Tips voor Slovenië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:48

Oh even stippen. Wij gaan deze zomer de Triglav op. Binnenkort even routes uitstippelen en hutten boeken.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:16

Slovenië! <3

Ik ben afgelopen zomer voor het eerst in Slovenië geweest en vond het fantastisch! Zowel Ljubljana als Lake Bled bezocht. Ik was er maar voor een paar dagen omdat ik aan het interrailen was. Maar ik wil deze zomer weer terug. (Wederom om te interrailen, maar ook om meer plekken te bezoeken).

Ik volg dit topic dus ook even :D.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 05:52

Elke grot is mooi. Jullie praten over toeristengrotten, dus dan laten ze zeker de mooiste stukken zien. Gewoon 1 of 2 bezoeken.

Ik praat over grotten zonder entree waar je met touwen en duikflessen e.d. inmoet. Die raad ik niet aan. Lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:17

Nog even een heel andere tip;
Een vriendin van mij was vorig jaar de Triglav op, samen met een andere vriendin. Zij moesten een stuk aardig klimmen, en er werd ook aangeraden een helm te dragen. Zij hebben dat uiteindelijk maar gedaan, ondanks dat veel mensen zonder klommen. En dat was maar goed ook, haar vriendin kreeg een stuk steen op haar hoofd %) Ze is uiteindelijk met een hersenschudding van de berg afgeplukt door een helikopter omdat ze niet meer zelfstandig naar beneden kon en ze bang waren voor (nog) serieuzer letsel.

Als je dus gevraagd/aangeraden wordt een helm te dragen op sommige stukken; DOEN!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-17 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:52

Klimhelmen zijn niet duur en lichtgewicht. Ik heb er eentje voor grotten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:26

De bijenkasten van Radolivja (sorry op gsm) zijn heel erg beschilderd met mooiste schilderingen. Net schilderijtjes

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:59

Bedankt voor de tip Blijheid! Helmen liggen sowieso in de auto voor klettersteig, dus dan nemen we die ook mee op de Triglav :)

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:55

Hier ben ik weer met een vraag. Wegen vignetten! Waar koop je ze aan een redelijke prijs? Wij rijden Duitsland (tussenstop in München) - Oostenrijk - Slovenië.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:33

Ik koop ze nooit van te voren, ergens vlak voor de grens. T staat op de borden aangegeven of je een vignet bij dat tankstation kan kopen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:04

Klopt. Je kan ze gewoon voor of aan de grens kopen. Je kan ze eventueel ook thuis al kopen. Geen idee of er qua prijs een verschil in zit. Ik koop zelf ook gewoon als ik onderweg ben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:24

Vingetten schijnen in duitsland goedkoper te zijn langs de autobahn als dat je ze bij de anwb koopt.Geen idee of het waar is,heb ik van de facebook site kamperen met de caravan.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:50

wij waren erg onder de indruk van de grotten van postojna, wel redelijk prijzig en druk, maar achteraf zeker de moeite waard om gezien te hebben
Afbeelding

en 15 minuten rijden daar vandaan een prachtig kasteel in een rotswand weggebouwd, waanzinnig dat dat zo kan...
Afbeelding

eigenlijk waren wij op vakantie in Bosnie/ kroatie maar zijn op een dag juist naar slovenie gereden, ik zou, als het te rijden is, zeker ook kroatie eens opzoeken, een prachtig land wat mijn hart gestolen heeft!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:55

Wat leuk! Ik ga er deze zomer voor het eerst heen met mijn ouders. Triglav National park schijnt erg mooi te zijn, hier gaan wij dus ook heen. Het meer van Bled hoor ik ook goede verhalen over. Dat ligt bij elkaar in de buurt.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:27

Bedankt voor de vignet tips! We zullen dus gewoon kijken aan de grens.
Lominna, ik overweeg een iets minder bekende grot te doen. Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer en dan hebben wij het liever wat rustiger.
Kroatië zijn we al geweest, ik denk ook niet dat Slovenië ons snel zal vervelen. Toch bedankt voor de tip!

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:01

Heeft iemand de bekende Mangart road gedaan (in Triglav nat. Park)? Je leest telkens dat het echt een uitdagende route is om met de auto te rijden. Op zich schrikt dat ons niet echt af, maar hoe zit het met tegenliggers? De weg is zo smal :+

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:36

Slovenië <3
Ik ben er nu een keer of 5 geweest en er zijn dit jaar van plan om er weer heen te gaan en het te combineren met Kroatië.
Wij zaten telkens in de buurt van Celje ongeveer een half uur daar vandaan op een camping. Ljubljana is een mooie stad maar aangezien je daar overnacht zal je daar ook een dagje doorbrengen. Je kan daar een berg op wandelen waar een oud pand op staat. Deze is gratis te bekijken en er zit een restaurantje waar je lekker buiten wat kan drinken. Lipica is ook echt een aanrader, ook al eerder genoemd zeg ik. Mocht je van zwemmen houden, in Ptuj zit een leuk groot open lucht zwembad met veel glijbanen. Ook erg leuk om eens een dagje in door te brengen. Bled vonden wij wel erg mooi. Zeker een aanrader voor een dagje. Je kan daar lekker zwemmen en een mooie wandeling om het meer maken.
Dit jaar gaan wij dus weer met de tent die kant op maar we weten nog niet precies waar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:07

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:11

Ik had hoge verwachtingen van Slovenië en ze worden alsnog overtroffen! We kamperen momenteel in Bovec, prachtige omgeving!
We hebben er al een halve dag canyoning in de Fratarica canyon op zitten, de Mangart beklommen en vandaag wandeling langs de Soca en de bron. Heerlijk geweldig land!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:04

Wij zitten nu te kijken om via het Balaton meer in Hongarije, dan Zagreb, naar Ljubljana te gaan. Maar we kunnen niet echt campings ten oosten/ rondom de stad vinden. Hebben jullie nog tips waar ik kan zoeken?

Eisen zijn er niet echt aan de camping. Mochten er in Slovenie van die "wildkampeer" plekken zijn dan is dat ook goed. Ik heb gelezen dat wildkamperen niet mag, maar ik dacht misschien bestaan er net zoals in Nederland van die kampeerpalen.

Ik hoop dat iemand nog goede suggesties heeft!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:37

Weet iemand hoe het met de top van de Triglav zit betreffende klettersteig? Ik heb al begrepen dat het er erg druk is maar moet je ook echt een klettersteigset meenemen of is een helm genoeg?

En heeft iemand tips voor betaalbaar canyoning in Triglav nat park?

Soca route gaan we sowieso doen en nog ergens een grot in maar misschien een wat onbekendere ivm drukte.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:44

Interessant. Ik lees ff mee. Zou ook graag wat klettersteig doen in Slovenië.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:43

Dee_Es schreef:
Weet iemand hoe het met de top van de Triglav zit betreffende klettersteig? Ik heb al begrepen dat het er erg druk is maar moet je ook echt een klettersteigset meenemen of is een helm genoeg?

Soca route gaan we sowieso doen en nog ergens een grot in maar misschien een wat onbekendere ivm drukte.

Mijn zusje heeft gewerkt/ stage gelopen bij fun rafting in bled. Die doen heel verschillende georganiseerde activiteiten. Zowel in bled als in het nationaal park.
Klettersteig routes zat wat ik mij kan herinneren maar dat hebben wij altijd gedaan met eigen materiaal.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:00

loveslimpie schreef:
Wij zitten nu te kijken om via het Balaton meer in Hongarije, dan Zagreb, naar Ljubljana te gaan. Maar we kunnen niet echt campings ten oosten/ rondom de stad vinden. Hebben jullie nog tips waar ik kan zoeken?

Eisen zijn er niet echt aan de camping. Mochten er in Slovenie van die "wildkampeer" plekken zijn dan is dat ook goed. Ik heb gelezen dat wildkamperen niet mag, maar ik dacht misschien bestaan er net zoals in Nederland van die kampeerpalen.

Ik hoop dat iemand nog goede suggesties heeft!

Wij kampeerden ten noorden van Ljubljana. Google op
Ljubljana Resort Hotel & Camp. Nette camping, maar ook de duurste die we op de hele reis gehad hebben. Groot voordeel: aan de camping is een bushalte met om de 10min een bus die je in 15-20min naar centrum van Ljubljana brengt. Dat was 2,40€ pp heen en terug als ik mij niet vergis.

Dee_Es schreef:

Van wat ik gelezen hebben over Triglav beklimmen (uiteindelijk niet zelf gedaan omdat vriend last had van zn knieën) is dat een helm aangeraden wordt, maar klettersteigset niet nodig is als je langs de oostkant klimt. De noordkant zou een heel stuk moeilijker zijn en heb je wel degelijk al je veiligheidsmateriaal nodig.

Canyoning zou ik sowieso doen vanuit Bovec. Het is daar een pak minder toeristisch dan in Bled en dat merk je aan alle prijzen. In Bovec zijn er veel verschillende organisaties, maar de prijzen liggen bij elkaar in de buurt: 80-90€ pp. Wij hebben de Fratarica canyon gedaan met Aktivni planet, deze organisatie had een samenwerking met onze camping. Wat ik daar geleerd heb over de canyons: de Susec is de meest toegankelijke. Minst hoge sprongen en glijden, wordt zelfs gedaan met kids. Wij deden de Fratarica. Veel springen en glijden, voor mij was het té uitdagend. Ik hou meer van de "technische rappels". Achteraf hoorden we dat die er meer zijn in de upper Predelica. Magnifiek aan de Fratarica was wel de afdaling van de Parabola, ongelooflijke ervaring en uitzicht!

Grotten werd ons ook aangeraden de minder bekende te doen. Wij gingen uiteindelijk naar die van Skocjan. En dat was al heel toeristisch (ik wil niet weten wat dat in Postojna dan geweest moet zijn!). Super mooie grotten alleszins! Om drukte te vermijden: ga niet in het weekend en zorg dat je er bent voor de eerste rondgang start!

Edit: als je de Soca trail doet, ga zeker naar de Soca bron! Ik voelde me er echt op een unieke plek!
Op deze website hebben ze het mooiste stuk van de trail omschreven als wandeling: https://mijnslovenie.com/wandelen-langs-de-soca/
Laatst bijgewerkt door Vaxa op 06-07-17 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:19

Kom dit topic nu pas tegen, geen tijd om alles nu te lezen maar wel vast even een reactie.

Wij gaan al 12 jaar naar Slovenië en zijn dan altijd in Bovec en Bohinj (Het Triglav National Park)
Prachtige omgeving daar om te wandelen en te genieten van de natuur.

Mijn vriend heeft zelfs een (Engelstalige) website gemaakt met wandelingen
http://www.slovenialocations.com/

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:52

Dank je voor de info Vaxa! Ik neig naar klettersteig spul meenemen maar niet iedereen in de groep is het daar mee eens ;)

Jetm, heb even naar de site gekeken, mooie plekken inderdaad! We gaan alleen meerdaagse hikes doen dus dan moet er eigenlijk iets toevallig op de route liggen.