaar naar Griekenland.

Kan er iets fout gaan ja. Altijd. Maar Griekenland is een erg veilig land.

Ook de afgelopen 2 jaar geen "last" gehad van de vluchtelingen. En dan bedoel ik heb er geen een gezien. Niet dat ik me ervan bewust van was. Die mensen zijn ook verder niet gevaarlijk.

@TS,...het leven is niet zonder gevaar. Je kan niet alles maar vermijden. Zelfs als je je leven gewoont lijdt en niks bijzonders doet kan je iets erg overkomen.

Je zal maar met de trein gaan en terroristen bedenken dat ze daar een aanslag plegen. Dan ben je niet naar Griekenland gegaan( of een ander veilig land) en overkomt je dat dicht bij huis.

ik zou het uiteraard ook niet opzoeken hoor. Landen die zijn aangemerkt als onveilig ga ik ook niet naar toe.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:35

superpony schreef:
Het 1 staat niet helemaal los van het ander.

Griekenland loopt terug, deels door de vluchtelingen. Maar ik denk zelf ook omdat mensen het gewoon dichtbij vinden.

Volgens mij is Portugal totaal niet interessant en praktisch om een aanslag te plegen. Maar alles kan. Wij zullen in Nederland ook echt niet overgeslagen worden.

Misschien gaat de dreiging ook nooit meer weg of wordt het zelfs erger.

Portugal doen we waarschijnlijk zsm in het najaar of het voorjaar.

Hoe bedoel je Griekenland is dichtbij?